Temat: Szkolenie PPL(H) za granicą
Witaj,
40000$ za FAA CPL(H) brzmi chyba w miare do rzeczy, nawet nie wiem czy nie daloby sie troche taniej...
Nie jest to niestety koniec wydatkow, bo aby moc latac w europie bedziesz musial skonwertowac swoja licencje na licencie JAA (europejska). Ciezko mi dokladnie powiedziec ile ten proces trwa i kosztuje, bo nie przerabialem go jeszcze, ani nie znam nikogo kto przez niego przeszedl - ale bede wiedzial, bo prawdopodobnie czeka mnie to w niedalekiej przyszlosci... Widze, ze szkola ktorej linka dales oferuje rowniez szkolenia JAA - napisz do nich moze oni Ci powiedza jak to wyglada...
Jak dysponujesz wolnym czasem i odlozona kasa, pomysl ewentualnie o szkoleniu Zintegrowanym JAA - sadze, ze bedzie to kosztowac ok. 50% wiecej, ale masz z glowy konwersje licencji, teorie podana "na tacy" i wogole szkolenie bardziej sformalizowane... w Polsce o ile wiem szkolenia takie prowadzi to osrodek Adriana, w USA tez sa takie szkoly (np. Bristow Flight Academy)
Innym problemem jest to, ze sam goly "papier" nie gwarantuje zatrudnienia. Na zachodzie ZTCW swierzym pilotom o prace bardzo ciezko. W Polsce od paru lat mowi sie o wielkim "ssaniu" na pilotow smiglowcowych ale nie wiem, czy faktycznie jest az tak rozowo, zwlaszcza ze szkoli sie coraz wiecej "niepoprawnych optymistow" (szczegolnie po zalamaniu sie rynku pilotow samolotwych). Niemniej jednak, mysle ze latwiej o prace bedzie w Polsce niz gdziekolwiek indziej...
Wiek nie powinien byc problemem - mozesz latac dopoki przechodzisz badania lotniczo-lekarskie, chyba ze w przewozie lotniczym - wtedy ograniczenie jest 60 lat. Inna kwestia jak na wiek beda patrzyc potencjalni pracodawcy - generalnie im czlowiek starszy, tym powinien miec wiekszy nalot i wiecej uprawnien - ale to juz indywidualna sprawa, a 20-latkow z licencja CPL(H) znowu tak duzo w Polsce nie ma... :-)
Uprawnienia Instruktora to dobra rzecz, bo pozwala zdobyc nalot, a poza tym uczac innych uczysz sie sam. Tyle, ze haczyk jest jak przy licencji FAA - majac amerykanskie uprawnienia instruktorskie mozesz szkolic w USA. Do tego, zeby Cie jakas szkola zatrudnila musisz chyba miec mozliwosc pracy w USA (zielona karte, wize J-1 itp.). No i jeszcze miec za co zyc - instruktorzy w US, to niestety sam dol "lancucha pokarmowego" i zarabiaja marnie... W Polsce szkolac na smiglowcach mozna ponoc zarabiac przyzwoicie, ale trzeba miec uprawnienia europejskie - a te znowu zdobyc trudniej i drozej...
No nic, napisalem chyba wszystko, co wiem na ten temat. Mam nadzieje, ze cos pomoglem...
Pozdrawiam,
M.S.
Maciej Smólski edytował(a) ten post dnia 05.01.11 o godzinie 18:44