Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Rząd porządkuje system informacji niejawnych

data aktualizacji: 2010-02-03

Rezygnacja z podziału informacji niejawnych na tajemnicę państwową i służbową to jedna z kilku propozycji, jaką rząd zawarł w projekcie nowej ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw. Dokument został przyjęty 2 lutego br. przez Radę Ministrów i wkrótce trafi do Parlamentu.

Jak podało Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie po posiedzeniu rządu konieczność opracowania nowego aktu prawnego wynika przede wszystkim z potrzeb praktyki, ponieważ stosowanie obowiązującej ustawy sprawia trudności, w tym rodzi wątpliwości interpretacyjne, oraz z potrzeby poprawy efektywności systemu ochrony informacji niejawnych. Obowiązująca ustawa z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych doczekała się bowiem 23 nowelizacji, mimo to wiele jej przepisów jest już przestarzałych i niefunkcjonalnych.

# Celem regulacji jest wprowadzenie kompleksowych, spójnych i konsekwentnych oraz łatwych do stosowania w praktyce regulacji dotyczących ochrony informacji niejawnych. Wydanie przepisów zmieniających dotychczasowy stan prawny wynika z konieczności: wprowadzenia mechanizmów efektywnościowych do systemu ochrony informacji niejawnych, w tym zarządzania ryzykiem,
# unowocześnienia i dostosowania systemu ochrony informacji niejawnych do warunków nowoczesnych technologii,
# dostosowania regulacji do zmieniających się standardów w NATO i Unii Europejskiej, określonych w przepisach regulujących postępowanie z informacjami niejawnymi wymienianymi w ramach współpracy z NATO i UE, a także do analogicznych zasad obowiązujących w wewnętrznych przepisach innych krajów członkowskich,
# usunięcia luk, niejasności i niespójności systemowych oraz uproszczenie obowiązującego prawa.

# Spośród rozwiązań, służących osiągnięciu tych celów, wymienić należy: rezygnację z podziału informacji niejawnych na tajemnicę państwową i służbową,
# odejście od rozbudowanych formalnych wykazów informacji niejawnych, na rzecz jednoznacznego zobowiązania wytwórców informacji do kierowania się nowymi definicjami poszczególnych klauzul
# ustanowienie jednej (w miejsce dwóch) krajowej władzy bezpieczeństwa (model funkcjonujący w zdecydowanej większości państw NATO i UE), zmiany w zasadach prowadzenia postępowań sprawdzających, obejmujące m. in. rozszerzenie zakresu stosowania w nich przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, rezygnację z prowadzenia postępowań w stosunku do osób ubiegających się o dostęp do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” oraz wprowadzenie terminu zawitego w odniesieniu do kontrolnych postępowań sprawdzających,
# umożliwienie stosowania zarządzania ryzykiem przy określaniu wymogów bezpieczeństwa fizycznego i teleinformatycznego, co powinno m. in. znacząco ułatwić akredytację systemów teleinformatycznych przygotowanych do przekazywania i przetwarzania informacji niejawnych, rozwiązanie te będą miały kluczowe znaczenie w okresie prezydencji w Unii Europejskiej,
# rezygnację ze ścisłej kontroli obiegu dokumentów o niższych klauzulach, a zwłaszcza o klauzuli „zastrzeżone”, co pozwoli wprowadzić system bardziej elastyczny, analogiczny do obowiązującego w strukturach UE i w większości krajów członkowskich; wprowadzenie okresowego przeglądu dokumentów niejawnych w celu określenia, czy informacje te nadal spełniają ustawowe przesłanki, które były podstawą nadania im klauzuli tajności.

Podkreślić należy, że w konsekwencji zmian w definicjach poszczególnych klauzul tajności, projektowana regulacja ogranicza zakres informacji objętych ochroną na podstawie jej przepisów, powiększając tym samym zakres informacji publicznej. Regulacja może wpłynąć na zwiększenie jawności życia publicznego i ułatwić dostęp do informacji publicznej. Tym samym projektowane przepisy poszerzają sferę wolności i praw jednostek, zmniejszając ograniczenia prawa do informacji o działalności organów władzy publicznej.

źródło: CIR

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

" Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego uruchamia specjalny wydział pościgowy - dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna".

Nowy wydział zajmie się ściganiem 40 najbardziej poszukiwanych przez służby specjalne przestępców: od dziewczyny do towarzystwa podejrzanej o szpiegostwo przez głośnych aferzystów po szyfranta wywiadu wojskowego Stefana Zielonkę podejrzanego o dezercję. Jednostka ma składać się z kilku funkcjonariuszy, wśród których będą zbierający informacje operacyjne, analitycy oraz doświadczeni poszukiwacze policyjni.

Jak nieoficjalnie dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna" - spośród niemal 40 osób, które trafiły na toplistę ABW, połowa skutecznie ukrywa się przed polskim wymiarem sprawiedliwości od ponad 10 lat."

źródło: http://gazeta.plMarcin H. edytował(a) ten post dnia 15.02.10 o godzinie 07:22

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Jestem zdziwiony, że nikt tego tutaj nie wrzucił:

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Najslynniejsza-...

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Zapotrzebowanie jest:)

http://praca.gazetapraca.pl/200,4001,,754482,,PRACOWNI...

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

"Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego ujawniła, że jeden z jej funkcjonariuszy pracował dla wywiadu białoruskiego. Kobieta, która była jego szpiegowskim kontaktem, szuka teraz męża przez internet.

Informacja o szpiegu nie znalazła się w oficjalnym komunikacie, ale w rocznym raporcie z działalności ABW, który wczoraj trafił m.in. do sejmowej komisji służb specjalnych."

Więcej tu:

http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,7644265...

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Krzysztof K.

Krzysztof K. Analityk ds spraw
trudnych

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Grzegorz Szymański:

-generalnie widać poczucie humoru, pyt. co razem szpiegowali poza wzjemnymi narządami ;D jakby jakieś dowody opinii publicznej pokazano, co było celem obserwacji lub działalności tobym się ucieszył, a tak to pozostaje mi domyslać się, że może usunęli nielegalnie ciążę?

Hehe...
gratuluję poczucia humoru !!

Ano szpiegowali. Wywiady obcych państw interesują się czym interesuje się polski kontrwywiad i to zapewne było nr 1 w tej sprawie, skoro sprawa dotyczy byłego już funkcjonariusza.

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Piotr K.

Piotr K. Prywatny Detektyw

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Bardzo profesjonalna agentka. zwłaszcza że dziennikarze znajdują ją na austriackim portalu matrymonialnym. Grunt to dobrze się zakamuflować ;)

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

MSW bez A

data aktualizacji: 2010-04-30

MSWiA jest bliskie likwidacji. W Platformie Obywatelskiej gotowy jest projekt wydzielenia z tego superresortu działu administracji.

(...)

Za bezpieczeństwo państwa konstytucyjnie ma odpowiadać minister spraw wewnętrznych. Z kolei wojewodowie i administracja państwowa powinni znaleźć się w gestii premiera. Albo w Głównym Urzędzie Administracji Publicznej, albo w resorcie rozwoju regionalnego.

– Nie wiem, kiedy uda się to zrobić. Ale jest to nieuchronne – mówi nam Marek Biernacki, były szef MSWiA w rządzie Jerzego Buzka.

Więcej tu:

http://www.publiczni.pl/aktualnosc/3594/

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

"To już pewna informacja. Potwierdził ją południowokoreański minister obrony. We wraku okrętu, który zatonął w marcu blisko wód terytorialnych komunistycznej Północnej Korei, znaleziono ślady materiału wybuchowego. Wiele wskazuje na to, że w jednostkę uderzyła torpeda Kim Dzong Ila."

Więcej tu:

http://www.dziennik.pl/swiat/article603458/Kim_Dzong_I...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Specsłużby prześwietlą e-maile i billingi

"Listy kontaktów internetowych i billingi rozmów telefonicznych znajdą się pod lupą bułgarskich specsłużb. Od poniedziałku bułgarskie MSW, Państwowa Agencja Bezpieczeństwa Narodowego oraz inne służby specjalne mają prawo wglądu w aktywność obywateli w internecie oraz dostęp do informacji o połączeniach telefonii komórkowej
Wszystko to po wejściu w życie noweli ustawy o połączeniach elektronicznych, na mocy której operatorzy internetowi oraz telefonii komórkowej są zobowiązani przekazywać w 72-godzinnym terminie służbom specjalnym żądane informacje o aktywności abonentów. Operatorzy mają obowiązek przechowywać przez rok dane o wszystkich połączeniach."

Więcej tu:

http://www.tvn24.pl/0,1655644,0,1,specsluzby-przeswiet...

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

Twardy orzech, to prawda, tylko trzeba byłoby się zastanowić czy faktycznie, ci eksperci tam pracujący moga sobie tak bezkarnie treningować??

nie wydaje mi się..

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuły, informacje...

"Protekcja przy rekrutacji - raport o CBA

Paweł Wojtunik, fot. Piotr Polak
PAP
Brak jednolitej struktury etatowej, zbyt liczna kadra kierownicza, protekcja przy rekrutacji - to tylko niektóre nieprawidłowości stwierdzone w CBA. We wtorek z raportem z działalności Biura w 2009 r. zapoznała się senacka Komisja praw człowieka.
Jak powiedział szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego Paweł Wojtunik, informację z działalności Biura za 2009 rok przygotowała grupa audytorów, która pracuje w CBA od dwóch-trzech lat. - Nie miało to charakteru jakiegoś poszukiwania haków czy nieprawidłowości na siłę - zaznaczył.

Audyt w CBA przeprowadzono tuż po tym, jak ze stanowiska szefa Biura odwołany został Mariusz Kamiński, a objął je Paweł Wojtunik (13 października 2009 roku). Kontrolerzy stwierdzili m.in. nieprawidłowości w polityce kadrowej, przy dofinansowaniu kształcenia funkcjonariuszy, nagradzaniu ich, nabywaniu i zarządzaniu nieruchomościami. Zwrócono też uwagę na brak nadzoru nad udostępnianiem funkcjonariuszom samochodów służbowych do celów prywatnych.

Jak poinformował Wojtunik wyniki działalności kontrolerów stały się podstawą do prac nad nową koncepcją funkcjonowania Biura i jego reorganizacją. Jak wyjaśnił, zmiany dotyczyć będą m.in. struktury etatowej, zmodernizowane zostanie też zarządzanie bazą logistyczną i wprowadzone będą nowe zasady komunikacji między jednostkami Biura.

Raport podsumowuje działalność CBA w 2009 r. Wynika z niego m.in., że funkcjonariusze w minionym roku prowadzili 625 spraw operacyjnych i 398 postępowań przygotowawczych (wśród nich 225 to nowe śledztwa a 195 kontynuowano). 75 śledztw zakończyło się sporządzeniem przez prokuraturę aktów oskarżenia.

Największa liczba postępowań - 35 proc. - dotyczyła administracji terenowej, co piąte związane było z nieprawidłowościami w sektorze gospodarczym, a co 10 dotyczyło służby zdrowia i farmacji, administracji centralnej, organów ścigania czy wymiaru sprawiedliwości.

W sumie CBA w 2009 r. przedstawiło łącznie 1704 zarzuty, 581 osobom. W porównaniu z 2008 r. wzrosła zarówno liczba podejrzanych, o 68 proc., jak i samych zarzutów o 58 proc.

Biuro zabezpieczyło też mienie o wartości ponad 10 mln zł.

Jak zaznaczyli autorzy raportu, ważną częścią działań Biura były działania kontrolne. W 2009 r. prowadzono w sumie 102 takie postępowania - ponad połowa z nich (61) została wszczęta właśnie w ub. roku. Dotyczyły one przede wszystkim zamówień publicznych, prywatyzacji, przyznawania koncesji, ulg czy gwarancji kredytowych. 43 proc. z nich stanowiły kontrole oświadczeń majątkowych m.in. osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, parlamentarzystów, pracowników urzędów państwowych, samorządowców, kadry kierowniczej agencji państwowych a także prokuratorów, sędziów czy policjantów.

CBA zaangażowane było również w realizację rządowego programu zwanego "tarczą antykorupcyjną". W raporcie - jako przykład efektywności Biura - wymieniono działania związane z programem "Moje Boisko - Orlik 2012". Według kontrolerów, umożliwiły one wskazanie zagrożeń wynikających m.in. z nieprzejrzystych i nieprecyzyjnych założeń programu, niedostatecznego nadzoru nad realizacją inwestycji czy braku procedur kontrolnych.

Opracowanie zawiera też informacje o strukturze zatrudnienia w CBA. Wynika z nich, że w Biurze w 2009 r. pracowało 828 funkcjonariuszy i 54 pracowników cywilnych. Prawie połowę stanowiły osoby w wieku od 31 do 40 lat, a 1/3 osoby do 30 roku życia.

Po posiedzeniu komisji Wojtunik powiedział PAP, że CBA nadal czeka na pisemne uzasadnienie orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który 21 kwietnia orzekł, że były szef CBA Mariusz Kamiński nie był nigdy funkcjonariuszem Biura. Tym samym sąd oddalił skargę Kamińskiego na niewydanie mu przez CBA świadectwa służby.

Wojtunik zaznaczył, że Kamiński nadal pozostaje w dyspozycji szefa CBA. Kamiński nie ma już służbowej broni ani legitymacji - dodał szef CBA.

--
Sławomir Krawczyk"

Grzegorz Szymański

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora



Wyślij zaproszenie do