Temat: NLS moralne, skuteczne, prawdziwe?- swish pattern
Michał J.:
Swish pattern – metoda tworzenia skojarzeń pomiędzy sytuacją odbieranej negatywnie, a sytuacją, w której ma się poczucie komfortu za pomocą szybkiego przeskakiwania w myślach pomiędzy wyobrażeniami tych dwóch sytuacji. Zdaniem zwolenników NLP metoda ta jest pomocna przy budowaniu pewności siebie, leczeniu lęków oraz zwalczaniu uzależnień.
Ehh, przyklad opisania techniki bez jej zrozumienia :D Swish moze byc wykorzystywany na 1000 innych sposobow. Jest to technika szybkiej WYMIANY SUBMODALNOSCI. Negatyw i komfort to tylko jedno z wielu zastosowan.
- Tylko teraz mam problem...czy swish pattern to jedna z odmian 'kotwiczenia'? Bo coś było w tym temacie odnośnie tego i jestem w kropce czym się różni swish od kotwiczenia?
Kotwice to pojedyncze bodzce (ew. zestawy bodzcow) ktore powiazane sa z uczuciami. Pojawienie sie bodzca powoduje pojawienie sie uczucia. Idea jak w warunkowaniu behavioralnym Pavlowa, tylko w przeciwienstwie do jego pieskow, ludzie ucza sie juz przy jednym powtorzeniu.
Swish pattern, podobnie jak kilka innych podobnych, dziala natomiast na submodalnosciach. Submodalnosci to szczegolowe cechy tego jak doznajemy zmyslowo - zewnetrznie i (co nas w tym kontekscie bardziej interesuje) wewnetrznie. Np. dla zmyslu (modalnosci) wzroku, submodalnosciami beda m.in. kolor/brak koloru, rozmiar, ostrosc, czy jest to film czy slajd (czy wystepuje ruch).
Teraz - jest jakis sposob w jaki nasz mozg rozroznia pewne kwestie - np. to, czy dane wspomnienie jest prawdziwe, czy wyobrazone, albo czy cos wywoluje szczescie czy stres. Na poziomie struktury, przynajmniej w modelu NLP, czynnikiem rozrozniajacym sa wlasnie submodalnosci - np. prawdziwe wspomnienia to duze kwadraty, ostre i czarno-biale, podczas gdy wyobrazone to duze kola, ostre i kolorowe (roznic miedzy submodalnosciami bedzie mniej lub wiecej, ale zwykle to dwie-trzy sa naprawde istotne w danym kontekscie). Nie ma przy tym znaczenia jaka jest tresc wspomnienia - z perspektywy mozgu, to 'otoczka', submodalnosci, stanowia o tym czy jest ono prawdziwe czy nie. Dziala to takze w przyszlosc - mozg skads musi wiedziec w jakich sytuacjach ma czuc szczescie a w jakich fascynacje, dla przykladu :)
Swish zas jest technika szybkiej wymiany submodalnosci miedzy dwoma zestawami tresci - tak by prawdziwe wspomnienie stalo sie falszywe, a falszywe prawdziwe, dla przykladu.