konto usunięte

Temat: Urzędowe poświadczenie pełnomocnictwa - kto może...

Zgodnie z art. 137 par. 3 Op. pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Co konkretnie należy rozumieć przez urzędowe poświadczenie odpisu, a dokładnie, kto może takiego poświadczenia dokonać?

Nie budzi mojej wątpliwości, że poświadczyć może notariusz i konsul, bo generalnie wynika to z ich kompetencji, a ponadto potwierdzenie tego można spotkać w kilku komentarzach.
Gryzie mnie natomiast, czy należy uznać za skuteczne (niewymagające sanowania) złożenie odpisu pełnomocnictwa poświadczonego przez inny organ podatkowy (albo nawet innej władzy publicznej) – w tym zwłaszcza organ w żaden sposób nie związany ze sprawą?
Spotkałem się z oficjalną, choć nigdzie nie publikowaną opinią prawną, że ponieważ organy podatkowe nie mają w zakresie swoich kompetencji (w przeciwieństwie do notariusza, czy konsula) wykonywania takich czynności, a mają działać na podstawie prawa, to nie mają prawa urzędowo poświadczać pism - częściowo mnie to nawet przekonuje, ale ... no właśnie.
Z jednej strony niby nie ma do tego prawnych podstaw, a z drugiej jednak pracownicy organów podatkowych w trakcie postępowań też poświadczają za zgodność z oryginałem różne dokumenty (czasem na żądanie WSA), podobnie jak wszystkie inne organy władzy publicznej, które wcale nie mają tego typu czynności w ustawowym katalogu swoich kompetencji. Czy to właśnie nie jest urzędowe poświadczanie kopii za zgodność z oryginałem? A jeśli tak, to czym różni się przybicie pieczątki i złożenie podpisu na odpisie faktury i na odpisie pełnomocnictwa. Czy poświadczenie "za zgodność" z oryginałem przez pracownika „innego” urzędu nie może być rozumiane na równi z urzędowym poświadczeniem, o którym mowa w 137 par. 3?

Bardzo jestem ciekawy, jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii.
Jarosław S.

Jarosław S. Doradca podatkowy

Temat: Urzędowe poświadczenie pełnomocnictwa - kto może...

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki. Zgodnie z nim poświadczać mogą wójt, burmistrz i prezydent - w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej. W komentarzu do art. 33 par 3 KPA (odpowiednik 137 OP) spotkałem się z opinią, że analogicznie organy te mogą potwierdzać podpis pod pełnomocnictwem.
Karol K.

Karol K. r.pr. / GAAR i
okolice

Temat: Urzędowe poświadczenie pełnomocnictwa - kto może...

Piotr W.:
Spotkałem się z oficjalną, choć nigdzie nie publikowaną opinią prawną, że ponieważ organy podatkowe nie mają w zakresie swoich kompetencji (w przeciwieństwie do notariusza, czy konsula) wykonywania takich czynności, a mają działać na podstawie prawa, to nie mają prawa urzędowo poświadczać pism - częściowo mnie to nawet przekonuje, ale ... no właśnie.

Opłata skarbowa.
Czynnością podlegającą opłacie skarbowej jest wg załącznika do stosownej ustawy "poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe, od każdej pełnej lub zaczętej stronicy".

Można się zatem zwrócić do organu prowadzącego postępowanie o dokonanie odpisu takiego pełnomocnictwa, uiścić koszt opłaty skarbowej + czegoś z rozdziału 23 działu IV Op i mieć chyba dokument spełniający wymagania art. 137 § 3 Op.

Następna dyskusja:

Cash Flow, WGI kto następny?




Wyślij zaproszenie do