Sylwia Kowalska

Sylwia Kowalska Od 4 lat tworzę i
rozliczam projekty
edukacyjne, ze
szcze...

Temat: Niekwalifikowalność wydatków - prośba o pomoc

Witam serdecznie,

Realizuję projekt badawczy w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Poddziałania 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie.

W ramach projektu została przewidziana amortyzacja laptopów i oprogramowania – w sumie 8 laptopów. Zgodnie z zaakceptowanym wnioskiem o dofinansowanie zakupiono sprzęt ze środków własnych, a amortyzację zrefundowano ze środków projektowych.

Zgodnie z zaakceptowanym wnioskiem o dofinansowanie dokonany został jednorazowy odpis amortyzacyjny. Planując realizację zadania odniesiono się m.in. do zapisów Karty oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego POKL, pkt. IV Oceny spełnienia kwalifikowalności wydatków określonej w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL gdzie eksperci nie wnosili uwag do wydatków, a jeden z ekspertów napisał, iż wydatki są kwalifikowalne oraz zostały określone zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL. Ponadto zatrudnienie kadry do realizacji merytorycznej zadania, początkowo na postawie dodatku uczelnianego, gdzie obciążanie pracownika pracą na rzecz dodatkowych zadań, nie przekraczało ½ etatu nie wzbudzało zastrzeżeń IP2.

IP2 zakwestionowała jednak wydatki związane z amortyzacją i uznała je za niekwalifikowalne. Wg IP2 nie spełniają one w pełni wymogów kwalifikowalności zawartych w „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków”, ponieważ koszty związane z wyposażeniem stanowiska pracy personelu zatrudnionego są kwalifikowalne wyłącznie w przypadku wyposażenia stanowiska pracy personelu na podstawie stosunku pracy w wymiarze co najmniej ½ etatu. W projekcie został ogłoszony przetarg na realizację zadań merytorycznych (wprowadzono zmiany we wniosku o dofinansowanie) i podpisano umowy cywilno-prawne, z osobami, które złożyły najkorzystniejszą ofertę. IP2 stoi ponadto na stanowisku, iż w przypadku przeprowadzenia badań, personel powinien dysponować własnym sprzętem.

W związku z powyższym, mam kilka pytań:
1. Czy w tym przypadku amortyzacja stanowi wyposarzenie pracy personelu?

Wg „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków” odpisy amortyzacyjne z tytułu spadku wartości aktywów podlegających amortyzacji, w szczególności środków trwałych, w przypadku niniejszego projektu, winny stanowić wydatek kwalifikowalny, gdyż spełnione zost. następujące warunki:
a) odpisy amortyzacyjne dotyczą aktywów, które są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywane do jego wdrażania;
b) zakup aktywów nie był wcześniej finansowany ze środków wspólnotowych lub krajowych otrzymanych na realizację projektu finansowanego z udziałem środków wspólnotowych;
c) kwalifikowalna wartość odpisów amortyzacyjnych odnosi się wyłącznie do okresu realizacji danego projektu;
d) wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

2. Czy w dokumentacji programowej widnieją zapisy, które pomogłyby potwierdzić prawidłowość dokonanego odpisu amortyzacyjnego?

Będę ogromnie wdzięczna za pomoc