Temat: Dekalog masażysty.
Pamiętam rozmowy jeszcze ze szkoły. Oprócz oczywistych rozmów na temat relacji masażysta-klient, czy też terapeuta-pacjent, omawialiśmy także relacje dotyczące innych środowisk i innego personelu oraz zasady zdrowej konkurencji.
Było tego sporo, zwłaszcza w szkole w Stanach był na to duży nacisk, zapewne z uwagi na docenianie wartości intelektualnych. Pamiętam kilka z nich, uważam, iż dekalog masażysty czy też zasady moralne obowiązują nie tylko w jednej relacji. Kilka przykładów:
1. Wykonuj jedynie te zabiegi na które pozwalają tobie kwalifikacje i doświadczenie, jeśli przewyższają je, skieruj pacjenta do odpowiedniego terapeuty w zależności od potrzeby - dyplomowanego masażysty, fizjoterapeuty, lekarza, osteopaty, czy chiropraktyka.
2. Współpracuj z innym personelem, nikt nie jest omnibusem znającym się na wszystkim.
3. Staraj się zainteresować inny personel zabiegami które preferujesz, aby je rozumieli i aby jak najlepiej, optymalnie ustalić profilaktykę, leczenie bądź inne zabiegi na ciało.
4. Okazuj szacunek innym terapeutom, nie tylko poprzez unikanie krytyki w sytuacjach spornych ale po prostu nie obmawiając osób trzecich.
5. Pamiętaj jeśli pacjent w twoim gabinecie usłyszy krytykę innego terapeuty jesteś przegrany. To samo dotyczy wykładowców, nauczycieli, przełożonych w pracy, itd. Najlepiej unikaj takich tematów przy pacjencie.
6. W gabinecie jak i poza gabinetem zachowuj kompletną dyskrecję, nie omawiaj sytuacji pacjentów w obecności osób trzecich, bez względu czy są to zabiegi lecznicze, kosmetyczne czy relaksacyjne.
7. Jeśli pacjent pyta o inne metody na których się nie znasz lub ich nie praktykujesz, nie wdawaj się w rozmowę, stwierdź iż ty po prostu pracujesz innymi, opcjonalnymi metodami.
8. W otwartych dyskusjach, targi, kongresy, media dyskutuj na temat przekonań terapeutów a nie - dotykaj - ich personalnie.
9. Odnoś się z szacunkiem do całego dorobku terapeutycznego swojego środowiska i nie tylko. Jeśli korzystasz z opracowań innych autorów to powołaj się na nich. Mówienie o inspiracjach zawodowych nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie, przekonuje zarówno terapeutów jak i pacjentów.
10. Staraj się czynnie uczestniczyć w życiu zawodowych, szkoleniach, pracach stowarzyszeń, kongresach w swojej branży. Jeśli planujesz nowe programy, wykłady, szkolenia zorientuj się czy już ktoś ich nie propaguje. Warto połączyć siły.
11. Unikaj stwierdzeń w stylu innowacje, nowości, trendy, bo może się okazać, iż otwierasz dawno już otwarte drzwi. Narażasz się tym samym na śmieszność.
12. Jeśli jesteś aktywny w branży także medialnie, unikaj plagiatów artykułów pisanych przez innych. jeśli wykorzystujesz fragmenty prac innych to po prostu podaj źródło, to wzbogaca doświadczenia i kreatywną dyskusje. Artykuły wystawiane na stronach internetowych są tak samo chronione jak w druku.
13. Jeśli prowadzisz szkolenia prowadź je zgodnie ze swoim doświadczeniem przede wszystkim praktycznym. Jeśli będziesz dobrym praktykiem to zostaną ci wybaczone nawet potknięcia teoretyczne.
14. Jeśli naprawdę czujesz, iż działania kogoś z branży są bardzo kontrowersyjne i negatywnie wpływają na opinię całego środowiska, warto zwrócić na to uwagę bezpośrednio najpierw tej osobie. Może nie jest świadoma takich zachowań.
Oj było tego sporo. Kilka zapamiętałem, pewnie część z nich to w naszych realiach jedynie pobożne życzenie :)
powodzenia