Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Na samym początku chciałabym zapytać, czy zetknęliście się Państwo z taką tematyką jak Lean Six Sigma?
Czy jest ona stosowana i czy przynosi pozytywne rezultaty?
Michał Zieliński

Michał Zieliński Kierownik Produkcji
ABB

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Witam,
z tematyką się styknąłem - w tym momencie jest to moja praca.
Cała filozofia Lean przynosi pozytywne efekty ale musi być spełnionych kilka warunków koniecznych żeby "myślenie Lean" zaczęło funkcjonować w zakładzie pracy i nie ważne czy to jest koncern międzynarodowy czy firemka rodzinna zatrudniająca kilka osób.
według mnie:
- wszyscy muszą chcieć dokonać zmian
- kadra zarządzająca musi czynnie wspierać działania i nie chodzi tu tylko o powiedzenie, że Lean jest dobry - wprowadzajcie, musi być to czynny udział od samego początku
- muszą znaleść się ludzie obdażeni optymizmem wyobraźnią i chęcią działania umiejący uwolnić swój tok myślenia od utartych dróg i oczywiście "uzbrojenie" w odpowiednią wiedzę teoretyczną, którą będą umieli wykorzystać
Taką mieszankę wstrząsnąć i sukces gotowy:-).

Dowód 600% zwiększenia wydajności linii przy zachowaniu ilości operatorów na niej pracujących.

Pytanie z mojej strony:
Jak przekonać niezdecydowanych,że zmiany wyjdą im na dobre jeśli tylko wezmą w nich czynny udział?
Michał Kowalonek

Michał Kowalonek Poland Manufacturing
Cutover Lead / PSD
Site Lead

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Witam

Oczywiście że zetknąłem się z tą tematyką. Już jako Inżynier Procesowy wykonywałem dużo projektów Green Beltowych. Obecnie jestem Lean Six Sigma Black Beltem więc z definicji zajmuje się tym.

U mnie w firmie (3M) 6S jest wszechobecna i każdy inżynier musi przejść szkolenie na Green Belta.

Sama 6S może przynieść korzyści (przez poprawę jakości lub finansowe), ale oczywiście nie musi. Wszystko zależy od podejścia i od sumienności w przeprowadzaniu faz DMA (DMAIC - D-define, M-measure, A-analysis, I-implementation, C-control). Źle przeprowadzone DMA może pokierować projekt w złe obszary i nie naprawimy czynniki (x-ksy), który mają głowny wpływ na nasz y-ek projektu.

Wiele narządzi używanych w 6S może być używanych również w oderwaniu od tej metodologii. C&E, FMEA, czy RACI powinno się wykonywać w prawie każdym projekcie.

konto usunięte

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Michał Zieliński:
>
..."Dowód 600% zwiększenia wydajności linii przy zachowaniu ilości operatorów na niej pracujących"...

Michał, nie chwal się :) Chociaż było i jest czego gratulować - ta linia ciągle działa!

Moje usprawnienia leanowo-6Sigmowe też sprawdziły się w praktyce, chociaż szło jak po grudzie - szczególnie ze względu na opór pracowników... Projekt przeprowadzony wg klasycznego DMAIC-a przyniósł oczywiście oszczedności, ale na początku nikt się nie spodziewał, że będzie to 300k Euro rocznie...

Jedyne, co jest przesadą to karkołomne pomysły mające na celu sprowadzenie wszystkiego do 5S - nie zamierzam i nie zamierzałem sprzątać biurka, bo "musi być 5S" - jeśli mam akurat 4 różne projekty nad ktorymi pracuję i otoczony jestem przez różnego rodzaju produkty testowe + dokumentacja papierowa, którą czytam + 20" monitor, klawiatura to niestety, ale inżynierowie Lean muszą mi wybaczyć - posprzątam jak skończę. Efekt? Permanentny twórczy nieład, w którym znajduję wszystko po ciemku.

Reasumując - Lean jest OK i kładzie się nań coraz większy nacisk - warunkiem jest zmiana trybu myślenia, szczególnie w naszym kraju...
Piotr Tadeusz B.

Piotr Tadeusz B. właścicel, MGX
Infoservice

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Oczywiście, że się spotkałem z tematyką. Narzędzia obu firm, których interesy w Polsce reprezentuję (iGrafx i Minitab) są powszechnie na świecie używane w Lean Sigma (lub inna nazwa - Lean Six Sigma).
Michał Kowalonek

Michał Kowalonek Poland Manufacturing
Cutover Lead / PSD
Site Lead

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

"Dowód 600% zwiększenia wydajności linii przy zachowaniu ilości operatorów na niej pracujących"...

Michał taki skok wydajności może oznaczać, że przed wprowadzeniem 6S na tej linii działy się chyba niestworzone rzecz:)

U mnie w firmie (pracujemy w systemie 4-ro brygadowym) nawet po 6S sądzimy, że na jednej z linii można zwiększyć wydajność o max.30%, a i tak nie obejdzie się bez poważnych modyfikacji maszyn.

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Pytanie z mojej strony:
Jak przekonać niezdecydowanych,że zmiany wyjdą im na dobre jeśli tylko wezmą w nich czynny udział?


Witam;)
zanim odpowiem na Pana pytanie, chciałabym zacytować fragment artykułu, który został załączony w osobnym temacie:

'Praca zespołowa i angażowanie pracowników.
Praca zespołowa stanowi krytyczny składnik warunkujący osiąganie i poprawę jakości. W całej firmie międzywydziałowe zespoły pracują nad zmianą sposobów prowadzenia działalności. Zespoły te wykorzystują strategię jakości do podnoszenia naszej zdolności służenia klientom. Wyniki ich działań mają różnorodny charakter, od znaczących obniżek kosztów do niewielkich zmian w procesach, w sumie dających wyższe zadowolenie klientów. Pomyślnie pracujące zespoły wymagają nowych, innych niż dotychczasowe umiejętności i priorytetów. Każdy pracownik winien być nastawiony na zwiększenie zadowolenia klientów. Nacisk położony jest na sprawność działania całego zespołu raczej niż na przestrzeganie sztucznych podziałów między komórkami organizacyjnymi firmy. Pracownicy zachęcani są do samodzielnego inicjowania działań aniżeli do oczekiwania na odgórne dyspozycje. Chodzi o to by ludzie czuli się partnerami w zespole, by rozumieli zasady biznesu, by zależało im na zadowoleniu klientów. Za sprawę zapewnienia jakości odpowiedzialny jest każdy pracownik. Każdy kontakt z klientem to tzw. "Moment prawdy". Dla firmy chcącej odnosić sukcesy, każdy pracownik musi być zaangażowany, musi dysponować odpowiednią motywacją i wiedzą. To właśnie pracownicy mogą podać krytyczne informacje potrzebne do usprawnienia przebiegu procesów i mogą określić poziom jakości oferowanej klientom. Dzięki szkoleniom o różnych stopniu zaawansowania (od jednodniowego White Belta aż do trzytygodniowego Black Belta) prowadzonych dla pracowników na różnym poziomie w strukturze firmy, metodologia Lean Six Sigma staje się naturalnym sposobem działanie nie pojedynczych pracowników, ale całej firmy. Skuteczność całego programu Lean Six Sigma wspierana jest stworzoną w firmie strukturą. Powoływane są zespoły ludzi, różniące się od siebie wiedzą, umiejętnościami oraz umiejscowieniem w strukturze firmy. Poszczególne role: Sponsorzy (wyższa kadra menedżerska odpowiedzialna za nadzorowanie projektów i wyznaczanie kierunków rozwoju procesów oraz usuwanie barier), Master Black Belt (ekspert odpowiedzialny za merytoryczny rozwój programu oraz strategicznych projektów, mentor dla Black Beltów), Black Belci (specjaliści odpowiedzialni za powodzenie dużych inicjatyw projektowych, wspierający i stymulujący pracę zespołów projektowych, wspierający Green Beltów), Green Belci (pracownicy usprawniający własne procesy, dzieląc swój czas pracy z obowiązkami związanymi z pracą w zespole projektowych), White Belci (pracownicy wykorzystujący swoją wiedzę do drobnych usprawnień w procesach) odpowiadają w ramach swoich kompetencji za powodzenia całego programu lub jego zdefiniowanych części.
Zaangażowanie najwyższego kierownictwa i komunikacja językiem jakościowym Lean Six Sigma jest niezbędne do zaangażowania wszystkich pracowników oraz przeprowadzenia radykalnych zmian w kulturze pracy. Zmiany te muszą być inicjowane przez kadrę zarządzającą, nie wystarczy przyzwolenie, konieczne jest aktywne uczestnictwo. Metodologia wskazuje jak zaangażować całą załogę. Firma powinna stworzyć warunki dla usamodzielnienia się pracowników oraz prowokowała ich do składania propozycji dotyczących podnoszenia jakości procesów.'


Zdaję sobie sprawę, iz własnie najtrudniejszą kwestią podczas wdrożenia i stosowania LSS może się okazać przekonanie pracowników, ze to chcemy zrobić, bądź robimy, ma sens i że każdy z nich jest potrzebny, by zwiększyć zadowolenie klienta.
Wydaje mi sie słusznie zauważonew cytowanym artykule, .ze "nacisk położony jest na sprawność działania całego zespołu" i nie powinno się zatem zbyt formalnie podchodzic do kwestii podziałó- tych międzykomórkowych (formalnych) i nieformalnych.
Moim zdaniem, jedynie poprzez pokazanie dobrych przykładów zachowań, a anstępnie efektów osiągnietych (dane rzeczywiste) przez np. kolegów w fabryce, którą benchmarkujemy pod tym względem, może sprawić, że ludze pomyślę, iż moga stworzyć podobny stan i osiąnąć podobne rezultaty, tylko dzięki swojej pracy.
Tutaj właśnie pomocne bedzie:
- zaufanie - pozowlenie pracownikowi, by saminicjował zmiany; wprowadzenie systemu nagród za działania idące w dobrym kierunku lub za osiągnięcie intersujących rezultatów, za inicjatywę
- stworzenie zespołów - osoby w tych zespołach maja sie wzajemnie uzupełniac wiedzą, sprawnie komunikować,rozumieć, mieć wspólny cel działania ( nie zawsze najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie osób z tych samych oszarów!! ale to już bardziej odległy temat)
- szkolenia dla pracowników - mające na celu przedstawienie działań firmy - rótkoterminowych planów i tych długofalowych
- wprowadzenie 'normalnej' atmosfery- zrozumienia potrzeb wzajemnie uczest6nicvzących jednostekw całym procesie np produkcyjnym
- przykłady, przykłady, przykłady - ich prezentacja, która czysto na białym przedstawi niezdecydowanym, ze to on może być po takim atakim działaniu na miejscu pana x- zyska wówczas to i to. Nie można zaopminać, ze ludzie lubia konkrety i rozmowa z nimi językiem literatury naukowej nie zawsze dociera.


Obrazek


Obrazek


"Successful implementation of Lean Six Sigma relies on people up and down the organization working together to achieve quality. Despite best intentions, the importance of the human element in the overall implementation scheme can be overshadowed by a focus on the tools. El-Homsi and Rampersad have written the most important book yet on creating a culture of Lean Six Sigma. It clearly spells out how to address the issues and challenges associated with implementing a comprehensive and effective Lean Six Sigma program."

-- Stephen Haight, Vice President of Global Quality, Bausch & Lomb

There is a kind of re-education needed to connect business management with normal life. There has always been an enormous gap between the way people treat colleagues at work and the way they treat friends and family. With regard to the latter, we do not see friendship, tolerance, etc. as sentimental and "soft" when we deal with friends and family, but rather as a lubricant for the relationship. Could we not extend this to the business community as well? The gap between these two views is currently decreasing; perhaps here rests the solution for tomorrow's problems.

-- Roger Evans and Peter Russell

więcej informacji np na stronie - http://www.tps-leansixsigma.com/lifescan.php

'Lean Six Sigma is built around employee empowerment - from the plant floor to senior management. It allows employees to shift their focus from how fast equipment runs to how fast the product moves. Employees are constantly asked to think about new ways to run the business - which drives innovative thinking and better ways to serve customers.
With Lean Six Sigma, everyone works for the line, not the other way around. This means that all manufacturing employees ensure that the line flows continuously at a pace determined by customer requirements (takt time). Measurements on Lean Six Sigma production lines are not based on placements per hour or how often the equipment runs - they are based on product cycle times and yields.
Lean Six Sigma is not about reducing headcount, but about refocusing effort, redeploying assets and improving execution. People are regularly transferred to other lines to share Lean knowledge with others, as well as asked to participate in continuous improvement activities, such as each site's Kaizen Promotion Office. Led by the site's Lean Six Sigma leader, these offices absorb freed resources to accelerate kaizen activities, develop and deploy Lean toolsets and experiment with new ways to reduce waste.'

źródło: http://www.solectron.com/about/lean_people.htm

A czy jakieś przykłady takich niezdecydowanych zachowań mógłby Pan podać? Może takie, na które nie wiedział Pan jak zareagować, lub które były największym zaskoczeniem?/Marta Burda edytował(a) ten post dnia 23.02.08 o godzinie 13:10

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Piotr Tadeusz B.:
Oczywiście, że się spotkałem z tematyką. Narzędzia obu firm, których interesy w Polsce reprezentuję (iGrafx i Minitab) są powszechnie na świecie używane w Lean Sigma (lub inna nazwa - Lean Six Sigma).


Witam:)

A czy mógłby Pan podzielić się z nami np. skalą sukcesów, rezultatów, które dzięki nim osiągnęły te firmy?
pzdr:)

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Janusz Kałużyński:
>Projekt przeprowadzony wg klasycznego DMAIC-a przyniósł oczywiście oszczedności, ale na początku nikt się nie spodziewał, że będzie to 300k Euro rocznie...


Z pewnościa teraz juz jest z górki, ale czy Pan sie wtedy tego też nie spodziewał w takim rozmiarze zysków?a co do twórczego nieładu na biurku, to zgadzam się, że czasem jest nie do uniknięcia, ale też pomaga:)
Paweł Cencora

Paweł Cencora Engineering Manager,
Toyota Motor
Industries Poland

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Witam,

W Toyocie to sie nazywa po prostu TPS...Sama konstrukcja linii i zasady pracy standaryzowanej wymuszaja na pracownikach odpowiednie myslenie o jakosci i potrzebie samodoskonalenia nawet w drobnych krokach (Kaizen).
Role grup projektowych spelniaja QCC (Quality Circle - kolka jakosci) ktore tworza pracownicy i w razie potrzeby prosza o wsparcie inzynierow i managerow. Sprawy wygladaja prosciej i prostsze sa narzedzia: zamiast DMAIC podstawowe PDCA i QCDS (Quality, Costs, Delivery, Safety). Podstawowe narzedzia to diagram Ishikawy (rybia osc), x-bar chart, rozne check sheet'y, proste wykresy korelacji i przede wszystkim "genchi genbutsu" czyli wykorzystanie ludzkich ZMYSLOW do znalezienia nieprawidlowosci na miejscu gdzie siesprawy tocza. Histogram jest w zasadzie rzadko uzywanym narzedziem a co za tym idzie i sigma nie jest w powszechnym uzyciu na produkcji. Dziwne prawda? I dziala jak wiadomo.
W zasadzie wszystko sprowadza sie do zmotywowanych pracownikow a z tym wiadomo jest kiepsko. Nawet w Toyocie.

Pozdrawiam

Pawel Cencora

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Dzisiaj chciałabym ogólnie napisać o możliwościach LSS i o miejscach (firmach, przedsiębiorstwach), w których można ją spotkać.

LSS niewątpliwie zawdzięcza swoją sławę Jackowi Welchowi z GE


Obrazek
oraz firmie Toyota
Obrazek


Poza tym stosują ją takie firmy jak:


Obrazek


Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Jak widać wiele jest miejsc, w których LSS znajduje zastosowanie. Są to przeróżne sektory gospodarki, branże oraz obszary takie jak:
- procesy produkcyjne
- marketing
- logistyka
- sprzedaż
- obsługa klienta
- zarządzanie zasobami ludzkimi
- finanse

We wszystkich tych miejscach, ludzie zajmujący się LSS kierują się:

- pasją w obsłudze klienta
- poszukiwaniem nowych pomysłów
- podejściem projektowym
- wykorzystaniem statystyki
- zarządzaniem, które oparte jest na liczbach
- współpracą i angażowaniem całej załogiMarta Burda edytował(a) ten post dnia 23.02.08 o godzinie 15:25

konto usunięte

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Marta Burda:
Na samym początku chciałabym zapytać, czy zetknęliście się Państwo z taką tematyką jak Lean Six Sigma?
Czy jest ona stosowana i czy przynosi pozytywne rezultaty?
Witam.
Oczywiście że tak.
Tematyka i jej zastosowanie jest coraz bardziej powszechne.
Niestety niektóre firmy robią to bardziej dla "zaimponowania" swoim klientom niż dla idei która przyświeca w/w.
Są tez firmy które zrobiły z tego swoisty "system kopania w górę swoich zasłużonych pracowników"
Cóż mam nadzieję że dzieje się to tylko w nielicznych firmach które stosują Lean SixSigma.
Marcin Gołąbek

Marcin Gołąbek Konsultant i trener
Lean Six Sigma, ifss
Institute for Le...

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Marta Burda:
Na samym początku chciałabym zapytać, czy zetknęliście się Państwo z taką tematyką jak Lean Six Sigma?
Czy jest ona stosowana i czy przynosi pozytywne rezultaty?

Witam,
Zabawnym było kiedyś obserwować jak dwaj siedzący obok mnie koledzy z pracy kłócą się co jest lepsze: Six Sigma czy Lean Manufacturing (jak łatwo sobie wyobrazić obaj byli specjalistami w tych tematach). Oczywiście nigdy nie doszli do porozumienia... :)

Jakiś czas później, gdy zaobserwowałem nowy twór o nazwie "Lean Six Sigma" kilka myśli zaczęło krzątać się po mojej głowie:
- czy oby nie jest to zwykły melanż Lean i Six Sigma?
- czy prezesom i prokurentom zabrakło już pomysłów na coś nowego(Six Sigma już było, Lean też był)?

Jak wiemy często głoszenie, iż firma idzie w stronę Lean lub Six Sigma jest czystym ruchem marketingowym. Może podobnie jest z Lean Six Sigma. Że niby jesteśmy już nie Lean, już nie Six Sigma... my jesteśmy LEAN SIX SIGMA.
To zaś w konsekwencji czasem sprowadza się do tego, że na 1 miesiąc przed wizytą kogoś bardzo ważnego ze "szklanego pałacu" (np. CEO) nagle nasze kierownictwo przypomina sobie o six sigma lub lean i każe aktualizować laurki i na siłę pokończyć zastopowane wcześniej projekty... znam to z autopsji :(

Czy ktoś jest w stanie odpowiedzieć mi na pytanie, czy powyższa teza jest słuszna?
Nie chcę wyjść na głupca. Sam miałem szkolenia obu metodologii przeprowadzane osobno... może istnieją kursy łączące obie metodologie w jakiś oryginalny przeplatający je sposób?

Chciałbym was również zapytać o opinię: co jest lepsze: Six Sigma czy Lean?

Osobiście uważam, że obie metodologie są skuteczne... o ile stosuje się je właściwie i do "predysponowanych dla nich" problemów / tematów. I wcale nie jest trudno powiedzieć co jest lepsze, ... ale musimy znać kontekst problemu, który chcemy rozwiązać.

Jeśli mówimy o mniejszych firmach z całą górą "podstawowych problemów" wtenczas proponowałbym pójść w Lean. Jest on łatwiejszy, nie wymaga znajomości narzędzi statystycznych, a efekty widać już nawet po kilku dniach (np. lobowanie linii montażowych...). Jednocześnie należy zaznaczyć, że często lean stosowany jest w problemach produkcyjnych (wydajność), przepływu materiałów (WIP i logistyka),... trudniej jednak sprawdza się w temacie finansów, wdrażania projektów, etc...

Six Sigmę zaś proponowałbym wykorzystywać do problemów, gdzie "kilkudniowy lean" sobie nie poradzi. Ponadto Six Sigma wymaga sporych nakładów (choćby na Black Beltów), co w konsekwencji zawęża możliwość ich wykorzystania tylko w większych firmach. Oczywiście pozostają najemnicy (konsultanci), ale oni też drogo kosztują.

Six Sigmę zwykłem dzielić na dwie kategorie:
1) wykorzystanie podejścia procesowego DMAIC (zawiłe, długie projekty),
2) wykorzystanie wybiórcze poszczególnych narzędzi pod dany problem (np DOE, pareto, ishikawa).

Projekty z grupy 1 zabierają dużo czasu (zazwyczaj kilka miesięcy). Ale za to pozwalają dogłębnie przeanalizować problem i znaleźć ciekawe rozwiązania pod konkretny, specyficzny problem. Poprawa taka często kojarzona jest z dużym skokiem optymalizacyjnym (co różni bardzo ss od kaizena, czyli metody małych kroków).

Z kolei grupa 2, to po prostu pojedyncze narzędzia, które można wybiórczo stosować do rozwiązywania problemów. Często nie różni się to niczym od TQM oraz tego, co opisuje ISO 9004 (wytyczne dla ISO 9001 w temacie ciągłego doskonalenia) - przykład: pareto, histogramy, karty kontrolne, wykresy rozrzutu...
Narzędzia te może nie zawsze skutkują tak dużą poprawą jak długie projekty DMAIC, ale za bardzo szybko pokazują innymi dokoła, że ma do czynienia z kimś kto dość szybko i sprawnie jest w stanie zidentyfikować źródło problemu i je wyeliminować (lub chociaż ograniczyć).

Problem jaki mają często Six Sigmowcy polega na tym, że często próbują zrobić prawdziwy DMAIC do projektu, który można rozwiązać w bardzo krótkim czasie. Przez co trwa to tygodniami, a rezultaty przychodzą bardzo późno. Kombinują na milion sposobów, a ich drzewo logiczne albo ishikawa przypomina już pajęczynę. A rozwiązania jak nie było, tak nie ma.
Sprawia to, iż wielu kierowników wraz z prezesem często tracą cierpliwość. Myślę, że to jest jeden z główych powodów dlaczego ostatnimi czasy Lean jest bardziej "trendy" niż Six Sigma. Są również inne aspekty, takie jak koszty przeszkolenia specjalisty oraz błędy czynione przez Green/Black Beltów, którzy nie do końca zrozumieli metodologię i brną w ciemny zaułek ze swoimi obliczeniami --- tu bardzo ważną rolę odgrywa ktoś z dużym doświadczeniem w temacie ss.

Z drugiej strony patrząc, Leanowcy często koncentrują swoje wysiłki przez długi czas na 5S. Przez co zaczynają być kojarzeni jako KAPO a nie ludzie od optymalizacji (pomocy!). I nawet jeśli im wyjdzie, trudno później udowodnić, że to właśnie porządek w miejscu pracy jest przyczynkiem lepszych rezultatów na danym obszarze. Jeśli jednak porobią kilka SMEDów, zbalansują linie, poćwiczą z ludźmi hoshin albo wdrożą sprawnie (!) działający kanban - ludziom łatwiej będzie się przekonać do tej metodologii. Bo zobaczą, że "to działa".
Marcin Gołąbek

Marcin Gołąbek Konsultant i trener
Lean Six Sigma, ifss
Institute for Le...

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Michał Kowalonek:
"Dowód 600% zwiększenia wydajności linii przy zachowaniu ilości operatorów na niej pracujących"...

Michał taki skok wydajności może oznaczać, że przed wprowadzeniem 6S na tej linii działy się chyba niestworzone rzecz:)

Hulaj dusza... nie produkcja :)
Znam projekty zwiąkszające wydajność o 100%,... ale o 600% jeszcze nie słyszałem.
Podzielam opinię przedmówcy. Albo tam miała miejsce "masakra" przed rozpoczęciem projektu, albo wprowadzono najnowsze niezawodne technologie.
Ale skoro mowa o tym, że zachowano ilość operatorów na linii, to chyba druga opcja nie wchodzi w grę. No chyba że zostali oni przebranżowieni na dystrybutorów materiału, albo techników ;)
Marcin Gołąbek

Marcin Gołąbek Konsultant i trener
Lean Six Sigma, ifss
Institute for Le...

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Paweł Cencora:
Witam,

W Toyocie to sie nazywa po prostu TPS...Sama konstrukcja linii i zasady pracy standaryzowanej wymuszaja na pracownikach odpowiednie myslenie o jakosci i potrzebie samodoskonalenia nawet w drobnych krokach (Kaizen).
Role grup projektowych spelniaja QCC (Quality Circle - kolka jakosci) ktore tworza pracownicy i w razie potrzeby prosza o wsparcie inzynierow i managerow. Sprawy wygladaja prosciej i prostsze sa narzedzia: zamiast DMAIC podstawowe PDCA i QCDS (Quality, Costs, Delivery, Safety). Podstawowe narzedzia to diagram Ishikawy (rybia osc), x-bar chart, rozne check sheet'y, proste wykresy korelacji i przede wszystkim "genchi genbutsu" czyli wykorzystanie ludzkich ZMYSLOW do znalezienia nieprawidlowosci na miejscu gdzie siesprawy tocza. Histogram jest w zasadzie rzadko uzywanym narzedziem a co za tym idzie i sigma nie jest w powszechnym uzyciu na produkcji. Dziwne prawda? I dziala jak wiadomo.
W zasadzie wszystko sprowadza sie do zmotywowanych pracownikow a z tym wiadomo jest kiepsko. Nawet w Toyocie.

Pozdrawiam

Pawel Cencora

Nie znam Toyoty od strony praktycznej, lecz jedynie z opowieści znajomych, którzy tam się przewinęli oraz z kilku pozycji książkowych.
Sądzę jednak, że Toyota nie stosuje na codzień Six Sigmy, bo w fabrykach procesy od początku są budowane w oparciu o sprawdzone rozwiązania.
I tu metoda małych kroczków ma duże zastosowanie.

Gdyby w Toyocie były takie zaległości procesowe, jak w wielu innych firmach, to Six Sigma zyskała by i tam na popularności. Lean najzwyklej w świecie jest "zbyt wolny" na gwałtowne ratowanie sytuacji w takich firmach.
Marcin Gołąbek

Marcin Gołąbek Konsultant i trener
Lean Six Sigma, ifss
Institute for Le...

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Marta Burda:

A czy jakieś przykłady takich niezdecydowanych zachowań mógłby Pan podać? Może takie, na które nie wiedział Pan jak zareagować, lub które były największym zaskoczeniem?/Marta Burda edytował(a) ten post dnia 23.02.08 o godzinie 13:10

Najciekawszym jest następujące zachowanie:
"Ja za te pieniądze, które dostaję nie mam zamiaru bawić się z wami w lean albo jakieś inne six sigma"

A kwestia zarobków i mega-rotacji ludzi wykwalifikowanych w naszym kraju to nie lada problem.
Marcin Gołąbek

Marcin Gołąbek Konsultant i trener
Lean Six Sigma, ifss
Institute for Le...

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Michał Zieliński:
Jak przekonać niezdecydowanych,że zmiany wyjdą im na dobre jeśli tylko wezmą w nich czynny udział?

Zakasać rękawy i razem z nimi porządkować bałagan procesowy. Nie ograniczać się do moderatora projektu. Schodzić do maszyn, linii. Jeśli trzeba to razem z nimi czyścić.
A jak tylko pojawią się pierwsze rezultaty, szczerze chwalić.
A jeśli przegonili w wynikach (np wydajność) obszar / fabrykę, która zawsze ich wyprzedzała, powiedzieć im po prostu, że właśnie "zdobyli złoto i zostali mistrzami świata".

Sam byłem już światkiem takich sytuacji. Nie uwierzycie, jak Polak potrafi się cieszyć z tego, że przegonił drugiego Polaka (którego zawsze stawiano mu za wzór) ;)
Ich zaangażowanie się w kolejny projekt to już "małe piwo".

Ale fakt, że nie jest to łatwe...
Jacek Bosek

Jacek Bosek Plant Manager -
Gebreuder Peitz
Polska

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Chciałbym was również zapytać o opinię: co jest lepsze: Six Sigma czy Lean?

Witam

Zajmuję się Lean i Six Sigma.
I odpowiem na twoje pytanie obrazowo.
Wyobraźmy sobie, że chcemy z kawałka drwa zrobić piękny posąg.
W takim wypadku Lean - to drwal z siekierą który "z grubsza" ciosa ów kawał drewna.
Następnie przychodzi delikatny artysta który zaczyna wygładzać precyzyjne kształty - i to jest właśnie Six Sigma!

Wniosek
Nie można powiedzieć co jest lepsze - Lean czy Six Sigma; to tak jakby zapytać co jest lepsze - dostawczy Van czy sportowe Ferrari
Jeśli chcemy wziąść udział w wyścigu to vanem może być trudno, z kolei w Ferrari szafa którą musimy przewieźć napewno się nie zmieści:)

Tak więc najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na dwa pytania:
1. Jaka jest aktualna sytuacja?
2. Jaki jest nasz cel?
Jeśli odpowiemy sobie na te dwa pytania, przychodzi czas na decyzję, które narzędzia użyć - Lean czy Six Sigma.

Dla mnie prjekt - Lean Six Sigma, to poprostu taki projekt, w którym na początku mamy chaos i cel jest bardzo daleko.
W takim wypadku:
- najpierw wprowadzamy porządek (5S)
- następnie odchudzamy proces (Lean)
- a na końcu uruchamiamy statystykę (6S), aby ustalić nasz proces w samym środku specyfikacji!

Myślę, że większośc z Was się ze mną zgodzi.
Pozdrawiam

jacek
Jacek Bosek

Jacek Bosek Plant Manager -
Gebreuder Peitz
Polska

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Marcin Gołąbek:
Michał Kowalonek:
"Dowód 600% zwiększenia wydajności linii przy zachowaniu ilości operatorów na niej pracujących"...

Michał taki skok wydajności może oznaczać, że przed wprowadzeniem 6S na tej linii działy się chyba niestworzone rzecz:)

Hulaj dusza... nie produkcja :)
Znam projekty zwiąkszające wydajność o 100%,... ale o 600% jeszcze nie słyszałem.
Podzielam opinię przedmówcy. Albo tam miała miejsce "masakra" przed rozpoczęciem projektu, albo wprowadzono najnowsze niezawodne technologie.

A ja to bym chciał wprowadzić Lean i Six Sigma w kazdej państwowej firmie:
KOPALNIE
URZĘDY
SKARBÓWKA

Jejku - tam 600% poprawy mozna by uzyskać po wprowadzeniu "zgrubnych" usprawnień.

Marzę o tym

Hejka
Michał Zieliński

Michał Zieliński Kierownik Produkcji
ABB

Temat: ogólnie o Lean Six Sigma

Wracając do sprawy 600%.
na "STAREJ" wcale nie było Sodomy i Gomory, został zmieniony całkowicie styl i układ pracy, nowy podział czynności dla operatorów.
Ze zmian w produkcie - tylko jedna styl składania kartonowego opakowania.
Oczywiście koszt zmian byłby duzo większy ale zostały wykorzystane maszyny (może troche szumnie powiedziane: oklejarka i spinarka tasmy PE) z innej linii + dwa stoły montażowe (nowe).
Rezultaty zaskoczyły nawet autorów projektu:-)

Janusz,
dzieki za info że to nadal dział więc stosujecie się do zasady utrzymania zmian i kontroli:-))))

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

artykuł - Lean Six Sigma




Wyślij zaproszenie do