Kamila Piotrowicz

Kamila Piotrowicz rekruter / doradca
zawodowy

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Wysoka Kopa (1126 m n.p.m.) - najwyższy szczyt Gór Izerskich w masywie Wysokiego Grzbietu. Czasami zaliczana do masywu Zielonej Kopy. Bezleśna (w wyniku klęski ekologicznej lat 80. XX w.), łagodna kopuła zbudowana z granitów, gnejsów i łupków, partie wierzchołka porośnięte łąkami subalpejskimi z interesującymi gatunkami roślin (arcydzięgiel litwor, gęsiówka Hallena, zawilec narcyzowy). Szczyt bardzo często pokrywają chmury. Na Wysokiej Kopie długo (do początków maja) utrzymuje się pokrywa śnieżna.

Prowadzi przez niego czerwony szlak im. M. Orłowicza) ze Świeradowa-Zdroju. Dobry punkt widokowy.
Mariusz Siechowicz

Mariusz Siechowicz Westhill Consulting
- współwłaściciel,
konsultant. Coach
...

Byłem na niej dzisiaj.
Zrobiłem kółko z Przełęczy Izerskiej - wejście zielonym szlakiem, zejście żółtym.
Przepiękny jest ten szlak.
Zaskakujący widok po drodze to kopalnia kwarcytu, która jest na wysokości ponad 1000 m.n.p.m. Zaraz za nią czerwony szlak skręca z drogi w las i tam trzeba uważać, bo łatwo go zgubić. Oznaczenia są dość rzadko i ukryte pod gałęziami.
Ale warto powalczyć, bo jest pięknie.
Jakub Michał Milczarek

Jakub Michał Milczarek Inspektor (Chemik
Analityk)

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

A czy przypadkiem jacyś dobrzy ludzie zaznaczyli punkt szczytowy, czy szukaliście z odbiornikiem GPS ? Bo "to miejsce" na pewno nie jest na szlaku - trzeba dobre kilkadziesiąt(set) metrów odbić w lewo (idąc od kopalni)...

A kopalnia robi wrażenie - to prawda :)Jakub Michał Milczarek edytował(a) ten post dnia 01.05.09 o godzinie 09:41
Marcin N.

Marcin N. Storage IT Architect
– Certified on
Expert Level

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Jak byłem na Wysokiej Kopie to ze szczytem jest rzeczywiście duży problem. Z kolegą znaleźliśmy go "na czuja", ale faktycznie, nie było to proste.
Ja wchodziłem na nią z parkingu obok stacji pod Jakuszycami, wszystko ok tylko ważne aby nie przegapić czerwonego szlaku który odbija w lewo bardzo mocno w gorę.

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Wysoka Kopa zdobyta i rozpracowana!
25 szczyt z mojej korony zdobyty, odliczanie wsteczne uruchomione i wskazuje aż 3 górki do końca ;-)

Znalezienie szczytu Wysokiej Kopy może wydawać się trudne ale nie do końca takie jest. Po pierwsze i najważniejsze - szczyt jest OZNACZONY! i to w dodatku na 3 sposoby: betonowy słupek (mało widoczny), na nim kopczyk kamieni (widoczny lepiej) a w tych kamieniach jeszcze tabliczka z napisem Wysoka Kopa dla całkowitej pewności. Niestety tabliczka jest ruchoma (włożona tylko w kamienie) więc może nie przetrwać.
Kopczyk kamieni istnieje jednak co najmniej od 2003 roku (znalazłem opis że w 2003 był) więc prawdopodobnie pozostanie na dłużej.
Jak do niego trafić - po odbiciu od czerwonego szlaku i przejściu przez totalnie spróchniały most idziemy bardzo wyraźną ścieżką do góry. Kiedy dojdziemy do rozwidlenia (w prawo odbija mniej widoczna ścieżka) idziemy w lewo i dosłownie po 20 metrach w prawo odbija dobrze widoczna (dla spostrzegawczych) bardzo wąska ścieżka która prowadzi do kopca z kamieni i już jesteśmy.

Jeśli nie trafimy na ścieżkę to kopiec jest mniej więcej w środku okręgu jaki robi ścieżka wokół szczytu (nie wiem czy całego).

Generalnie najważniejsze jest to że szczyt jest oznaczony kopcem z kamieni i trzeba go szukać. Kto szuka ten znajdzie ;-)

Koordynaty GPS jakie miałem minęły się ze szczytem o 800m ;-)Andrzej Zieliński edytował(a) ten post dnia 05.06.10 o godzinie 23:16
Witold O.

Witold O. Regionalny Kierownik
Sprzedaży

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

W ostatni dzień lipca udało się wejść na WK.
Duża w tym zasługa Andrzeja Zielińskiego - jego opis dojścia do szczytu jest rewelacyjny, potwierdzam szczyt jest oznaczony i widoczny więc nic się pod tym względem nie zmieniło.

Ja też się dołączam do podziekowań dla Andrzeja Zielińskiego. Jego opis uchronił mnie od błądzenia i szukania szczytu. Najtrudbiej było znaleźć zejście ze szlaku do mostka. Potem, razem z opisem, to "jak po sznurku".
Ogólnie bardzo fajne tereny do wędrówki. Mało śladów cywilizacji w panoramach. Raczej pustawo. No i pierwsze w moim życiu, emocjonujące spotkanie ze żmiją zygzakowatą na szlaku. Dobrze, że patrzyłem pod nogi bo bym ją centralnie nadepnął a wtedy byłoby niewesoło... A tak spokojnie sobie uciekła w krzaki. S
Szkoda, że aparatu nie zdążyłem wyciągnąć.
Kopczyk kamieni i tablica nadal są na szczycie:) ( stan na 12 sierpnia).
http://tomek-wolniaczyk.flog.pl/wpis/1771455/Tomasz Wolniaczyk edytował(a) ten post dnia 11.10.10 o godzinie 22:55
Martyna Malik

Martyna Malik Student,
Politechnika
Krakowska

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Ja jeżdżę w Góry Izerskie - ostatnio byłam w Kopańcu. Świetne trasy rowerowe o różnej trudności, a po męczącym dniu można odpocząć przy piwku w jednej z wielu knajpek. Do tego zatrzymaliśmy się w uroczym miejscu - "Willa pod zegarem"

Witam

Potwierdzam, że szczyt jest oznaczony małym kopczykiem, a w niej karteczka z nazwa szczytu, jednak mała UWAGA, "ktoś" na jednym z samotnych drzew(kilkanaście metrów wcześniej przed właściwym szczytem)umieścił małą tabliczkę z nazwą szczytu? (jednak jest to pkt o 1 m nizszy niz ten z kamykami :-).
Zimowe dojście - od malutkiego drewnianego szałasu , to tylko niecałe 10 min do szczytu.

Janusz Podgórski:
Witam

Może to było w desperacji ? Znudziło się komuś latać po patelni i oznaczył coś w miarę odpowiadającemu szczytowi i szczyt ma zaliczony ;-)
Problemem jest to że bardzo trudno znaleźć w internecie informację że szczyt jest oznaczony - w moich poszukiwaniach znalazłem że kiedyś był kopczyk ale nic aktualnego...

Witam.
Ja zdobyłem Wysoką Kopę 18.05.12. Atrakcyjność szlaków na szczyt odbiega od Karkonoszy, po których podróżowałem dzień, wczesniej, ale mam satysfakcję ze zdobycia, a tak naprawde z odnalezienia kopca kamieni na szczycie Wysokiej Kopy. Mam nadzieję, że swoim opisem pomogę osobom, które chcą powtórzyć "mój wyczyn", jak tam wejść najszybciej i bez gubienia trasy. Ja zaczynałem od parkingu naprzeciw stacji paliw na Polanie Jakuszyckiej. Zamiast iść pieszym zielonym szlakiem, szedłem równoległym czerwonym rowerowym (zielonym wracałem i potwierdzam, ze rowerowy jest nieco krótszy i przy okazji ma o niebo lepsza nawierzchnię). Po 3 km oba szlaki i tak spotykają się na Rozdrożu pod Cichą Równiną, więc polecam ten rowerowy. Zaczynając trasę, można na horyzoncie odnaleść Wysoką Kopę. Wysoko po prawej stronie, widać nieczyną kopalnię kwarcu Stanisław (wracając z Wysokiej Kopy przeszedłem przez jej teren. Jej obecny krajobraz przypomina nieco scenerię do krecenia horrorów. Oficjalnie był tam zakaz wstępu, ale absolutnie nikt nie pilnował tego niszczejącego obiektu). Na lewo od nieczynnej kopalni jest rozległy wierzchołek góry, gdzie szczyt jest wyraźnie przetrzebiony zniszczonym lasem. To własnie Wysoka Kopa. Dochodząc do Rozdroąa pod Cichą Doliną, skręcamy w prawo i wędrujemy szlakiem zielonym i niebieskim (cały czas asfaltem). Po drodze spotkałem kilku robotników wycinających las i wyżywających sie krzykiem nad zmęczonym koniem ściągającym na drogę ścięte drzewa. Po ok. 2,5 km kończy się wygodny i asfaltowy szlak i skręca się ostro w lewo pod górę szlakiem czerwonym. Przez ok. 15 minut idzie się niemal niewidoczną dróżką przez las. Potem dochodzimy do miejsca, skad mamy dwie alternatywy wejść na szczyt Wysokiej Kopy. Pod koniec lasu, szlak skreca ostro w prawo, by po chwili dojść do szerokiej drogi gruntowej. Ja szedłem na szczyt własnie tamtędy. Trasa jest o kilka minut dłuższa, ale łatwiej jest trafić na szczyt. Dochodzac do tej szerokiej gruntowej drogi, trzeba iść razem z czerwonym szlakiem w lewo (w prawo znajduje się nieczynna kopalnia). Po chwili dochodzi sie do malutkiej drewnianej budki. Jest na niej napis, że w lewo po 10 minutach wejdzie sie na szczyt. To prawda. Trzeba tylko uważać pod nogi aby nie wpaść w podmokłe koleiny. Szczyt Wysokiej Kopy jest sporym obszarem. Trzeba szukać najwyższego punktu. Dodam, że znajduje się on po przeciwnej stronie góry niż ta, po ktorej wchodziliśmy. Charakterystycznym punktem jest przejście przez leżące, mocno zniszczone drzewo. Po drodze można zobaczyc malutką tabliczkę na jeszcze stojącym, obumarłym drzewie, jednak prawdziwy szczyt jest troszke dalej. Wyznacza go ok. metrowy kopiec kamieni. Obok niego, na świerku jest tabliczka z nazwą szczytu. Rozciąga sie z niego piekna panorama Zachodznich Karkonoszy i kompleksu skoczni narciarskich w Harrachowie. Druga trasa na szczyt zaczyna sie w miejscu, gdzie pod koniec lasu, czerwony szlak ostro skreca w prawo. My idziemy w lewo, przechodzimy przez bardzo mocno zniszczony mostek i idziemy w górę wąską scieżką, szukając szczytu. Trasa troszkę krótsza ale jest łatwiej się zgubić.
Na koniec dodam, ze wejść na szczyt zajeło mi dwie godzinki, zejście 1,5h (obierajac dłuższa drogę powrotną przez nieczyną kopalnię oraz od Przełęczy pod Cichą Równiną do głównej drogi samochodowej w Jakuszycach pieszym szlakiem zielonym). Gdybym miał pójśc jeszcze raz znając już trasę, myślę że zaoszczędziłbym conajmniej 45 min. Mam nadzieję, ze pomogę komus swoim opisem szybkie zdobycie Wysokiej Kopy. W razie pytań, odpowiem na indywidualne maile na krzysiekp241107@wp.pl

pozdr
Stefan Sitek

Stefan Sitek sss, sssss

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

14 czerwca 2012 roku postanowiliśmy zdobyć najwyższy szczyt Gór Izerskich – Wysoką Kopę będącą na 10 miejscu wśród szczytów tworzących Koronę Gór Polskich. I choć zdobyliśmy do tej pory pięć wzniesień z 28 polskich Pereł w Koronie ta wydawała nam się dość ciekawa. Nie z powodu trudności wejścia, ale z powodu braku szlaku i oznaczenia jak na nią dotrzeć. Studiowaliśmy opinie i wskazówki osób, które do tej pory były w Internecie. Oparliśmy się na radach p. Andrzeja Zielińskiego i wyruszyliśmy.

W Jakuszycach parkujemy vis a vis Ośrodka Szkolenia i Przygotowań Olimpijskich w Biathlonie /tutaj można też wypić dobrą kawę i zjeść smaczny obiad/. Zielonym szlakiem – Górnym Duktem Końskiej Jamy - przechodzimy przez linię kolejową i idziemy nim około 50 min by przed Rozdrożem Pod Cichą Równią na wysokością 943 m npm wejść na Dolny Dukt Końskiej Jamy.

Na skrzyżowaniu dochodzimy do szlaku niebieskiego i tymi dwoma szlakami /zielono-niebiebieskim/ skręcając w prawo idziemy około 40 min. Droga ta zwana Szklarską Drogą lub Starą Drogą Celną prowadzi do nieczynnej Kopalni kwarcu ‘Stanisław’. Szlakiem zielono-niebieskim dochodzimy do szlaku czerwonego – Szlak im. dr Mieczysława Orłowicza. Zostawiamy szlak zielono-niebieski i szlakiem czerwonym skręcamy w lewo idąc przez las i przez lekko podmokły teren /potok Ciekoń/. Tutaj już trochę wspinamy się pod górę. Po około 25 min trzymając się czerwonego szlaku las troszkę się przerzedza a po lewej stronie widać zagłębienie. Od tego momentu należy dokładnie oglądać szlak czerwony. Na jednej z tabliczek ze szlakiem czerwonym ktoś napisał mazakiem W.K. i strzałka w lewo. Należy się szacunek tej osobie gdyż dzięki tej informacji odbijamy od szlaku czerwonego kierując się na Wysoką Kopę - skręcamy ścieżką w lewo w dół dochodząc do spruchniałego w 50 % mostku. Stąd idziemy wg wskazówek p. Andrzeja Zielińskiego i jak pisze idziemy bardzo wyraźną ścieżką do góry. Kiedy dojdziemy do rozwidlenia (w prawo odbija mniej widoczna ścieżka) idziemy w lewo i dosłownie po 20 metrach w prawo odbija dobrze widoczna bardzo wąska ścieżka która prowadzi do kopca z kamieni. Przed samym szczytem zdobywcy tej pięknej góry zrobili z kamieni i patyków strzałkę kierującą już na samą górę. Czyż nie piękna trasa na której można się nauczyć wszystkiego.

Na górze usypany jest kopczyk z kamieni, które układają zdobywcy tej góry /tu też na tabliczce z nazwą szczytu ktoś napisał aby dołożyć swój kamień – weź go znacznie wcześniej gdyż na górze już ich brakuje/. W kamieniach znajduje się tabliczka z napisem 1126 m Wysoka Kopa Gruna Koppe. W kopcu na jednym z dwóch kijów wisi czapka prawdopodobnie z polskiej misji w Afganistanie.

Za kopcem z kamieni na wysokim drzewie iglastym umocowana jest dodatkowo tablica drewniana z napisem Wysoka Kopa 1126. Ze szczytu roztacza się piękny widok na polskie i czeskie góry a także na nieczynną kopalnię kwarcytu.

Składamy szacunek dla p. Andrzeja Zielińskiego, dla osoby, która zaznaczyła na drewnianym czerwonym szlaku W.K. z kierunkiem w lewo, dla osoby, która napisała aby dołożyć do istniejącego kopca swój kamień oraz dla osób co zrobiły strzałkę z kamieni i patyków już na sam szczyt.

Pozdrawiamy wszystkich zdobywców szczytów tworzących Koronę Gór Polskich. Pozdrowienia dla pary, którą spotkaliśmy dzień wcześniej podczas wejścia na Skalnik. Do zobaczenia na szlakach górskich Stefan z Basią z Częstochowy.
Tomasz D.

Tomasz D. Systemy
informatyczne dla
telekomunikacji

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Co do oznaczenia szczytu - należy zejść ze ścieżki, która otacza szczyt.

Słupek jest całkowicie przysypany kamieniami:

Obrazek

Oznaczenia ruchomą tabliczką już nie ma, jest za to malutka tabliczka jakieś 50 metrów od kupy kamieni :), o tutaj:

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Widzę, że zdobywcy Wysokiej Kopy przyłożyli się do znoszenia kamieni - jak ja bylem to jeszcze słupek wystawał i to był mały stosik, teraz to już prawie piramida jest ;-)
Stanisław Górski

Stanisław Górski Dyrektor, DOKiS

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Wysoka Kopa jest moim 22 szczytem w Koronie Gór Polskich. Wybrałem się na nią 23 kwietnia 2013 r. i niespodziewanie była to wyprawa w warunkach zimowych , przynajmniej 60% trasy po nadspodziewanie głębokim śniegu, w który za często wpadałem po kolana. Dziękuję Andrzejowi Zielińskiemu za wskazówki (ścieżki nie było widać,ale skorzystałem z tej wiadomości o spróchniałym mostku), w pas się kłaniam wędrowcowi,który na czerwonym znaku czarnym flamastrem narysował strzałkę w lewo skos i literki WK, piwo ma u mnie nieznany turysta,który na Wysoką Kopę udał się dzień lub dwa przede mną startując z Rozdroża Izerskiego do Zwaliska i dalejł czerwonym w kierunku Polany Izerskiej, a może to były dwie osoby bo za spróchniałym mostkiem pojawiły się ślady zwierzęcia , dla mnie są to ślady psa lub niedźwiedzia. Mokry śnieg dał mi w kość ale nieżałuję - sprawdziłem się. Na szlaku nie sptkałem "żywej duszy".
Krzysztof Wilczyński

Krzysztof Wilczyński wikariusz, RCC
(Roman Catholic
Church)

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Na Wysokiej Kopie byłem 18 sierpnia 2013 aktywnie spędzając kilka chwil wolnego czasu. Takie małe podziękowanie za wszystkie Wasze wskazówki dzięki którym łatwiej było wędrować... i dopowiedzenie... oprócz dorysowanej markerem strzałki ktoś ułożył strzałkę z kamieni a nad strzałką szlaku umieścił żółty znacznik kierunkowy, a sam szczyt ... oprócz góry kamieni są dwie tabliczki z nazwą szczytu

Marcin Piotrowski

Marcin Piotrowski SAS Institute Polska

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Wysoką Kopę udało mi się zdobyć w ostatni weekend.
W stosunku do tego co zostało opisane na tym forum i znalazłem na innych stronach, zaszły dwie istotne zmiany:
- nie ma już spróchniałego mostka - został rozebrany i jego pozostałości leżą przy szlaku. Może będzie nowy?
- szałas/ drewniany schron z wyrytą strzałką i napisem Wysoka Kopa 10 min też już nie istnieje. Na jego miejscu jest nowy większy drewniany domek z darnią ułożoną na dachu (ładnie wygląda). Ale na nowej budowli nie ma żadnych znaków informujących, że z tego miejsca można dojść na Wysoką Kopę. Za tym domkiem jest ścieżka, która prowadzi na szczyt - dojście zajęło mi 8 minut. Na szczycie stosik z kamieni (trochę rozwalony - spłaszczony) i duża żółta tabliczka z nazwą szczytu i logo KGP.
Karina Klar-Świderska

Karina Klar-Świderska Trener szkoleń wew.
i wsparcia procesów
sprzedaży

Temat: Góry Izerskie - Wysoka Kopa

Zdecydowanie, teraz powinno być dużo łatwiej ponieważ przy ścieżce na szczyt, ustawiona została drewniana wiata z info o torfowiskach. Za wiatą przy śmietniku biegnie ścieżka wprost na szczyt- jakieś 10 min. i jesteśmy u celu. :) sprawdzone osobiście w dniu 9 sierpnia 2015r.