konto usunięte

Temat: Pomocy:) Teksturowanie w Maya 3D

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.08.13 o godzinie 02:20
Marek Dziołak

Marek Dziołak Grafik 3D • Animacja
3D / 2D • Freelancer

Temat: Pomocy:) Teksturowanie w Maya 3D

Czołem.

Ja zwykle teksturuję w dość trywialny sposób - freezuje skalę obiektu, tak żeby we wszystkich kanałach wynosiła 1 i wrzucam modyfikator Automatic Mapping skonfigurowany tak, aby mapował z 6ściu lub 12stu kierunków.
Freezee skali jest potrzebny dla zachowania proporcji automatycznego mappingu.

Powstanie w ten sposób bardzo dużo "shell'ów" pomapowanych każdy z innego, najlepszego kierunku. Teraz przenoszę największe grupy kompletnych shell'ów gdzieś na bok (zaznaczając któryś uv dużego skupiska i prawy myszy - convert to shell),
po czym zaznaczam w oknie uv wszystkie krawędzie (edge) pozostałych małych kawałków i wydaję polecenie Cut UVs.
Dzięki temu mam dobrze zmapowane duże kawałki, a małe kawałeczki nie są już "przytwierdzone" krawędziami do tych dużych. Teraz zaznaczając różne krawędzie brzegowe dużych kawałków klikam Move and Sew uv (Shift + prawy myszy, ruch w górę).
W ten oto sposób buduję sobie własną dwuwymiarową siatkę w dowolną stronę, z minimalnymi zniekształceniami projekcji - małe kawałki po kolei wskakują na swoje miejsca nie zmieniając kształtu.

Po jakimś czasie uformujesz sobie w ten sposób ładny rozkład uv, praktycznie bez zniekształceń.
Na koniec warto zrelaksować siatkę, albo użyć kontrolowanego unfolda ( shift + prawy myszy - ruch w dół, smooth uv).
Cała procedura jest dość czasochłonna, ale pozwala na dowolne rozbudowywanie siatki uv i minimalne zniekształcenia.
Powodzenia ;]

konto usunięte

Temat: Pomocy:) Teksturowanie w Maya 3D

super! właśnie tak kombinuję, tzn. nie rozumiem o co chodzi z freezowaniem i zrelaksowaniem na koniec?
Przy próbie połączenia małych kawałków robi mi się lekka sieczka, ale spróbuję od nowa zrobić wszystko dokładnie jak piszesz i mam nadzieję, że się uda:)
Zależy mi na dokładnym zmapowaniu dość skomplikowanych rzeczy więc może być czasochłonny sposób byle skuteczny:) od razu wypróbuje Twoją metodę, dzięki wielkie!;)
Marek Dziołak

Marek Dziołak Grafik 3D • Animacja
3D / 2D • Freelancer

Temat: Pomocy:) Teksturowanie w Maya 3D

Freezowanie - to takie zresetowanie wartości, stworzenie punktu odniesienia w aktualnym miejscu obiektu,
w praktyce resetuje na 0 wartości rotacji i położenia, a skalę ustawia na 1.
Czyli obiekt który miał wartości np scaleX=2, scaleY=5, scaleZ=3
będzie po sfreezowaniu miał skalę 1 we wszystkich osiach. A dopiero wtedy automatyczne mapowanie zadziała tak jak powinno. Freezować możesz na kilka sposobów, np klikając (po zaznaczeniu obiektu) na channelBoxie prawym myszy i wybierając Freeze Scale. Inny sposób to menu modify / Freeze transformations Options i wybierz tylko scale.

Przy próbie łączenia kawałków komendą move and sew uv robi Ci się bałagan, bo te małe kawałeczki
są połączone krawędziami. Dlatego właśnie żeby je rozerwać odsuń główne grupy (kompletne shelle które wydadzą Ci się już zrobione) gdzieś na bok i zaznacz wszystkie krawędzie tym małym. Potem gdy wybierzesz cut UV rozerwą swoje połączenia i każda ścianka będzie dała się przesuwać sama.

Wtedy właśnie na krawędziach brzegowych głównych (dobrze zmapowanych shell'ów) można je układać komendą move and sew uv, będą się układały bez ścianek towarzyszących.

A zrelaksowanie siatki to usunięcie niechcianych deformacji - jest do tego też komenda w menu UV, próbuje ona dopasować odległości między rozłożonymi punktami w edytorze uv do odległości na siatce 3d.
Najprościej jest zaznaczyć w edytorze uv wszystkie potrzebne punkciki i wcisnać shift + prawy myszy, z podręcznego menu wybrać smootch uv tool.
Pojawią się dwa prostokąciki po których możesz sobie suwać myszką, jeden do relaksacji, drugi do usuwania ewentualnych fałd.
Jednak opisanym wyżej sposobem, po dokładnym i w miarę przemyślanym ręcznym ułożeniu siatki taka relaksacja i unfold są zwykle niepotrzebne.

konto usunięte

Temat: Pomocy:) Teksturowanie w Maya 3D

rzeczywiście wszystko działa jak powinno, prawie kończę jeszcze kilka ostatnich kawałków, ale myślę, że będzie ok:)
znam opcję freeze - nie skojarzyłam, że o to Ci chodzi.
Relaksacja chyba nie będzie potrzebna (chyba, że relaksacja kawą dla mnie) bo opisana przez
Ciebie metoda to właśnie to czego szukałam:) czasochłonne ale skuteczne!
Dzięki wielkie za pomoc :)

Następna dyskusja:

Pokaz oprogramowania Maya, ...




Wyślij zaproszenie do