konto usunięte

Temat: Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?

.

Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?


http://www.lhundrub.jinpa.tripod.com/parmenides_index....




.mnich buddyjski L. edytował(a) ten post dnia 17.11.09 o godzinie 14:25

konto usunięte

Temat: Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?

Bo nic to też coś.

konto usunięte

Temat: Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?

paweł włodarczyk:
Bo nic to też coś.
Ano... jest nawet zabawniej, bo polegając na słowach Błogosławionego, okazuje się, że w owym nic, w owym wymiarze nicości, można się odrodzić.

Sutta o poszukiwaniu.
Ariyapariyesana Sutta, MN 26.
''
(...)
Po pewnym czasie, będąc wówczas niedoświadczonym, ciemnowłosym jeszcze mężczyzną, obdarzonym dobrodziejstwami młodzieńczości, w początkach życia - podczas gdy moi rodzice, niechętni memu postanowieniu, płakali łzami toczącymi się im po twarzach - zgoliłem włosy i brodę, nałożyłem szafranowe szaty i wyszedłem z domu w bezdomność.

Wędrując pewien czas w poszukiwaniu szlachetności, poszukując niezmąconego stanu nie porównywalnego spokoju, poszedłem do Alary Kalamy i, po przybyciu, powiedziałem do niego: ''Przyjacielu Kalamo, chciałbym praktykować twoją doktrynę i dyscyplinę." Kiedy to było powiedziane, on odparł: ''Możesz zostać przyjacielu. Ta doktryna jest taka, że mądra osoba może szybko osiągnąć wiedzę nauczyciela, dokonawszy tego samodzielnie, poprzez bezpośrednie poznanie.'' Nie upłynęło dużo czasu, gdy nauczyłem się tej doktryny. Dla upewnienia się, że wiem i widze, wygłaszałem ją i recytowałem wraz ze starszyzną.

Pomyślałem: ''To nie jest jedynie przeświadczenie Alara Kalamy, który mówi: ''Wszedłem i pozostałem w tej Dhammie, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie.'' On faktycznie pozostaje znając i widząc tę Dhammę. Więc poszedłem do niego i spytałem: ''Do jakiego stopnia wchodzisz i pozostajesz w tej Dhammie?'' Kiedy to było powiedziane, on odpowiedział że do stopnia percepcji podstawy wymiaru nicości.

Pomyślałem: ''Nie jeden Alara Kalama posiadł przeświadczenie, wytrwałość, uważność, koncentrację i wnikliwość. Ja także posiadam przeświadczenie, wytrwałość, uważność, koncentrację i wnikliwość. Co by było, gdybym samemu postarał się zrealizować Dhammę, w którą Alara Kalama mówi, że wszedł i pozostał w niej, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie?'' Nie upłynęło dużo czasu, gdy wszedłem i pozostałem w tamtej Dhammie, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie. Poszedłem do niego i powiedziałem: ''Przyjacielu Kalamo, czy do tego stopnia wchodzisz i pozostajesz w tej Dhammie, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie?'' ''Tak, mój przyjacielu...''

''Do takiego stopnia i ja, przyjacielu, wchodzę i pozostaję w tej Dhammie, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie.''

''To wielki zaszczyt dla nas, mój przyjacielu, wielki zaszczyt, że mamy takiego towarzysza na świętej drodze. Więc Dhamma, w którą mówię, że wszedłem i pozostałem w niej, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie, jest Dhammą, w którą mówisz, że i ty wszedłeś i pozostałeś w niej, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie. A Dhamma, w którą mówisz, że wszedłeś i pozostałeś w niej, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie, jest Dhammą w którą mówię, że i ja wszedłem i pozostałem w niej, realizując ją samemu poprzez bezpośrednie poznanie. Dhamma, którą znam jest Dhammą, którą ty znasz, Dhamma którą znasz, jest Dhammą, którą ja znam. Jaki jestem, jesteś i ty, jaki jesteś, jestem i ja. Przyjacielu, razem poprowadźmy tę gminę.''

Tym sposobem Alara Kalama, mój nauczyciel, umieścił mnie, swojego ucznia, na tym samym poziomie co on sam, robiąc mi ogromny zaszczyt. Lecz przyszła do mnie myśl: ''Ta Dhamma nie prowadzi do pozbawienia złudzeń, braku namiętności, zaprzestania, spokoju, bezpośredniego poznania, do Wygaśnięcia, ani Wygaśnięcia, lecz jedynie prowadzi do zrodzenia w wymiarze nicości.'' Niezadowolony z tamtej Dhammy, odszedłem.''

Zaczerpnięte z: http://theravada.i.mahajana.net/index.html?glowne_sutt...
Jan Szlagowski

Jan Szlagowski Student, Państwowa
Wyższa Szkoła
Filmowa, Telewizyjna
i T...

Temat: Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?

Odpowiadając na tytułowe pytanie, zacytuję Nagardżunę:

Stwierdzenie, że istnieje "coś" jest koncepcją trwałości zjawisk,
Stwierdzenie, że istnieje "nic" prowadzi do nihilizmu.
Dlatego uczeni nie powinni tkwić w rozmyślaniu
ani o istnieniu ani o nie-istnieniu.

yod ces bya bar rtag par 'dzin/ /
med ces bya ba chad par lta/ /
de phyir yod dang med pa la/ /
mkhas pas gnas par mi bya'o/ /

Root Verses of the Middle Way, XV, 10

konto usunięte

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora



Wyślij zaproszenie do