Ilona Prostka - Kubal

Ilona Prostka - Kubal Specjalista ds.
marketingu,
Artefakt.pl

Temat: badania etnograficzne

Poszukuję silnych argumentów przemawiających za tym, iż badania etnograficzne mogą stanowić źródło wielu cennych informacji dla rozwoju gospodarki, biznesu itd.

Temat: badania etnograficzne

Poruszylaś bardzo ważny temat. Generalnie o badaniach etnograficznych można pisać bardzo dużo, ale moim zdaniem podstawowa zaleta tego typu badań wynika ze "słabości" innych metod. Po pierwsze, badania etnograficzne są prowadzone w terenie, w naturalnym środowisku naszego "respondenta". To pierwsza różnica. Ale bardziej zasadnicza różnica - jak mi się wydaje - polega na tym, że o ile na przykład w przypadku badań ilościowych koncentrujemy się bardziej na deklaracjach respondentów (nawet jeśli pytamy o ich zachowania to i tak zawsze ostatecznie opieramy się na tym, co odpowie nam respondent - większość badań ilościowych opiera się na deklaracjach a nie rzeczywistych zachowaniach), to w badaniach etnograficznych mamy możliwość obserwowania ich zachowań, a z jakościowej analizy zachowań i samego otoczenia, w którym respondent przebywa, można wyciągnąć wiele cennych wniosków. Polecam case study z ostatniego PTBRIO. Badanie było realizowane na zlecenie Eurobanku (choć przyznam szczerze, że sama prezentacja tego case study podczas konkresu była raczej uboga).Piotr Birski edytował(a) ten post dnia 17.05.07 o godzinie 08:55
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badania etnograficzne

Nie można badań etnograficznych porównywać do badań ilościowych - te dwa rodzaje badań stosuje się do badania totalnie różnych rzeczy. I to nie jest kwestia "słabości" badań ilościowych - tylko innego ich przeznaczenia.
Batania etnograficzne są po prostu badaniami jakościowymi - bardzo pogłębionymi. To jest obserwacja. Oczywiście - nigdzie nie da się lepiej zrozumieć respondenta niż w jego naturalnym środowisku. natomiast analiza takich badań nie jest trywialna i nie jest tak, że każdy może to zrobić...
Ilona Prostka - Kubal

Ilona Prostka - Kubal Specjalista ds.
marketingu,
Artefakt.pl

Temat: badania etnograficzne

Czy sądzicie, że taki typ badań ma szanse na rozwój, czy znajdzie szersze wykorzystanie w świecie biznesu? Czy spotkaliście sie z dziedziną marketingu etnograficznego albo coś w tym stylu?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badania etnograficzne

Ilona P.:Czy sądzicie, że taki typ badań ma szanse na rozwój, czy znajdzie szersze wykorzystanie w świecie biznesu? Czy spotkaliście sie z dziedziną marketingu etnograficznego albo coś w tym stylu?

Zdecydowanie rośnie popyt na badania etnograficzne. Wspomagają rozwój produktów, komunikację o produkcie i wiele innych dziedzin. Na pewno zainteresowanie będzie rosło. Ostatnio pewien Klient stwierdził, że może to nie do końca dla niego dobra metodologia, ale "modna".... :)
Dariusz Kwapuliński

Dariusz Kwapuliński statystyka - metody
ilościowe

Temat: badania etnograficzne

Piotr B.:Poruszylaś bardzo ważny temat. Generalnie o badaniach etnograficznych można pisać bardzo dużo, ale moim zdaniem podstawowa zaleta tego typu badań wynika ze słabości innych metod zarówno ilościowych jak i ilościowych.

o co chodzi..?

badania etnograficzne zaliczaja sie do jakich metod...?


Po pierwsze, badania etnograficzne są prowadzone w terenie, w naturalnym środowisku naszego "respondenta".
To pierwsza różnica. Ale bardziej zasadnicza różnica - jak mi się wydaje - polega na tym, że o ile na przykład w przypadku badań ilościowych koncentrujemy się bardziej na deklaracjach respondentów (nawet jeśli pytamy o ich zachowania to i tak zawsze ostatecznie opieramy się na tym, co odpowie nam respondent), to w badaniach etnograficznych mamy możliwość obserwowania ich zachowań, a z analizy zachowań i samego otoczenia, w którym respondent przebywa, można wyciągnąć wiele cennych wniosków.


badania etnograficzne bardzo dobrze sprawdzaja wtedy, gdy nie mozna w pelni polegac na werbalnych relacjach badanych, ktore stanowia podstawe zbierania danych technika wywiadu.
laczenie i porownywanie badan etnograficznych z ilosciowymi przyprawilo mnie o zawrot glowy ...;-)

pozdrawiam

Temat: badania etnograficzne

Ludziska, czytajcie mnie uważnie!!! W jakim miejscu połączyłem badania etnograficzne z ilościowymi (do Dariusza Kwapulińskiego)??? Sens mojej poprzedniej wypowiedzi jest następujący: "badanie etnograniczne pozwalają odpowiedzieć na problemy badawcze w sposób, w jaki nie czynią tego badania ilościowe i jakościówka rodzaju FGI!!!". Jeżeli chodzi o kwestię porównywania - poszczególne rodzaje badań można stosować w odniesieniu do różnych problemów badawczych. Na tym polega "słabość" jednej metody, że w odniesieniu do pewnych problemów nie można jej zastosować. I w tym wyraża się twierdzenie Pana Kwapulińskiego: "nie mozna w pelni polegac na werbalnych relacjach badanych".
Tak jak stwierdziłem, słabością metod ilościowych jest to, że często opierają się na czystych deklaracjach respondentów, podczas gdy badania etnograficzne opierają się na faktycznych ich zachowaniach - czy takie porównanie to metodologiczne nadużycie??? Jeżeli tak, to idąć dalej, nie możemy w ogóle porównywać między sobą żadnych badań ilościowych, ani jakościowych, a przecież zawsze jest jakieś kryterium porównania.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badania etnograficzne

Piotrku, rzeczywiście nie należy porównywać badań ilościowych z jakościowymi - bo to tak jak porównywać jabłka i gruszki ( w occie).
NIe wiem dlaczego stawiasz tezę, że badania ilościowe opierają się na deklaracjach - od 3 tygodni siedzię nad raportami z badania ilościowego opartego o spis z natury :):) - typowe badanie ilościowe weryfikujące deklarację vs posiadanie/używanie produktu :) Generalizowanie w każdej dziedzinie szkodzi :):)

I nie chodzi raczej o słabości jakiejś metody - raczej o słabość badacza i złe dostosowanie metody do problemu badawczego. Nie widzę sensu badania efektu kampanii reklamowej na podstawie badania etnograficznego na przykład.
Jedne techniki służą do jednych celów a inne do innych. I nie można tu mówić o wyższości..Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiejnocy :)


Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 26.02.07 o godzinie 14:45

Temat: badania etnograficzne

Dagmaro :)
Stawiam tezę, że znaczna część badań ilościowych opiera się na deklaracjach (oczywiście nie wszystkie - i bardzo dobrze).
Jeżeli chodzi o kwestię porównywania badań, jestem przekonany że takie porównanie jest możliwe. Być może różnica zdań tkwi w tym, że różnie rozumiemy pojęcie "porównywania". Ja to rozumiem tak:
1. Cel badania (inny są w przypadku ilościówki, inny w przypadku jakościówki).
2. Za tym idzie problem badawczy (różne badania dają odpowiedzi na różne pytania), co za tym idzie...
3. Wielkość próby (w jakościówce inna, w ilościówce inna).
itp
itd

O takie porównanie właśnie mi chodzi :)

P.S. Co do wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą, w myśl prawa kanonicznego, wyższe są te drugie (jak sądzę, jest to wyższość obiektywna) ;-)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: badania etnograficzne

Piotr B.:

P.S. Co do wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą, w myśl prawa kanonicznego, wyższe są te drugie (jak sądzę, jest to wyższość obiektywna) ;-)

Również na ten temat zdania są podzielone :):)
Dariusz Kwapuliński

Dariusz Kwapuliński statystyka - metody
ilościowe

Temat: badania etnograficzne

Piotr B.:Dagmaro :)
Stawiam tezę, że znaczna część badań ilościowych opiera się na deklaracjach (oczywiście nie wszystkie - i bardzo dobrze).
Jeżeli chodzi o kwestię porównywania badań, jestem przekonany że takie porównanie jest możliwe. Być może różnica zdań tkwi w tym, że różnie rozumiemy pojęcie "porównywania". Ja to rozumiem tak:
1. Cel badania (inny są w przypadku ilościówki, inny w przypadku jakościówki).
2. Za tym idzie problem badawczy (różne badania dają odpowiedzi na różne pytania), co za tym idzie...
3. Wielkość próby (w jakościówce inna, w ilościówce inna).
itp
itd

O takie porównanie właśnie mi chodzi :)

P.S. Co do wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą, w myśl prawa kanonicznego, wyższe są te drugie (jak sądzę, jest to wyższość obiektywna) ;-)


Piotrek, powiem szczerze, piszesz jakbys byl nowciuszem w badaniach!? Poruszasz zagadnienia proste o ktorych kazdy wie. Nie wnosisz nic nowego.

Ponawiam moje pytanie do Ciebie Piotrek, a mianowicie: skoro wykluczyles ilosciowke i jakosciowke to badania etnograficzne zaliczysz do jakiej grup metod...?, nie pisz mi tylko ze, nie sa precyzyjne zdefiniowaną metoda, lecz orientacja metodologiczna, bo o tym kazdy wie. Pamietaj takze, ze temat tego forum to "Badania opinii i rynku".



Dariusz Kwapuliński edytował(a) ten post dnia 26.02.07 o godzinie 15:52

Temat: badania etnograficzne

„Piotrek, powiem szczerze, piszesz jakbys byl nowciuszem w badaniach!? Poruszasz zagadnienia proste o ktorych kazdy wie. Nie wnosisz niczego nowego.” – ale o co chodzi? Które zagadnienia proste poruszam? Proszę o podanie kontekstu Twojego twierdzenia.

Mogę jedynie mniemać, że Twój komentarz odnosi się do mojego poprzedniego postu, a w nim miałem na celu jedynie rozwiązanie problemu pozornych różnic (pomiędzy mną a Dagmarą) w pojmowaniu zagadnienia porównywalności różnych metod badawczych. Nie chodziło mi o wykazanie tego, że badania etnograficzne są 2,17 razy lepsze od badań ilościowych, bo takie twierdzenie byłoby niedorzeczne. Najprostszym porównaniem jest analiza porównawcza. I nie muszę tu dokonywać żadnych odkryć, bo to jest chyba jasne.
Wniosek – nie wszystkie twierdzenia są odkrywcze. Niektóre z nich mają po prostu na celu wyjaśnienie ewentualnych niejasności. I to uczyniłem w swoim poprzednim poście.

Moje subiektywne odczucie:
„Darku, powiem szczerze, piszesz, jakbys nie miał pojecia o kontekście, w jakim moja wypowiedz jest osadzona”.

Co do Twojego pytania „skoro wykluczyles ilosciowka i jakosciowke to badania etnograficzne zaliczysz do jakiej grup metod...?”, dwie kwestie:
Pierwsza odnosi się do Twojego komentarza „łączenie i porównywanie badań etnograficznych z ilościowymi przyprawiło mnie o zawrót głowy”. Zdecyduj się Albo łączę te badania (co wynika z komentarza), albo też traktuję je jako rozłączne metody (co wynika z pytania).
Druga kwestia, odnosząca się do meritum. Badania etnograficzne nie są badaniami ilościowymi. Wykluczam zatem ilościówkę. Jeśli chodzi o kwestię badań jakościowych, mając na uwadze tego rodzaju metody i odnosząc je do badań etnograficznych, miałem na myśli klasyczne FGI i IDI. Same badania etnograficzne zalicza się do grupy metod terenowych. Metoda badania: obserwacja. Sposób analizy: jakościowy.
Dariusz Kwapuliński

Dariusz Kwapuliński statystyka - metody
ilościowe

Temat: badania etnograficzne

Piotr B.:Co do Twojego pytania „skoro wykluczyles ilosciowka i jakosciowke to badania etnograficzne zaliczysz do jakiej grup metod...?”, dwie kwestie:
Pierwsza odnosi się do Twojego komentarza „łączenie i porównywanie badań etnograficznych z ilościowymi przyprawiło mnie o zawrót głowy”. Zdecyduj się Albo łączę te badania (co wynika z komentarza), albo też traktuję je jako rozłączne metody (co wynika z pytania).
laczysz w porownaniach calkowicie rozne badania - tu glowa boli :-) porownujesz ciezarowke do samochodu osobowego, roznice kazdy widzi.

Druga kwestia, odnosząca się do meritum. Badania etnograficzne nie są badaniami ilościowymi. Wykluczam zatem ilościówkę. Jeśli chodzi o kwestię badań jakościowych, mając na uwadze tego rodzaju metody i odnosząc je do badań etnograficznych, miałem na myśli klasyczne FGI i IDI. Same badania etnograficzne zalicza się do grupy metod terenowych. Metoda badania: obserwacja. Sposób analizy: jakościowy.
wiec o jednak jakosciowka.. a pisales wczesniej

Poruszylaś bardzo ważny temat. Generalnie o badaniach etnograficznych można pisać bardzo dużo, ale moim zdaniem podstawowa zaleta tego typu badań wynika ze słabości innych metod zarówno ilościowych jak i ilościowych. .

mniemam ze tu chodzilo Ci o ilosciowke i jakosciowke, a nie 2 x ilosciowke
wiec sam widzisz, ze Twe stwierdzenie jest samo w sobie bledne (zawiera blad logiczny), zbyt mocno to wszystko uogolniles... po czym sam stwierdziles ze b.e. to analiza jakosciowa ktora jest slaba metoda w sobie samej, jak wynika z Twego postu :-)) hehe..
pozdrawiam

Temat: badania etnograficzne

Darku,
Podstawowy problem tkwi w tym, że nie czytasz tego, co napisałem.
Jeśli chodzi o jakościówkę, wyraźnie napisałem, że "mając na uwadze tego rodzaju metody i odnosząc je do badań etnograficznych, miałem na myśli klasyczne FGI i IDI". I nie ma tu żadnego błędu logicznego, jest po prostu nieprecyzyjnie sformułowana myśl, którą rozjaśniłem w kolejnym poście.
Co do porównywania ciężarówki i innych rzeczy, nie będę się już rozpisywał. Jak widać, proste, mało odkrywcze rzeczy (również odnoszące się kwestii samego porównywania) czasami warto przytaczać :)

Temat: badania etnograficzne

Witam, do badań etnograficznych polecam następującą literaturę: Krzysztof Konecki oraz Martyn Hammerslay, Paul Atkinson. G
łównie mówią o wykorzystaniu etnografii w badaniach społecznych, ale mysle,ze warto je przejrzec.Hanna Sieracka edytował(a) ten post dnia 20.03.07 o godzinie 22:01

konto usunięte

Temat: badania etnograficzne

Genralnie: badania etnograficzne to wywiad bezpośredni + obserwacja, przy czym obserwacja powinna być uzupełnieniem prowadzonych wywiadów. Jak na mój gust badania etnograficzne nie opierają się na "faktycznych zachowaniach" respondentów, bo wyciąganie wniosków z samych zachowań opiera się na domniemaniu badacza co do motywów kierujących zachowaniami "faktycznymi". Pozwalają na głębsze spojrzenie, lecz wymagają znacznie większego nakładu pracy (i pieniędzy).

Badania etnograficzne mogą stanowić cenne źródło wszelakich inforamji pod warunkiem, że są przeprowadzone z głową. Polecam rzut oka na stronę: http://www.pentor.pl/17560.xml

Następna dyskusja:

badania a narzędzia IT




Wyślij zaproszenie do