Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Menadżer na wagę złota

Skuteczny i efektywnie zarządzający zespołem menadżer to jedna z najważniejszych składowych sukcesu każdej organizacji. Biorąc pod uwagę, że w większych firmach działów i wchodzących w ich skład zespołów jest wiele, menadżerowie stanowią w ich strukturze istotny łącznik w komunikacji między przełożonymi, podwładnymi oraz innymi działami. Ponadto reprezentują nie tylko zajmowane przez siebie stanowisko, ale odpowiadają również za pracę podlegających im osób. Takie zajęcie wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim odpowiednich predyspozycji charakterologicznych. Zatem - jakie cechy powinien posiadać dobry menadżer?

Zdolności komunikacyjne

Praca menadżera wymaga nieustannego porozumiewania się z innymi osobami - nie tylko z podwładnymi, ale także z przełożonymi, klientami czy pozostałymi współpracownikami. Dlatego na tym stanowisku ważna jest umiejętność formułowania jasnych i rzeczowych komunikatów, a także otwartego przekazywania ich osobom zainteresowanym. Efektywna komunikacja prowadzi to stworzenia długofalowych, stabilnych relacji, co jest istotne dla funkcjonowania zespołów i całej organizacji.

Umiejętność słuchania

Menadżerowie czasem zastanawiają się nad tym, jak wiele czasu poświęcają na mówienie do innych, a jak nieporównywalnie mało na ich słuchanie. Niemniej jednak - bez względu na pozycję w hierarchii - umiejętność słuchania innych jest jedyną drogą do zrozumienia, co tak naprawdę dzieje się w organizacji, jaka atmosfera w niej panuje oraz jakie są relacje między pracownikami. Ta umiejętność nie tylko sprawia, że komunikacja staje się bardziej efektywna, ale pozwala na zyskanie wiedzy o procesach organizacyjnych.

Empatia

W pracy menadżera ważne jest rozumienie potrzeb i odczuć innych osób oraz identyfikacja przyczyn zastałego stanu rzeczy, dzięki czemu możliwe jest zaplanowanie działań zmierzających do zmiany ewentualnej niekorzystnej sytuacji. Empatia jest szczególnie istotna wśród pracowników, którzy utrzymują kontakty z klientami; choć wbrew pozorom takie osoby zawsze znajdują się w otoczeniu menadżera - są to wszystkie osoby, które wynoszą korzyści z jego pracy.

Perswazja

Jest to niezwykle istotna umiejętność, skupiająca wiele cech rektutera na jednym, szczególnym celu - przekonania innej osoby do wykonania określonej czynności. Niektórzy określają perswazję jako sprzedaż, ale jest to zbyt duże uogólnienie. Często perswazja ogranicza się bowiem do nakłonienia podwładnych, aby włożyli w swoją pracę więcej wysiłku, namówienia przełożonego do przeznaczenia większego budżetu na dany projekt lub klientów, aby zgodzili się na podane warunki. Siła perswazji jest więc dostosowana do granic innych osób.

Przywództwo

Zdolności przywódcze zazwyczaj ujawniają się w sytuacjach, kiedy menadżer jest w stanie nakłonić innych pracowników do podążania w obranym przez niego kierunku pod jego czujnym okiem. W tym musi być gotowy na czynienie ustępstw oraz poświęceń, których wymaga od swoich podwładnych.

Podział pracy

Jest to zdolność dzielenia większych zadań na mniejsze elementy i oddelegowywania ich do poszczególnych osób. Dlatego też menadżer musi posiadać umiejętność planowania i wiedzieć, jak osiągać cele metodą małych kroków. Istotne jest również, aby osoby wykonujące poszczególne zadania posiadały jak największą autonomię ich wykonania - aby uniknąć nie kończących się dyskusji i debat. Warto również zdawać sobie sprawę z tego, w czym najlepsi są poszczególni pracownicy, aby mogli zająć się zadaniami, które wykonują efektywnie.

Zarządzanie projektami

Poza planowaniem zadań zespołu ważną cechą menadżera jest również umiejętność zarządzania projektami - odpowiedniego podziału na mniejsze elementy czy też zdolność zebrania ich w całość po zakończonej pracy nad poszczególnymi etapami. Warto pamiętać również o informacji o wynikach pracy nad projektem.