Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

Witam,

utknęłam w martwym punkcie w metodologi badań. Promotor twierdzi że jest źle, poza tym jednak nie daje żadnych sugestii. Ja natomiast nie mam pomysłu co dalej... temat pracy: Wczesna inicjacja seksualna w opinii uczniów gimnazjum. BARDZO PROSZE O POMOC!:( bo ja nie wiem, już co jest nie tak, a może wszystko?

1.Przedmiotem badania: uczniowie szkoły gimnazjalnej w wieku 13-15 lat.

2.Cel badań: sprawdzenie skali zjawiska wczesnej inicjacji seksualnej wśród młodzieży w wieku 13-15 lat. Badania miały określić również znaczenie inicjacji seksualnej w życiu młodzieży oraz przyczyny rozpoczęcia współżycia seksualnego.

3.w niniejszej pracy wyodrębniłam główny problem badawczy sformułowany jako pytanie:
Jak przedstawia się wczesna inicjacja seksualna w opinii uczniów gimnazjum?

4. problemy szczegółowe rozpisane również w formie pytań:
1.W jakim wieku młodzież rozpoczyna swoje życie seksualne?
2. Dlaczego młodzież w wieku gimnazjalnym rozpoczyna życie seksualne?
3. Czy życie rodzinne ma wpływ na wczesne rozpoczęcie współżycia seksualnego?
4. Jaki wpływ na rozpoczęcie wczesnej inicjacji seksualnej mają rówieśnicy?
5. Czy media mają wpływ na wczesne rozpoczęcie inicjacji seksualnej młodzieży?
6. Jaki jest poziom wiedzy młodzieży na temat życia seksualnego?
7. Jak realizowane jest wychowanie seksualne w podstawach programowych kształcenia gimnazjalnego?

W pracy postawiono hipotezę, która zakłada, że młodzież w wieku szkoły gimnazjalnej rozpoczyna swoje życie seksualne.

ZMIENNE niezależne: płeć, wykształcenie rodziców, wiek oraz miejsce zamieszkania

ZMIENNE zależne: wykorzystanie seksualne, upadek podstawowych wartości, ciekawość, wpływ grupy rówieśniczej, kontakty z rodzicami, rozmowy o seksie z rodzicami, poczucie wsparcia od rodziców, uświadomienie seksualne, zajęcia wychowania seksualnego w szkole, wzorce z mediów, treści przekazywane przez media.

jeśli ktoś zerknie na to okiem i napisze swoje sugestie będe bardzo wdzięczną.
pozdrawiam :(

Temat: metodologia martwy punkt

Prawidłowo skonceptualizowałaś problem badawczy, czas na operacjonalizację, czyli odpowiedź na pytanie "Jak mierzyć te zmienne".

Opisz dokładniej z czym masz problem, bo pytanie jest zbyt ogólnie sformułowane, żeby można było udzielić jakiejś przydatnej odpowiedzi :)
Wojciech Sobala

Wojciech Sobala Redaktor
statystyczny,
biostatystyk,
Instytut Medycyny
Pr...

Temat: metodologia martwy punkt

2.Cel badań: sprawdzenie skali zjawiska wczesnej inicjacji seksualnej wśród młodzieży w > wieku 13-15 lat.

Jeżeli jest tak sformułowany to musisz z badanej grupy odrzucić osoby z inicjacją przed 13 rokiem życia albo przeformułować cel.
Piotr U.

Piotr U. Psycholog

Temat: metodologia martwy punkt

Witam Katarzyno,

Moim skromnym zdaniem, gdy postawiłaś problem badawczy:
"Jak przedstawia się wczesna inicjacja seksualna w opinii uczniów gimnazjum?"

to następnie ja bym postawił hipotezy w formie twierdzeń:

1. Wiek ma związek z wiekiem inicjacji seksualnej.
(wówczas możesz zrobić korelacje: wiek(zmienna ilościowa)a wiek inicjacji seks.(zmienna ilościowa); stosujesz korelacje r-Pearsona

2. Jeżeli chodzi o powody rozpoczęcia inicjacji to proponuje, że możesz zrobić coś takiego aby np. stworzyć kategorie takich powodów np. ciekawość, miłość, naleganie partnera itp i przy tych kategoriach podać skale np. od 0 do 5 w której mają zaznaczyć stopień wpływu. Takie ujecie spowoduje, że te powody możesz potraktować jako zmienną porządkową i dalej możesz zrobić korelacje itp

3. Z tego co pamiętam ze szkolenia to życie rodzinne ma wpływ i podejrzewam że są gdzieś publikacje na ten temat i testy(rozumiem, że życie rodzinne traktujemy jako więź między członkami rodziny?). Licz się z taką możliwością, że koniecznie będzie zbadanie rodziców młodzieży. Możesz ująć to też trochę inaczej np. badając stosunek do rodziców u adolescenta- możliwe że będzie fizycznie łatwiej Ci zrobić takie badania. Wówczas możesz badać zależności między inicjacją a więzią czy też z subiektywnym stosunkiem młodzieży do rodziców. (Z tego co pamiętam u dziewczyn trochę ważniejsza jest relacja z ojcem w tym wieku)

4. Ten punkt można podpiąć pod 2, ponieważ uważam, że to jedna z możliwych kategorii, które może mieć wpływ na decyzję wczesnej inicjacji. (Z psychologii rozwojowej wiadomo, że w tym wieku największy wpływ na nastolatka ma grupa rówieśnicza, później, rodzina i cechy indywidualne itd.)

5. W mojej ocenie wpływ mediów jest trudną zmienną do operacjonalizacji, przynajmniej dla mnie. Ciekawi mnie jaki masz, jeśli masz, pomysł na zmierzenie tego wpływu?

6. hm... rozumiem, ze zrobisz im mały test i potem ocenisz go kto na jaką ocenę napisał? Tu również jestem ciekawy jak chcesz zmierzyć wiedzę nastolatków?

7. hm... tu podobnie jak wyżej, czyli jak chcesz to zmierzyć? Pkt. 6 i 7 zaczyna bardziej dotyczyć problemu profilaktyki i to już może być temat na drugą prace:) Zastanów się czy czasem zbyt obszernie nie podchodzisz to tematu? Może wystarczy teoretyczna wzmianka o tym? Możesz to też ująć inaczej, czyli satysfakcja z zajęć z wychowania do życia w rodzinie i czy ta zmienna ma związek z inicjacją sek. To już twój wybór.

Jeżeli chodzi o Twoje zmienne to zwróć uwagę na:
-zmienna wykorzystywanie seksualne, to nie wiem czy ktoś się przyzna ze był wykorzystywany sek. tym bardziej jeśli oni będą Twoją ankietę w klasie wypełniać, bo może ktoś z ławki zobaczyć i powie innym, to raz, a dwa sam fakt wykorzystania budzi lęk i osoba może uchylać się od prawdziwej szczerej odpowiedzi

-upadek prawdziwych podstawowych wartość- to bym zmienił na stopień demoralizacji. W literaturze znajdziesz ten termin i jak jest badany itp. zmienił bym tą nazwę, bo można się sprzeczać co to znaczy podstawowe wartości i jak je zmierzyć itd.

-rozmowy o seksie z rodzinami, hm... ciekawi mnie, czy chodzi ci o to, czy rozmawiają, czy tez o jakoś rozmowy? Bo moim zdaniem sam fakt rozmawiania to mało, bo można rozmawiać w atmosferze bezpiecznej i rozmowa może być konstruktywna lub na odwrót.

-uświadomienie seksualne- ciekawi mnie co przez to rozumiesz?

-wzorce i treści przekazywane przez media- to jak już pisałem wyżej ciężko z operacjonalizacją może być i z pomiarem.

Proszę moją wypowiedź traktować jako sugestie, inny punkt spojrzenia i chęć pomocy:)

Powodzenia i pozdrawiam:)
Katarzyna Kwiatkowska

Katarzyna Kwiatkowska opiekun osób
bezdomnych

Temat: metodologia martwy punkt

Dziekuje wszystkim za pomoc i sugestie. Temat już zamknięty, ale pozdrawiam serdecznie:)))

Następna dyskusja:

metodologia martwy punkt




Wyślij zaproszenie do