Sławomir Waśniewski

Sławomir Waśniewski
Trener/coach/copywri
ter/autor/AkademiaKr
eatywnejEdukacji....

Temat: Pedagog na rynku pracy – Twoje CV

Dokumenty aplikacyjne – Curriculum Vitae i list motywacyjny – powinny zawierać informacje o Twojej karierze edukacyjnej (i zawodowej, jeśli masz już jakąś praktykę), posiadanych kwalifikacjach, predyspozycjach, umiejętnościach i doświadczeniu. Powinieneś więc traktować je jako zbiór argumentów mających przekonać pracodawcę, że jesteś tą osobą, która spełnia jego oczekiwania (a jeszcze lepiej, jeśli je przewyższa). Dodatkowych argumentów osobie prowadzącej rekrutację może dostarczyć Twoje pedagogiczne portfolio, o którym tu niebawem napiszę.
Istnieje wiele wzorów CV, jednak każdy z nich zawiera podobne elementy charakteryzujące określone obszary zasobów i dokonań kandydata. Poniżej podaję te elementy, które możesz zamieścić w poszczególnych punktach swoich pedagogicznych aplikacji:
DANE OSOBOWE
Powinny zawierać: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, dokładny adres – najlepiej ten, pod którym aktualnie przebywasz i możesz odbierać korespondencję, numer telefonu – podając numer telefonu stacjonarnego, musisz się liczyć z tym, że ktoś kontaktujący się z Tobą w sprawie pracy zrobi to w godzinach swojego urzędowania, czyli najprawdopodobniej między godziną 8.00 a 16.00 – z tego względu lepiej jest podać numer telefonu komórkowego, pod którym jesteś osiągalny przez cały czas; adres e-mail – jeśli go nie posiadasz, załóż swoją skrzynkę mailową (usługa taka jest dostępna nieodpłatnie w każdym większym serwisie internetowym); adres własnej strony internetowej, jeśli taką posiadasz – zwłaszcza, jeśli ma ona charakter zawodowy i prezentuje Twój dorobek i osiągnięcia. W tej części CV możesz również zamieścić swoją fotografię – z reguły wykorzystuje się tutaj wolny obszar w prawym górnym rogu arkusza.
WYKSZTAŁCENIE
Tutaj powinieneś wypisać szkoły, do których uczęszczałeś, zaczynając od tej, którą ukończyłeś ostatnio lub w której nadal się uczysz. Twoją listę powinna zamykać szkoła średnia, chyba że wcześniejsze etapy edukacji miały profil lub charakter, który chcesz zaakcentować w swoim CV, np. szkoła podstawowa muzyczna lub sportowa, Gimnazjum Umiejętności Twórczych itp. Jeśli w szkole średniej lub wyższej pisałeś pracę dyplomową z dziedziny związanej ze specjalizacją lub charakterem placówki, w której chcesz pracować, zamieść w CV jej temat. Dzięki temu możesz być postrzegany jako ekspert w tej właśnie dziedzinie.
DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
Tak brzmiący nagłówek jest pojemniejszy niż „Praca zawodowa”, ponieważ możesz w tym miejscu zawrzeć – obok pracy etatowej i wakacyjnej – wszystkie formy dotychczasowej aktywności składające się na Twoje doświadczenie, czyli: odbyte praktyki, staże, wolontariaty oraz działalność w organizacjach społecznych. Jeśli jednak zdecydujesz się na rozdzielenie swojego doświadczenia zawodowego na poszczególne kategorie, mogą one zostać opatrzone nagłówkami: PRAKTYKI, STAŻE, WOLONTARIATY, DZIAŁANOŚĆ W ORGANIZACJACH SPOŁECZNYCH
DODATKOWE KWALIFIKACJE
Wszelkiego rodzaju kursy, szkolenia, warsztaty, konferencje szkoleniowe itp.
SAMODOSKONALENIE
Ten element nie jest popularnym punktem zamieszczanym w życiorysie, jednak możesz w nim zawrzeć wiele cennych informacji eksponujących Twoje mocne strony, np.: studiowanie literatury z zakresu arteterapii, odwiedzanie edukacyjnych serwisów internetowych i przeglądanie artykułów dotyczących metodyki pracy w świetlicy szkolnej, udział w konferencjach naukowych (w tym miejscu wymień tytuły konferencji, ich daty oraz organizatorów, np. uczelnię, instytucję, wydawnictwo edukacyjne), odwiedzanie targów edukacyjnych (wymień daty i miejsca).
WŁASNE PUBLIKACJE
Artykuły, programy, scenariusze opublikowane w czasopismach, internetowych serwisach edukacyjnych; autorskie podręczniki, ebooki itp.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
W tym miejscu możesz wymienić swoje szczególne osiągnięcia zawodowe – nagrody, dyplomy, wyróżnienia zdobyte w konkursach osobiście (np. tytuł kreatywnego pedagoga roku, nagroda dyrektora placówki, nagroda zdobyta podczas studiów, np. za najlepszy autorski scenariusz, projekt, program) lub wraz z grupą swoich podopiecznych (np. I miejsce w Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów
Szkolnych).
DODATKOWE INFORMACJE
Możesz tutaj opisać swoje umiejętności obsługi komputera i poszczególnych programów, np. aplikacje pakietu MS Office (Word, Excel, PowerPoint), programy graficzne (Corel, Photoshop), programy edukacyjne (seria „Klik uczy…”, „Dyslektyk”); umiejętności obsługi urządzeń biurowych, Internetu i poczty elektronicznej; znajomość języków obcych itp.
ZAINTERESOWANIA
Nie tylko charakteryzują one Twoją osobowość (cierpliwość, systematyczność, kreatywność, zdolności manualne, artystyczne itp.), ale również potencjał pedagogiczny. Jest on tym większy, im bardziej możesz w swojej pracy zawodowej (zarówno edukacyjno-wychowawczej, jak i organizacyjnej) wykorzystać posiadane przez siebie pasje i predyspozycje (np. zdolności artystyczne, organizacyjne itp.).
REFERENCJE
Jeśli posiadasz referencje wystawione przez Twoich przełożonych, dyrektorów lub kierowników instytucji, z którymi do tej pory współpracowałeś, możesz je tu wymienić, a ich kopie załączyć do dokumentów aplikacyjnych lub zabierać ze sobą na rozmowy kwalifikacyjne.
Może się zdarzyć, że w swoim CV dostrzeżesz jakąś piętę achillesową, czyli jego słaby punkt. Pomyśl więc, co mógłbyś zrobić, żeby ten stan zmienić. Niekiedy wystarczy ukończenie jakiegoś kursu lub rozpoczęcie kilkumiesięcznego wolontariatu w wybranej przez Ciebie placówce. Z kolei list motywacyjny powinien stanowić kompozycję argumentów uświadamiających pracodawcy korzyści, jakie uzyska, zatrudniając Cię. Koniecznie zadbaj o to, by znalazły się w nich argumenty odpowiadające hipotetycznym lub sprecyzowanym (np. w ogłoszeniu) oczekiwaniom i wymaganiom stawianym potencjalnemu kandydatowi. Sztampowe, uniwersalne dokumenty, wysyłane hurtowo wszędzie, gdzie się da, są nie tylko oznaką braku profesjonalizmu nadawcy, ale i szacunku dla adresata.
Więcej na temat przygotowywania dokumentów aplikacyjnych pedagoga przeczytasz w poradniku "Studia pedagogiczne… i co dalej?"