Tomasz Z.

Tomasz Z. Marketing Director |
branding, PR,
e-commerce, UX, UI,
st...

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

walczę z nimi już od dłuższego czasu i wciąż skrzypią, piszczą, trą. Wynik moich prac jest tragiczny dlatego poszukuje jakiś materiałów opisujących / pokazujących jak skutecznie wyregulować hamulce tarczowe.

Będę wdzięczny za każdy materiał.
Michał Zawarty

Michał Zawarty Brand Design
Manager/Kompania
Piwowarska SA

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Hej,

Może potrafię Ci pomóc, ale zbyt oszczędnie opisałeś co się dzieje. Z tego co mi wiadomo to Twój rower posiada hamulce Avid Juicy 5 o ile nic nie zmieniałeś oczywiście.
Regulacja tych hampli jest nieco inna niż 'standardowych'. Wybacz jeśli niektóre informacje będą dla Ciebie oczywiste :)
Mianowicie masz specjalne podkładki stożkowe przy śrubach zacisku, które podobnie jak kiedyś w V-break'ach pozwalają regulować cały zacisk w 3 płaszczyznach. To znaczy zaciskasz mocno klamkę na nieco luźnych śrubach i dokręcasz je jak całość z klockami się ułoży. Jest też spora regulacja przy klamce, skok nie może być zbyt mały.
Oprócz zbyt bliskiej odległości klocka i złego kąta w stosunku do tarczy, powodem hałasów mogą być same klocki. Jeśli masz oryginalne Avida, to opinie są b. dobre o nich i można je wykluczyć jako źródło problemu, no chyba, że są zniszczone (zeszklone, lub uszkodzona jest mechanicznie okładzina).

Moja rada jest taka, wyreguluj śrubami przy zacisku, ustaw większy skok klamki i kup nowe klocki. Poza tym nawet najlepsze hamulce piszczą od czasu do czasu, zwłaszcza jeśli są zużyte.

pozdrower
M.
Tomasz Z.

Tomasz Z. Marketing Director |
branding, PR,
e-commerce, UX, UI,
st...

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

wiesz piszczenie to mały pikuś bo rzadko hamuje ;)
Denerwuje mnie tarcie - jeżdżę na jednym obrocie koła jakieś 60% na hamulcu. Może to i buduje formę ;) ale bez przesady hehe.
Sprawdzę co i jak dziś po pracy. Rower ma przejechane niecałe 500KM po łatwych trasach [jest nowiutki].

dzięki za rady.
Michał Zawarty

Michał Zawarty Brand Design
Manager/Kompania
Piwowarska SA

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Tomasz Z.:
wiesz piszczenie to mały pikuś bo rzadko hamuje ;)
Denerwuje mnie tarcie - jeżdżę na jednym obrocie koła jakieś 60% na hamulcu. Może to i buduje formę ;) ale bez przesady hehe.
Sprawdzę co i jak dziś po pracy. Rower ma przejechane niecałe 500KM po łatwych trasach [jest nowiutki].

dzięki za rady.

Skoro piszesz, że 60% obrotu koła trze to zaryzykuję stwierdzenie, że masz krzywą tarczę. Nawet nowe są trochę krzywe, nie ma na to rady. Możesz spróbować zwiększyć skok klamki wtedy odsuniesz trochę klocki od tarczy i ta różnica 'pływania' tarczy nie będzie problemem. Poza tym można ręcznie prostować, stary i sprawdzony sposób, sam wykonywałem go wiele razy w rowerze z tarczą 202mm, która z definicji jest podatna na skrzywienia.

Wygląda to tak:

Odwracasz rower do góry nogami. i delikatnie kręcisz kołem bserwując od którego momentu zaczyna trzeć. Zaznaczasz sobie pisakiem miejsce gdzie zaczyna trzeć - trzeba nasłuchiwać :)Potem cofasz się i patrzysz od strony zacisku do którego klocka przylega tarcza przy tarciu. Odpowiednio wyginasz od siebie lub do siebie. Tarcza sprężynuje, więc nie jest łatwo, trzeba też uważać, żeby nie przesadzić bo będzie trzeba poprawiać w drugą stronę. Lepsze są małe kroczki.

Jak chcesz to mogę nagrać moją skromną osobę jak to robię, żeby zwizualizować kwestię :)

pozwodzenia,
M.
Tomasz Z.

Tomasz Z. Marketing Director |
branding, PR,
e-commerce, UX, UI,
st...

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

dziś się zdenerwowałem i pojechałem do serwisu ale normalnie mnie załamali, załamał - po co panu tu piszczy, nie piszczy? To po co Pan mi głowę zawraca. Panie ale mi tu trze, - a trze to dawaj Pan jeśli to Panu przeszkadza. Z łaską zrobił mi to w jakieś 30s... zrobił - nadal trze tylko mniej :/

Znalazłem coś takiego - http://www.google.pl/search?q=Regulacja+hamulc%C3%B3w+...

Pokombinowałem i jest prawie dobrze bo jeszcze coś tam czuje i słyszę.

Zaczynam żałować że się na te tarcze zdecydowałem :/
Michał Zawarty

Michał Zawarty Brand Design
Manager/Kompania
Piwowarska SA

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Serwisy rowerowe to to samo co ASO w motoryzacji, kłopotliwe naprawy to nie ich specjalność :)

Hample o które masz mają generalnie bardzo dobre opinie, może ten model jest po prostu bardziej kłopotliwy w regulacji. Osobiście używałem różnych hydraulików od blisko 8 lat w rowerze, z roku na rok konstrukcje są coraz doskonalsze, praktycznie bezobsługowe no i skutecznie hamują jak nic innego :)
Początki objawiały się cieknącymi zbiorniczkami, puchnącymi klamkami z powodu złych pojemniczków wyrównawczych, dzwoniły jak dzwony kościelne, słaba modulacja itd. Teraz to bajka. Dzisiaj używam Hayesów, poza wymianą klocków nie dotknąłem ich od 4500 km. Deszcz, błoto,rozcentrowana obręcz - hamujesz tak samo - bezcenne ;)
Tomasz Z.

Tomasz Z. Marketing Director |
branding, PR,
e-commerce, UX, UI,
st...

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

zobaczymy jak się to ułoży. Rower jest nowy jeszcze nie przetarty choć zdążyłem się już na nim połamać.

Wszystko pewnie zacznie funkcjonować 'cacy' jak go rozbiorę do smarowania i złoże ;) ale do tego jeszcze daleko.
Marcin G.

Marcin G. Dyrektor Działu
Sprzedaży - Sektor
Finanse, Atende S.A.

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Na hamulcach tarczowych od około 2000km. Na początku delikatnie mi skrzypiały/obcierały jak hamowalem, potem, jak bralem ostre zakrety i byłem pochylony (rower był) to slyszalem zgrzyty na tarczach, teraz albo sie dotarły, albo sie przyzwyczaiłem i tego nie słyszę (raczej to pierwsze).

Jedno co powiem, to na tarczowych niezależnie od pogody i warunków zajefajnie się hamuje!

Mam - Hayes Stroker Ryde hydr. Disc Brake (180/160mm)
Zbigniew W.

Zbigniew W. Z zamiłowania
włóczęga...

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Tomasz Z.:
walczę z nimi już od dłuższego czasu i wciąż skrzypią, piszczą, trą. Wynik moich prac jest tragiczny dlatego poszukuje jakiś materiałów opisujących / pokazujących jak skutecznie wyregulować hamulce tarczowe.

Będę wdzięczny za każdy materiał.
http://forumszosowe.org/index.php
Michał Zawarty

Michał Zawarty Brand Design
Manager/Kompania
Piwowarska SA

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Zbigniew W.:
Tomasz Z.:
walczę z nimi już od dłuższego czasu i wciąż skrzypią, piszczą, trą. Wynik moich prac jest tragiczny dlatego poszukuje jakiś materiałów opisujących / pokazujących jak skutecznie wyregulować hamulce tarczowe.

Będę wdzięczny za każdy materiał.
http://forumszosowe.org/index.php

hmm, jakie masz hamulce? hydrauliki?

Pczyczyny mogą być takie:
- krzywa tarcza
- rozregulowanie
- kiepskie i tanie klocki
- kiepski model hamulca

Generalnie hydraulików za bardzo się nie reguluje, masz podkładki dystansowe, klocki ustawiają się i docierają same. Daj znać jaki masz model i klocki.

M.
Krzysztof Sumiński

Krzysztof Sumiński medyk,psychopedagog,
P. Hartmann Polska

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

czasami adapter jest źle odkuty i nie da się ustawić by nie tarło.Sprawdź jeśli używasz takowego czy jest w osi tarczy
Bartłomiej K.

Bartłomiej K. Pilot samolotowy

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Wczoraj jezdzilem podczas deszczu i dzisiaj mam taki problem, ze podczas obrotu tylne kolo piszczy (zawsze w tym samym miejscu). Co dziwne pod obciazeniem (czyli ze mna) piszczenie ustaje. Ktos ma pojecie co to moze byc? Hamulce Hayes Stroker Ryde.

pzdr
Krzysztof G.

Krzysztof G. Java Developer

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Krzysztof Sumiński:
czasami adapter jest źle odkuty i nie da się ustawić by nie tarło.Sprawdź jeśli używasz takowego czy jest w osi tarczy

Ja mam coś takiego ale wydaje mi się że adapter jest odlany bo jest z aluminium a nie odkuty.

http://picasaweb.google.pl/krzysztof.gawlowski/Rower1#...

Najlepiej byłoby tą część ze szlifować ;)

pozdrawiam

MAX
Krzysztof Sumiński

Krzysztof Sumiński medyk,psychopedagog,
P. Hartmann Polska

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

adapter jest odkuwką aluminiową, podobnie jak zacisk i haki ramy.Jeśli masz wątpliwości co do prawidłowości to trzeba splanować powierzchnie styku mocowania ramy z adapterem i adapteru z zaciskiem.Muszą być jak najdokładniej spasowane i równo przylegać do siebie.
Krzysztof Sumiński

Krzysztof Sumiński medyk,psychopedagog,
P. Hartmann Polska

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Bartłomiej Kuchnik:
Wczoraj jezdzilem podczas deszczu i dzisiaj mam taki problem, ze podczas obrotu tylne kolo piszczy (zawsze w tym samym miejscu). Co dziwne pod obciazeniem (czyli ze mna) piszczenie ustaje. Ktos ma pojecie co to moze byc? Hamulce Hayes Stroker Ryde.

pzdr

Masz krzywą tarczę w jednym miejscu, jak siedzisz na rowerze zawsze ulega on nieznacznym odkształceniom i to bicie może znajdywać się wtedy nieco dalej od klocka
Bartłomiej K.

Bartłomiej K. Pilot samolotowy

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Krzysztof Sumiński:
Masz krzywą tarczę w jednym miejscu, jak siedzisz na rowerze zawsze ulega on nieznacznym odkształceniom i to bicie może znajdywać się wtedy nieco dalej od klocka

Tez tak myslalem ale jak krece kolem to tarcza obraca sie idealnie w jednej plaszczyznie :/
Jezeli jest krzywa to sa to chyba jakies mikrony.
Bartłomiej Wielgo

Bartłomiej Wielgo Always Look On The
Bright Side Of Live

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Krzysztof Sumiński:
Bartłomiej Kuchnik:
Wczoraj jezdzilem podczas deszczu i dzisiaj mam taki problem, ze podczas obrotu tylne kolo piszczy (zawsze w tym samym miejscu). Co dziwne pod obciazeniem (czyli ze mna) piszczenie ustaje. Ktos ma pojecie co to moze byc? Hamulce Hayes Stroker Ryde.

pzdr

witam wszystkich jest jeszcze taka mozliwość że to niepiszczy na hamulcu tylko przy kole a dokladnie przy piascie w miejscu gdzie sie laczy z tylnym widelcem masz taka uszczelke z gumy podczas deszczu czasami sie zdaza ze dostanie sie tam woda i wtedy zaczyna sie ona obracac z kolem i nieprzyjemnie piszczy najlepiej odchylic troszke ta gume skropic wd - 40 i powinno przestac
Krzysztof Sumiński

Krzysztof Sumiński medyk,psychopedagog,
P. Hartmann Polska

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

j.w. albo smarem teflonowym w sprayu, na dłużej starcza i nie wypłukuje oryginalnego smaru z piasty
Bartłomiej K.

Bartłomiej K. Pilot samolotowy

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Rozumiem, ze ta gumowa uszczelka jest niewidoczna z zewnatrz? W kazdym badz razie nic gumowego palcami nie wyczulem wiec wrzuce zdjecie z miejsce, ktore mi pasuje na wprowadzenie smaru. Dajcie znac czy to to.
Tak przy okazji strasznie to miejsce zasyfione. Nie chce tego myc woda bo przy okazji pewnie polowe z tego wplukam niechcacy do srodka. Najlepiej to bym to rozlozyl ale boje sie, ze po zalozeniu kola nie bedzie pasowac pomiedzy szczeki hamulca i konieczna tym razem bedzie regulacja.
Do tej pory nie mialem do czynienia z hamuclami tarczowymi wiec wszystko jest dla mnie nowe. Niestety z rowerem nie dostalem instrukcji oblsugi do nich a na stronie producenta rowniez jej nie ma (edit: znalazlem ale w zasadzie nie ma rysunkow do procesu montowania i regulacji. Sa tylko do zestawu do odpowietrzania) Szukalem roznych artykulow w internecie ale takich ze zdjeciami praktycznie nie ma. Mozecie cos polecic?

pzdr


Obrazek
Bartłomiej Kuchnik edytował(a) ten post dnia 26.06.09 o godzinie 11:53
Bartłomiej K.

Bartłomiej K. Pilot samolotowy

Temat: Regulacja hamulców tarczowych

Ok troche poszperalem po sieci i wymyslilem cos takiego.
Regulacja hamulcow:
- luzujemy sruby oznaczone czerwona strzalka.
- naciskamy kilka razy hamulec a nastepnie zaciskamy do mocno aby dopasowal sie do tarczy
- przykrecamy sruby zaznaczone czerwona strzalka - czy naprawde potrzebny jest to tego klucz dynamometryczny?

I tu pytanie czy w przypadku adaptera wystarczy regulacja srubami zaznaczonymi czerwona strzalka czy moze nalezy tez poluzowac sruby zaznaczone zielona strzalka?

- sprawdzawy czy kolo obroaca sie swobodnie i nie ma tarcia.

Tylko tyle???

Co do reszty...

Element nr 18 zaznaczony zolta strzalka ma zastosowania tylko przy odpowietrzaniu systemu?

Element nr 20, niebieska strzalka sluzy do zamocowania elementow ciernych. W takim razie mam pytanie w jaki sposob tlok z elementem ciernym wraca do poprzedniej pozycji? Rozumiem, ze plyn powoduje docisniecie tloka i elementu ciernego do tarczy ale co powoduje ich powrot do poprzedniej pozycji (podcisnienie zasysa tlok)?
Na schemacie nie ma zadnego elementu trzymajacego tlok w obudowie hamulca. Dlaczego nie wypada? Schemat nie jest kompletny?
No i w jaki sposob element cierny laczy sie z tlokiem?
Czytalem cos o jakis magnesach ale to bylo odnosnie innych hamulcow. Mozliwe?
No i w takim razie na koniec - gdzie sie reguluje odleglosc materialu ciernego od tarczy?

dzieki za odp


Obrazek
Bartłomiej Kuchnik edytował(a) ten post dnia 26.06.09 o godzinie 12:29

Następna dyskusja:

Hydrauliczne hamulce tarczo...




Wyślij zaproszenie do