Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Mili Państwo.

Krótkie pytanie: Jakie elementy motywacji powinien posiadac system motywowania pracowników CC, w którym pensja jest stała, na godziwym poziomie, sprzedaż zaś jedynie dodatkowo premiowana. Innymi słowy nie - wynagrodzenie prowizyjne, ale stałe, dobre wynagrodzenie i premie, ktore mogą je jedynie wprowadzać na wyższe, atrakcyjniejsze poziomy.

Wiem, że wszystko zależy od poziomów wynagrodzeń, od tego jaki produkt, ale - ciekawy jestem opinii praktyków branży CC próbujących tego modelu. W wielu CC motywatorem do lepszej pracy jest uzależnienie od wyników wynagrodzenia. To plus, a jakże, ale i minus (zniechęcenie do pracy na prowizji, brak stabilności - poczucia bezpieczeństwa wynagradzania, przycvzyny niezależne - choroba - które obniżają płacę, traktownaie pracy tymczasowo szukając stabionego wynagrodzenia).

Ciekaw jestem Państwa opinii i doświadczeń - jesli próbowaliście wdrażać takie rozwiązanie, które nie płacą, ale innymi metodami wpływać chce na wysokie poziomy sprzedaży. A możę jest to w dużych CC standardem?

Miłego wieczoru.

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Witaj Bartku,
W pracy i życiu tak to jest, że człowiek powinien mieć zaspokojone podstawowe potrzeby po to by móc poprawnie funkcjonować. Nikt nie podejmie ryzyka budowania swojego bezpieczeństwa tylko i wyłącznie na prowizji. Z obserwacji wynika, że jeszcze dwa lata temu ową granicą bezpieczeństwa była podstawa w wysokości 800 zł. Dzisiaj podstawa to już 1500 zł netto. Jeśli nie zagwarantujesz takiej podstawy to obawiam się, że nawet młoda istota nie zasiądzie w Twoim CC. Pozdrawiam
Maciej B.

Maciej B. Ekspert Customer
Contact Center |
Klientomaniak

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Bartłomiej Juszczyk:
Mili Państwo.

Krótkie pytanie: Jakie elementy motywacji powinien posiadac system motywowania pracowników CC, w którym pensja jest stała, na godziwym poziomie, sprzedaż zaś jedynie dodatkowo premiowana. Innymi słowy nie - wynagrodzenie prowizyjne, ale stałe, dobre wynagrodzenie i premie, ktore mogą je jedynie wprowadzać na wyższe, atrakcyjniejsze poziomy.

pytanie krótkie, ale odpowiedź ciągnie się w nieskończoność na innych forach.
W przypadku telesprzedaży najczęściej stosuje się system oparty na stałej kwocie np. godzinowej oraz prowizja od sprzedaży. I jest to dobry system. Jak zwykle w takiej sytuacji spojrzenia są dwa: pracodawcy i pracownika. Pracodawca musi dać aby projekt się spinał. W tym celu wprowadza systemy motywacyjne, bonusy i inne działania ale w tym zakresie na jaki go stać. Pracownik chce (co jest naturalne) zarobić określoną kwotę pieniędzy za wykonaną pracę. I tu dochodzimy do kwestii kluczowej czyli "wykonana praca". Jeżeli jest ona dobrze wykonana - wynagrodzenie będzie satysfakcjonowało pracownika a i pracodawca będzie zadowolony. Jeżeli praca będzie źle wykonana to pracownik nie będzie zadowolony. Ale to nie jest powód żeby płacić mu 1500 netto.
Oczywiście "pieniądze to nie wszystko" i choć sprawa budzi różne opinie budowanie odpowiedniej atmosfery ma niebagatelne znaczenie.
I jeszcze jedna bardzo istotna rzecz: telemarketer nie jest zawodem wyuczonym w szkole. Najczęściej przychodzą do pracy osoby bez doświadczenia, z mniejszymi lub większymi predyspozycjami do wykonywania tej pracy. Jeżeli chcemy mieć zadowolonego i zmotywowanego pracownika musimy coś dać z siebie - szkolenie i AUTENTYCZNE wsparcie ... i do kompletu powyższy system motywacyjny ... i powinno być ok.

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

...w istocie wątek się ciągnie. Tak, tak Panie Macieju, ma Pan rację. Około 8 zł na godzinę przy założeniu iż telemarketer wypracuje 24 ośmio godzinne sesje w CC daje owa kwotę 1500 zł; do tego prowizja od sprzedaży i w istocie pracownik i pracodawca będą zadowoleni. Pozdrawiam
Maciej B.

Maciej B. Ekspert Customer
Contact Center |
Klientomaniak

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Panie Dariuszu,
Znam co najmniej setkę konsultantów z terenu dolnego śląska i śląska, którzy bez wahania przyjęli by owe 8 zł za godzinę. Tyle że ja bym tych osób nie zatrudnił. Co ciekawe konsultanci, którzy zarabiają grubo ponad 2000 zł mają stawkę na poziomie 6-7 zł/h (+oczywiście prowizje) i oni nie zmienili by tak łatwo pracy. Tych bym chciał mieć u siebie :)

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Panie Macieju,
Cieszę się, iż znajduje Pan do pracy w swoim CC konsultantów za 6 do 7 zł. Śmiem twierdzić, że to bardzo ambitni acz zdesperowani ludzie. Przyznam, że nie zatrudniłbym ich u siebie...
Większość działów produkcji na dolnym śląsku i ślasku płaci pracownikom minimum 8 zł za pracę prostą i schematyczną. Uważam, że dobry telemarketer zasługuje na wyższą podstawę za godzinę swojej wytężonej i uczciwej pracy. A tych chciałbym mieć u siebie :)

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Bartłomiej Juszczyk:
Krótkie pytanie: Jakie elementy motywacji powinien posiadac system motywowania pracowników CC, w którym pensja jest stała, na godziwym poziomie, sprzedaż zaś jedynie dodatkowo premiowana. Innymi słowy nie - wynagrodzenie prowizyjne, ale stałe, dobre wynagrodzenie i premie, ktore mogą je jedynie wprowadzać na wyższe, atrakcyjniejsze poziomy.
Aby odpowiedź również była krótka trzeba poznać potrzeby pracowników. Wszystko zależy od m. in. wieku pracowników, ich priorytetów w życiu, potrzeb i innych czynników. Nie da się przygotować jednego modelu, który zadowoli wszystkich, bo ludzie są różni.
Niektórzy próbują, ale powoduje to jedynie wzrost kosztów, a nie korzyści. Dając komuś coś czego nie potrzebuje nie zwiększysz jego motywacji. Wręcz przeciwnie. Może być bardziej niezadowolony z takich działań.
Czasami robione są ankiety i to jakieś rozwiązanie. Jakby to zadziałało: Pytasz anonimowo swoich pracowników co bardziej zmotywowałoby ich do pracy. Uważam, że zebranie odpowiedzi i wyciągnięcie wniosków przyniesie więcej korzyści niż takie gdybanie.
W wielu CC motywatorem do lepszej pracy jest uzależnienie od wyników wynagrodzenia. To plus, a jakże, ale i minus (zniechęcenie do pracy na prowizji, brak stabilności - poczucia bezpieczeństwa wynagradzania, przycvzyny niezależne - choroba - które obniżają płacę, traktownaie pracy tymczasowo szukając stabionego wynagrodzenia).
Stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa będzie czymś ważnym dla osoby, która ma już swoją rodzinę i pracuje, a już niekoniecznie dla 19 latka, który skończył szkołę średnią i chce zarobić. Taka osoba będzie raczej wolała szybciej zarobić więcej, pracować lepiej, żeby więcej zarobić, a o chorobie nie pomyśli dopóki jej nie dotknie. Co nie znaczy, że ten drugi pracownik będzie gorszy i nie będzie chciał pozostać w firmie na trochę dłużej.

Powyżej mój punkt widzenia. Mam nadzieję, że komuś da trochę do myślenia. Choć jednej osobie kiedyś...
Maciej B.

Maciej B. Ekspert Customer
Contact Center |
Klientomaniak

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Mam wrażenie że ta dyskusja zbacza z wyznaczonego toru.
Po pierwsze: Bartek poprosił o opinię na temat systemów motywacyjnych i moje wypowiedzi przede wszystkim odnoszą się do odpowiedzi na to właśnie pytanie.
Po drugie: Nie mam ani własnego cc ani własnych konsultantów, a moje wypowiedzi opieram na udziale w wielu projektach o charakterze doradczym i szkoleniowym w różnych organizacjach.
Po trzecie: Zatrudniając kogoś na stawce 6-7 złotych/ h zakładam duży udział prowizji oraz innych elementów w wynagrodzeniu jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo finansowe projektu.
Desperatami raczej określiłbym tych, którzy migrują pomiędzy cc szukając coraz to większej gwarantowanej kwoty. Tylko czy oni kiedykolwiek osiągną coś więcej ? I jaki jest średni czas pracy w kolejnych takich firmach.

P.s. Proponuję że jeżeli ma ta dyskusja trwać dalej wróćmy do wątku głównego, którym jest "Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu"

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Maciek ma rację :) Należy powrócić do wątku pierwotnego. Bartek zmierza w kierunku indywidualnego podejścia do jednostki ( telemarketera) a jak wiemy ów system w CC się nie sprawdza. W istocie należy przyznać rację Maćkowi, który wykazuje iż średnia stawka za 1h pracy telemarketera to 6 zł. Oczywiście sprzedaż przez telefon jest oparta również na systemach prowizyjnych. Prawdą jest również twierdzenie, że dobry telemarketer może zarobić nawet 3000 zł netto ( zależy to od produktu i marki jaką dysponuje)Swoje wypowiedzi opieram na doświadczeniu i wiedzy z CC z woj. mazowieckiego, podkarpackiego i śląskiego. Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Przepraszam Mariusza ( w zdaniu nr 3 powinno być "Mariusz zmierza..." Sory :)

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Dariusz Hywel:
Bartek zmierza w kierunku indywidualnego podejścia do jednostki ( telemarketera) a jak wiemy ów system w CC się nie sprawdza.
Przepraszam Mariusza ( w zdaniu nr 3 powinno być "Mariusz zmierza..." Sory :)
Świetnie, teraz wiem, że do mnie i mogę odpisać :-) Nie miałem na myśli indywidualnego podejścia do jednostki. Bardziej poznanie opinii ogółu i rozważenie przyjęcia propozycji większości. Zapewne większość osób jest w podobnym wieku, a co za tym idzie ma podobne priorytety i to punkt wyjścia. Nigdy wszyscy nie będą szczęśliwi, więc trzeba znaleźć rozwiązanie optymalne.
Według mnie godziwa stała pensja trochę się kłóci z wysokimi poziomami sprzedaży. Trudno będzie takie osoby zmotywować do dobrej sprzedaży. Premia czy prowizja w takie sytuacji zadziała na tych, którym i tak zależało na wynikach i są w stanie je osiągać, ale takie osoby naturalnie sprzedają lepiej od innych.
W opisanej sytuacji zadowolenie pracowników poprawiłby moim zdaniem szeroko rozumiany pakiet socjalny. Z tym, że efektem byłoby większe przywiązanie do firmy, a niekoniecznie same wyniki. Pracownikom bardziej zależałoby na pracy.
Zgadzam się z podejściem Pana Macieja (godzina 15:16 aby łatwiej było znaleźć). A dodatkowo uważam, że:
* godziwa stała pensja i ewentualnie stała premia jak wszystko jest dobrze w przypadku ludzi do obsługi klienta,
* mniejsza stawka i większe prowizję w przypadku osób, które sprzedają.
Wynagrodzenie za efekt tam gdzie efekt jest najważniejszy jest bardziej adekwatne.
W istocie należy przyznać rację Maćkowi, który wykazuje iż średnia stawka za 1h pracy telemarketera to 6 zł.
Rację przyznaj komu chcesz. Mi nie jest specjalnie potrzebna.Mariusz Gabler edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 11:02

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Mariuszu, nie chciałem Cię urazić z tymi "racjami". Chciałbym abyś napisał o swoich doświadczeniach z CC. Być może wyniosłeś je z Caall Center Poland z ul. Puławskiej w Warszawie...jak motywuje się telemarketerów w mazowieckiem ? Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Dariusz Hywel:
Mariuszu, nie chciałem Cię urazić z tymi "racjami".
Nie wiem czy mnie da się w ogóle urazić, ale nie lubię udowadniania sobie racji i tylko taki wydźwięk miała moja wypowiedź. Przedstawiłem jedynie swój punkt widzenia, który powstał na podstawie licznych obserwacji i przemyśleń. Celem moich działań jest efekt.
Jak będzie znany to możemy wrócić do racji.
Chciałbym abyś napisał o swoich doświadczeniach z CC. Być może wyniosłeś je z Caall Center Poland z ul. Puławskiej w Warszawie...jak motywuje się telemarketerów w mazowieckiem ?
Na Puławskiej? Od dawna nie ma tam CCP. Nie pamiętam, kiedy dokładnie, ale za moich czasów w tej firmie przenieśli oddział gdzie indziej.
Piszę i będę pisał o moich doświadczeniach w CC na wysokim stopniu ogólności. Mam ku temu powody. Doświadczenia oczywiście zdobyłem jednak niektóre nie są najlepsze. Nie lubię wytykać palcem czegoś innym. Zwłaszcza w bezpośredni sposób.
W Warszawie jest dużo CC i są bardzo zróżnicowane także pisząc o jednej czy dwóch firmach stworzę bardzo ograniczony obraz sytuacji.
Starałem się jedynie odpowiedzieć na pytanie twórcy wątku i przedstawić mój punkt widzenia.Mariusz Gabler edytował(a) ten post dnia 10.06.08 o godzinie 12:14

konto usunięte

Temat: Motywowanie telemarketerów na stałym wynagrodzeniu

Dziekuję za cenne spostrzeżenia i dziękuję za ciekawe wnioski.

Następna dyskusja:

Goldenline nie dla telemark...




Wyślij zaproszenie do