Temat: Marketing a CSR

Załóżmy, przez chwilę, powszechne, błędne rozumienie marketingu jako promocji

dołóżmy błędne rozumienie PRu jako promocji

dorzućmy, znów, tak dla odmiany, błędne rozumienie CSR jako PR, czyli daleko nie szukając - jako promocji

a teraz zapraszam do zapoznania się ze świeżo opublikowanymi Wytycznymi do raportowania kwestii CSR, opracowanymi przez Global Reporting Initiative

Wytyczne można pobrać za pośrednictwem strony:
http://www.pwc.com/pl/sbs

Ich lektura, bardzo szybko wykaże, że CSR to nie promocja, ani nie PR. Ba! To nawet nie marketing :)

to filozofia prowadzenia biznesu, zorientowana już nie, jak to miało miejsce w przypadku marketingu, jedynie na klienta, lecz - na szereg interesariuszy, pozostających pod wpływem i mających możliwość wpływania na organizację.


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Za koordynację, merytoryczną stronę i weryfikację tłumaczenia odpowiedzialny był Zespół ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu PricewaterhouseCoopers we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Życzymy sukcesów we wdrażaniu efektywnych procesów raportowania i stosowaniu Wytycznych do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju.


W razie jakichkolwiek pytań odnośnie raportowania, samych Wytycznych, bądź ich zastosowania - zachęcam do kontaktu

Łukasz Makuch
Koordynator przekładu
Wytycznych do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju
lukasz.makuch@pl.pwc.com

konto usunięte

Temat: Marketing a CSR

Ciekawe, ale styl jest czasem zbyt drewniany, np. pierwsze zdanie wstępu.

Jak wyglądałby społecznie odpowiedzialny McDonald's?
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Marketing a CSR

Co nie zmienia faktu ze CSR w warunkach polskich nadal traktowany jest zwłaszcza przez korporacje jako PR albo/oraz narzędzie służące budowaniu wizerunku marki. CSR w swej istocie, moim osobistym zdaniem w naszym kraju jeszcze nie zafunkcjonował, trzeba do tego ogromnej dojrzałości organizacji i lat doświadczeń.

konto usunięte

Temat: Marketing a CSR

Renata Żybura:
Co nie zmienia faktu ze CSR w warunkach polskich nadal traktowany jest zwłaszcza przez korporacje jako PR albo/oraz narzędzie służące budowaniu wizerunku marki. CSR w swej istocie, moim osobistym zdaniem w naszym kraju jeszcze nie zafunkcjonował, trzeba do tego ogromnej dojrzałości organizacji i lat doświadczeń.

I społeczeństwa (konsumentów), które zwraca uwagę na postępowanie organizaji.

konto usunięte

Temat: Marketing a CSR

Nic dodać!
Zgadzam się, że to nie PR, nie marketing, ale trzeba wykorzystać PR-owo i marketingowo działania CSR-owe. Czyli jakiś punkt styku mamy.
Ostatnio dla jednego z dużych klientów szkoliliśmy cały dział marketingu z CSR-u i PR-u właśnie, bo te "cosie" zostały tam włączone do marketingu.
Dla mnie jest to pole do popisu w zakresie komunikacji marketingowej, która, nie wiedzieć czemu, wciąż jest utożsamiana z marketingiem.
Bartek S.

Bartek S. Marketing at Timex
Group Polska /
Digital marketing at
Ti...

Temat: Marketing a CSR

Ja bym się upierał przy rozróżnieniu ww. działań mających fundament w postaci dbania o tzw. dobro wspólne na:

- aktywności 'CSR' rozumiane jako content pod działania PR i wizerunkowe

- CSR stricte, którego firma / korporacja w żaden sposób nie komunikuje.

W punkcie drugim działania takie często mają znaczenie dla samego środowiska wewnętrznego firmy: pracowników, najbliższych kontrahentów - i właśnie tą formę CSR'u mam okazję obserwować co raz częściej. Oczywiście jest to zwykle dużo mniejsza część budżetu firmy niż 'content-CSR', ale już sam fakt umieszczania takich pozycji w budżecie jest budujący i świadczy, jak mniemam, o wzrastającej świadomości społecznej biznesu :)

PozdrawiamBartek Szlązkiewicz edytował(a) ten post dnia 04.05.09 o godzinie 15:48
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Marketing a CSR

W mojej prywatnej ocenie CSR w większości przypadków w polskich warunkach traktowany jest jako sposób na "dobudowanie" sobie pozytywnego wizerunku miękkimi metodami, kiedy juz inne stricte PR-owe lub marketingowe nie wystarczają. A przecież nie do końca o to chodzi, żeby realizować CSR wyłącznie dlatego, że "takie nastały czasy" albo "jest to dobrze widziane". W takim wydaniu jest to nadal marketing, nie nawet komunikacja, o rzeczywistym realizowaniu idei zrównoważonego wzrostu nie wspominając i lepiej od razu przyznać, że kreujemy i sprzedajemy wizerunek.
Wg mnie zwłaszcza Skandynawowie są narodami, które mają świadomość czym jest zrównoważony wzrost i spore osiągnięcia zwłaszcza w dziedzinach ekologicznych. Nam nadal daleko niestety.

Temat: Marketing a CSR

Renata Żybura:
Co nie zmienia faktu ze CSR w warunkach polskich nadal traktowany
jest zwłaszcza przez korporacje jako PR albo/oraz narzędzie służące budowaniu wizerunku marki. CSR w swej istocie, moim osobistym zdaniem w naszym kraju jeszcze nie zafunkcjonował, trzeba do tego ogromnej dojrzałości organizacji i lat doświadczeń.

a ja pozwolę się nie do końca zgodzić

owszem, powszechne jest PR'yzowanie działań CSRowych, traktowanie ich wyłącznie jako elementów promocyjnych, ale z drugiej strony często jest sytuacja taka, że komunikuje się rzeczy zupełnie nieistotne, podczas gdy we własnej organizacji ma się przykłady świetnego, głęboko zakorzenionego CSRu ...

na świecie, komunikacja CSR jest na znacznie wyższym poziomie, co wynika właśnie z faktu komunikowania istotnych rzeczy we właściwy sposób.

To właśnie Wytyczne GRI - pozwalają na taką, profesjonalną komunikację. Są to nie tylko wskaźniki, ale też zasady raportowania, a wśród nich - zasada istotności, jedna z bardziej kluczowych. Pomaga ona zdefiniować kwestie istotne zarówno dla biznesu, jak i dla interesariuszy oraz odnieść to do wpływu danych kwestii na otoczenie, oraz na samą organizację.

Temat: Marketing a CSR

Bartek Szlązkiewicz:
Ja bym się upierał przy rozróżnieniu ww. działań mających fundament w postaci dbania o tzw. dobro wspólne na:

- aktywności 'CSR' rozumiane jako content pod działania PR i wizerunkowe

- CSR stricte, którego firma / korporacja w żaden sposób nie komunikuje.

W punkcie drugim działania takie często mają znaczenie dla samego środowiska wewnętrznego firmy: pracowników, najbliższych kontrahentów - i właśnie tą formę CSR'u mam okazję obserwować co raz częściej. Oczywiście jest to zwykle dużo mniejsza część budżetu firmy niż 'content-CSR', ale już sam fakt umieszczania takich pozycji w budżecie jest budujący i świadczy, jak mniemam, o wzrastającej świadomości społecznej biznesu :)

ciekawy podział, coś w tym jest :)

tylko, że - CSR stricte też jest i powinien być komunikowany ...
Wszak komunikacja, to nie tylko raport, czy raczej broszurka ze zdjęciami.... Mówisz o pracownikach - komunikacja wewnętrzna - chociażby badanie satysfakcji, procedury zgłaszania usprawnień, ale też informnowania o nieprawidłowościach - to wszystko CSR i komunikacja w tym zakresie... Kontrahenci - sposób ich obsługi, badanie satysfakcji, budowanie długotrwałych relacji - to wszystko też opiera się o komunikację... :)

konto usunięte

Temat: Marketing a CSR

Czyli troszkę wracamy do podstaw. Wszystko co robimy ma na celu budowanie wartości marki (czy to w oczach konsumentów, czy pracowników). Pozostaje kwestia "wykorzystania" tego PR-owo, czy też komunikacyjnie...
PR-owo chyba wtedy gdy komunikacja zawodzi, albo budżet jest zbyt mały. W końcu "PR to taka darmowa reklama" (kiedyś słyszałem...
Komunikacyjnie... gdy do tego dojrzeliśmy i mamy świadomość korzyści z tego płynących.

W sumie działania CSR są gdzieś głęboko "supportem" do budowania wizerunku, czyli marki...

Temat: Marketing a CSR

Powiedziałbym szerzej - celem budowania wartości przedsiębiorstwa - tej materialnej i niematerialnej. Wartość marki w PL niestety, często jest dość spłaszczana do kwestii wizerunkowych ...

CSR jest może nie tyle supportem ile podstawą, bez której ani rusz...

Trochę tu nawiązujemy do dyskusji co było najpierw - jajko, czy kura, tj. by komunikować o czymś, to coś musi zaistnieć :)

No i druga dyskusja, dość akademicka - budowa marki vs. wizerunku vs. pozycjonowanie ...
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Marketing a CSR

To wszystko bardzo dobrze brzmi, przyznaje, ale spójrzmy na praktyke, w Polsce. Niestety nie wygląda to tak jak powinno w większości przypadków. Zawsze pozostanie najważniejsza kwestia decydentów, a wśród nich długo może pokutować idea "poprawiania wizerunku CSR-em". To duże uproszczenie, ale niestety w praktyce tak to nadal funkcjonuje

Temat: Marketing a CSR

i tak i nie :)

Cóż, mamy tu wspomniany klasyczny rozdźwięk między poziomem decyzyjnym i operacyjnym. W praktyce jest tak, że góra często nie do końca wie, co się dzieje na dole... Komunikacja wewnętrzna się kłania...

W praktyce doradczej spotykam masę przykładów dobrych praktyk na poziomie lokalnym tudzież operacyjnym. Praktyk realizowanych przez ludzi, specjalistów w swojej dziedzinie, którzy robią to od lat i wcale nie nazywają tego CSRem.

Nie mówię tu o tak powszechnie komunikowanych programach społecznych,lecz o kwestiach stricte core businessowych, jak BHP, ochrona środowiska, relacje ze społecznościami lokalnymi (ale nie jedynie charytatywne), zarządzaniu jakością, etc.

Wytyczne GRI zmuszają do szeroko zakrojonego dialogu wewnętrznego, przed komunikacją zewnętrzną, co pozwala na komunikowanie kwestii istotnych i uniknięcie zarzutów fasadowości i "laurkowania" ;)

Temat: Marketing a CSR

Polecam jutrzejszy (tj. 28.05.09) dodatek do Gazety Prawnej - zaprezentowane są tam wyniki Rankingu odpowiedzialnych firm. Trzecia edycja rankingu (dwa poprzednie były z Manager Magazine). Sporo ciekawych informacji :)

konto usunięte

Temat: Marketing a CSR

Łukasz Makuch:
Polecam jutrzejszy (tj. 28.05.09) dodatek do Gazety Prawnej - zaprezentowane są tam wyniki Rankingu odpowiedzialnych firm. Trzecia edycja rankingu (dwa poprzednie były z Manager Magazine). Sporo ciekawych informacji :)
Moim problemem w tych rankingach jest powszechne postrzeganie tych czołowych firm vs ich miejsce w rankingu.
To taki CSR na pokaz?
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Marketing a CSR

Często niestety tak. Mam identyczny problem z tymi badaniami i ich wynikami

Temat: Marketing a CSR

cóż, to problem zarówno z rankingami, jak też badaniami polskiego CSRu - większość z nich dzieje się w oderwaniu od informacji już obecnych na rynku ...

brakuje np. zestawień i analizy istniejących badań i rankingów

np. badań zaufania vs. badań CSRowych
tu ciekawy case - wg. ostatniego badania BCC, Akademii Rozwoju Filantropii, Newsweeka i kilku innych partnerów
http://www.bcc.org.pl/csr_bcc_region_konferencja.php?r...

branża bankowa zajęła wiądące miejsce, podczas gdy badania zaufania do niej idą raczej w przeciwnym kierunku ....

konto usunięte

Temat: Marketing a CSR

Pewnie te badania mają głęboką metodologię, ale patrząc na to co Pan napisał wynika, że decydującym wskaźnikiem jest budżet przeznaczany na coś co się nazywa CSR.
Pomijając już fakt, że bankowość w ostatnim czasie traci zaufanie totalnie i nic przeciwko temu nie robi.

Temat: Marketing a CSR

nie no, SKOK zrobił - stwierdził, że nie jest bankiem ;)))
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: Marketing a CSR

Łukasz Makuch:
nie no, SKOK zrobił - stwierdził, że nie jest bankiem ;)))

Tylko patrzeć jak PKO BP, Pekao S.A., BPH, Citi, Raiffeisen i cała reszta stwierdza, ze również NIE SĄ BANKAMI.
Wówczas jest szansa, że wzrosnie wskaźnik zaufania do tych instytucji jako niebankowych ;)
Żart oczywiscie, ale zgadzam się, gdzie CSR, który traktowany jest czesto jak PR, a gdzie zaufanie? Często na przeciwległych biegunach.
A propos Raiffeisena, klient z bankiem sie nie dogadał
http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,6670858,Bank_za...
gdzie tu miejsce na CSR? To raczej sytuacja kryzysowa

Następna dyskusja:

marketing polityczny...




Wyślij zaproszenie do