Marcin
K.
otwarty na
propozycje pracy
zdalnej
Temat: Najczęściej popełniane przez klientów błędy
Witam,Jednym z najczęściej popełnianych przez potencjalnych klientów błędów, na etapie negocjacji, jest stawianie warunków typu:
- płatność wyłącznie za pierwszą pozycję,
- płatność wyłącznie za pozycje 1-3.
Dlaczego? Pozornie wydaje się logiczne, że najbardziej sensownym będzie zlecenie komuś wykonania zadania i zapłacenie za to zadanie.
W rzeczywistości jednak pozycjoner aby umieścić odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania frazę (nie mówimy tu o frazach banalnych) musi poświęcić sporo pracy i ponieść całkiem wymierne koszty. W krańcowych przypadkach pozycjonowanie frazy do górnej części pierwszej dziesiątki wyników może trwać ponad rok.
Jak sądzicie, czy w przypadku konkurencyjnej frazy pozycjoner będzie pracował (i inwestował) przez kilka miesięcy za darmo, w nadziei przyszłych zysków? Jeśli jest zdesperowany, frazy są banalne, lub też pozycjoner jest amatorem - możliwe jest podpisanie takiej umowy.
Kto na tym traci? Na pewno pozycjoner, pracując za darmo, często nie osiągając założonych wyników. Wydaje się, że klient jest bezpieczny i nawet jeśli nic nie zyskuje, to nie traci. Nic bardziej błędnego. Klient traci czas. Czas, w którym czeka na wynik, a nic się nie dzieje. Jest to czas, w którym można by osiągnąć zamierzone cele i zacząć zarabiać (wszak taki jest najczęściej cel pozycjonowania).
Najczęściej w ostatecznym rozrachunku pozycjoner wykonał konkretną pracę i nie otrzymał za nią wynagrodzenia. Często pomimo otrzymanego wynagrodzenia po osiągnięciu efektu klient zrywa umowę, w przekonaniu, że wypracowana pozycja jest stała. Pozycjonerowi nie zwracają się nawet poniesione koszty, a klient po niedługim czasie traci pozycję, a jej odzyskanie bywa często trudniejsze niż zdobycie.
Oczywiście istnieją krańcowe przypadki, kiedy ma sens pozycjonowanie tylko na jedną frazę, jednak należy wtedy pomyśleć o czasie w jakim pozycjoner pracuje nad zdobyciem topowej pozycji. Często wyjściem bywa abonament, chociażby pokrywający nakłady i precyzyjnie skonstruowana umowa, premiująca pozycje co najmniej w pierwszej dziesiątce wyników.
Generalnie jednak IMHO współpraca pomiędzy specjalistą SEO i klientem powinna zacząć się od sprecyzowania potrzeb klienta (sprzedaż, ruch, promocja marki), celów, których osiągnięcie pozwoli te potrzeby zaspokoić (LT, pozycjonowanie konkretnych fraz, ruch pozyskiwany w inny sposób itp.) i dopiero później wzajemnych ustaleń dotyczących sposobów osiągnięcia tych celów i sposoby uzależnienia honorarium od osiągania określonych celów.
Zapraszam do dyskusji zarówno specjalistów SEO, jak i ich klientów.