konto usunięte

Temat: Reklamy telewizyjne - kto, co jak, gdzie?

Mam pytanie odnośnie reklam telewizyjnych, puszczanych w Polskich stacjach.
Jeżeli chciałbym poznać wszelkie informacje odnośnie danej reklamy, czyli: kto jest autorem, które studio to wykonało, nazwiska aktorów grających w reklamie itd, to jak to najlepiej zrobić?

W sensie, powiedzmy jest sobie reklama produktu, nazwijmy to "JOGURT POLSKI".
Chciałbym o tej reklamie dowiedzieć się kilku informacji, takich jak powyżej, autor, twórca, aktorzy itd.
To czy producent tego jogurtu, inaczej mówiąc zleceniodawca danej reklamy, będzie w stanie udzielić takich informacji? Czy wszelkie tego typu informację uzyskam dopiero od studia które wykonało reklamę.
Czy można gdzieś w ogóle znaleźć informację kto jest producentem danej reklamy?

I druga kwestia.
Jeżeli chciałbym z tej reklamy zrobić jakiś użytek, np. puścić w jakimś filmiku, albo wykorzystać ją do innego celu, to do kogo należy uderzać z zapytaniem o jej udostępnienie?
Kto ma do niej prawa autorskie?
Ten producent JOGURTU, czy studio które wykonało reklamę?

Będę wdzięczny za pomoc.
Piotr M.

Piotr M. Lubię to, co robię.

Temat: Reklamy telewizyjne - kto, co jak, gdzie?

Wojciech Stołbiak:
Czy można gdzieś w ogóle znaleźć informację kto jest producentem danej reklamy?

Za moich czasów, załatwiał to odpłatnie Nielsen, ale to było 100 lat przed wyginięciem dinozaurów ok 1995 r.
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: Reklamy telewizyjne - kto, co jak, gdzie?

Wojciech Stołbiak:
Mam pytanie odnośnie reklam telewizyjnych, puszczanych w Polskich stacjach.
Jeżeli chciałbym poznać wszelkie informacje odnośnie danej reklamy, czyli: kto jest autorem, które studio to wykonało, nazwiska aktorów grających w reklamie itd, to jak to najlepiej zrobić?

W sensie, powiedzmy jest sobie reklama produktu, nazwijmy to "JOGURT POLSKI".
Chciałbym o tej reklamie dowiedzieć się kilku informacji, takich jak powyżej, autor, twórca, aktorzy itd.
To czy producent tego jogurtu, inaczej mówiąc zleceniodawca danej reklamy, będzie w stanie udzielić takich informacji? Czy wszelkie tego typu informację uzyskam dopiero od studia które wykonało reklamę.
Czy można gdzieś w ogóle znaleźć informację kto jest producentem danej reklamy?

I druga kwestia.
Jeżeli chciałbym z tej reklamy zrobić jakiś użytek, np. puścić w jakimś filmiku, albo wykorzystać ją do innego celu, to do kogo należy uderzać z zapytaniem o jej udostępnienie?
Kto ma do niej prawa autorskie?
Ten producent JOGURTU, czy studio które wykonało reklamę?

Będę wdzięczny za pomoc.

Najlepiej sprawdzić w ZAiKSie, tam trafiają metryczki spotów, ew. firmby badawcze jak wspomniany AC Nielsen (raczej nie jest to darmowe). Do do praw to jest trudniejsza sprawa. Prawa majątkowe ma klient, prawa autorskie agencja, ale prawa do wizerunku aktorów mają agencje aktorsko-modelingowe.
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Reklamy telewizyjne - kto, co jak, gdzie?

ZAiKS-u nie polecam. Po pierwsze - dane spływają do nich bardzo wolno od stacji telewizyjnych, więc mają je z dużym opóźnieniem. Po drugie - absolutnie nie są chętni, żeby takie dane udostępniać osobom trzecim. Po trzecie - dane mogą być niepełne, zależnie od przekazania lub nie metryczki i wpisania lub nie konkretnych nazwisk. Po czwarte - ZAiKS nie dysponuje prawami autorskimi majątkowymi do scenariuszy spotów reklamowych (a do właściciela tychże trzeba się zgłosić z prośbą o udostępnienie) realizuje tylko prawa osobiste.

Jeśli potrzebujesz informacji dot. jednego, konkretnego spotu, a nie stałego dostępu do danych, to spróbuj:
1. wyguglać kampanię i zwrócić się bezpośrednio do agencji - agencje zazwyczaj lubią się chwalić, więc raczej nie odmówią informacji
2. jeśli to zawiedzie - zwrócić się do reklamodawcy (właściciela marki, która się reklamuje)
3. jeśli to zawiedzie - zwrócić się do stacji, w której była emisja o udostępnienie danych z metryczki

Jeśli chodzi o prawa - to należą do reklamodawcy (automatyczne przeniesienie jest częścią umowy z agencją), czyli w Twoim przypadku - producentowi jogurtu, więc warto i tak zrealizować punkt 2. Ale, uwaga, uwaga - mogą być jeszcze pułapki np. aktor, który podpisał umowę na wykorzystanie swojego wizerunku np. na rok, a ten rok już upłynął albo na wykorzystanie w TV, a ty chcesz to wrzucić do Internetu.



Wyślij zaproszenie do