konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Witam,

Czy wiecie, gdzie można znaleźć wskazówki na temat budowy mediaplanów? Dotychczas korzystałem z gotowych ale muszę teraz samemu to przygotować i nie mam żadnych wzorców.

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Polecam pozycję "Media planning".
Autor: Wojciech Paweł Nowak.
Proteus, Marketingowy Dom Wydawniczy
Kraków 2001

Stosunkowo wnikliwa analiza elementów media planu.
Może nie ma tam zbyt wielu przykładów, ale jest za to masa przydatnej teori.

Polecam też pozycje Jacka Kalla

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Swoją drogą, możesz przesłać jakiś gotowy media plan o którym wspominasz. Chętnie zapoznałbym się z czymś takim - kwestja ciekawości.

No chyba że to jakieś tajne informacje :)

ljeziorski@o2.pl

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Problem w tym, że nie mam gotowych żadnych media planów. Pracowałem z gotowcami w poprzedniej agencji i oczywiście nie mam ich teraz. Muszę jednak stworzyć całkiem nowy i wolałbym jakieś dobre miejsce w sieci, bo nie mam ostatnio kompletnie czasu na czytanie :)

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Hmmmm....

Generalnie powinno się chyba zacząć od Briefu.

1. Opis Produktu.
- historia produktu - kiedy został wprowadzony, czy był modyfikowany
- faza istnienia
-unikatowe cechy
sposób spostrzegania marki (racjonalny i emocjonalny)
- informacje na tematy zmian w sprzedaży produktu w okreśie np. 2 ostatnich lat
- dostępność preoduktu na rynku

2.Opis rynku
- najważniejsi konkurenci
udział w rynku
sezonowośc sprzedaży
najważniejsze rynki

3. Grupa docelowa
- charakterystyka socjo-demograficzna
- styl życia
- opis poprzednich działań promocyjnych i ih wyników
- sposób kupowania i używania produktu

4. Kampania promocyjna

- cele kampani
- brzmienie obietnicy dotyczącej produktu i sposobu jej poparcia
- czas trawania kampani
- obszar kampanii
- proponowane media
- budrżet

Pytaj...może będę mógł jakoś pomóc :)
Choć nie siedzę w tym na codzień, troszku się znam :)Łukasz Jeziorski edytował(a) ten post dnia 09.06.07 o godzinie 14:42

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Brief jest .. teraz na jego podstawie musze przygotowac media plan. Masz może jakieś konkretne wskazówki jak to zrobić ??
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Przygotowanie mediaplanów

To zależne od tego jaki masz cel, czy media plan ma być załącznikem do budżetu (czyli mówimy o stronie finansowo - budżetowej)? Czy materiałem do analizy i dyskusji nad nim (czyli przekonaniem - opisaniem co masz zamiar zrobić i za pomocą jakich mediów)? Ja osobiście wolę tę pierwszą wersję bo resztę można argumentować słownie i nie jest tak czasochłonny w przygotowaniu, niestety warunkiem jest wówczas, ze sam osobiście go prezentujesz, bo inaczej to bez sensu - tabelek nikt nie lubi rozszyfrowywać.

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Mówimy o stronie finansowo-budżetowej, jednak ma to być materiał do ostatecznego oszacunkowania całego budżetu projektu.

Prezentować go sam nie będę, po prostu mam przygotować gdzie i ile bedzie reklam dla danego projektu i przesłać do analizy.

Czy w takim dokumencie wystarczy że podam gdzie i mniej więcej kiedy planuję spoty i banery, z wyszczególnieniem cen?

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

A tak z ciekawości zapytam: co to będzie za produkt/usługa ?

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Łukasz J.:
A tak z ciekawości zapytam: co to będzie za produkt/usługa ?
A to aż tak zdradzać nawet ogólników nie mogę .... chodzi o wydarzenie/event dla którego muszę przygotować taki mediaplan (dla sponsorów żeby wiedzieli ile pieniędzy wyłożyć).

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

A masz już kogoś do tego eventu?

Bo mogę polecić kogoś zaufanego i zrobi to niedrogo :)

W media planie powinieneś zawrzeć koszt promocji przedsięwzięcia.
Zapewne w grę wchodzi prasa branżowa, internet, materiały BTL i DTP. Jeśli to większe przedsięwzięcie to może jakaś osobna strona WWW. Zrobienie prostej witryny wydarzenia to kwestja kilku dni i nawet kilkuset złotych.

Warto też zastanowić się nad sprecyzowaniem grupy docelowej, to stanowczo obniża koszty i zwiększa skuteczność.

Media plan powinien zawierać ceny zakupu mediów i moim zdaniem przynajmniej krótkie wyjaśnienie dlaczego właśnie tych mediów.

Jeśli w grę wchodzi sponsoring to wiadomo że należy zaznaczyć gdzie ten sponsor saę pojawi.

Osobną kwestje stanowi budżet samego eventu. Koszty wynajęcia sali, obsługa, cattering itp. Wiadomo.

Jak ładnie, będzie git :)

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Event nie będzie robiony rękami zewnętrznymi bo jest to event pewnego stowarzyszenia które nie ma na to zbyt wiele pieniędzy. Nawet ja pracuje na zasadzie pro publico bono.

To co napisałeś to już mam - grupy docelowe, jakie mniej więcej media. Stronka się już kończy robić ... Ja teraz muszę przygotować jeden zwykły dokument, w którym muszę opisać to kosztorysowo. Problem w tym że nie bardzo rozumiem oferty reklamowe (CPM czasami jest to dziwnie przedstawiane - 32, 46). Generalnie nie zajmuję się kupowaniem mediów jak niektórzy PRowcy więc poniekąd jest mi to obce.

Pamiętam że takie media plany miały pewną logiczną strukturę i były odpowiednio poukładane (nawet graficznie). Szukam więc wzorców takich dokumentów.

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Zasadniczo chodzi więc o to, by media plan dobrze wyglądał?
Proponuję, Panie Łukaszu, by zajął się Pan także szyciem garniturów, konstruowaniem samochodów, produkcją leków i szeregiem innych prac, do których niewątpliwe ma Pan równie dobre kwalifikacje, bo przecież nie raz "korzystał już Pan z gotowców".
Proszę wybaczyć ten ton, ale jestem wstrząśnięty beztroską z jaką odnosi się Pan zawodowej rzetelności i rozbrajająco szczerym wyznaniem, że planuje Pan wydawanie cudzych pieniędzy w oparciu o własną... niewiedzę. Współczuję sponsorom finansującym to tajemnicze przedsięwzięcie.

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Łosz cholerka :)
Agnieszka D.

Agnieszka D. Specjalista ds.
marketingu

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Niestety muszę przyznać że Pan Arkadiusz ma tu tsporo racji, tak czy inaczej pracę trzeba wykonać. W tej sytuacji proponuje najprostszą możliwą rzecz. Otwórz arkusz excela u góry w jednym wierszu zrób coś w rodzaju kalendarza - dni lub tygodnie, natomiast w kolumnie wpisz to wszystko co napisał Łukasz, czyli strona www, eventy, prasę, telewizję i co tam masz jeszcze do zrobienia. Pod poszczególnymi datami oznacz jakie medium i w jakim czasie będzie wykorzystywane - może być łącznie z kwotą - wówczas dla laika jest całkiem czytelne. Na końcu podsumowanie kwot i wyjdzie Ci całościowo coś w rodzaju budżetu. Powodzenia

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Arkadiusz S.:
Zasadniczo chodzi więc o to, by media plan dobrze wyglądał?
Proponuję, Panie Łukaszu, by zajął się Pan także szyciem garniturów, konstruowaniem samochodów, produkcją leków i szeregiem innych prac, do których niewątpliwe ma Pan równie dobre kwalifikacje, bo przecież nie raz "korzystał już Pan z gotowców".
Proszę wybaczyć ten ton, ale jestem wstrząśnięty beztroską z jaką odnosi się Pan zawodowej rzetelności i rozbrajająco szczerym wyznaniem, że planuje Pan wydawanie cudzych pieniędzy w oparciu o własną... niewiedzę. Współczuję sponsorom finansującym to tajemnicze przedsięwzięcie.

Panie Arkadiuszu,

Dziękuję bardzo za konstruktywną krytykę i za szczere słowa, jednakże nie przeczytał Pan chyba wszystkich wpisów w tym wątku :) Najpierw czytamy a potem się wypowiadamy, ok? :)

Informacje z poszczególnych gazet już mam, tak samo jak pozostałe dane o których wcześniej pisał drugi Łukasz. Teraz muszę to ubrać w odpowiednią formę graficzną, zrozumiałą dla odbiorcy. Co w tym dziwnego że nie pamiętam dokładnie jak to było zrobione??? Pisząc o gotowcach, miałem na myśli gotowe media plany które kiedyś dostałem ze współpracujących agencji reklamowych a które były własnością agencji PR w której pracowałem, więc ich nie mam.

Naprawdę, Panie Arkadiuszu. Pan współczuje moim potencjalnym sponsorom, a sam jako dyrektor agencji reklamowej nie wie, że PRowcy nie zajmują się kupowaniem mediów ???

Założyłem wątek po to, aby otrzymać pomoc a nie czytać postów kogoś, kto ma widocznie zły dzień :) Jeśli więc nie chce Pan pomóc to sugeruję znaleźć sobie jakiś inny wątek i tam wylać na kogoś kolejne wiadro ...

Pomagam charytatywnie przy zacnym wydarzeniu o charakterze edukacyjnym i jestem w stanie zaproponować im swoją wiedzę z branży PR. Niestety żadna agencja reklamowa nie chciała również pomóc na podobnej zasadzie bo jak widać ... mają inne zajęcia :)Łukasz Wilczyński edytował(a) ten post dnia 11.06.07 o godzinie 23:08

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Agnieszka Denkiewicz - P.:
Niestety muszę przyznać że Pan Arkadiusz ma tu tsporo racji, tak czy inaczej pracę trzeba wykonać. W tej sytuacji proponuje najprostszą możliwą rzecz. Otwórz arkusz excela u góry w jednym wierszu zrób coś w rodzaju kalendarza - dni lub tygodnie, natomiast w kolumnie wpisz to wszystko co napisał Łukasz, czyli strona www, eventy, prasę, telewizję i co tam masz jeszcze do zrobienia. Pod poszczególnymi datami oznacz jakie medium i w jakim czasie będzie wykorzystywane - może być łącznie z kwotą - wówczas dla laika jest całkiem czytelne. Na końcu podsumowanie kwot i wyjdzie Ci całościowo coś w rodzaju budżetu. Powodzenia
Hmm .. Dziękuję ślicznie za pomoc bo właśnie o to mi chodziło - krótki instruktarz jak wszystkie dane rozmieścić i tyle. Absolutnie nie twierdziłem, że pracy nie zamierzam wykonywać :))
Mariusz Czykier

Mariusz Czykier dziennikarz
sportowy, redaktor,
bloger, specjalista
ds. t...

Temat: Przygotowanie mediaplanów

hmmm...
skoro - jak sam piszesz - "PRowcy nie zajmują się kupowaniem mediów", to może jednak jest to najlepszy argument za tym, żeby zwrócić się z tym do fachowców? może jakiś dom mediowy, albo przynajmniej zaprzyjaźniony media planner?

rozumiem, że to charytatywna pomoc, ale jeśli mimo wszystko gdzieś tam wchodzą w grę pieniądze sponsorów, to chyba raczej chcieliby je wydać z głową?

namalowanie tabelki z planem emisji to niestety jeszcze nie jest mediaplan. zebranie cenników z gazet również nie. jeśli nie dysponujesz odpowiednimi narzędziami (badaniami) skąd będziesz wiedział np. do kogo trafi Twój przekaz? albo czy nie kupisz reklamy w dwóch tytułach o np. dużym współczytelnictwie, czyli zapłacisz dwa razy za tego samego odbiorcę?

chylę czoła przed Twoim zaangażowaniem i chęcią pomocy "Pro Publico Bono", ale zalecam ostrożność, by ta pomoc nie okazała się niedźwiedzią przysługą ;)

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Mariusz C.:
hmmm...
skoro - jak sam piszesz - "PRowcy nie zajmują się kupowaniem mediów", to może jednak jest to najlepszy argument za tym, żeby zwrócić się z tym do fachowców? może jakiś dom mediowy, albo przynajmniej zaprzyjaźniony media planner?

rozumiem, że to charytatywna pomoc, ale jeśli mimo wszystko gdzieś tam wchodzą w grę pieniądze sponsorów, to chyba raczej chcieliby je wydać z głową?

namalowanie tabelki z planem emisji to niestety jeszcze nie jest mediaplan. zebranie cenników z gazet również nie. jeśli nie dysponujesz odpowiednimi narzędziami (badaniami) skąd będziesz wiedział np. do kogo trafi Twój przekaz? albo czy nie kupisz reklamy w dwóch tytułach o np. dużym współczytelnictwie, czyli zapłacisz dwa razy za tego samego odbiorcę?

chylę czoła przed Twoim zaangażowaniem i chęcią pomocy "Pro Publico Bono", ale zalecam ostrożność, by ta pomoc nie okazała się niedźwiedzią przysługą ;)

Ok, nie mogę się o wszystkim rozpisywać bo nie jest to jeszcze ten etap. W poprzednich wpisach przekazałem, że nie będę tego sam prezentował i że ma to być w zasadzie roboczy mediaplan. Badania czytelnictwa mamy już zrobione. WIEMY dokładnie która gazeta nas interesuje i które miejsca są najlepsze do zamieszczenia baneru bądź powieszenia plakatu. Sponsor ma własną agencję PRową która oczywiście sprawdzi naszą propozycję i uzupełni ja o ważne z ich punktu widzenia pozycje. Wszystko mamy przemyślane. Ja jednak zajmowałem się zawsze bardziej strategią, zaś dalsze jej oprawienie i podanie w zjadliwej formie graficznej należało do kogoś innego. W tym konkretnym projekcie nie mam jednak żadnej pomocy więc wszystko robię od A do Z samemu. Moje pytanie było naprawdę proste a widzę że zrobiła się z tego jakaś batalia, która w zasadzie poprawia mi humor na dobranoc :) Ja się tylko zapytałem o tabelki.

A czy znasz może Mateuszu jakiś dom mediowy który pomoże nam absolutnie za free???

Naprawdę chciałbym aby ten wątek służył jedynie pomocy a nie roztrząsaniu tego czy powinienem to robić czy może nie? Ja to zrobię i tak, niezależnie od tego czy pomoc znajdę tutaj czy może gdzieś indziej.

konto usunięte

Temat: Przygotowanie mediaplanów

Łukasz W.:
Panie Arkadiuszu,

Dziękuję bardzo za konstruktywną krytykę i za szczere słowa, jednakże nie przeczytał Pan chyba wszystkich wpisów w tym wątku :) Najpierw czytamy a potem się wypowiadamy, ok? :)

Problem w tym, że przeczytałem (tak na marginesie, to w tych konkretnych okolicznościach akurat Pan powinien być co najmniej powściągliwy w zarzucaniu komuś nierzetelności).

Pytał Pan wprost jak buduje się media plan i bez oporów wyjawiał, że nie zna się Pan na tym i nie rozumie ofert reklamowych (a w dodatku nie ma Pan czasu na czytanie na ten temat), więc proszę nie dorabiać teraz aury profesjonalizmu do swoich działań w oparciu o pospiesznie zebraną powierzchowną wiedzę. Nie będę się czepiał słów, bo nie o to chodzi, ale Pańskie wypowiedzi wskazują, że nadal nie do końca wie Pan o co w tym wszystkim chodzi.

Czasami, by uratować twarz lepiej jest po prostu przyznać się do błędu (ale to, jako PR-owiec, zapewne Pan wie).
Informacje z poszczególnych gazet już mam, tak samo jak pozostałe dane o których wcześniej pisał drugi Łukasz. Teraz muszę to ubrać w odpowiednią formę graficzną, zrozumiałą dla odbiorcy.

Ściągnięcie informacji z mediów to o wiele za mało. Po pierwsze każde medium dostarczy Panu danych sprofilowanych w taki sposób, by jak najlepiej w nich się prezentować. Należy więc pamiętać, że choć dane są prawdziwe, to nie są w pełni obiektywne i porównywalne. Po drugie dane udostępniane przez media dotyczą bądź populacji generalnej, bądź grupy, w której dane medium jest najsilniejsze. Nawet jeśli materiały są szersze, to i tak nie są to analizy przygotowane dla grupy docelowej akcji, którą Pan planuje. Po trzecie na podstawie danych z mediów nie ma Pan możliwości przeprowadzenia właściwych analiz i wyliczenia wskaźników kampanii.
Naprawdę, Panie Arkadiuszu. Pan współczuje moim potencjalnym sponsorom, a sam jako dyrektor agencji reklamowej nie wie, że
PRowcy nie zajmują się kupowaniem mediów ???

Sęk w tym, że wiem i stąd właśnie moje zaskoczenie, że się Pan tego podjął.
Założyłem wątek po to, aby otrzymać pomoc a nie czytać postów kogoś, kto ma widocznie zły dzień :) Jeśli więc nie chce Pan pomóc to sugeruję znaleźć sobie jakiś inny wątek i tam wylać na kogoś kolejne wiadro ...

Planowanie mediów, Panie Łukaszu, jest na tyle złożone i na tyle ważne, że nie można się tym zajmować w oparciu o kilka porad uzyskanych na internetowym forum. Nawet kursy szydełkowania organizowane są w bardziej zaawansowanej postaci.

To forum (i jemu podobne) jest platformą dla wymiany poglądów, dyskusji, porad. To dobra forma rozwijania wiedzy i umiejętności, ale z całą pewnością zbyt mało, by nauczyć się czegoś od podstaw. Dzięki forum laik nie stanie się specjalistą.

To, co Pan robi jest patologią i dlatego uważam, że należy wyraźnie i zdecydowanie protestować przeciwko takim postawom. Pańskie działania mogą zaszkodzić nie tylko Panu, ale (przede wszystkim) innym. To oczywiste, że nie podoba się Panu to co piszę, jednak to moje oburzenie jest tu znacznie bardziej uzasadnione niż Pańskie.
Pomagam charytatywnie przy zacnym wydarzeniu o charakterze edukacyjnym i jestem w stanie zaproponować im swoją wiedzę z branży PR.

I na tym niech Pan poprzestanie. To, że robi się coś za darmo, nie usprawiedliwia zrobienia tego źle.

Następna dyskusja:

Przygotowanie skutecznej of...




Wyślij zaproszenie do