Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Witam,

Jak wygląda marketing nowej gry na Facebook'u?? Czy jesteśmy skazani na kampanie banerowe i fb ads?

Na pewno gra taka powinna mieć rozwiązanie z zapraszaniem znajomych, wysyłaniem im giftów, zapraszaniem do pojedynków(jeśli takie są w grze) itp.

Jeśli będziemy mieć ciekawie zaprojektowane i w jakiś sposób nagradzane zapraszania znajomych, to jeśli gra będzie 'warta świeczki' to można przypuszczać, że w jakimś stopniu przybędzie graczy tą drogą. Ale skądś trzeba te pierwsze tysiące użytkowników zdobyć.
Czy ratunek mamy tylko w fb ads oraz kampaniach banerowych, czy są jeszcze jakieś ciekawe rozwiazania?
Wioletta Makuch

Wioletta Makuch Ekspert ds.
Raportowania i
Rozliczeń Sprzedaży,
Orange Po...

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Pierwsza setka to Twoi znajomi, znajomi znajomych i ich znajomi. To oni nakręcają całą grę i to od nich tak naprawdę będzie zależał jej sukces. Musisz mieć beta testerów, którzy sprawdzą każdą możliwą opcję, którą stworzysz i dadzą Ci solidny feedback odnośnie błędów lub propozycji.

Potem dopiero zaczyna się prawdziwa zabawa... oficjalny fanpage, zapowiedzi nowych opcji i zaangażowanie graczy do fantazji o nowych możliwościach. Tak toczy się życie i dzięki temu przybywają nowi gracze. Ale to nie wszystko - fanpage musi być dobrze zareklamowany poza Facebookiem, bo dzięki temu masz więcej wejść. Tylko gdzie uderzać? Epuls, Fotka, Grono.. dzieci, dzieci i jeszcze raz dzieci (w zależności od tematyki gry).

Właściwie to gra może odnieść sukces z minimalnymi nakładami finansowymi polegającymi na zatrudnieniu odpowiedniej osoby do promocji gry. Polecam się na przyszłość - pierwsze 500 osób na Facebooku w 3 dni na przykładzie Age of Crusaders (http://www.facebook.com/ageofcrusaders). Aktualnie promocja jest zakończona, użytkownicy również nie są angażowani. Sukces można śmiało powtórzyć. ;)

Jakieś konkretniejsze pytania?
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Mówię tutaj o grze skierowanej do większej grupy odbiorców.
Czyli generalnie marketing nie różni się niczym innym jak marketing gry poza FB;/ i trzeba pakować kasę w banery i FB Ads.

Na pewno zabiegi marketingowe typu udzielanie się po forach tematycznych, artykuły w różnych magazynach i tego typu rozwiązania też są in +.
Łukasz Skorupski

Łukasz Skorupski Kierownik sekcji
kreacja & internet -
Szkoła Wyższa
Psych...

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Proponuję konkurs którego celem będzie np. jakaś bardzo uproszczona flashowa gra w oparciu o fabułę i grafikę promowonaj gry,. coś co da przedsmak i pokaże klimat gry. Przy odpowiedniej konstrukcji taki konkurs swietnie działa wirusowo.

Efekt z własnego doświadczenia - 8000 fanów w miesiąc.
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Łukasz Skorupski:
Proponuję konkurs którego celem będzie np. jakaś bardzo uproszczona flashowa gra w oparciu o fabułę i grafikę promowonaj gry,. coś co da przedsmak i pokaże klimat gry. Przy odpowiedniej konstrukcji taki konkurs swietnie działa wirusowo.

Efekt z własnego doświadczenia - 8000 fanów w miesiąc.
Dobry pomysł. Wezmę takie rozwiązanie pod uwagę. Myślałem też o wypuszczeniu gry w okrojonej wersji nawołującej cały czas do rejestracji po setkach portali z grami on-line. Myśle, że też miałoby to niezły oddźwięk.
Wioletta Makuch

Wioletta Makuch Ekspert ds.
Raportowania i
Rozliczeń Sprzedaży,
Orange Po...

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Maciej W.:
Mówię tutaj o grze skierowanej do większej grupy odbiorców.

A ja mówię o tym, że to był efekt 3 dni na dobry start. Gdyby wszelkie działania były nadal kontynuowane, efekt byłby podawany w tysiącach. Tablica jest aktywna, a gra będzie miała dobrą premierę.

Najlepsza promocja jest wtedy, kiedy mamy dobry i skończony produkt.

Prawo marki: dobry produkt reklamuje się sam.
Wojtek Szywalski

Wojtek Szywalski PressPadApp.com

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Maciej W.:
Witam,

Jak wygląda marketing nowej gry na Facebook'u?? Czy jesteśmy skazani na kampanie banerowe i fb ads?

Na pewno gra taka powinna mieć rozwiązanie z zapraszaniem znajomych, wysyłaniem im giftów, zapraszaniem do pojedynków(jeśli takie są w grze) itp.

Jeśli będziemy mieć ciekawie zaprojektowane i w jakiś sposób nagradzane zapraszania znajomych, to jeśli gra będzie 'warta świeczki' to można przypuszczać, że w jakimś stopniu przybędzie graczy tą drogą. Ale skądś trzeba te pierwsze tysiące użytkowników zdobyć.
Czy ratunek mamy tylko w fb ads oraz kampaniach banerowych, czy są jeszcze jakieś ciekawe rozwiazania?

Witaj Maciej,
Posłuchaj > Wioletta Makuch: od razu widać, że Wioletta ma bardzo dużą wiedzę operacyjną w temacie.
Ja ze swej strony dodam, że warto pomyśleć o zaangażowaniu fanów na fan page'u gry na przykład poprzez konkurs foto albo jakieś kupony rabatowe. Z tym, że od razu zaznaczam, że moja wypowiedź w tej kwestii nie może być obiektywny (z racji tego czym się zajmuję).

Tak więc odpowiadając na Twoje pytanie: Nie, nie jesteście skazani na kampanie banerowe.

Napisz więcej w jakim modelu gra będzie dystrybuowana? Skupiacie się na boxach czy raczej dystrybucja elektroniczna? Jeżeli macie wersję demo to możecie np. rozdawać ją automatycznie jako upominek na Facebooku w zamian za lajkowanie fan page'a itd. itp. możliwości jest wiele.

Serdecznie pozdrawiam

Wojtek
Łukasz Skrzypkowski

Łukasz Skrzypkowski CEO w Octagon Sp. z
o.o.

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Nie jest to tak ślicznie jakby mogło się wydawać. Zapraszanie znajomych i polecanie przez nich może się sprawdzić, ale weźcie pod uwagę czy znajomi to ludzie którzy grają w gry na FB, czy raczej ludzie którzy mają dość otrzymywania setki zaproszeń do gier.
Po tym co pisał Maciek zakładam, że ma to być marketing produkcji pod FB, a Age of Cruseders nią nie jest. Fan Page to zawsze dobry pomysł, ale znajomi znajomych nie pozwolą nam wyjść globalnie.
Nie bez powodu duże firmy jednak wykupują reklamy na FB. I siedząc głęboko w temacie zdecydowanie mogę napisać: TAK, będą potrzebne kampanie bannerowe. Chyba że posiada się jakiekolwiek zaplecze w postaci aplikacji pod FB skąd można przekierować ruch.
Wg mnie wszelkiej maści konkursy z nagrodami nie koniecznie skutkują w temacie gier. Może w przypadku stacjonarnych biznesów się sprawdzą, klient dowie się o produkcie/usłudze, ale dużo osób kliknie bo będzie COŚ do wygrania i na tym jego zaangażowanie się skończy ( przykłady: kampania Stoperanu"nie biegam", czy sławne ostatnio bluzy za darmo)

W późniejszym czasie są wynalazki jak: http://maudau.com , z których korzystają nawet więksi gracze na rynku gier społecznościowych.

pozdrawiam
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Łukasz Skrzypkowski:
Nie jest to tak ślicznie jakby mogło się wydawać. Zapraszanie znajomych i polecanie przez nich może się sprawdzić, ale weźcie pod uwagę czy znajomi to ludzie którzy grają w gry na FB, czy raczej ludzie którzy mają dość otrzymywania setki zaproszeń do gier.
Tutaj masz rację, choć jeśli uzyskam jakąś korzyść to i ja nawet wysyłam zaproszenia, z tym, że tutaj jest problem bo regulami FB zabrania lajkowania/zapraszania znajomych w zamian za korzyść:/// Gdyby tak nie było, to każdy tworzyłby wewnątrz swojej gry program partnerski i marketing sprowadzałby się do niego - czyli FB strzeliłby sobie w kolano bo spadłaby drastycznie liczba klientów na fb ads.
Po tym co pisał Maciek zakładam, że ma to być marketing produkcji pod FB, a Age of Cruseders nią nie jest. Fan Page to zawsze dobry pomysł, ale znajomi znajomych nie pozwolą nam wyjść globalnie.
Tak, jest to gra produkcji pod FB.
Nie bez powodu duże firmy jednak wykupują reklamy na FB. I siedząc głęboko w temacie zdecydowanie mogę napisać: TAK, będą potrzebne kampanie bannerowe. Chyba że posiada się jakiekolwiek zaplecze w postaci aplikacji pod FB skąd można przekierować ruch.
Nie mając możliwości stworzenia programu partnerskigo wewnątrz gry chyba jetsesmy na to skazani + oczywiście jakieś akcje kreatywne, bądź tak jak pisałem wyżej, rozsianie mocno okrojonej gry po setkach portali z grami.
Wg mnie wszelkiej maści konkursy z nagrodami nie koniecznie skutkują w temacie gier. Może w przypadku stacjonarnych biznesów się sprawdzą, klient dowie się o produkcie/usłudze, ale dużo osób kliknie bo będzie COŚ do wygrania i na tym jego zaangażowanie się skończy ( przykłady: kampania Stoperanu"nie biegam", czy sławne ostatnio bluzy za darmo)
Też jestem takiego zdania, chyba żeby zrobić konkurs gdzie trzeba będzie przeprowadzić kilka rozgrywek.
Swoją drogą konkurs nie może polegać na tym, że coś wygramy jak zaprosimy 3osoby?

W późniejszym czasie są wynalazki jak: http://maudau.com , z których korzystają nawet więksi gracze na rynku gier społecznościowych.
Wydaje mi się, że nad tym rozwiązaniem trzeba się zastanowić już na początku.

pozdrawiam
Wioletta Makuch

Wioletta Makuch Ekspert ds.
Raportowania i
Rozliczeń Sprzedaży,
Orange Po...

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Jeśli ma być to gra stricte Facebookowa, to polecam nie skupiać się na samym fanpage'u, a opcjach w grze, które polegałyby na angażowaniu znajomych, aby samemu móc grać dalej. Gry typu Farmville i podobne doskonale opanowały sztukę social gaming. Aby móc mieć mniejszą farmę, musisz mieć 4 sąsiadów. Każda dodatkowa korzyść/ulepszenie, wiąże się albo z zapraszaniem kolejnych osób do gry albo logowaniem się codziennie przez określony okres czasu.

Najważniejszym elementem promocji jest kontakt obsługi z użytkownikami: słuchanie ich, odpowiadanie na ich propozycje. I powtórzę raz jeszcze: dobra gra sama się rozwinie, ale niewątpliwie to gracze mają tutaj decydujący głos czy produkt jest naprawdę dobry.

Macieju, muszę Cię niestety zawieść, jeśli chcesz stworzyć grę należącą do rodziny "SocialVille". Ludzie już się uodpornili na takie gry. Są po prostu nudne. W kółko powtarzanie tych samych czynności, beż zadnego efektu... jest nudne. Twoja gra musi być naprawdę wyjątkowa.

Jeśli nam przybliżysz charakterystykę produktu i określisz grupę odbiorców, łatwiej będzie nam pomóc Ci z wybraniem odpowiedniej kampanii reklamowej. Skupiając się tylko na bannerach - odzewu nie będzie.

Pozdrawiam,
Wioletta Makuch
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Jeśli gra na Facebooku ma wciągać fanów, to należy ich wrzucić na konkretną „ścieżkę” dając im wyzwania (np. pojedynki, o których pisałeś, ale także zapraszanie innych znajomych do samodzielnej gry) i łącząc je z odpowiednim schematem nagradzania (nagrody za osiągnięcie konkretnych wyników, wykonanie wyzwań plus losowe nagrody, które utrzymują zaangażowanie).

Cały trend zmiany zachowań ludzi za pomocą mechanizmów z gier (czyli czegoś, co Cię bardzo interesuje), nazywa się „grywalizacją” (ang. gamification). Więcej o tym możesz znaleźć np. na stronie http://grywalizacja.pl ;)
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Wioletta Makuch:
Jeśli ma być to gra stricte Facebookowa, to polecam nie skupiać się na samym fanpage'u, a opcjach w grze, które polegałyby na angażowaniu znajomych, aby samemu móc grać dalej. Gry typu Farmville i podobne doskonale opanowały sztukę social gaming. Aby móc mieć mniejszą farmę, musisz mieć 4 sąsiadów. Każda dodatkowa korzyść/ulepszenie, wiąże się albo z zapraszaniem kolejnych osób do gry albo logowaniem się codziennie przez określony okres czasu.
Właśnie w naszej grze ciężko będzie zaimplementować takie rozwiązania, gdyż nie jest to gra typu farmville.

Najważniejszym elementem promocji jest kontakt obsługi z użytkownikami: słuchanie ich, odpowiadanie na ich propozycje. I powtórzę raz jeszcze: dobra gra sama się rozwinie, ale niewątpliwie to gracze mają tutaj decydujący głos czy produkt jest naprawdę dobry.
Obsługa użytkowników to podstawowa podstawa, o której nawet nie piszę.

Macieju, muszę Cię niestety zawieść, jeśli chcesz stworzyć grę należącą do rodziny "SocialVille". Ludzie już się uodpornili na takie gry. Są po prostu nudne. W kółko powtarzanie tych samych czynności, beż zadnego efektu... jest nudne. Twoja gra musi być naprawdę wyjątkowa.
Na szczęście nie jest to gra tego typu. Chodzi o całkowicie inną formę rozgrywki, czyli zręcznościówkę.

Jeśli nam przybliżysz charakterystykę produktu i określisz grupę odbiorców, łatwiej będzie nam pomóc Ci z wybraniem odpowiedniej kampanii reklamowej. Skupiając się tylko na bannerach - odzewu nie będzie.

Gra zręcznościowa typu Multiplayer -> rozrywkowe humorystyczne wyścigi. Grupa docelowa jest bardzo różna, bo w podobne rozwiązania grają naprawdę prze różni ludzie i ciężko jest określić konkretną grupę docelową.

Oczywiście, że marketing nie będzie się skupiał tylko na kampanii bannerowej.

Pozdrawiam,
Wioletta Makuch
Wioletta Makuch

Wioletta Makuch Ekspert ds.
Raportowania i
Rozliczeń Sprzedaży,
Orange Po...

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

W każdej grze da się wpleść elementy social gamingu. Zręcznościówka. Wyścigi. Zakładając, że będzie kilka plansz do ścigania się możesz zaproponować graczom odblokowanie nowych tras w zamian za zaproszenie swoich znajomych do gry? Sposobów jest wiele, ale nie mamy wielu konkretów o których możemy dyskutować.
Łukasz Skrzypkowski

Łukasz Skrzypkowski CEO w Octagon Sp. z
o.o.

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Według mnie jak robi się grę pod FB, to nie można mówić o wplątywaniu elementów społecznościowych, tylko trzeba taką grę projektować od A do Z jako społecznościówkę. FB daje mnóstwo możliwości darmowej reklamy, nie tylko zapraszanie znajomych.

Maćku.. sprawdź http://apps.facebook.com/cartown , to wydaje mi się w Waszym klimacie. Podpatrz jak oni wykorzystują API facebookowe. W sumie tam też są wyścigi, ale chyba nie takie jak będą u Was :)

Ogólnie cały ból to początek, bo ruch do "rozbujania" trzeba skądś wpuścić. Później, jeżeli gra jest dobrze zaprojektowana, powinno się potoczyć.
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Łukasz Skrzypkowski:
Według mnie jak robi się grę pod FB, to nie można mówić o wplątywaniu elementów społecznościowych, tylko trzeba taką grę projektować od A do Z jako społecznościówkę. FB daje mnóstwo możliwości darmowej reklamy, nie tylko zapraszanie znajomych.
100% racji! choć na temat elementów społecznościowych w grach na FB można dyskutować:)
Maćku.. sprawdź http://apps.facebook.com/cartown , to wydaje mi się w Waszym klimacie. Podpatrz jak oni wykorzystują API facebookowe. W sumie tam też są wyścigi, ale chyba nie takie jak będą u Was :)
Dzięki, ale nasza gra będzie zupełnie inna, będzie to typowa zręcznościówka oparta o pojedynki między użytkownikami.
Ogólnie cały ból to początek, bo ruch do "rozbujania" trzeba skądś wpuścić. Później, jeżeli gra jest dobrze zaprojektowana, powinno się potoczyć.
Wg mnie nie masz do końca racji, bo prawda jest taka, że ciągle i wciąż trzeba pakować kasę w przemyślany marketing. Ale rzeczywiście początek jest najbardziej trudny.
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Paweł Tkaczyk:
Jeśli gra na Facebooku ma wciągać fanów, to należy ich wrzucić na konkretną „ścieżkę” dając im wyzwania (np. pojedynki, o których pisałeś, ale także zapraszanie innych znajomych do samodzielnej gry) i łącząc je z odpowiednim schematem nagradzania (nagrody za osiągnięcie konkretnych wyników, wykonanie wyzwań plus losowe nagrody, które utrzymują zaangażowanie).

Bardzo dobrze to ująłeś Pawle. I dokładnie takie coś zamierzamy stworzyć, aczkolwiek nasza gra będzie posiadać max 3rodzaje rozgrywek z jedną planszą (nie będą to typowe wyścigi) i zaplanowanie takiej ścieżki / progresu jest tutaj nie lada wyzwaniem. Ale rzeczywiście projektując grę stricte pod FB, omijając takie rozwiązania strzelamy sobie w kolano, choć jedna z gier które znam można powiedzieć, że osiągnęła sukces i bez tego, a mowa tu o Tetris Battle.
Cały trend zmiany zachowań ludzi za pomocą mechanizmów z gier (czyli czegoś, co Cię bardzo interesuje), nazywa się „grywalizacją” (ang. gamification). Więcej o tym możesz znaleźć np. na stronie http://grywalizacja.pl ;)
Łukasz Skrzypkowski

Łukasz Skrzypkowski CEO w Octagon Sp. z
o.o.

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Wg mnie nie masz do końca racji, bo prawda jest taka, że ciągle i wciąż trzeba pakować kasę w przemyślany marketing. Ale rzeczywiście początek jest najbardziej trudny.

Prawda jest taka, że wszystko zależy od produktu. Są firmy na rynku które poradziły sobie i bez pakowania kasy.

Tak swoją drogą, to na kiedy planujecie start? :) Temat gier społecznościowych jest mi dość bliski, stąd moja ciekawość :D
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Łukasz Skrzypkowski:
Wg mnie nie masz do końca racji, bo prawda jest taka, że ciągle i wciąż trzeba pakować kasę w przemyślany marketing. Ale rzeczywiście początek jest najbardziej trudny.

Prawda jest taka, że wszystko zależy od produktu. Są firmy na rynku które poradziły sobie i bez pakowania kasy.

Tak swoją drogą, to na kiedy planujecie start? :) Temat gier społecznościowych jest mi dość bliski, stąd moja ciekawość :D
Droga jeszcze daleka :) kilka miesięcy pracy jeszcze nas czeka, bo jak sam zdążyłeś się zorientować z moich wypowiedzi to nie mamy jeszcze produktu : )
A temat właśnie zacząłem, aby już przed produkcją gry mieć wszystko zaplanowane, bo marketing to przeciez podstawa sukcesu.
Tfu dobry produkt jest podstawą sukcesu ;) marketing tylko pomaga go zauważyć i spróbować:)Maciej W. edytował(a) ten post dnia 29.07.11 o godzinie 15:44
Rafał S.

Rafał S. junior copywriter

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Z grami zręcznościowymi na FB jest problem taki, że się nie monetyzują i nikt chyba jeszcze nie wymyślił satysfakcjonującego na to sposobu. (Co innego gry na smartphony z których robi się kokosy jak np. Angrybirds) Zanim porwiecie się na projekt robienia dużej gry na FB polecam przestudiować stronkę http://whatgamesare.com/ . No i oczywiście rypać w 100 gier facebookowych naraz badając w jaki sposób one radzą sobie z wyzwaniami socjalziacji, personifikacji, monetyzacji, viralu, engejdżmentu i tymi o których zapomniałem. Pozdrawiam.
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing nowej gry na Facebook. Sposoby?

Rafał Szultk:
Z grami zręcznościowymi na FB jest problem taki, że się nie monetyzują i nikt chyba jeszcze nie wymyślił satysfakcjonującego na to sposobu. (Co innego gry na smartphony z których robi się kokosy jak np. Angrybirds) Zanim porwiecie się na projekt robienia dużej gry na FB polecam przestudiować stronkę http://whatgamesare.com/ . No i oczywiście rypać w 100 gier facebookowych naraz badając w jaki sposób one radzą sobie z wyzwaniami socjalziacji, personifikacji, monetyzacji, viralu, engejdżmentu i tymi o których zapomniałem. Pozdrawiam.
Buuuu you are wrong!:D tetris battle jeden z przykładów, który się bardzo dobre 'monetyzuje'.

Następna dyskusja:

Reklama gry na Facebook - ...




Wyślij zaproszenie do