Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Krzysztof B.:
... jak popracują nad designem (vide Thalia).

Volvo słynęło z brzydkich samochodów i nie przeszkodziło im to w wypozycjonowaniu się na "bezpieczne samochody" ;)

Oczywiście lepiej mieć i ładne, i bezpieczne, ale są ludzie, którzy będą jeździć brzydkim i bezpiecznym ;)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

albo brzydkim i szybkim (Subaru) :)
Rafał S.

Rafał S.
http://www.little.co
m.pl

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Dagmara D.:albo brzydkim i szybkim (Subaru) :)


Bo uroda - rzecz subiektywna. Nie ma jednego kanonu, jednego wzorca...

Troszku nam sie odjechalo od meritum. Taki potok świadomości ;)

konto usunięte

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Absolutnie nie odjechaliśmy.
Renault z modelem Thalia próbował trafić do grupy tych, którzy chcą mieć auto duże i niedrogie. Zapomniał jednak, że same funkcjonalne plusy nie są w stanie zaspokoić potrzeby bo musi być jeszcze względnie ładne opakowanie.

Jak widać na tym przykładzie dobra cena i miła obsługa nie sprzedadzą wszystkiego jeśli produkt ma widoczną wadę (wyglad).
Bartosz Sokolinski

Bartosz Sokolinski Wiceprezes, Southern
Sun

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Chyba zabrnęliśmy w absurd. "O szo choci?". Czy, aby próbujemy znaleźć idealną strategię marketingową wszystkich produktów dla wszystkich osób?

1. Ja też robię zakupy w leclercu - samochodem jadę tam jakieś 4 minuty, ale ja tam chodzę, bo zamiast godzinę spędzić w sklepie mogę albo odpocząć albo robić coś za co więcej mi płacą niż kosztuje dowiezienie zakupów albo mogę się bawić z dziećmi.

2. Ja też kupowałem samochód - na shortlistę wszedł roczny chrysler i czteroletnia toyota - podobna funkcjonalność, wielkość, etc. chrysler był ... tańszy i mniej palił. And the winner is... toyota. Bo jeździłem mniejszą dwa lata i nic się z nią działo. Następny samochód też będzie toyotą - oszczędzę na szukaniu.

3. Thalia jest faktycznie brzydka i to chyba dość obiektywnie :). Co więcej producent sam tłumaczy jej brzydotę. Dostępne są case'y, które tłumaczą, czemu tak jest. I co? Mnie to przekonuje - tania i brzydka, ale za to duża. Ja jej nie kupię, bo bym się ze wstydu spalił, ale espace'a też nie chciałem, bo pamietam dowcip: czemu dwaj koledzy jeżdżący renault nie witają się o 10 nad ranem? Bo o 8 widzieli się w serwisie...

4. Volvo - kanciaste, ale dobre. Mam nawet reprodukcję starej reklamy - Volvo boxy, but good. Strategia marketingowa tego samochodu opierała się na bezpieczeństwie a herystyka przebiegała po linii volvo=kańciaste=masywne=bezpieczne=dobre czyli volvo=dobre. I co – jaki jest najbezpieczniejszy samochód?


A jeszcze a'propos odjeżdżania od meritum... jakie ono było? :). Bo chyba chcieliśmy po prostu dołożyć fiatowi :)... Ja tam za darmo bym wziął :).

Ale jeżeli chodzi o wybory - moja firma kiedyś robiła badania podczas kampanii dla dewelopera. Okazało się, że grupę można podzielić ze względu na zachowania zakupowe na kilka podgrup - my wyróżniliśmy:
1. cenników - jak najtaniej za metr - chętnie w warszawie, ale może być niedaleko.
2. patriotów lokalnych - np. "cokolwiek byle na żoliborzu"
3. familiantów - np. "najważniejsze, żeby miało powyżej 80 m2"
4. pretendentów - "fajnie byłoby, gdyby obok mieszkał Bogusław Linda"
5. kasiarzy - "drogo, dobrze, intymnie..."
... grupy się często nakładały. Myślę, że podobne grupy można skonstruować również dla samochodów. Dla mnie najważniejsza jest bezawaryjność i 'pakowność'. Mojej żonie zależy na bezpieczeństwie. Moja mam lubi samochody nowe i niebieskie... nawet fiaty...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Bartosz S.:

Ale jeżeli chodzi o wybory - moja firma kiedyś robiła badania podczas kampanii dla dewelopera. Okazało się, że grupę można podzielić ze względu na zachowania zakupowe na kilka podgrup - my wyróżniliśmy:
1. cenników - jak najtaniej za metr - chętnie w warszawie, ale może być niedaleko.
2. patriotów lokalnych - np. "cokolwiek byle na żoliborzu"
3. familiantów - np. "najważniejsze, żeby miało powyżej 80 m2"
4. pretendentów - "fajnie byłoby, gdyby obok mieszkał Bogusław Linda"
5. kasiarzy - "drogo, dobrze, intymnie..."
... grupy się często nakładały. Myślę, że podobne grupy można skonstruować również dla samochodów. Dla mnie najważniejsza jest bezawaryjność i 'pakowność'. Mojej żonie zależy na bezpieczeństwie. Moja mam lubi samochody nowe i niebieskie... nawet fiaty...


o to to - i ani jednej grupy, której zależy na idealnej obsłudze - i tylko to ich interesuje . Za to grupa "rabatowców" czyli 1 - nawet jak dostaną rabat to i tak nie kupią, bo gdzieś tam znajda taniej :):) Czyli cena :) Ale to znów zależy od produktu :)
Marcin Z.

Marcin Z. Życie to codzienie
nowe wyzwania

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

widze ze temat sie rozkręcił i zaczyna nabierać rumienców:)
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Marcin Z.:widze ze temat sie rozkręcił i zaczyna nabierać rumienców:)

Bo to taka fajna grupa :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Paweł T.:
Marcin Z.:widze ze temat sie rozkręcił i zaczyna nabierać rumienców:)

Bo to taka fajna grupa :)


Rozkręcona i zarumieniona :)
Bartosz Sokolinski

Bartosz Sokolinski Wiceprezes, Southern
Sun

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Dagmara D.:
Bartosz S.:

Ale jeżeli chodzi o wybory - moja firma kiedyś robiła badania podczas kampanii dla dewelopera. Okazało się, że grupę można podzielić ze względu na zachowania zakupowe na kilka podgrup - my wyróżniliśmy:
1. cenników - jak najtaniej za metr - chętnie w warszawie, ale może być niedaleko.
2. patriotów lokalnych - np. "cokolwiek byle na żoliborzu"
3. familiantów - np. "najważniejsze, żeby miało powyżej 80 m2"
4. pretendentów - "fajnie byłoby, gdyby obok mieszkał Bogusław Linda"
5. kasiarzy - "drogo, dobrze, intymnie..."
... grupy się często nakładały. Myślę, że podobne grupy można skonstruować również dla samochodów. Dla mnie najważniejsza jest bezawaryjność i 'pakowność'. Mojej żonie zależy na bezpieczeństwie. Moja mam lubi samochody nowe i niebieskie... nawet fiaty...


o to to - i ani jednej grupy, której zależy na idealnej obsłudze - i tylko to ich interesuje . Za to grupa "rabatowców" czyli 1 - nawet jak dostaną rabat to i tak nie kupią, bo gdzieś tam znajda taniej :):) Czyli cena :) Ale to znów zależy od produktu :)

:) Trochę jak z opakowaniami - rzadko, kto się przyznaje, że kupił coś, bo mu się spodobało opakowanie... ba - ile to osób kupuje coś ze względu na produkt... a ja piję Heinekena, bo lubie ich butelki - zielone, żłobione i 0,66 :).
Marzena Kamińska

Marzena Kamińska Dział Sprzedaży

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

a ja piję Królewskie bo jest sponsorem Legii :)
Agnieszka B.

Agnieszka B. współwłaściciel,
www.makart.biz,
zabudowa stoisk
targowych

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Bartosz S.:

1. Ja też robię zakupy w leclercu - samochodem jadę tam jakieś 4 minuty, ale ja tam chodzę, bo zamiast godzinę spędzić w sklepie mogę albo odpocząć albo robić coś za co więcej mi płacą niż kosztuje dowiezienie zakupów albo mogę się bawić z dziećmi.



wydaje mi się, że właśnie o to chodzi. W zależności od wartości i wagi jaką przykładamy do tego, co kupujemy, można się kierować różnymi czynnikami, np czasem. Jeśli kupuję coś drogiego, np samochód, wtedy się zastanawiam, gdzie co i jak, kto mi da lepszy rabat, czy też jaka jest obługa. Poświęcam więcej czasu na rozważanie ofert.
Gdy kupuję coś o małym znaczeniu i to w sytuacji, gdy mi się spieszy, idę "do pierwszego lepszego sklepu" i nabywam to, co chcę, bez zastanawiania się, czy sprzedawca jest miły czy nie.

konto usunięte

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Krzysztof B.:Przede wszystkim potrzeba.
Nie ma potrzeby nie ma zakupu, nawet jeśli obsługa jest przemiła a rabat kolosalnie duży.


Śmiem się nie zgodzić, jestem pewna, że kazdy z nas sięgał po coś czego tak naprawdę nie potrzebował. Dysonans pozakupowy w domu ale towar się sprzedał :)

Owszem w pewnym stopniu da się kontrolowac swe potrzeby ale po co? Czasem miło kupić cos impulsywnie pod warunkiem, że czerpiemy z tego przyjemność nawet przez chwilkę!

A co nas do tego przekonuje? Tak naprawdę wszytsko: sytuacja, nastroje, obsługa, zapachy, muzyka itp. NIektórzy w Polsce już umią z tego korzystać ciągle jednak jesteśmy do tyłu w porównianiu z krajami bardziej rozwiniętymi.

konto usunięte

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Anna Jagoda T.:
Śmiem się nie zgodzić, jestem pewna, że kazdy z nas sięgał po coś czego tak naprawdę nie potrzebował. Dysonans pozakupowy w domu ale towar się sprzedał :)


Przykro mi, że Cię rozczaruję, ale u mnie nie ma takiego mechanizmu.

konto usunięte

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

No tak moze racja ze kobiety to mają cześciej kupując kolejny niepotrzebny kosmetyk ktory ma je odmłodzic o milion lat :)

Ale uwazam ze kazdy z nas w jakims stopniu ulega temu mechanizmowi szczegolnie jezeli chodzi o FMCG. Gdzie impulsywnie podejmujemy decyzje, nie wynikajaca z potrzeby ale np z widoku czekoladek przy kasie.
Marzena Kamińska

Marzena Kamińska Dział Sprzedaży

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Taki mechanizm o którym mówi Ania widać chyba u każdego z nas gdy na głodnego robimy zakupy i dookoła "zapachy" - nagle się okazuje że wózek po brzegi wypchany, i to bez względu na obslugę czy cenę :) w domu jemy szybkie cokolwiek a resztę - do szuflad :)
Marcin Z.

Marcin Z. Życie to codzienie
nowe wyzwania

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

zgodze sie z waszym stwierdzeniem. mam dosłowanie to samo jak robie zakupy i zawsze wychodze z tym o czym nie myslałem by kupić jak sie wybierałem. W większości oddziaływuje na mnie nagła potrzeba np. zjedzenia czekoladki bądź batonika. Uwaga dla prowadzących samochód po zjedzeniu pawełka alkomaty pokazują 0,3 promila :)
Bartosz Sokolinski

Bartosz Sokolinski Wiceprezes, Southern
Sun

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Krzysztofie! Dzięki Tobie obaliliśmy teorię marketingową Fadera i Bradlowa z Wahrtona! Oni uważają, że nie ma osób, które nie kupują impulsowo. W grę wchodzą różne produkty (z reguły dość tanie), różne zachowania, różne miejsca zakupów. Jedni kupują więcej, inni mniej, są tacy, co prawie wszystko potrafią kupować na impuls :)... ale całkowicie odpornych nie ma :). A Ty jesteś! I dobrze. W końcu marketing to proces. Ciągle się coś zmienia. Chyba, że chodziło Ci o 'dysonans pozakupowy' (Aniu - ja bym to nazwał traumą pozakupową :)) - być może jego nie masz...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Zakup impulsowy to kolejna wielka rzeka...

Zakup impulsowy może dotyczyć również pojawiających się w sklepie promocji.
Robiłam wiele badań w sklepie. Pamiętam takie, gdzie wszyscy wychodzili z koszami pełnymi papieru toaletowego ( to był rok 2004 nie 1980) . Dlaczego ? Bo była promocja ! Czy to jest impuls ? W szerszym rozumieniu - tak . W końcu nie przyszli po papier toaletowy !
Jeśli zdefiniujemy zakup impulsowy, jako zakup wszystkich produktów, które nie występują na "liście zakupowej" respondenta - to nie ma ani jednej sztuki, która się oprze impulsom :):) Sorry Krzyś :)
Definicja "listy zakupowej" - to nie jest tylko spisana fizycznie lista zakupów. To również ta w głowie. Impuls powstaje na wielu płaszczyznach. Impulsem można również nazwać kupienie innej marki niż planowana lub kupowana zazwyczaj. Wlyw reklamy, promocji, facingu, cały temat category management - decyzja o zakupie to naprawdę skomplikowana rzecz :) I definitywnie zależy od kategorii produktu.

konto usunięte

Temat: Co cie przekonuje do zakupu?

Gdybym znał wszystkie teorie świata to pewnie znalazłbym jakąś pasującą do mnie...
a tak...
to ja jestem ten, który wyjmuje niepotrzebne rzeczy z koszyka podczas zakupów, tak to ja. Zdjęcie obok.



Wyślij zaproszenie do