Temat: Proszę o pomoc w ocenie
Czekam na wyznaczenie spotkania z prawnikiem, specem od praw autorskich z Torunia. Bardzo mi go polecano. Jest to dr Jan Piszczek. Wiem, że nie będzie łatwo, bo z tego, co wyczytałam nie jest łatwo.
"Niedozwolone naśladownictwo cudzych towarów przybiera obecnie bardzo powszechny charakter. W warunkach gospodarki rynkowej i konkurencji stanowi niestety jedną ze skuteczniejszych form walki o klienta, często znacznie prostszą i tańszą niż marketing i reklama. Mowa jest oczywiście o takim naśladownictwie, które wykracza poza zwykłe, funkcjonalne cechy pewnego towaru, związane z jego użytecznością, na przykład budową wewnętrzną, składem czy formą, gdyż uważa się, że tego rodzaju naśladownictwo jest dozwolone (oczywiście nie w każdych okolicznościach) jako służące szeroko pojętemu interesowi ogólnemu. Natomiast naśladownictwo, o którym będzie tu mowa, wiąże się nie tyle z samym towarem, co z jego wyglądem zewnętrznym, opakowaniem, oznaczeniem, a więc cechami, które odróżniają konkretny towar od towaru identycznego, wyprodukowanego i wprowadzonego do obrotu przez innego przedsiębiorcę. Głównym motywem takiego rodzaju naśladownictwa jest zazwyczaj wykorzystanie cudzego nakładu pracy oraz renomy, jaką inny towar cieszy się na rynku".
"Jak już wspomniano, warunkiem uznania naśladownictwa za czyn nieuczciwej konkurencji jest możliwość wprowadzania przez nie klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Jeżeli takiej możliwości (ryzyka) nie ma, nie można mówić o nieuczciwych praktykach handlowych. Przy ocenie istnienia wspomnianej możliwości bierze się pod uwagę świadomość i wiedzę przeciętnego konsumenta, który funkcjonuje w codziennych realiach rynkowych, a więc głównie robi zakupy na swoje prywatne potrzeby, zatem jego decyzje o kupnie danych towarów są oparte na dość pobieżnej, na pewno nie specjalistycznej wiedzy. Jeśli przeciętny klient – w uznaniu sądu – może być w danym przypadku naśladownictwa towaru narażony na wprowadzenie w błąd, sąd najprawdopodobniej uzna to naśladownictwo za czyn nieuczciwej konkurencji.
Należy jeszcze dodać, że opisany w pytaniu przypadek może być także rozpatrywany w świetle przepisów innych niż ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przede wszystkim chodzi tu o:
ustawę z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.) – gdyby okazało się, że w wyniku naśladownictwa opakowania przez konkurencję doszło do naruszenia autorskich praw majątkowych do utworu plastycznego, jakim jest szata graficzna (tzw. design) tego opakowania, lub do wzoru zdobniczego"
no to może tyle odnośnie aspektów prawnych, jakie wyczytałam w necie