konto usunięte

Temat: Content dla DS

Jak w praktyce wygląda tworzenie contentu na potrzeby DS? Czy zajmują się tym tylko i wyłącznie firmy zapewniające jednocześnie infrastrukturę, czy też może słyszeliście o jakichś agencjach reklamowych/interaktywnych lub studiach postprodukcyjnych, które by się w tym specjalizowały ?

konto usunięte

Temat: Content dla DS

Oczywiście każda agencja reklamowa, grafik, animator etc. może przygotować treść dla nośników DS. Ogranicza Cię tylko cel, możliwości i wyobraźnia.

konto usunięte

Temat: Content dla DS

Wiem jak jest w teorii, ale jak jest w praktyce ? :)
Grzegorz Góralczyk

Grzegorz Góralczyk Content is King but
Experience is God

Temat: Content dla DS

W praktyce jest tak, że aby przygotować właściwy kontent trzeba mieć świadomość medium, jego charakteru, możliwości i ograniczeń, a także sposobu postrzegania.
Innymi słowy potrzebna jest również strategia. Tego niestety nie zapewni freelancer, a jedynie agencje reklamowe, które w tematach Digital Signage się specjalizują.

Zapraszam do kontaktu na priv jeśli chcielibyście skorzystać w doświadczenia agencji Tequila Polska na tym polu.

konto usunięte

Temat: Content dla DS

DS posiada dwie newralgiczne rzeczy - technologia i kontent. To one odpowiadają często za powodzenie lub niepowodzenie całego przedsięwzięcia związanego z DS.

Przygotować kontent może każdy, tak samo jak serwis WWW. To świadczy o tym, że jak może każdy, to tak naprawdę zrobią to dobrze tylko nieliczni. Musimy sami zdecydować czy chcemy profesjonalny kontent, czy też nie.

Na całym świecie powstają nowe agencje reklamowe, nowe działy w istniejących już agencjach, które specjalizują się wyłącznie w kontencie dla Digital Signage, to świadczy o jego uzpełnie nowej formie.

Nie powtarzając słusznej wypowiedzi Grzegorza, chciałbym uzupełnić ją jedynie o fakt jakim jest często ścisłe powiązanie samego kontentu z systemem Digital Signage. Specjalistyczne agencje poza swoimi podstawowymi kompetencjami dotczącymi strategii i charkateru kontentu oraz świadomości medium i miejsca (nośnik kierunkowy, indywidualna specyfika przekazu i odbioru), znają systemy Digital Signage, znają technologię; dystrybucji, budowy itp. To bardzo ważne w celu osiągnięcia sukcesu na tym polu.
Wacław Mączyński

Wacław Mączyński producent (film i
TV)

Temat: Content dla DS

content to zdecydowanie jądro systemu DS. Można się spierać o estetykę nośników, funkcjonalność systemu itp, ale dla odbiorców liczy się to co widzą na ekranie. Kupują przecież oczami.

Spróbujcie np opisać typową obudowę billboardu. Trudno prawda? Bo nie zwracamy na nią uwagi. Sprawa w DS jest o wiele bardziej wyrazista, bo obraz jest przecież ruchomy, a nierzadko interatywny.

Co do składników poprawnego contentu DS przygotowuję mały artykuł na ten temat, a zjedliśmy w firmie na tym zęby. Poruszę kwestie przeszczepiania reklam TV na grunt DS, złe zarządzanie powierzchnią ekranu i czasem itp.

Tymczasem zapraszam na http://www.sqm.pl do działu animacja, żeby zobaczyć kilka prac dedykowanych na nośniki DS.

konto usunięte

Temat: Content dla DS

Zdecydowanie jestem zdania, że jądro systemu DS to kwestie techniczne, a nie tylko wizualne.

Kontent należy przygotować specjalnie pod nośniki Digital Signage, uwzględniając przy tym takie kryteria jak; natywna rozdzielczość monitora, przekątna, odległość odbiorców od medium, technologia trensmisji danych, system Digital Signage i inne. Wymieniać czynników można jeszcze z kilka, a może kilkadziesiąt, istotnych czynników.

Należy także pamiętać, że kontent na nośnikach DS to nie tylko reklama, to nie tylko "kupowanie oczami", to jest przede wszystkim skomplikowany proces przekazu, aby w kilka sekund przyciągnąć i zaciekawić obiorcę (reklama), albo dostarczyć bieżących wiadomości czy informacji dla danego miejsca i czasu (informacja).

Bardzo ważnym czynnikiem są systemy Digital Signage, wiele oferuje ogromne możliwości wsparcia kontentu, wiele także wymaga specyficznego przygotowania, co wykorzystuje prawdziwy potencjał tego typu nośników. Reasumując, kontent to nie tylko dedykowanna forma graficzna, to połączenie technologii, kreacji i grafiki.

Nie ma różnicy w kontencie, jeżeli wykorzystujemy planszę graficzną na nośniku cyfrowym, a plakat na nośniku statycznym - przy założeniu tych samych wymiarów. Różnica jest za to w kosztach, gdzie dynamiczna forma jest ekologiczniejsza i zdecydowanie korzystniejsza.
Paweł Kudła

Paweł Kudła Prezes, GET-SOLID
Sp. z o.o.

Temat: Content dla DS

W praktyce najlepiej sprawdzają się animacje flash , dostawałem też prezentacje w Power Point , no ale cóż klient nasz Pan. Największym problemem była oczywiście cena.
Wacław Mączyński

Wacław Mączyński producent (film i
TV)

Temat: Content dla DS

technika w jakiej przygotowano przekaz to właściwie rzecz wtórna. Wszelkie formaty (avi, mov, flv, mpg, DivX itp) można wzjemnie konwertować. Jedynie PowerPoint jest kłopotliwy, bo takiej konwersji się nie poddaje, a część softu DS go nie czyta.

Przy przekazach interaktywnych najprostszym wyjściem jest Flash, bo daje możliwość programowania.

Osobną kwestią jest jakość przekazu. Klienci przesyłaja mpg który waży 1,5 MB i chą żeby to ładnie wyglądało na ekranie. Z tego względu zawsze prosimy o nieskompresowany avi, ale jeszcze się chyba nie zdarzyło, żeby ktoś taki przysłał. Wtedy zaczyna się tzw. rzeźba ...
Grzegorz Góralczyk

Grzegorz Góralczyk Content is King but
Experience is God

Temat: Content dla DS

Skoro już mowa o mpgach i avikach, to o ile większość spotów TV przygotowuje się w formacie 4:3, to sieci Digital Signage zwykle chodzą na monitorach 16:9. I tu zaczynają się schody, bo o ile spot 4:3 można umieścić na środku ekranu i pozostawić po bokach puste pola (co jest badziewnym rozwiązaniem), ewentualnie wbrew sztuce rozciągnąć na pełen ekran (i tym samym zdeformować obraz), to kuriozalne jest przygotowywanie spotów 16:9 i dodawanie do nich kaszet, jak by miały być wyświetlane w 4:3.
Ok. 60% spotów zewnętrznych dostaję właśnie tak przygotowanych. W efekcie umieszczając spot na pełnym ekranie nie dość, że go spłaszczamy, to jeszcze nie wykorzystujemy całości ekranu zostawiając puste pola na górze i na dole. Masakra.
Oto, co z ludźmi robi tradycyjna telewizja;)

konto usunięte

Temat: Content dla DS

Pomijając wygląd - on zależy głównie od ilości czasu, jaki mają do dyspozycji graficy-cudotwórcy, sam zmagam się z innym problemem:
Klientowi wydaje się, że można zrobić spot, który dokładnie i szczegółowo opowie o jego ofercie, np. dość skomplikowanej usłudze finansowej...
I dochodzę do ściany: potrzeba mi 80 sekund i 6 pełnych zdań...
I przekonaj teraz klienta, że na ekranie POWINNY pojawić się maksymalnie 2-3 hasła, a spot być krótszy niż 20 sekund...

konto usunięte

Temat: Content dla DS

Grzegorz Góralczyk:
W praktyce jest tak, że aby przygotować właściwy kontent trzeba mieć świadomość medium, jego charakteru, możliwości i ograniczeń, a także sposobu postrzegania.
Innymi słowy potrzebna jest również strategia. Tego niestety nie zapewni freelancer, a jedynie agencje reklamowe, które w tematach Digital Signage się specjalizują.

Zapraszam do kontaktu na priv jeśli chcielibyście skorzystać w doświadczenia agencji Tequila Polska na tym polu.

Z powodów wymienionych wyżej (z których listą i zasadnością w zupełności się zgadzam) polecałbym raczej operatora sieci DS z własnym działem kreacji/contentu - taką de facto małą wewnętrzną agencją reklamową. W takiej właśnie mam przyjemność pracować.
Grzegorz Góralczyk

Grzegorz Góralczyk Content is King but
Experience is God

Temat: Content dla DS

Ja też mam przyjemność pracować w agencji reklamowej, gdzie tworzymy content. Ale podobnie jak Ty, musimy przyjmować do emisji spoty zewnętrzne. 60% z nich nie nadaje się do emisji, bo nawet wyspecjalizowane studia postprodukcyjne nie zawsze potrafią czytać specyfikację, gdzie jak krowie na rowie są wypisane wytyczne do przygotowania spotu.
Zatem racja - musimy dążyć do specjalizacji na rynku, gdzie agencje reklamowe specjalizujące się w projektach Digital Signage będą obsługiwały całościowo kontent - kreacja, produkcja, postprodukja, obsługa emisji, raportowanie itd...
Szymon Siarkiewicz

Szymon Siarkiewicz web & motion design,
web development,
flash / flex / air
...

Temat: Content dla DS

W contencie oczywiście dominuje video / motion, natomiast flash świetnie nadaje się jako aplikacja do łatwego i atrakcyjnego stworzenia prezentacji składającej się z różnych zmiennych mediów (video i zdjęcia). Zależnie od potrzeb można się wesprzeć funkcjonalnością samego systemu publikacji contentu DS - podział ekranu na strefy, tickery itd. - jak dla mnie są to jednak funkcje dość ubogie i stosuje je wyłącznie jeśli charakter publikowanej treści tego wymaga (np. większa wymienialności treści w określonej strefie ekranu).
Paweł Kudła

Paweł Kudła Prezes, GET-SOLID
Sp. z o.o.

Temat: Content dla DS

Szymon Siarkiewicz:
W contencie oczywiście dominuje video / motion, natomiast flash świetnie nadaje się jako aplikacja do łatwego i atrakcyjnego stworzenia prezentacji składającej się z różnych zmiennych mediów (video i zdjęcia). Zależnie od potrzeb można się wesprzeć funkcjonalnością samego systemu publikacji contentu DS - podział ekranu na strefy, tickery itd. - jak dla mnie są to jednak funkcje dość ubogie i stosuje je wyłącznie jeśli charakter publikowanej treści tego wymaga (np. większa wymienialności treści w określonej strefie ekranu).

Mam okazję oglądać rozwiązania w Londynie (jak dla mnie stolica digital signage w Europie) i 90% materiału jest stworzone we flashu , i jest to całoekranowy flash , co ciekawe nawet reklamy filmów są wykonane w tej technologii , inna sprawa że dużo nosników jest w trybie portrait co wymusza niejako stosowanie technologii flash. Dodatkowo dochodzą jeszcze koszty , nawet laik wie iż stworzenie dobrego spotu video jest nieporównywalnie droższe niż materiału flash.

Plusem reklamy/spotu wideo jest jego uniwersalność , mieliśmy kilka spotów które były identyczne ze spotami telewizyjnymi ,co pozwoliło reklamodawcy na redukcję kosztów (poprostu mieli gotowy materiał) co prawda w formacie 4:3 ale nasze nośniki były 4:3 :)
Szymon Siarkiewicz

Szymon Siarkiewicz web & motion design,
web development,
flash / flex / air
...

Temat: Content dla DS

Mam okazję oglądać rozwiązania w Londynie (jak dla mnie stolica digital signage w Europie) i 90% materiału jest stworzone we flashu , i jest to całoekranowy flash , co ciekawe nawet reklamy filmów są wykonane w tej technologii , inna sprawa że dużo nosników jest w trybie portrait co wymusza niejako stosowanie technologii flash. Dodatkowo dochodzą jeszcze koszty , nawet laik wie iż stworzenie dobrego spotu video jest nieporównywalnie droższe niż materiału flash.

Plusem reklamy/spotu wideo jest jego uniwersalność , mieliśmy kilka spotów które były identyczne ze spotami telewizyjnymi ,co pozwoliło reklamodawcy na redukcję kosztów (poprostu mieli gotowy materiał) co prawda w formacie 4:3 ale nasze nośniki były 4:3 :)

a plusem flasha jest elastyczność :) - łatwiej wykorzystać video we flashu niż flash w video. No i właśnie tryb portrait i sytuacja kiedy klip klienta jest 4:3 na nośnik panoramiczny - wtedy flash pozwala na łatwą i szybką integrację klipu z inna treścią na pozostałą cześć ekranu. A szybkość? - w przeciwieństwie do motion / video nie tracimy czasu na rendering.
Niestety problemem jest to, że niektóre systemy DS obsługują jedynie klipy składające się z 1 pliku, co w przypadku flash jest utrudnieniem.
W mojej osobistej praktyce często przygotowujemy klipy motion / video by zamknąć je potem właśnie w aplikacji flash.

Następna dyskusja:

Microsoft dla Digital Signage




Wyślij zaproszenie do