konto usunięte

Temat: Hotele kusza zapachem

Konkurencja na rynku hoteli sprawia, że czas sięgnąć po niewykorzystane dotychczas w Polsce chwyty marketingowe. Jednym z nich jest zapach, który nie tylko poprawia atmosferę, ale przede wszystkim zwiększa sprzedaż.
 
 
W czterogwiazdkowym hotelu Polonia Palace Hotel w Warszawie marketing zapachowy jest stosowany od połowy czerwca. – Na razie nie jesteśmy w stanie ocenić korzyści. Jedno jest pewne, atmosfera w pomieszczeniach zmieniła się, co jest odczuwalne nie tylko przez personel, ale i gości – opowiada Jacek Jasiński, zastępca dyrektora generalnego. Urządzenia do aromatyzowania powietrza stoją na razie w bufecie i barze hotelu Polonia. – Ustawimy je również w hotelowym lobby oraz na piętrach przy salach konferencyjnych – dodaje Jacek Jasiński.

Marketing zapachowy sprawdza się też w dwugwiazdkowym hotelu Azzun w Barczewie. Stosowany jest w całym obiekcie. Zdaniem Katarzyny Jędrzejczak, dyrektora marketingu, zapach jest ważnym elementem budowania wizerunku hotelu, bo na długo pozostaje w pamięci gości. Przy wejściu, w recepcji i w części wypoczynkowej zastosowano delikatne zapachy znanego kreatora mody, orientalny zapach drzewa cedrowego i zapach zielonej herbaty.

 
 
GRA WARTA ŚWIECZKI

Na razie firm oferujących marketing zapachowy jest na polskim rynku niewiele. Szlaki przeciera firma ConSensus Technology, która zrealizowała w Azzunie „zapachowe zamówienie” oraz firma SellSupport. ConSensus korzysta z doświadczeń niemieckich, gdzie wiele hoteli od dawna korzysta z podobnych dobrodziejstw. Badania przeprowadzone przez dr Anję Stöhr z Uniwersytetu w Dresden pokazały, że dzięki odpowiednio dobranemu zapachowi czas przebywania gości w obiekcie zwiększa się o 16 proc.  Rosną też obroty – o 6 proc. – W Polsce marketing zapachowy nie jest popularny. Jednak od początku roku zauważalny jest wzrost zainteresowania tym systemem w branży horeca – mówi Łukasz Macioła z SellSupport. – Staramy się sprawdzać, czy nasze działania przynoszą pożądany efekt. Wyniki z badania w jednym z klubów pokazały, że 15 proc. gości wyczuwało przyjemny zapach, a 38 proc. stwierdziło, że wpływa on korzystnie na atmosferę – dodaje. Natomiast właściciele barów World Coffee w pierwszych dniach po zainstalowaniu urządzenia emitującego zapach kawy stwierdzili, że sprzedaż espresso wzrosła o 40 proc.

 
 
ZAPACH PASUJĄCY DO WNĘTRZ

- Nie musimy przyjeżdżać i oglądać obiektu. Osobie zainteresowanej wysyłamy kwestionariusz, w którym odpowiada na pytania dotyczące powierzchni obiektu, jego kolorystyki, wysokości pomieszczeń, wystroju wnętrza. Na tej podstawie dobieramy kompozycje zapachowe – mówi Łukasz Macioła. W sprzedaży są urządzenia standardowe albo projektowane na zamówienie. W hotelach montuje się je najczęściej w recepcji i holu, niejako na przywitanie gościa. Na razie nie są wykorzystywane w pokojach, głównie ze względu na koszty. Kwota, którą trzeba zapłacić za montaż urządzenia oraz kompozycje zapachowe, nie jest duża, ale pomnożona przez liczbę pokoi staje się już znacząca. Pojemniki, zależnie od wielkości, aromatyzują 30 albo 100 mkw.

 
 
WESPRZEĆ SPRZEDAŻ

Obsługa „smell boxu” jest prosta, a najistotniejszą kwestią jest dobranie zapachu. Kompozycje można podzielić na kilka rodzajów. Aromatyzowanie powietrza to jedno. Firmy zajmujące się marketingiem zapachowym oferują także możliwość zastosowania oczyszczaczy powietrza, które neutralizują nieprzyjemne zapachy, np. z kuchni czy dymu papierosowego. - Gdy zapachy nie są uciążliwe, wystarczy aromatyzator, gdy wyjątkowo nieprzyjemne – warto zastosować neutralizator. Jednak wtedy nie mamy możliwości wykorzystania w tym samy czasie aromatyzowania – twierdzi Iwona Gotowiec. Reasumując uciążliwe zapachy są do pokonania, a te przyjemne – wspierają sprzedaż, wydłużają czas pobytu, pobudzają apetyt, uspokajają. Firmy oferują także zapachowy druk na materiałach reklamowych. Ktoś, kto poczuje woń kojarzącą mu się z przyjemnością, z pewnością ciepło pomyśli o miejscu, w którym ją czuł.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marketing zapachowy – istnieje na świecie od ponad 20 lat. Obliczono, że w Stanach Zjednoczonych codziennie dociera do ponad 100 mln osób. Zbadano, że ludzie potrafią rozróżniać i zapamiętywać około 10 tys. zapachów. Współczesna perfumeryjna klasyfikacja  definiuje ich 220. Są takie, które wzmacniają łaknienie, np. zapach świeżego chleba, świeżo palonej kawy, szarlotki, grzanego wina. Poleca się je m.in. punktom gastronomicznym. Hotele pachną często ciasteczkami, co ma przywoływać wspomnienia domu i dawać poczucie bycia u siebie. Są też zapachy wzmacniające prestiż, np. perfumy oraz pobudzające i energetyczne, np. cytrusy, mango, zielona herbata.

 
Justyna Marczuk
"Świat Hoteli", sierpień 2007

konto usunięte

Temat: Hotele kusza zapachem

Zapraszam do współpracy. Wybór zapachów bardzo duży. Jakość - najlepsza.



Wyślij zaproszenie do