Anna Bosak

Anna Bosak Communication
Specialist,
Streetcom

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Temat Kodeksu został poruszony na piątkowej konferencji WOMM. Dla tych co nie byli, krótkie info. Z inicjatywy Streetcom powstaje w ramach IAA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy) Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego. W prace nad Kodeksem włączyły się również inne agencje marketingu szeptanego, w najbliższą środę będzie on konsultowany ze stowarzyszeniami należącymi do Rady Reklamy.

Marketing szeptany nie ma dobrej reputacji w Polsce, działania "szemrane" szkodzą całej branży i dlatego uznaliśmy, że trzeba wprowadzić konkretne zasady i promować dobre praktyki MSZ. Temu ma służyć Kodeks.

Prezentację i główne założenia kodeksu znajdziecie na stronie
http://www.slideshare.net/Streetcom/kodeks-etyki-marke...

Jutro powinna też pojawić się na stronie kodeksu http://www.kems.com.pl

Prace nad kodeksem cały czas trwają, więc jak macie jakieś sugestie, uwagi to piszcie.Anna Smólska edytował(a) ten post dnia 30.03.09 o godzinie 18:58

konto usunięte

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Anna Smólska:
Temat Kodeksu został poruszony na piątkowej konferencji WOMM. Dla tych co nie byli, krótkie info. Z inicjatywy Streetcom powstaje w ramach IAA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy) Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego. W prace nad Kodeksem włączyły się również inne agencje marketingu szeptanego, w najbliższą środę będzie on konsultowany ze stowarzyszeniami należącymi do Rady Reklamy.

Marketing szeptany nie ma dobrej reputacji w Polsce, działania "szemrane" szkodzą całej branży i dlatego uznaliśmy, że trzeba wprowadzić konkretne zasady i promować dobre praktyki MSZ. Temu ma służyć Kodeks.

Prezentację i główne założenia kodeksu znajdziecie na stronie
http://www.slideshare.net/Streetcom/kodeks-etyki-marke...

Jutro powinna też pojawić się na stronie kodeksu http://www.kems.com.pl

Prace nad kodeksem cały czas trwają, więc jak macie jakieś sugestie, uwagi to piszcie.
czyżby nikogo to nie interesowało? noł łej...tyle osób było na konferencji, ale widzę, że tu już nie starcza sił na wypowiedzi.
tak czy inaczej mam nadzieję, że znajda się zainteresowani tematem - jeśli nie tu to na stronie Kodeksu

pozdroTeresa Szabłowska edytował(a) ten post dnia 06.04.09 o godzinie 13:08
Maciej K.

Maciej K. Dyrektor
Zarządzający

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Interesuje, interesuje :)
Piotr K.

Piotr K. Stawiam kroki
milowe, zamaszyste
jak świat

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

interesuje tylko czemu streetcom akurat się tym zajmuje? wybielacie sie?
Anna Bosak

Anna Bosak Communication
Specialist,
Streetcom

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Obserwując to co się dzieje ostatnio na naszym rynku, widać wyraźnie, że wiele firm nie rozumie czym jest marketing szeptany, podszywają się pod konsumentów i psują opinię całej branży.Na dłuższą metę wszyscy tracą na takich zachowaniach - konsumenci, bo przestają wierzyć komukolwiek, obawiając się, że za każdą opinią stoi firma, firmy tracą potencjał jakim są konsumenci jako medium, a klienci nie chcą słyszeć o marketingu szeptanym, bo kojarzy im się to tylko z "szemraniem". Brakuje jasnych zasad postępowania, chcemy stworzyć takie zasady i edukować rynek. Streetcom wyszedł z inicjatywą stworzenia Kodeksu, bo jako pierwsi zauważyliśmy ten problem i potrzebę stworzenia takich zasad. Kodeks jest konsultowany z innymi firmami zajmującymi się marketingiem szeptanym i nie tylko. Wszystkim zależy na tym, żeby tą sytuację uregulować.
Piotr K.

Piotr K. Stawiam kroki
milowe, zamaszyste
jak świat

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

wiem o co chodzi. sam mam ten problem. kwestia tego czy kodeks coś da? na pewno będzie dzielił branże na 2 sektory - tych etycznych i tych nie, co nie podpisali się pod. ważne, bo reklama nie może kłamać a tak w wielu przypadkach się dzieje. wiele firm myśli że budżet wszystko załatwi. tak nie jest - liczy się sam przekaz, jeżeli zbyt bardzo jest się namolnym nic z tego nie wyjdzie. wirus powinien rozprzestrzeniać się sam, a my powinniśmy być zapalnikiem. mam fajna wizję marketingu szeptanego w głowie, ale na to trzeba narzędzi i osób które by chciały to robić. aktualnie jest z tym problem w Polsce, trzeba wiele tłumaczyć ludziom którzy mają być tym zapalnikiem. często brak im wiedzy i popełniają rażące błędy, patrzą na świat z dość małej perspektywy.
Anna Bosak

Anna Bosak Communication
Specialist,
Streetcom

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Kodeks przede wszystkim jest podstawą do promocji dobrych praktyk marketingu szeptanego, wyznaczenia pewnych standardów i pokazania jasno jakie są zasady. Klienci również popierają tą ideę. Jak to jedna osoba powiedziała, decydując się na działania marketingu szeptanego, chce wiedzieć, że działa ona etycznie. I wtedy woli wybrać firmę, która deklaruje, że działa zgodnie z zasadami takiego kodeksu. Nie liczymy na to, że wyeliminujemy zupełnie takie działania, ale chcemy edukować rynek i promować takie zasady.

konto usunięte

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Najwięcej na całym Kodeksie zyska moim zdaniem sam Streetcom. "Byliśmy pierwsi" i "z inicjatywy Streetcomu" to najczęściej występujące na WOMMie zwroty;)Michał Jeliński edytował(a) ten post dnia 08.04.09 o godzinie 10:37
Maciej K.

Maciej K. Dyrektor
Zarządzający

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Właśnie chyba bardziej powinno się to kierować w stronę edukowania klientów bo to oni wybierają agencje.

Czy sam kodeks wyeliminuje nieetycznie działające agencje na rynku nie sądzę raczej bardziej wymagania rynku i podejście klientów.
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Michale, cały czas ten problem jest dyskutowany na łamach grupy roboczej

Niestety Streetcom jakby tego nie słyszał

ale, niech robią swoje, będzie lepiej dla branży :)
Piotr Wójcicki

Piotr Wójcicki Business Development
Manager

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Ja się boję następującej sytuacji:
Powstanie kodeks dobrych praktyk WOMM i chwała mu za to.
Firmy będą się obnosiły z informacją, że go współtworzyły/ należą do niego itp. A nieetyczne działania jak były prowadzone tak będą dalej praktykowane.

konto usunięte

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Wszystko zależy od tego, czy firmy uczestniczace w tym kodesie:
- stworza go takze zasiegajac zdania z branz pokrewnych (komunikacyjnych), korzystajac ze sprawdzonych wzorcow,
- beda pietnowac takie praktyki (czarnego łom), łacznie z występowaniem na drogę przewidziana prawem (UOKIK, KNF, sądy powszechne)
- będą uświadamiały/edukowały konsumentów
- będa prowadziły uświadamiajaca akcje PR na łamach mediów branżowych

Jeśli nie, to bedzie to tylko i wyłacznie - "myślenie życzeniowe".Jacek Gadzinowski edytował(a) ten post dnia 09.04.09 o godzinie 08:29
Michalina Ptasznik

Michalina Ptasznik Tak wiele pomysłów
tak mało czasu

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Maciej Komarczuk:
Właśnie chyba bardziej powinno się to kierować w stronę edukowania klientów bo to oni wybierają agencje.

Czy sam kodeks wyeliminuje nieetycznie działające agencje na rynku nie sądzę raczej bardziej wymagania rynku i podejście klientów.

Ale tu chodzi o edukacje! Edukacje klientów też, ale też ludzi z branży, który prowadząc takie niejasne działania szkodzą wszystkim również sobie.
Maciej K.

Maciej K. Dyrektor
Zarządzający

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Mam taką nadzieje, choć nawet czytając powyższe komentarze nie mówiąc już o głosach branży różnie to się odbiera
Barbara M.

Barbara M. Project Manager

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Piotr Wójcicki:
Ja się boję następującej sytuacji:
Powstanie kodeks dobrych praktyk WOMM i chwała mu za to.
Firmy będą się obnosiły z informacją, że go współtworzyły/ należą do niego itp. A nieetyczne działania jak były prowadzone tak będą dalej praktykowane.

No i właśnie, jak już wyżej zostało powiedziane - ważne, żeby edukować i uświadomić rynek. Faktycznie jeśli ma to być pusta deklaracja, nic sie nie zmieni. Jeśli rynek będzie odrzucał pewne działania i brak określonego standardu, to faktycznie jest szansa, że kodeks będzie stosowany powszechniej.

Jesteśmy malkontentami z natury - tymczasem w tym przypadku potrzebne są odpowiednie działania. I chyba lepszy będzie efekt, jeśli kodeks powstanie przy współpracy z innymi agencjami... Nie bardzo widzę ten hura optymizm dla projektu, jeśli będzie się podkreślać, że cała inicjatywa to zasługa jednej agencji.

konto usunięte

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Przy kodeksie pracują też inne agencje, pewnie każdy z nas, którzy współtworzymy kodeks będzie chciał się za siebie wypowiedzieć, więc nie będę tu wywoływać do tablicy :) Ale fakt, że jakoś o tym się nie słyszy :(

W ramach grupy roboczej IAB był bardzo dokładnie przedyskutowany cały kodeks punkt po punkcie, każda agencja zgłaszała swoje poprawki i uwagi, było tego naprawdę sporo! Za nami już kilka spotkań, bardzo pracowitych, kolejne przed nami, oby równie owocne.

Ale ja zgadzam się z przedmówcami - sam kodeks czy poradnik niewiele rozwiążą, konieczna jest edukacja klientów i branży, a także internautów, bo i z tym nie jest dobrze.
Piotr Wójcicki

Piotr Wójcicki Business Development
Manager

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Justyna Dzieduszycka:
Ale ja zgadzam się z przedmówcami - sam kodeks czy poradnik niewiele rozwiążą, konieczna jest edukacja klientów i branży, a także internautów, bo i z tym nie jest dobrze.

Zgadzam się w zupełności. Sam obsługiwałem kilku Klientów i klient klientowi nie jest równy. Kiedyś miałem mega etycznego, który chciał 100% jawności, zero zestawień z konkurencją itp. A innym maiąłem do czynienia z takim, dla którego najważniejszy był cel. Nie ważne były środki dojścia do celu ważny był efekt końcowy.
Także edukacja branży, a w tym Klientów jest bardzo ważna.

konto usunięte

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

jak to mówią: czas pokaze.

ps: 'przyklejam' wątek i mam nadzieje, ze pojawi sie tutaj więcej opinii agencji. Mile widziane opinie samych Klientow ;)

Pozdr.
Emi
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Anna Smólska:
Obserwując to co się dzieje ostatnio na naszym rynku, widać wyraźnie, że wiele firm nie rozumie czym jest marketing szeptany, podszywają się pod konsumentów i psują opinię całej branży.Na dłuższą metę wszyscy tracą na takich zachowaniach - konsumenci, bo przestają wierzyć komukolwiek, obawiając się, że za każdą opinią stoi firma, firmy tracą potencjał jakim są konsumenci jako medium, a klienci nie chcą słyszeć o marketingu szeptanym, bo kojarzy im się to tylko z "szemraniem". Brakuje jasnych zasad postępowania, chcemy stworzyć takie zasady i edukować rynek. Streetcom wyszedł z inicjatywą stworzenia Kodeksu, bo jako pierwsi zauważyliśmy ten problem i potrzebę stworzenia takich zasad. Kodeks jest konsultowany z innymi firmami zajmującymi się marketingiem szeptanym i nie tylko. Wszystkim zależy na tym, żeby tą sytuację uregulować.

Pozwolę sobie tylko wtrącić, ad zdania "to co się dzieje ostatnio na naszym rynku". Otóż "ostatnio" na naszym rynku nie dzieje się nic szczególnego - prowadziłem prelekcje na temat buzzu takiego czy innego ponad rok temu i podawałem za przykład radosną firmę meblarską, która spamowała gdzie popadnie. Niedługo potem jeden z "wiodących serwisów społecznościowych" dla którego szepty robili również wypowiadający się tutaj - dał plamnę na całej linii - kwiatki pozostały na forach. Na jesieni 2008 banki, producenci AGD bawili się w womm "jak zwykle", a ostatnio jedynie Wyborcza wyciągnęła tematy sprzed kilkunastu miesięcy.

Ergo, rynek "ostatnio" zmienia się jeśli już to raczej na lepsze a to z racji tego, że użytkowników for coraz bardziej wkurza spam - czy offtopy, względnie gadanie trolli. Tak i tworzą się moderatorzy społęczni - co zresztą doskonale widać na grupach GL.

Tak wiec - jakkolwiek kodeks potrzebny, choć nurtuje mnie czemuż po prostu nie skorzystać (korzystać?) z gotowego kodeksu WOMMA, na który wszak wszyscy - my szeptacze - się powołujemy, to będzie on raczej wskazówką i przyczynkiem do edukacji rynku, niźli przełomem.

Wieczoru miłego.
Anna Bosak

Anna Bosak Communication
Specialist,
Streetcom

Temat: Kodeks Etyki Marketingu Szeptanego

Skorzystaliśmy z kodeksu WOMMA, na jego podstawie powstaje KEMS. Była potrzebna wersja polska, trzeba uwzględnić polskie przepisy i sytuację na naszym rynku. Ale jak najbardziej uwzględniamy przepisy zawarte w kodeksie WOMMA.

Nieetycznych działań jest zdecydowanie więcej, przede wszystkim powstają kolejne agencje, które świadczą takie usługi, pojawią się też oficjalne ogłoszenia na "szeptaczy", które były przytaczane w innym wątku. Wcześniej tego nie było.

Następna dyskusja:

zastosowanie marketingu sze...




Wyślij zaproszenie do