Michał P.

Michał P. Wiele różnych
projektów

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Firma Atlas zapłaciła 5 milionów złotych za prawo do nazwy hali widowiskowo-sportowej wybudowanej w Łodzi. Hala Atlas Arena - tak przez najbliższych pięć lat będzie nazywał się ten obiekt.

- Atlas to łódzka firma, więc nazwa kojarzyć się będzie z naszym miastem. Umowa została tak skonstruowana, że po trzech latach do członu "Atlas Arena" będziemy mogli dodać "Łódź" - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezydent Łodzi Włodzimierz Tomaszewski.

Prezes firmy Atas Andrzej Walczak możliwość promocji firmy przez umieszczenie logo na najnowocześniejszym obiekcie w Polsce uważa za sporą odpowiedzialność. - To w pewnym sensie jest też nasz obywatelski obowiązek. Miasto na tym też skorzysta - zapewnił.

Nazwa nie będzie jedak używana podczas zbliżających się mistrzostw Europy koszykarzy i siatkarek. Uniemożliwiają to wymogi organizatorów. Wyłączając tą imprezę nazwa będzie pojawiała się wokół obiektu, na biletach i w Internecie.

Pięć firm zgłosiło sie do konkursu, jednak tylko Atlas spełniał wymogi. Przez pięć kolejnych lat będzie więc zasilał łódzki budżet.

Źródło: Onet.pl

Jakie jest wasze zdanie na temat wyceny praw do nazwy stadionu Arena Łódź? Okrągły milion za każdy rok.

Waszym zdaniem inwestor przepłacił? czy jest to kwota odpowiadająca jej realnej wartości? Zawarta umowa nie zawiera możliwości wykorzystania praw do nazwy w trakcie Eurobasket 2009.

Swoją drogą czy są jakiekolwiek metody standaryzacji wyceny praw do Naming Rights, jeśli znacie takie przykłady badań lub analiz przeprowadzanych na świecie piszcie!Michał P. edytował(a) ten post dnia 26.08.09 o godzinie 16:47
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Michał P.:
Firma Atlas zapłaciła 5 milionów złotych za prawo do nazwy hali widowiskowo-sportowej wybudowanej w Łodzi. Hala Atlas Arena - tak przez najbliższych pięć lat będzie nazywał się ten obiekt.
[...]
Jakie jest wasze zdanie na temat wyceny praw do nazwy stadionu Arena Łódź? Okrągły milion za każdy rok.

Waszym zdaniem inwestor przepłacił? czy jest to kwota odpowiadająca jej realnej wartości?

Stara handlowa prawda głosi, że coś jest warte tyle, ile ktoś chce realnie zapłacić. Zgodnie z takim rozumieniem - kwota odpowiada realnej wartości :)

A czy Atlas nie przepłacił? To się dopiero okaże. Nabył prawa do nazwy i teraz pytanie brzmi raczej - co z nią zrobi, jakie środki przeznaczy na promocję tego faktu (może wspólnie z Miastem?), w jaki sposób będzie komunikował nową nazwę, jakie działania promocyjne / PR podejmie itd.

Dla mnie ciekawsza od samego faktu nabycia praw jest sprawa dodania na dwa lata przed wygaśnięciem umowy "Łodzi" do nazwy - aż nazbyt profesjonalne jak by się można było spodziewać w naszych polskich warunkach :) - łagodne przejście Arena Łódź - Atlas Arena - Atlas Arena Łódź - Arena Łódź? znane raczej z korporacyjnych procesów rebrandingowych. Duży plus...
Michał P.

Michał P. Wiele różnych
projektów

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Stara handlowa prawda głosi, że coś jest warte tyle, ile ktoś chce realnie zapłacić. Zgodnie z takim rozumieniem - kwota odpowiada realnej wartości :)

Zgodzę się oczywiście, to jest handlowa rzeczywistość, wartość odpowiada cenie za jaką ktoś jest w stanie nabyć produkt lub usługę.

Przede wszystkim zależy mi jednak na informacjach o badaniach lub analizach dotyczących naming rights obiektów sportowych i nie tylko.

Kiedyś czytałem na ten temat ciekawy artykuł w anglojęzycznej prasie, ale nie mogę już tego materiału odnaleźć :(

konto usunięte

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Wycena naming rights obiektu sportowego powinna być oparta na obliczeniu wartości przekazu mediowego jego marki (np. Atlas Areny) oraz liczbie kontaktów osób odwiedzających obiekt z marką sponsora (np. Atlas). Dalsze elementy wyceny są uzależnione od zakresu świadczeń dla sponsora (np. duży neon marki Dialog w Lubinie widoczny z trasy szybkiego ruchu biegnącej nieopodal obiektu).

Zwiększenie wskaźników ROI z inwestycji sponsoringowej w nazwę obiektu umożliwiają projekty PR oraz te z obszaru event marketing'u. Ale to już pozostaje w gestii sponsora.

Kwota 1 mln zł za prawa do nazwy obiektu w Łodzi nie robi dużego wrażenia jeżeli porówna się ją z kwotą 4-4,5 mln euro (rocznie), jakie za prawa do nazwy stadionu w Hamburgu zapłacił Imtech (informacja z zeszłego tygodnia).

Jeżeli chodzi o literaturę na ten temat to polecam artykuły w bazie EBSCO.Michał Gradzik edytował(a) ten post dnia 26.08.09 o godzinie 17:25
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Michał Gradzik:
Zwiększenie wskaźników ROI z inwestycji sponsoringowej w nazwę obiektu umożliwiają projekty PR oraz te z obszaru event marketing'u. Ale to już pozostaje w gestii sponsora.

I tu właśnie leży sukces bądź porażka programu naming rights - czy sponsor zda się na los licząc na to, że nazwa będzie sama funkcjonować w mediach i świadomości (raczej porażka), czy też ową medialność podrasuje udanymi działaniami (raczej sukces).

konto usunięte

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Arkadiusz Ż.:
Michał Gradzik:
Zwiększenie wskaźników ROI z inwestycji sponsoringowej w nazwę obiektu umożliwiają projekty PR oraz te z obszaru event marketing'u. Ale to już pozostaje w gestii sponsora.

I tu właśnie leży sukces bądź porażka programu naming rights - czy sponsor zda się na los licząc na to, że nazwa będzie sama funkcjonować w mediach i świadomości (raczej porażka), czy też ową medialność podrasuje udanymi działaniami (raczej sukces).


A przy dobrym koncepcie nawet ograniczenia wynikające z niemożliwości wykorzystania praw do nazwy obiektu podczas dużych imprez sportowych można obejść. Dobrym przykładem były "lotniskowe" miniatury Allianz Areny przygotowane na czas MŚ 2006, które budowy świadomość sponsoringu obiektu, mimo iż sam monachijski stadion musiał na okres mistrzostw zostać pozbawiony elementu nazwy sponsora.
Łukasz Wypych

Łukasz Wypych WYG International,
Departament
Planowania i
Strategii

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Bardzo ciekawy ruch moim zdaniem. Jedynym problemem będzie częstość pojawiania się nazwy hali w mediach. W Łodzi jest raptem zespół siatkówki kobiet oraz zespół koszykówki kobiet na wysokim poziomie. Męskich sportów halowych nie ma na poziomie pierwszoligowym. Oprócz tego pozostaje jedynie możliwość szerokiej promocji przy okazji meczów reprezentacji siatkarskich, koszykarskich i piłki ręcznej. Mając to na względzie to cena jest według mnie raczej adekwatna do oferty.
Maciej Miętkiewicz

Maciej Miętkiewicz Pharmaceutical Sales
Representative,
Pfizer Polska

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Moim zdaniem kwota (jak na polskie warunki i raczkujące naming rights) jest spora. Zwłaszcza że obiekt (z tego co widzę na zdjęciach, bo na żywo jeszcze nie byłem) nie jest budowlą specyficzną, wyróżniającą się. Będzie więc trzeba go jeszcze intensywnie popromować.
Chyba że zdecydowały też inne kwestie.

konto usunięte

Temat: Nazwa Hali Arena Łódź sprzedana za 5 mln zł

Łukasz Wypych:
Jedynym problemem będzie częstość pojawiania się nazwy hali w mediach. W Łodzi jest raptem zespół siatkówki kobiet oraz zespół koszykówki kobiet na wysokim poziomie. Męskich sportów halowych nie ma na poziomie pierwszoligowym.

Jak to nie? Męska koszykówka - ŁKS Sphinx Petrolinvest Łódź z wiceprezesem Marcinem Gortatem ;)

Swoją drogą ŁKS jest kolejnym rodzynkiem jeżeli chodzi o nazwę...Jacek P. edytował(a) ten post dnia 28.08.09 o godzinie 14:24



Wyślij zaproszenie do