Maciej Matczak

Maciej Matczak właściciel,
Motomarketing.pl

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Witam,

Jako nowy członek forum, wystartuję od razu z nowym tematem, jeśli pozwolicie.

Zajmuję się niszą - marketingiem serwisów samochodowych. Tam dominuje (powinien dominować) właśnie marketing bezpośredni lub bardzo bezpośredni - efektywna zachęta do realziowania zakupów (napraw), których potrzebuje dany samochód. Bo nawet jeśli nie naprawi się wszystkiego za jednym zamachem, w odpowiednim czasie można się skontaktować z klientem, żeby zaproponować TO, CZEGO POTRZEBUJE samochód - nawet zdefiniowałem taki proces dokładnie i nazwałem to "najlepszym narzędziem marketingowym".

Poszukiwania nowych klientów mogą być interesujące dla niektórych warsztatów, ale w zasadzie powinny one wykorzystywac potencjał istniejących, zwracając się do nich BEZPOŚREDNIO.

Cała reszta, reklama czy inne narzędzia (oprócz prostych i mądrych programów lojalnosciowych i innych elementów zachęty na miejscu w warsztacie) są własciwie psu na budę, choć oczywiście można się w nie bawić. Ale rzecz w tym, że pojedyncze serwisy nawet nie mają często pojęcia, jak się zabrac do swojego marketingu (o ile w ogóle chcą się zabrać), tym bardziej, ze marketing usług ma swoją silną specyfikę.

I W KOŃCU PYTANIE DO WAS: a Wy, jako fachowcy, ale także jako KLIENCI warsztatów, jak sądzicie, w jaki sposób efektywnie może promować swoje usługi serwis samochodowy używając narzędzi marketingu bezpośredniego?

Pozdrawiam,
MAciek Matczak, http://Motomarketing.pl
Rafał Sieradzki

Rafał Sieradzki Copywriter, Film
maker, Cook, Working
at Heights

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Maciej M.:
Witam,

Jako nowy członek forum, wystartuję od razu z nowym tematem, jeśli pozwolicie.

Zajmuję się niszą - marketingiem serwisów samochodowych. Tam dominuje (powinien dominować) właśnie marketing bezpośredni lub bardzo bezpośredni - efektywna zachęta do realziowania zakupów (napraw), których potrzebuje dany samochód. Bo nawet jeśli nie naprawi się wszystkiego za jednym zamachem, w odpowiednim czasie można się skontaktować z klientem, żeby zaproponować TO, CZEGO POTRZEBUJE samochód - nawet zdefiniowałem taki proces dokładnie i nazwałem to "najlepszym narzędziem marketingowym".

Poszukiwania nowych klientów mogą być interesujące dla niektórych warsztatów, ale w zasadzie powinny one wykorzystywac potencjał istniejących, zwracając się do nich BEZPOŚREDNIO.

Cała reszta, reklama czy inne narzędzia (oprócz prostych i mądrych programów lojalnosciowych i innych elementów zachęty na miejscu w warsztacie) są własciwie psu na budę, choć oczywiście można się w nie bawić. Ale rzecz w tym, że pojedyncze serwisy nawet nie mają często pojęcia, jak się zabrac do swojego marketingu (o ile w ogóle chcą się zabrać), tym bardziej, ze marketing usług ma swoją silną specyfikę.

I W KOŃCU PYTANIE DO WAS: a Wy, jako fachowcy, ale także jako KLIENCI warsztatów, jak sądzicie, w jaki sposób efektywnie może promować swoje usługi serwis samochodowy używając narzędzi marketingu bezpośredniego?

Pozdrawiam,
MAciek Matczak, http://Motomarketing.pl

Troszke zakreciles, ale idee chwycilem chyba:)

fakt ze najlepsza promocja dla warsztatu to cena i jakosc obslugi. zakladam, ze to jest ok (jako copywriter nie mam na to wplywu).

Podstawowa sprawa w marketingu do nowych klientow jest precyzyjne trafienie do targetu.

widze tu kilka sposobow:
- kupno danych teleadresowych z zewnatrz (drogie, lepiej samemu budowac baze).
- reklamy w salonach samochodowych, komisach itd (jak ktos kupuje samochod, tzn ze bedzie go musial w koncu naprawic)
- program lojalnosciowy dla stalych klientow - w rodzaju "przyprowadz znajmoego".
- reklamy w necie na stronach specjalistycznych.

no i sprawa ostatnia - sformulowanie wyjatkowej oferty. czegos co bedzie odrozniac ten warsztat od innych. slabo sie znam na tym rynku (bo wszedzie jezdze rowwerem i nie lubie samochodow:) i nie wiem tez jak sie relamuje konkurencja.

dla mnie w warsztacie najwzaniejsza jest cena, ale ile mozna obnizac ceny... po drugie wazne jest swiadomosc, ze nikt mnie nie robi w bambuko, i ze naprawiaja to co jest faktycznie zepsutej po najnizszej mozliwej cenie. Jako laik nie jestem w stanie tegop sam zweryfikowac, wiec reklama powinna niwelowac te obawy. moze jakies opinie innych klientow? moze cos o patrzeniu na rece? jakies gwarancje i certyfikaty (ale to sie od razu kojarzy z drozyzna)...

konto usunięte

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Troche szatanskim, ale ciekawym pomyslem jest poswiecenie 2-3 wwkendow, aby uderzyc na gielde samochodowa w Twojej okolicy i po prostu zebranie danych od bywalcow - mini ankieta. Oni moga stanowic grupe
Na pierwszy rzut oka to pomysl szalony, ale nie wymaga zbyt duzych nakladow i pozwala zebrac baze osob realnie zainteresowanych samochodami.
Postaraj sie moze dotrzec do firm produkujacych czesci do aut - glownie zamienniki. Oni produkuja rzeczy, ktore finalnie biora udzial w naprawie aut.
Maciej Matczak

Maciej Matczak właściciel,
Motomarketing.pl

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Witajcie,
Dzięki za Wasze opinie. Może faktycznie trochę zakręciłem, ale zależało mi na tym, by przeczytać zupełnie nieskrępowanych opinii, nawet jeśli odbiegają od mojego toku myślenia.

Faktycznie, jak pisze Rafał usługi wymagają dowodów i rozwiewania obaw, czyli certyfikatów, dyplomów, gwarancji. Choć co do najniższej ceny, to rzeczywiście, choć Polacy cenią sobie ją chyba najbardziej, to w rozliczeniu ta najniższa cena w serwisie nie zawsze musi działać (skojarzenia klientów: tańsze części, z niewiadomego źródła, jak coś jest tanie, znaczy - kiepskie itd.)

Zachęty na miejscu jak najbardziej, również mądre i niekoniecznie skomplikowane programy lojalnościowe.

Oczywiście, jak pisze Maciej, mam kontakt z producentami / dystrybutorami części, tymi którzy w jakiś bliższy sposób współpracują z serwisami.

Pomysł na badanie ankietowe jest super, choć z doświadczenia (nasłuchałem się setek ankiet telefonicznych, nadzorowałem prowadzenie badań) wiem, że aby badanie dało fajne rezultaty, trzeba fachowców od ankietowania (bardzo ciekawy pomysł - giełdowicze jako grupa docelowa). Zresztą dobre badanie z ciekawymi rezultatami można potem fajnie sprzedać w mediach :-)

Dzięki za te opinie i proszę o więcej!

Maciek.
Krzysztof M.

Krzysztof M. Product Director -
LOT Polish Airlines

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Zarówno w przypadku samochodu służbowego jak i prywatnego kieruję się opiniami na forach miłośników danej marki. Z reguły każda marka jest reprezentowana w necie przez swój fan-klub. Zwykle jest zakładka serwisy, w której użytkownicy dzielą się swoimi opiniami na temat serwisów. Nie ma lepszych apostołów marki niż pasjonaci ergo zwracają oni baczną uwagę na jakość świadczonych usług i rzadko dają sie wpuścić w maliny, ergo są (przynajmniej dla mnie) bardzo wiarygodni.
Marek B.

Marek B. Samsung Electronics
Polska, Senior
Technical Presales

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Oprócz wszelakich oczywistości warto się zainteresować nowoczesnymi narzędziami informatycznymi.
Takimi, które pozwolą nawiązać z Klientem nić... bo ja wiem... może przyjaźni? Ostatecznie każdy z nas lubi być traktowany indywidualnie, a nie jak bezosobowa jednostka wyspecjalizowana w dostarczaniu kasy łasym na nią przedsiębiorcom. Takie coś jest piekielnie skuteczne.
Co to może być na przykład?
Ano, taki program umożliwi (przykłady oczywiście "z kapelusza"):
1) przypominanie Klientowi (sms, telefon, mail, list - cokolwiek) o terminach przeglądów,
2) informowanie o nowościach,
3) przypominanie o imieninach żony (a dlaczego nie?),
4) organizowanie stowarzyszeń użytkowników danego samochodu (oczywiście pod patronatem danej firmy)

uff... można tego wyliczyć mnóstwo. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia :)

A teraz najciekawsze: to może dosłownie nic nie kosztować. Bo przecież szczegółowa grupa docelowa Klientów zawierająca informacje kto, kiedy i czego potrzebuje - jest bardzo łakomym kąskiem dla reklamodawców. Np. firma sprzedające eleganckie zegarki chętnie trafi z mailingiem do właścicieli luksusowych samochodów. I tylko do nich, bo przecież posiadacz 15-letniego "cieniasa" to raczej mało perspektywiczny Klient...

Krótko mówiąc: marketing 1:1 to przyszłość w Polsce. Na zachodzie to już działa. Piszę to z głowy, ale bodajże Unilever przerzucił 30% swojego budżetu reklamowego z tv do marketingu 1:1.
Maciej Matczak

Maciej Matczak właściciel,
Motomarketing.pl

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

1:1 to jest właśnie coś, co promuję w marketingu serwisu. Aż do bólu, bo przecież klient na miejscu jest tym, którego potrzeby znamy. Może nie wszystko zleci, co mu zaproponujemy, ale wiemy (zapisujemy to np. właśnie w narzędziach informatycznyc!), czego jeszcze potrzebuje i w odpowedznim czasie można mu o tym przypomnieć. Moim zdaniem telefonicznie, ale oczywiście o czynnościach bardziej standardowych (np. o przeglądzie) jak najbardziej SMS-em. A jak nie przyjedzie to nie odpuścić i zadzwonić ;-)

A o imieninach żony też pisałem w swojej książce ;-)

Pewnie systemy informatyczne stosowane w serwisach pozwalałyby na ich rozbudowanie w taki sposób, by wykonywały te funkcjie, ale nie zawsze jest to możliwe w sposób bezbolesny, bezkosztowy i nie wszyscy mają świadomość albo ochotę na to? Co sądzisz o bezkosztowości takich narzędzi - to a propos tego, co pisałeś wcześniej? Myślałes o połączeniu komunikacji serwisu z reklamą innych podmiotów i w ten sposób finansowaniem tych narzędzi i mediów? Dobrze zrozumiałem?

A a propos forów dla użytkowników danej marki - szkoda, że nie ma takich dla właścicieli warsztatów - patrząc z mojego punktu widzenia :-( Ale fakt - warsztatowcy specjalizujący się w danej marce powinni brać udział w dyskusjach o "ich" samochodach, na pewno zyskaliby uznanie jako eksperci, a przy okazji klientów - fajny pomysł na promocję warsztatu!
Marek B.

Marek B. Samsung Electronics
Polska, Senior
Technical Presales

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Maciej M.:
Myślałes o połączeniu komunikacji serwisu z reklamą innych podmiotów i w ten sposób finansowaniem tych narzędzi i mediów? Dobrze zrozumiałem?

Owszem, właśnie o czymś takim. Np. operator telefonii komórkowej w Hiszpanii już od kilku lat umieszcza na rachunkach przesyłanych do swoich Klientów reklamy LOKALNE. Czyli np. 20-letnia dziewczyna widzi na swoim rachunku reklamę nowootwartego przy sąsiedniej ulicy salonu piękności, a 70-letni Klient informację o nowej klinice otwartej dwie przecznice od jego mieszkania. Wbrew pozorom z punktu widzenia stopnia skomplikowania takiej personalizacji - jest to banalnie proste.
Maciej Matczak

Maciej Matczak właściciel,
Motomarketing.pl

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

W jedną stronę to już działa - na paragonach z osiedlowego Tesco reklamuje się lokalny serwis Shell Autoserv. Ale rozumiem, że tu chodzi o finansowanie odwrotne, a mianowicie poszukiwanie sponsorów na komunikację serwisów z klientami.

Pomysł oczywiście jak najbardziej OK, tyle tylko, że pojedynczy warsztat raczej nie ma szans na pozyskanie sponsorów - no chyba że rzeczywiście masowo komunikuje. No i przewaznie nie ma tak dobrych mediów, jak operatorzy komórkowi - comiesięcznych rachunków.

Aczkolwiek sieci niezależnych serwisów stosujący masową komunikację mogłyby spróbować. Z tym, że reklamowanie jednego podmiotu na reklamie drugiego jest niebezpieczne - czyja to w końcu będzie reklama? Widziałem taką ulotkę jednego serwisu - reklama sponsora zajmuje tyle samo miejsca, ale jest dużo ładniejsza i przejrzysta! No ale ulotka była za darmo, tyle, że nieskuteczna,
jak wynika z relacji warsztatuMaciej Matczak edytował(a) ten post dnia 01.10.07 o godzinie 12:56

konto usunięte

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Witam wszystkich,

w kwestii marketingu usług serwisów motoryzacyjnych mam coś co chodzi za mną od długiego czasu.
Nie spotkałem jeszcze serwisu, który by martwił się o mój samochód. Muszę sam pamiętać o przeglądach, wymianie olejów, filtrów itd. Może indywidualizacja takiej obsługi by zatrzymała obecnych klientów i przyciągnęła nowych? Temat do rozwinięcia. Wystarczy wczuć się w posiadacza, a bardziej w posiadaczkę samochodu i zdjąć jej problem z głowy.
Maciej Matczak

Maciej Matczak właściciel,
Motomarketing.pl

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Właśnie - kłania się poruszony już tutaj temat systemów informatycznych umożliwiających mniej lub bardziej automatyczną wysyłkę informacji o serwisowaniu samochodu. Ale informatyka to tylko narzędzie - rzeczywiście najpierw trzeba chcieć zainteresować się samochodem klienta.

Z informatyką czy bez, znowu potwierdzenie znajduje twierdzenie (ładny rym ;-) że do klienta należy się zwrócić z tym, czego mu akurat potrzeba, czyli np. z informacją-ofertą o przeglądzie, przekazaną w odpowiednim momencie, albo z przypomnieniem-ofertą wykonania czynności, które wykryto podczas poprzedniej wizyty, ale jeszcze nie "skonsumowano". I to jest słuszna koncepcja.

konto usunięte

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Pomysl swietny, ale juz wykorzystuja go firmy samochodowe w nowych modelach. W wielu z nich, przed zblizajacym sie terminem przegladu (po przejechanych kilometrach) komputer pokladowy informuje o tym, ze niedlugo warto pojawic sie w serwisie.
Jednak zgodze sie z tym, ze warto aby salony/serwisy samochodowe pomyslaly o indywidualizacji kontaktu z klientem. To, ze samochod jest po przegladzie wyczyszczony, juz nie wystarczy. Warto od czasu do czasu przypominac sie w formie e-maila lub sms'a z jakimis informacjami.
Jezeli chodzi o czuwanie nad przegladami, nie wiem jak rozwiazac to, ze kazdy jezdzi inna ilosc km w ciagu roku i ciezko wycyrklowac indywidualnie moment, w ktorym warto przypomniec o przegladzie.

Maciej T.:
Witam wszystkich,

w kwestii marketingu usług serwisów motoryzacyjnych mam coś co chodzi za mną od długiego czasu.
Nie spotkałem jeszcze serwisu, który by martwił się o mój samochód. Muszę sam pamiętać o przeglądach, wymianie olejów, filtrów itd. Może indywidualizacja takiej obsługi by zatrzymała obecnych klientów i przyciągnęła nowych? Temat do rozwinięcia. Wystarczy wczuć się w posiadacza, a bardziej w posiadaczkę samochodu i zdjąć jej problem z głowy.
Maciej Matczak

Maciej Matczak właściciel,
Motomarketing.pl

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Z tym elektronicznym wyświetlaniem to prawda, tyle że niektóre systemy opierają się tylko na przebiegu zapominając, że coś tu do powiedzenia ma tu fakt, że przegląd zależy również od czasu, np. że należy go dokonywać co rok. Ale oczywiście taki system w samochodzie zapewne ułatwia przyciągniecie klienta, z tym że tylko na przegląd, bo już na naprawę lub wymianę, którą wykryto przy okazji przeglądu - niestety nie...

Kwestia różnych przebiegów robionych przez różnych klientów to rzeczywiście zagwozdka, ale z punktu widzenia zaawansowanego informatycznie serwisu to nie musi być taki duży problem. Po pierwsze można klientów podzielić na grupy czy segmenty wg liczby przejeżdżanych kilometrów i pilnować tych przebiegów. Może się tym zajmować nawet jakiś stażysta (w większym serwisie), przy pomocy komputera. Choć to zapewne pracochłonne.

Dalej idące rozwiązanie to przystosowanie systemu komputerowego, by sam przypominał o tym, że klient ma prawdopodobnie mieć przegląd. Oczywiście system należałoby zasilić danymi o średnim rocznym przebiegu każdego klienta, ale przecież kiedy klient pojawia się w serwisie, to zadaje mu się pytanie o przebieg, więc stosunkowo łatwo jest to wykoncypować.

Ale faktem jest, że serwisy nie mając czasu, chęci czy systemów komputerowych, a może wszystkiego naraz, nie robią tego - i tak mają potąd - zarobieni są, nie znają się, nie orietują się, jak powiedział mechanik z filmu Barei "Brunet wieczorową porą" ;-)

Temat: Marketing bezpośredni dla każdego (serwisu samochodowego)!

Prowadzisz warsztat samochodowy? Jeśli masz smykałkę do interesów to wykorzystaj swoje zdolności i wymyśl hasło reklamujące BAHCO – najlepsze hasła nagradzane są tytułem Ambasadora firmy Bahco, uzyskasz narzędzia do testowania, skorzystasz ze szkoleń – a to wszystko zupełnie za darmo! Zarejestruj się na http://podajtenarzedzia.pl juz teraz!

Następna dyskusja:

"Marketing" w ramach Kluczo...




Wyślij zaproszenie do