Szymon Kaczmarek

Szymon Kaczmarek Właściciel w Szymon
Kaczmarek Design

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

Czesc. Zwracam sie do wszystkich doswiadczonych kolezanek i kolegow z branzy w celu uzyskania informacji jak najlepiej wybrnac z pewnej sytuacji. Otoz firma X zleca nam wykonanie projektu logo. My wyceniamy im ta usluge proponujac np. przygotowanie 3-4 propozycji + zalozmy 2-3 poprawki. I teraz zaczynaja sie pierwsze problemy. Czy wspomniane poprawki dotycza jednej z 3-4 zaproponowanych koncepcji logo czy poprawki te moga byc rownie dobrze stworzeniem czegos zupelnie nowego? Zdarza sie ze klient nie jest zadowolony z przeslanych projektow bo oczekiwal czegos innego - choc wszystko moze byc zgodne z briefem - niemniej jednak gust to kwestia sporna.

Klient zgodzil sie zaplacic kwote X za projekt logo - a teraz po otrzymaniu 4 propozycji chce otrzymac inne projekty.
I znow pytanie. Czy zarzadac za to dodatkowej kwoty? W koncu jest to dodatkowa praca - ale klienta to nie interesuje. Zgodzil sie zaplacic kwote X i oczekuje zadowalajacego rezultatu.

To samo tyczy sie zaliczek. Czy macie w zwyczaju pobierac jakies bezzwrotne zaliczki na ewentualnosc wlasnie np. nie dokonczenia zlecenia lub innych okolicznosci.

Ogolnie rzecz biorac pytanie za 100pkt brzmi - JAK NAJRACJONALNIEJ WYCENIC PRZYGOTOWANIE PROJEKTU UWZGLEDNIAJAC PRZY TYM NIE TYLKO POTRZEBY KLIENTA ALE ROWNIEZ OKOLICZNOSCI W KTORYCH KLIENT BEDZIE RZADAL DODATKOWEJ PRACY?

konto usunięte

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

z punktu widzenia wilokrotnie kupującego...
Szymon K.:
Czesc. Zwracam sie do wszystkich doswiadczonych kolezanek i kolegow z branzy w celu uzyskania informacji jak najlepiej wybrnac z pewnej sytuacji.
Zanim zostaną przygotowane projekty, warto zbadać charakter, kontekst, uwarunkowania, cechy odróżniające (a jeśli nie ma to wypracować) w funkcjonowaniu klienta.
czyli cena powinna zawierać wywiad lub badanie lub warsztat w klientem w zaleznoci od skali działności klienta.
Otoz firma X zleca nam wykonanie projektu logo. My wyceniamy im ta usluge proponujac np. przygotowanie 3-4 propozycji + zalozmy 2-3 poprawki. I teraz zaczynaja sie pierwsze problemy. Czy wspomniane poprawki dotycza jednej z 3-4 zaproponowanych koncepcji logo
co do zasady tak
czy poprawki te moga byc rownie dobrze stworzeniem czegos zupelnie nowego?
tak tez może być
Zdarza sie ze klient nie jest zadowolony z przeslanych projektow bo oczekiwal czegos innego - choc wszystko moze byc zgodne z briefem - niemniej jednak gust to kwestia sporna.
ryzyko zawodowe, cała sztuka tak pracować z klientem aby do tego nie doszło
Klient zgodzil sie zaplacic kwote X za projekt logo - a teraz po otrzymaniu 4 propozycji chce otrzymac inne projekty.
I znow pytanie. Czy zarzadac za to dodatkowej kwoty?
Jak klient naprawdę przesadza lub jest bardzo wymagający to może trzeba być asertywnym.
W koncu jest to dodatkowa praca - ale klienta to nie interesuje. Zgodzil sie zaplacic kwote X i oczekuje zadowalajacego rezultatu.
a to jest właśnie druga strona medalu - just business ;-)

To samo tyczy sie zaliczek. Czy macie w zwyczaju pobierac jakies bezzwrotne zaliczki na ewentualnosc wlasnie np. nie dokonczenia zlecenia lub innych okolicznosci.
Zaliczka co do zasady jest zwrotna ale warto je pobierać - dokumentuje się ją fakturą zaliczkową.
Jeśli klient się w trakcie prac rozmyśli i przerwie umowę to powiadamiasz klienta o wycenie zaawansowania prac np. na wartość zaliczki i tym pismem w relacji z klientem dokonujesz potrącenia a w relacji wewnętrznej kwota faktury zaliczkowej staje sie przychodem.

Ogolnie rzecz biorac pytanie za 100pkt brzmi - JAK NAJRACJONALNIEJ WYCENIC PRZYGOTOWANIE PROJEKTU UWZGLEDNIAJAC PRZY TYM NIE TYLKO POTRZEBY KLIENTA ALE ROWNIEZ OKOLICZNOSCI W KTORYCH KLIENT BEDZIE RZADAL DODATKOWEJ PRACY?
wieloletnie doświadczenie i wyczucie klienta - trzeba próbować - powodzenia!Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.09.13 o godzinie 21:40

konto usunięte

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

Wg. mnie klient wie, że ma 3-4 propozycje i musi być świadomy, że mogą być one nietrafione.
W takiej sytuacji jak Ty opisujesz stosuje : Proszę wybrać jeden z przedstawionych projektów i nanieść na niego 2-3 poprawki.

Jak najlepiej przygotować propozycje ? Tak aby była jasno opisana i po wejściu klienta w temat nie było niedomówień.

np.:
- kupujący otrzyma 3 wstępne projekty, do wyboru jeden
- w razie nietrafienia w gust ( chociaż do cholery to Ty jesteś projektantem, a nie Pani od np. sprzedaży badyli na bazarze ) przysługuje prawo wykupienia 4 i ostatniego projektu za kwotę Y
- kilentowi przysługuje prawo wniesienia 3 poprawek w cenie projektu na wybranym projekcie ( każda następna poprawka to koszt 15 % kwoty X )
- przed przystąpieniem do pracy pobieramy zaliczkę w wysokości 25% X
- po przedstawieniu 3 projektów wstępnych i wyborze przez klienta jednego z nich do dalszej pracy pobieramy zaliczkę 25% X
- po naniesieniu poprawek otrzymujemy pozostała kwotę i przesyłamy pliki źródłowe

Sporządź jasno i czytelnie, przedstaw kupującemu i nie powie, że nie wiedział co kupuje.Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.09.13 o godzinie 23:37
Bartosz M.

Bartosz M. Właściciel,
Gzoom.pl

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

Szymon K.:
Klient zgodzil sie zaplacic kwote X za projekt logo - a teraz po otrzymaniu 4 propozycji chce otrzymac inne projekty.
I znow pytanie. Czy zarzadac za to dodatkowej kwoty? W koncu jest to dodatkowa praca - ale klienta to nie interesuje. Zgodzil sie zaplacic kwote X i oczekuje zadowalajacego rezultatu.

A jak masz zapisane w umowie ?

To samo tyczy sie zaliczek. Czy macie w zwyczaju pobierac jakies bezzwrotne zaliczki na ewentualnosc wlasnie np. nie dokonczenia zlecenia lub innych okolicznosci.

Brać jak najbardziej. Wysokość zaliczki określać biorąc pod uwagę wiarygodność klienta, warunki opisane w umowie, koszty własne itd... Zaliczka to nie tylko zabezpieczanie, ale często czynnik motywujący klienta do współpracy.

Ogolnie rzecz biorac pytanie za 100pkt brzmi - JAK NAJRACJONALNIEJ WYCENIC PRZYGOTOWANIE PROJEKTU UWZGLEDNIAJAC PRZY TYM NIE TYLKO POTRZEBY KLIENTA ALE ROWNIEZ OKOLICZNOSCI W KTORYCH KLIENT BEDZIE RZADAL DODATKOWEJ PRACY?

Nie ma na to złotej metody. Najlepiej sprecyzować w umowie co klient zamawia i za co płaci + poinformować, że inne czynności są dodatkowo płatne i rozliczne np na roboczogodziny.

Niestety jakbyś się nie starał to i tak raz na jakiś czas trafisz klienta, który nie będzie świadom wartości Twojej pracy, "bo przecież logo to może zaprojektować każdy" i z tej pozycji będzie wymuszał dodatkową darmową pracę na Tobie. Dlatego w każdą wycenę powinno być wkalkulowane RYZYKO takich sytuacji. Pójdzie gładko jesteś na plus. Będą problemy nie tracisz tak wiele.

konto usunięte

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

Szymon K.:
Ogolnie rzecz biorac pytanie za 100pkt brzmi - JAK NAJRACJONALNIEJ WYCENIC PRZYGOTOWANIE PROJEKTU UWZGLEDNIAJAC PRZY TYM NIE TYLKO POTRZEBY KLIENTA ALE ROWNIEZ OKOLICZNOSCI W KTORYCH KLIENT BEDZIE RZADAL DODATKOWEJ PRACY?

Mnie osobiście interesuje temat wyceny zlecenia na podstawie wyceny godziny pracy i potem w zależności od ilości godzin, wystawienie końcowego rachunku. Do tej pory wyceniałem na oko, ale kusi mnie aby przemyśleć taki sposób wyceny.

konto usunięte

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

Paweł K.:
Szymon K.:
Ogolnie rzecz biorac pytanie za 100pkt brzmi - JAK NAJRACJONALNIEJ WYCENIC PRZYGOTOWANIE PROJEKTU UWZGLEDNIAJAC PRZY TYM NIE TYLKO POTRZEBY KLIENTA ALE ROWNIEZ OKOLICZNOSCI W KTORYCH KLIENT BEDZIE RZADAL DODATKOWEJ PRACY?

Mnie osobiście interesuje temat wyceny zlecenia na podstawie wyceny godziny pracy i potem w zależności od ilości godzin, wystawienie końcowego rachunku. Do tej pory wyceniałem na oko, ale kusi mnie aby przemyśleć taki sposób wyceny.

Ciekawe na ile wycenisz swoją godz. pracy

konto usunięte

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

Paweł K.:
Mnie osobiście interesuje temat wyceny zlecenia na podstawie wyceny godziny pracy i potem w zależności od ilości godzin, wystawienie końcowego rachunku. Do tej pory wyceniałem na oko, ale kusi mnie aby przemyśleć taki sposób wyceny.

Jakim cudem chcesz wycenić projekt logo + np podstawowy katalog identyfikacji na czas godziny? Projektowanie to nie praca na taśmie w fabryce, gdzie w prosty sposób da się przeliczyć ile w ciągu godziny zrobisz i zarobisz. To nie praca gdzie po 8 godzinach bębnienia przy taśmie się idzie do domu.

Jak np rozliczysz proces wymyślania? Np jedziesz samochodem do sklepu i myślisz o logo dla klienta?
Jak np rozliczysz pustkę w głowie i bazgranie po kartce?
Jak np rozliczysz godziny poświęcone na przeglądanie konkurencji czy szukaniu inspiracji?

Powyższe to są przykłady, które są nieodłącznymi elementami zaprojektowania dobrego logo / zrobienia projektu graficznego.Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.09.13 o godzinie 22:16

konto usunięte

Temat: Usluga projektowania logo - jakie warunki

To w jaki sposób wycenisz te myślenie w drodze do pracy, po pracy itp. na końcowej fakturze? Nigdy nie można w 100% przewidzieć ile czasu zajmie to projektowanie, ilość poprawek, zmian i modyfikacji w trakcie trwania projektu. Nie chodzi mi tu o sytuację gdy projektant daje dupy, ale zdarza się w trakcie projektu rozszerzyć go lub zrobić po prostu inaczej niż były wcześniejsze założenia.

Tak jak wspomniałem, sam nie stosuje tego sposobu rozliczania, ale widziałem go u kilku dobrych freelancerów (niestety nie z Polski) i po prostu zaciekawiło mnie to.

Wycena, rozliczanie się czy warunki współpracy nie są dla mnie żadnym problem, wydaje mi się, że warto pociągnąć rozmowę w inną stronę niż zwykle w takich tematach (których było milion).

Swoją drogą to wycena i tak zwykle jest robiona na podstawie szacunkowego nakładu pracy przemnożonego przez stawkę godzinową, lub jak kto woli: dniówkę czy tygodniówkę (tylko nie informuje się o tym klienta). Myślę, że jasne warunki współpracy byłby z korzyścią dla obu stron - no ale tutaj wkracza uczciwość takiego freelancera.Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.09.13 o godzinie 14:12

Następna dyskusja:

Jakie cechy powinno miec do...




Wyślij zaproszenie do