Przemek
G.
„Co umysł może sobie
wyobrazić, człowiek
może też osiągną...
Temat: ABC Eyetrackingu
Mam nadzieję że nikogo tym nie obrażę;) ale myślę że nie zaszkodziło by zebranie podstawowych informacji z tej działki w FAQ które mogło by być tym wątkiem.Szczególnie że temat na pozór może wydawać się trudny i mało przystępny, dlatego małe wprowadzenie - żeby nie 'sfiksować' od terminologii ;)
No więc z czym to się je:
- Na co pozwala eyetracking?
Eyetracker pozwala precyzyjnie stwierdzić (pomiar np 120 razy na sekundę),
gdzie i przez jak długo kierowany jest wzrok użytkowników
- Co mierzy eyetracker?
Fiksacje
Zatrzymania linii wzroku, zazwyczaj trwające od 0,2 - 1,5 sek.
Sakady
Ruchy gałek ocznych pomiędzy fiksacjami
Zestawienie fiksacji i sakad daje 'ścieżkę skanowania', a zestawione ścieżki skanowania wielu użytkowników, 'mapy cieplne', 'dane statystyczne' etc.
Jednocześnie w tym samym czasie rejestrowane jest wszystko to co w klasycznych testach użyteczności (czyli kliknięcia myszki, zrzuty z ekranu, reakcje respondentów)
Pozwala wyodrębnić elementy i treści:
- przeczytane i nieprzeczytane
- dostrzegalne i zrozumiałe
- dostrzegalne, ale niezrozumiałe
- niedostrzegalne i niezrozumiałe
Określić:
kolejności zauważania danych elementów
- czas po jakim są zauważane
- średni czas patrzenia na dane elementy
- procentowy rozkład uwagi na dane elementy
- elementy przeszkadzające i odciągające uwagę
Zbadać czy tekst (lub jego element) jest:
- zauważany
- przeczytany
- zrozumiany
- pominięty
Zbadać zauważalność:
- marki
- produktu
- ceny
- hasła reklamowego
Jego wykorzystanie jest najbardziej zasadne w:
- Badaniu użyteczności interfejsów, stron www, aplikacji etc
- Badaniu reklam, spotów, opakowań
Ale generalnie zasadne jest wsparcie eyetrackingiem wszędzie tam gdzie istotne jest zobaczenie tego widzi klient/konsument/użytkownikPrzemysław G. edytował(a) ten post dnia 18.08.10 o godzinie 12:16