Przemek G.

Przemek G. „Co umysł może sobie
wyobrazić, człowiek
może też osiągną...

Temat: ABC Eyetrackingu

Mam nadzieję że nikogo tym nie obrażę;) ale myślę że nie zaszkodziło by zebranie podstawowych informacji z tej działki w FAQ które mogło by być tym wątkiem.
Szczególnie że temat na pozór może wydawać się trudny i mało przystępny, dlatego małe wprowadzenie - żeby nie 'sfiksować' od terminologii ;)

No więc z czym to się je:

- Na co pozwala eyetracking?

Eyetracker pozwala precyzyjnie stwierdzić (pomiar np 120 razy na sekundę),
gdzie i przez jak długo kierowany jest wzrok użytkowników

- Co mierzy eyetracker?

Fiksacje
Zatrzymania linii wzroku, zazwyczaj trwające od 0,2 - 1,5 sek.

Sakady
Ruchy gałek ocznych pomiędzy fiksacjami

Zestawienie fiksacji i sakad daje 'ścieżkę skanowania', a zestawione ścieżki skanowania wielu użytkowników, 'mapy cieplne', 'dane statystyczne' etc.

Jednocześnie w tym samym czasie rejestrowane jest wszystko to co w klasycznych testach użyteczności (czyli kliknięcia myszki, zrzuty z ekranu, reakcje respondentów)

Pozwala wyodrębnić elementy i treści:
- przeczytane i nieprzeczytane
- dostrzegalne i zrozumiałe
- dostrzegalne, ale niezrozumiałe
- niedostrzegalne i niezrozumiałe

Określić:
kolejności zauważania danych elementów
- czas po jakim są zauważane
- średni czas patrzenia na dane elementy
- procentowy rozkład uwagi na dane elementy
- elementy przeszkadzające i odciągające uwagę

Zbadać czy tekst (lub jego element) jest:
- zauważany
- przeczytany
- zrozumiany
- pominięty

Zbadać zauważalność:
- marki
- produktu
- ceny
- hasła reklamowego

Jego wykorzystanie jest najbardziej zasadne w:
- Badaniu użyteczności interfejsów, stron www, aplikacji etc
- Badaniu reklam, spotów, opakowań

Ale generalnie zasadne jest wsparcie eyetrackingiem wszędzie tam gdzie istotne jest zobaczenie tego widzi klient/konsument/użytkownikPrzemysław G. edytował(a) ten post dnia 18.08.10 o godzinie 12:16
Przemek G.

Przemek G. „Co umysł może sobie
wyobrazić, człowiek
może też osiągną...

Temat: ABC Eyetrackingu

Teraz trochę PRu, ale warto wiedzieć rozważając czy płacić za ET czy obejść się bez niego?

Co daje badanie ET:

- Pozwala uniknąć kosztownych błędów na etapie projektowania, niemożliwych do wyłapania w inny sposób (oszczędza kasę, szczególnie przy większych projektach)

- Dostarcza obiektywnych (poza lub ponad deklaratywnych) danych ilościowych przedstawionych w czytelny sposób (map cieplnych, odwróconych map cieplnych, ścieżek skanowania, statystyk rozkładu uwagi dla wybranych elementów etc)

- Jest unikalnym narzędziem badawczym nie mającym innego odpowiednika

- Stanowi doskonałe uzupełnienie innych badań, daje nową szerzą perspektywę

- Relatywnie niska cena. Koszt podstawowego badania ET na tej samej próbie porównywalny z kosztami badania FGI
Przemek G.

Przemek G. „Co umysł może sobie
wyobrazić, człowiek
może też osiągną...

Temat: ABC Eyetrackingu

Jeśli macie coś od siebie czym warto się podzielić, żeby rozjaśnić temat wszystkim zainteresowanym nie krępujcie się podzielić;)

Następna dyskusja:

Dwa spoty i jedena dyskusja...




Wyślij zaproszenie do