konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Moi drodzy. Dla jednego z naszych - wirtuale.pl - klientów prowadziliśmy działania e-PR. Jeden artykulik wysłaliśmy do najpoczytniejszych portali o danej tematyce w kraju. Portali, które mienią się jako obiektywne i wyznaczające pewne trendy w branży. W odpowiedzi uzyskałem maila z informacją, że chętnie puszczą nam publikacje, ale... nie za darmo. Mało tego, mój rozmówca zapewniał mnie, że będzie to normalny tekst, bez żadnej wzmianki o jego sponsorowaniu?

Co wy na to?Tomasz Dziedzic edytował(a) ten post dnia 02.10.09 o godzinie 16:14

Temat: Media Relations i płatność za publikację

który portal? ja się z tym spotkałam tylko przy lokalnych portalach lub małych, tematycznych i nastawionych na kasę witrynach.
Ale przy dużych - nigdy...
Może prześlij swój tekst? Być może to jego specyfika wywołała taką reakcję... nie wiem. Bez szczegółów trudno coś odpowiedzieć.

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Być może materiał PR był zbyt marketingowy :) i dział reklamy się wtrącił?
Niestety, jest kryzys i takie propozycje będą coraz częstsze...

konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Słuchajcie, trochę już w życiu tekstów napisałem i wiem kiedy przeginam... he..he. Czasami klient musi "swoje koniecznie dodać" - taki los, ale bez przesadyzmu. Oczywiście niepoważnym byłoby wymagać od portali publikacji treści reklamowych za darmo - jasne. Ale w tym przypadku - nie odosobnionym dodam - niezależnie od treści otrzymałem informacje, że tak to u nich wygląda i koniec.

Nie będę podawał tu nazwy portalu - bo nie szukam zemsty, ani nie jestem bojownikiem o dobro na świecie :) Chcę poruszyć szerzej śmierdzący temat, który uważam jest gdzieś zakopany płytko pod ładną skorupką, tzn:

Publikowanie treści reklamowych na licznych portalach za opłatą, nie informując jednocześnie o tym czytelników.

Zgłosił się kiedyś do nas Klient, który akurat był zainteresowany WOMM, ale dodatkowo chcieliśmy mu zaproponować właśnie PR w internecie. Bez ogródek stwierdził, że opłaca dziennikarzy w kilku najważniejszych portalach, którzy piszą dla niego i publikują na swoich serwisach www, więc po co ma się u nas w to bawić.

konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Myslalem, ze to dyskusja stricte zawodowa, wiec sie nie odzywalem. Ale jesli to dyskusja ogólnowojskowa, to się odezwę.

1. Nie rozumiem, tak z etycznego punktu widzenia, jak jakikolwiek material od strony zaintereseowanej, moze byc opublikowany jako niereklama. Jesli firma odpowiadajaca za PR wysyla materialy, to jest stronnicza w chocby najmniejszym stopniu - idac dalej, powinno to byc zawsze oznaczone jako tekst reklamowy czy martketingowo-pr'owy.

2. Jesli redakcja nie zamawia tekstow, to czemu ma je publikowac za darmo? Szczegolnie, ze patrz: pkt 1.

3. "Publikowanie treści reklamowych na licznych portalach za opłatą, nie informując jednocześnie o tym czytelników." - oczywiscie jest naganne. Wprowadza w blad, a redaktorzy, ktorzy to robia sa de facto skorumpowani (dzialanie na korzysc w zamian za korzysci majatkowe) i niewiarygodni. Powinni byc ujawnieni i szykanowani, przynajmniej w zakresie swojej publicystyki.

4. Tekstami opisujacymi dany produkt/firme/osobe powinna zajac sie instytucja niezalezna. Firma odpowiedzilna za PR moglaby sie zwrocic z prosba o taki audyt - platny, badz nie (najlepiej bezplatny, bo wowczas wiarygodniejszy, ale wiadomo, ze nikt czasu nie poswieci za nic). Albo do redakcji konkretnego pisma. W taki sposob dziala branza IT, wysylajac produkty (np. karty graficzne) do testow w laboratoriach odpowiednich periodykow. Jasne, ze roznie moze byc z korumpowaniem redaktorow, ale wyniki testow powaznych portali/pism maja jakis realny poziom wiarygodnosci.

Temat: Media Relations i płatność za publikację

@Łukasz Karpuć:

a co powiesz na taką akcję: jest światowy dzień antykoncepcji, rozpoczynają się bezpłatne badania w całej Polsce, a współorganizatorem wydarzeń jest mój klient.
Chcę poinformować o tych wszystkich rzeczach: jest taka a taka firma, wspólnie z organizacjami pozarządowymi zorganizowała cykl bezpłatnych badań, wydała specjalną książkę, a na dodatek dzisiaj jest taki dzień, w którym powinniśmy pamiętać o swoim życiu i zdrowiu.
Mam za to płacić?
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Kinga, czym innym jest wysłanie informacji prasowej i materiałów, czym innym wysłanie gotowego artykułu do publikacji.

konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

@Kinga Nurska

Pani Karolina już odpowiedziała, więc nie będę papugował :) Ale...

"dodatek dzisiaj jest taki dzień, w którym powinniśmy pamiętać o swoim życiu i zdrowiu."

Co antykoncepcja ma do życia i zdrowia? Ponieważ to OT, nie będę tu ciągnął tego tematu. Napiszę tylko, że pytam nie z powodu moich obiekcji wobec tego stwierdzenia pochodzących z religii, czy światopoglądu, ale z czystej logiki.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Karolina, po prostu Karolina :)

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Łukasz Karpuć:
@Kinga Nurska

Pani Karolina już odpowiedziała, więc nie będę papugował :) Ale...

"dodatek dzisiaj jest taki dzień, w którym powinniśmy pamiętać o swoim życiu i zdrowiu."

Co antykoncepcja ma do życia i zdrowia? Ponieważ to OT, nie będę tu ciągnął tego tematu. Napiszę tylko, że pytam nie z powodu moich obiekcji wobec tego stwierdzenia pochodzących z religii, czy światopoglądu, ale z czystej logiki.
1. co do artykuł/info prasowe: nie wiedziałam, o co chodzi.
zresztą - jeśli artykuł jest wartościowy, to czemu nie opublikować go za darmo? (zakładam że to nie czysta autopromocja firmy)

2. a dlaczego się pytasz?:>
oczywiście, w pewien sposób ma - bo np. niektóre tabletki antykoncepcyjne kobiety biorą właśnie w celach poprawy zdrowia (różne przypadłości), życie - bo nie każda ciąża jest bezpieczna, nie każda może być bezpieczna.
może mieć, ale jak mówię - to był dość luźny przykład. Chciałam na szybko narkeślić jakiś temat.

konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Kinga N.:

2. a dlaczego się pytasz?:>
oczywiście, w pewien sposób ma - bo np. niektóre tabletki antykoncepcyjne kobiety biorą właśnie w celach poprawy zdrowia (różne przypadłości), życie - bo nie każda ciąża jest bezpieczna, nie każda może być bezpieczna.
może mieć, ale jak mówię - to był dość luźny przykład. Chciałam na szybko narkeślić jakiś temat.

Dlaczego.. to nie tutaj moze, bo nie ten temat :)

No tak - dzialania poboczne. Ale to tak jakby mowic: "wyjedz z nami w gory, dzieki temu nie utoniesz w morzu" ;)

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Łukasz Karpuć:
Kinga N.:

2. a dlaczego się pytasz?:>
oczywiście, w pewien sposób ma - bo np. niektóre tabletki antykoncepcyjne kobiety biorą właśnie w celach poprawy zdrowia (różne przypadłości), życie - bo nie każda ciąża jest bezpieczna, nie każda może być bezpieczna.
może mieć, ale jak mówię - to był dość luźny przykład. Chciałam na szybko narkeślić jakiś temat.

Dlaczego.. to nie tutaj moze, bo nie ten temat :)

No tak - dzialania poboczne. Ale to tak jakby mowic: "wyjedz z nami w gory, dzieki temu nie utoniesz w morzu" ;)

napisz na pw o co ci chodzi, jeśli uważasz, że jest sens dyskutować na ten temat.

konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Karolina Dulnik:
Kinga, czym innym jest wysłanie informacji prasowej i materiałów, czym innym wysłanie gotowego artykułu do publikacji.

Fakt niepodważalny... notatka, zwykle w przypadku większości portali i tak kończy w niezmienionej treści jako publikacja (po co sobie zawracać głowę); gotowe artykuły przez niektóre portale są mile widziane i nikt nie robi z tego problemu jeśli zachowują granicę.

Problem polega na czymś innym. Publikuje się - często w dużych i znanych portalach artykuły na wskroś reklamowe, za odpowiednią opłatą i nie informuje się o tym czytelników. To nie etyczne. Jeszcze większym problemem jest gdy pod stołem opłacani są dziennikarze danego portalu, którzy popychają swoje publikacje - takie przypadki też znam.

konto usunięte

Temat: Media Relations i płatność za publikację

Łukasz Karpuć:
Myslalem, ze to dyskusja stricte zawodowa, wiec sie nie odzywalem. Ale jesli to dyskusja ogólnowojskowa, to się odezwę.

1. Nie rozumiem, tak z etycznego punktu widzenia, jak jakikolwiek material od strony zaintereseowanej, moze byc opublikowany jako niereklama. Jesli firma odpowiadajaca za PR wysyla materialy, to jest stronnicza w chocby najmniejszym stopniu - idac dalej, powinno to byc zawsze oznaczone jako tekst reklamowy czy martketingowo-pr'owy.

Zwykle jest podane źródło informacji, jeśli redakcja publikuje to w kształcie , jakim otrzymała.

2. Jesli redakcja nie zamawia tekstow, to czemu ma je publikowac za darmo? Szczegolnie, ze patrz: pkt 1

Bo informacja jest czymś szerszym. Im więcej osób wokół, jakiegoś tematu, im więcej poglądów i analiz - tym lepiej. Redakcja ma materiały za darmo, a autor ma odrobinę chwały dla Siebie :)

3. "Publikowanie treści reklamowych na licznych portalach za opłatą, nie informując jednocześnie o tym czytelników." - oczywiscie jest naganne. Wprowadza w blad, a redaktorzy, ktorzy to robia sa de facto skorumpowani (dzialanie na korzysc w zamian za korzysci majatkowe) i niewiarygodni. Powinni byc ujawnieni i szykanowani, przynajmniej w zakresie swojej publicystyki.

4. Tekstami opisujacymi dany produkt/firme/osobe powinna zajac sie instytucja niezalezna. Firma odpowiedzilna za PR moglaby sie zwrocic z prosba o taki audyt - platny, badz nie (najlepiej bezplatny, bo wowczas wiarygodniejszy, ale wiadomo, ze nikt czasu nie poswieci za nic).

Science-fiction :)Należy chyba przyjąć rzeczywistość nam współczesną i fakt, że jesteśmy skomercjonalizowani i poddani długotrwałym procesom manipulacji i nacisku na szare i innego koloru komórki :)
A na poważnie - jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym, zarabiamy i zaraz wydajemy, inwestujemy, pomnażamy kapitał, informacje o firmach, produktach, akcjach nazwijmy to marketingowych są codziennością i tak szczerze..., to chyba bez nich nie było by dziś tak samo fajnie, jak jest...
Chciałbym tylko za kilka lat mieć jeszcze możliwość publikacji tekstów dlatego, że są ciekawe, a nie dlatego, że zapłaciłem :)



Wyślij zaproszenie do