Zbigniew J Piskorz

Zbigniew J Piskorz www.PISKORZ.pl
sMs692094788
kreowanie wizerunku
...

Temat: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Indiry Gandhi w Delhi...

Najgorsze lotniska na świecie


Brian Wingfield, Deborah Weinstein
Wybierasz się do Indii lub Chin? Musisz uzbroić się w cierpliwość. Lotniska w tych krajach otwierają naszą trzecią doroczną listę lotnisk o największym odsetku opóźnień.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Indiry Gandhi w Delhi zdobył nagrodę dla lotniska z najmniejszym odsetkiem przylotów o czasie – punktualnie ląduje zaledwie 45 proc. planowych lotów pasażerskich.



Najgorsze statystyki odlotów ma Stołeczny Międzynarodowy Port Lotniczy w Pekinie – planowo odlatuje tylko 38 proc. komercyjnych lotów pasażerskich. Aby zgromadzić te informacje, zwróciliśmy się do FlightStats, serwisu zbierającego historyczne i bieżące dane dotyczące lotów pasażerskich na całym świecie.

Nie udało się nam uzyskać komentarzy od władz portów lotniczych w Delhi i Pekinie, jednak status tych lotnisk nie powinien nikogo dziwić. W ubiegłym roku oba znalazły się niemal na szczycie listy lotnisk o największym odsetku opóźnień lub na samym jej początku.

Pierwszą trójkę najgorszych lotnisk pod względem punktualności przylotów zamykają Międzynarodowy Port Lotniczy Chhatrapati Shivaji w Bombaju (Mumbaju) oraz Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ataturka w Stambule.

Pod względem odlotów za Pekinem uplasowały się Międzynarodowy Port Lotniczy w Dubaju oraz Międzynarodowy Port Lotniczy Moskwa-Szeremietiewo. Lot uważany jest za punktualny, jeżeli samolot wylatuje i przylatuje w ciągu 15 minut od planowego czasu startu i lądowania. W wielu przypadkach opóźnienia można przypisać rozbudowie poszczególnych lotnisk. Przykładem może być Delhi, gdzie do końca 2010 r. otwarty zostanie nowy terminal. Rozbudowa lotniska w Bombaju planowana jest do 2015 r.





W Kairze (czwarte lotnisko pod względem opóźnień odlotów – 54,7 proc.) trzeba było w 2009 r. zamknąć jeden z dwóch pasów startowych, by umożliwić budowę trzeciego.

Pracownik lotniska Szeremietiewo twierdzi, że w większości przypadków opóźnione odloty są zwyczajnie spowodowane opóźnionymi wylotami z innych lotnisk. Z kolei Mark Davison, rzecznik brytyjskiego lotniska Stansted (ósme miejsce pod względem przylotów – 66,7 proc.), które obsługuje wielu tanich przewoźników, mówi, że tanie linie często planują krótki czas odtworzenia gotowości do lotu.

– Oznacza to większe prawdopodobieństwo, że samolot będzie opóźniony – tłumaczy w liście przesłanym drogą elektroniczną.

Na wielu lotniskach dużą rolę odgrywa również ruch lotniczy. – Mamy trzy najbardziej ruchliwe lotniska kraju, które są położone w odległości kilku mil od siebie – wyjaśnia Steve Coleman, rzecznik Urzędu Lotniczego w Nowym Jorku i New Jersey, który obsługuje lotniska JFK, LaGuardia i Newark. Na naszej liście pojawiły się te dwa ostatnie – Newark jest na pierwszym miejscu pod względem przylotów, a LaGuardia na miejscu dziesiątym.
Co nie dziwne, władze niektórych lotnisk nie zgadzają się z naszym rankingiem lub jego źródłem – serwisem FlightStats. Rzecznik lotniska Dallas-Fort Worth (szóste miejsce w kategorii odlotów) twierdzi na przykład, że terminowymi przylotami i odlotami w USA zajmuje się amerykański Departament Transportu.

Davison, przedstawiciel lotniska Stansted, utrzymuje, że w Wielkiej Brytanii zajmuje się nimi Urząd Lotnictwa Cywilnego (oba urzędy przyznały tym lotniskom wyższą punktację niż my). Oliver Weiss, dyrektor ds. operacyjnych Międzynarodowego Portu Lotniczego w Kairze, twierdzi, że FlightStats nie uwzględnia całkowitej liczby przylotów i odlotów na danym lotnisku.




Z informacji serwisu FlightStats skorzystaliśmy jednak z kilku powodów. Po pierwsze, udostępnia on informacje lotnicze na temat lotnisk, linii lotniczych, systemów rezerwacji lotów oraz innych źródeł z całego świata. Departament Transportu publikuje dane dla 31 największych lotnisk amerykańskich i uwzględnia jedynie 19 krajowych przewoźników, takich jak Delta, Continental i American Airlines.

Po drugie, definicje punktualności różnią się w zależności od kraju (czy powinny liczyć się loty cargo, co z lotami czarterowymi, firmowymi lub taksówkami powietrznymi?). Dla obiektywnego porównania danych z całego świata FlightStats udostępnił nam informacje na temat planowych lotów pasażerskich, czyli tych najbardziej liczących się dla pasażerów komercyjnych.

Uwzględniliśmy loty z 200 lotnisk o największym natężeniu ruchu pasażerskiego na świecie, według Raportu opublikowanego przez Międzynarodową Izbę Lotniczą w 2009 r.

Jest jedno zastrzeżenie: żaden urząd nie gromadzi wyczerpujących danych na temat punktualności wszystkich linii lotniczych z każdego lotniska na świecie. Dlatego uwzględniliśmy jedynie te lotniska, na temat których FlightStats posiadał szczegółowe informacje. To oznacza, że na naszej liście nie uwzględniono niektórych lotnisk, m.in. dużych portów Ameryki Południowej.

Lotnisk o najmniejszym odsetku opóźnień należy szukać w Japonii i Korei Południowej. Jak podaje FlightStats, w 2009 r. 94 proc. lotów z lotniska Itami w Osace odlatywało i przylatywało na czas. Na Międzynarodowy Port Lotniczy Gimpo w Seulu punktualnie przylatywało 91 proc. lotów pasażerskich, a zgodnie z planem odlatywało z niego 93 proc.