Kamil K.

Kamil K. grafik ABC koń
kobyłe wlece

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

Temat piszę jako nawiązanie do treści bardzo ciekawego wątku pt. Czy cokolwiek patentować?
http://www.goldenline.pl/forum/94772/czy-cokolwiek-pat...

Projektanci, architekci, malarze mają dzisiaj swoje strony gdzie umieszczają projekty wszelakiej maści - zdawałoby się, iż rzecz normalna. W wypowiedzi jednak chciałem nawiązać do znaków graficznych pomijając inne projekty.

Faktem jest, że większość z nas nie patentuje swoich znaków np. logotypów, które zamieszczamy na stronach, a nie patentujemy bo w grę wchodzi kilka kwestii i jedną z nich są koszty.

Nie chodzi tu o znaki robione już dla konkretnego klienta bo to jest inny temat tylko znaki robione do wzbogacenia własnego portfolio.

Na rejestrację znaków w UP nas, autorów na dzień dzisiejszy nie stać i nie chodzi tutaj o sam koszt patentu, ale klasy, które mogą stać się sporem między stronami.

Pisząc temat mam na myśli Autorów poważnie podchodzących do tematu projektowania,
tworzących swoje własne znaki na oryginalnym sofcie itp. Żadne "podpatrzone" znaki nie wchodzą w grę przy czym inspiracja nie jest w sumie grzechem o ile stosowana w sposób racjonalny. Pomińmy przypadki, kiedy można coś zrobić nieświadomie bo to się także zdarza twórcom.

***************
Tyle wstępu.

Znak Graficzny np. logotyp jest chroniony prawem autorskim od chwili powstania.
Wystarczy by autor był w stanie wykazać swoje "autorstwo" w dowolny jednak legalny sposób. Prawo z kolei mówi, że autorem jest osoba, której nazwiskiem oznaczono ZNAK-UTWÓR i podano do publicznej wiadomości.

Interpretując ustawę o PA w mojej ocenie upublicznienie własnego znaku graficznego
na swoim portfolio wystarczy by pokazać, że jest się Autorem i uzyskać przynajmniej jakieś minimum
ochrony w przypadku, kiedy ktoś inny później wpadnie na pomysł opatentowania naszego znaku.

Chciałbym poznać Wasze opinie w tym temacie i zapraszam o dyskusji.

****
Tutaj jeszcze trochę spraw prawnych.

Stosownie do orzeczeń Sądu Najwyższego, przedmiotem ochrony prawnej jest:

- "każde dzieło [...] byle tylko, przynajmniej pod względem formy, wykazywało pewne elementy twórcze, choćby minimalne" (orz. SN z 31 marca 1953 r., II C 834/52);

- "każde opracowanie [...], w którym przejawia się twórcza praca autora, a więc gdy dzięki pomysłowości i indywidualnemu ujęciu dzieło uzyskało oryginalną postać" (nie publ. orz. SN z 27 marca 1965 r., I CR 39/65).

- "każda twórczość umysłowa [...] byleby w swym ostatecznym wyniku, w swej zewnętrznej formie wykazywała znamiona, wyróżniające ją od innych dzieł osobliwością pomysłu i umiejętnością ujęcia tematu" (orz. SN z 31 marca 1938 r., OSP 1938, poz. 545);

Prawo Autorskie mówi także.
Art. 16.

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:
1) autorstwa utworu,
2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo,
3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

Tematy do rozważenia:
- utwór - czy dane "coś" jest utworem, czyli czy jest twórcze (np. wbrew pozorom nie każde zdjęcie jest utworem, a co za tym idzie - nie podlega pod prawa autorskie).
- twórca - kto jest twórcą? Ten kto jest w stanie udowodnić, ze wykonał utwór wcześniej. Tu data musi być niepodważalna, dlatego zaleca się - datę z poczty lub od notariusza. Kwestia portfolio jest dosyć ciekawa. Jak udowadniamy natomiast datę powstania portfolio? Zamieszczenie na stronie internetowej? Podobno można już zmieniać te daty w plikach czy gdzieś (tak jak daty i godziny w zdjęciach cyfrowych) więc jest to kwestia do podważenia.
No chyba że da się tak umieścić aby dowód z datą był niepodważalny.
Kamil K.

Kamil K. grafik ABC koń
kobyłe wlece

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

Poczta - rozumiem, że miałbym wysyłać do samego siebie kopertę z logotypami. :-)
Może jest to jakiś sposób tylko jak udowodnić, że to ten konkretny logotyp w kopercie się znajdował?

konto usunięte

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

Kamil K.:
Poczta - rozumiem, że miałbym wysyłać do samego siebie kopertę z logotypami. :-)
Może jest to jakiś sposób tylko jak udowodnić, że to ten konkretny logotyp w kopercie się znajdował?

1. Nie otwierać zalakowanej koperty?

2. Dać list do depozytu u notariusza?

3. Potwierdzić u notariusza kopię"za zgodność z oryginałem"?

4. Wysłać do siebie maila z grafiką?

Pozdrowienia,

Olgierd
Magdalena Filipek-Marzec

Magdalena Filipek-Marzec Rzecznik patentowy

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

Moje skrótowe (za co przepraszam) przedstawienie przykładów - wyjaśnił Olgierd :-)
Kamil K.

Kamil K. grafik ABC koń
kobyłe wlece

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

Olgierd Kańczugowski:
Kamil K.:
Poczta - rozumiem, że miałbym wysyłać do samego siebie kopertę z logotypami. :-)
Może jest to jakiś sposób tylko jak udowodnić, że to ten konkretny logotyp w kopercie się znajdował?

1. Nie otwierać zalakowanej koperty?

2. Dać list do depozytu u notariusza?

3. Potwierdzić u notariusza kopię"za zgodność z oryginałem"?

4. Wysłać do siebie maila z grafiką?

Pozdrowienia,

Olgierd


Mail faktycznie jest rozwiązaniem prostym i darmowym, ale notariusz i poczta odpadają ze względu na koszta i czas. Czy za stosowne uważać można celowość tego typu zabiegów, kiedy ktoś ma 50 logotypów? Rozwiązanie jest bardzo dobre w niektórych przypadkach, ale ogólnie może być kłopotliwe.

Jeśli to twórcy mają udowadniać swoje prawo do posiadania autorstwa, a tak dzisiaj jest i kiedy pojawia się problem to twórca musi go rozwiązać bez pomocy UP to jak celowe jest rejestrowanie znaku?
Anna Witaszczyk

Anna Witaszczyk Specjalista ds.
obsługi klienta,
Lidl

Temat: Patent na znak towarowy, a prawo autorskie

SolidusPartners - zajmuje się całym procesem rejestracji znaków towarowych



Wyślij zaproszenie do