Temat: Strategia

Kto według Was powinien opracowywać strategię firmy? Podejść jest przynajmniej kilka, ciekaw jestem jakie jest Wasze zdanie i dlaczego właśnie to podejście według Was jest najbardziej odpowiednie?
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Strategia

A w jakim celu miałaby być ta strategia?
Elżbieta Pląskowska

Elżbieta Pląskowska Właścielka,
www.tlumaczenia-kmk.
pl

Temat: Strategia

Strategię może przygotować firma/konsultant zewnętrzny. Jednak musi być zaakceptowana i przyjęta za swoją przez właściciela firmy. Inaczej strategia będzie sobie a rzeczywistość sobie. Osobiście preferuję przygotowanie strategii po konsultacjach z mądrymi ludźmi i przeczytaniu na nowo podstawowych książek (Kotler, Drucker etc.)

Jak zwykle piszę z pozycji niedużej firmy. Większość wypowiedzi koncentruje się na dużych firmach gdzie być może jest inaczej.

pozdrawiam

Temat: Strategia

Andrzej Góralczyk:
A w jakim celu miałaby być ta strategia?
Pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników. Tak, aby maksymalizować ich korzyści z działalności organizacji.
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Strategia

Michał Ksiądzyna:
Andrzej Góralczyk:
A w jakim celu miałaby być ta strategia?
Pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników. Tak, aby maksymalizować ich korzyści z działalności organizacji.

No to może zarządzający + właściciele + pracownicy?

:-)
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Strategia

Andrzej Góralczyk:
Pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników. Tak, aby maksymalizować ich korzyści z działalności organizacji.

No to może zarządzający + właściciele + pracownicy?

:-)

To byłoby interesujące :)

Nota bene - już samo założenie pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników w strategii przedsiębiorstwa jest interesujące.
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Strategia

Damian Hajduk:
Andrzej Góralczyk:
Pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników. Tak, aby maksymalizować ich korzyści z działalności organizacji.

No to może zarządzający + właściciele + pracownicy?

:-)

To byłoby interesujące :)

Nota bene - już samo założenie pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników w strategii przedsiębiorstwa jest interesujące.

To jest możliwe i daje niesamowite efekty, bo wszyscy są zainteresowani powiększaniem torcika, a nie targaniem się po zębach o jego podział.

Robiłem takie rzeczy z kilkudziesięcioma przedsiębiorstwami, w połowie ubiegłej dekady, kiedy jeszcze jedynie słuszny głos liberałów z jednej, a notabli związkowych z drugiej nie był decydujący.

Przy czym strategię w taki układzie tylko w jednej firmie, w Wielkopolsce. W innych to były porozumienia zbiorowe, często jako załącznik do zbiorowego układu pracy.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Strategia

Andrzej Góralczyk:
To jest możliwe i daje niesamowite efekty, bo wszyscy są zainteresowani powiększaniem torcika, a nie targaniem się po zębach o jego podział.
:) Dla Pana jak i dla mnie to oczywiste, i jeszcze pewnie
dla paru forumowiczów również.
Robiłem takie rzeczy z kilkudziesięcioma przedsiębiorstwami, w połowie ubiegłej dekady, kiedy jeszcze jedynie słuszny głos liberałów z jednej, a notabli związkowych z drugiej nie był decydujący.
Ach, złote lata 90-te :)
Przy czym strategię w taki układzie tylko w jednej firmie, w Wielkopolsce. W innych to były porozumienia zbiorowe, często jako załącznik do zbiorowego układu pracy.
To i tak dobrze, że chociaż w jednej firmie natrafił Pan na
podobne myślenie.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Strategia

Zgadzam się z Andrzejem. Oczywiście, że wszyscy zainteresowani mogą usiąść razem. CO nie zmienia faktu, że i tak to właściciele mają ostatnie słowo. Pytanie - czy posłuchali wszystkich stron ? Nie chodzi o to kto "wygra" . Chodzi o to ,żeby mieć max. informacji. Im więcej tym lepiej.
Jeszcze dorzuciłabym odbiorców/klientów.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 10.12.10 o godzinie 19:52
Barbara Bzura-Zielińska

Barbara Bzura-Zielińska zarządzanie, praca
własna

Temat: Strategia

Strategię rozwoju firmy powinien opracować kompetentny wybrany zespół. Czy będzie to zespół wewnętrzny, zewnętrzny czy łączony zależy od specyfiki działalności i predyspozycji osób pracujących. Konsultant z zewnątrz może być przydatny lub okazać się zbędnym członkiem zespołu.

konto usunięte

Temat: Strategia

Strategię powinien pisać ten, kto ma z niej największy interes, ona powinna być wyznacznikiem jego działania. Pracownicy się zmieniają, kooperanci także, jedynie nie zmienia się właściciel. Poza tym każdy z pracowników czy kooperantów będzie miał ograniczone do swojej działki spojrzenie, a przy strategii trzeba mieć spojrzenie szersze i bardziej ogólne.
Nie wyobrażam sobie także tworzenia strategii przez osoby/firmy z zewnątrz, one mogą jedynie wspomóc wiedzą i doświadczeniem proces wyłaniania i formalizowania strategii.
Powyższe nie zmienia faktu, że przy technicznym opracowywaniu strategii (badania itp.) powinien uczestniczyć jak największy zespół ludzi.
Maciej Sztompke

Maciej Sztompke Ekspert Business
Excellence

Temat: Strategia

Michał Ksiądzyna:
Andrzej Góralczyk:
A w jakim celu miałaby być ta strategia?
Pogodzenia interesów właścicieli, zarządzających i pracowników. Tak, aby maksymalizować ich korzyści z działalności organizacji.

Witam,

Blisko, bliziutko ale... troszkę inna "trójca":

Kryterium dobrej strategii formułowane jest jako jednoczesne i ciągłe spełnianie następujących warunków koniecznych (Goldratt, Reichheld):

1. Zapewniać zarabianie WIĘCEJ pieniędzy (jednostek celu) TERAZ i W PRZYSZŁOŚCI.

2. Zapewniać bezpieczne i satysfakcjonujące środowisko pracy TERAZ i W PRZYSZŁOŚCI.

3. Zadowalać rynek TERAZ i W PRZYSZŁOŚCI.

Pierwsze kryterium zapewnia realizację interesów Właścicieli.

Drugie kryterium zapewnia realizację interesów Pracowników (zarządzający są również pracownikami! - porównajcie strategie przetrwania na stanowiskach kierowniczych).

Trzecie kryterium zapewnia realizację interesów Klientów
(i tego elementu brakowało w poprzednich wypowiedziach)

Konieczność warunków oznacza, że firma chcąc się rozwijać niezależnie od okoliczności zewnętrznych (a więc kierując się DOBRĄ strategią) nie może naruszać ŻADNEGO z tych warunków.

Naruszenie któregokolwiek warunku w dłuższej perspektywie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa firmy.

Reasumując:
- mając powyższe kryteria, ocena czy dana strategia jest dobra czy zła jest stosunkowo proste;
- sformułowanie DOBREJ strategii jest zadaniem trudnym ale nie NIEMOŻLIWYM (są firmy które mają dobre strategie = istnieją na rynku i rozwijają się w skali kilkudziesięcioletniej);
- DOBRĄ strategię może sformułować KAŻDA organizacja posługując się dostępnymi narzędziami logicznego wnioskowania (np. Thinking Processes - Theory Of Constraints - Goldratt).

Jedynym podmiotem który ma prawo (i obowiązek) sformułowania CELU a następnie STRATEGII jego osiągania jest WŁAŚCICIEL, który powołuje daną organizację do życia.
To jakimi siłami i środkami to zrobi jest już mniej istotne.

Sęk w tym, że przerażająco duży odsetek organizacji funkcjonujących na rynku nie ma ŻADNEJ strategii rozumianej jako to co zostało zdefiniowane powyżej.

Natomiast to co znaczna część z nich uważa że ma i nazywa strategiami to:
- albo są to złe strategie (nie spełniają jednego lub więcej warunków koniecznych = stąd tyle firm tak szybko upada);
- albo są to w istocie plany doczołgania się do następnego kwartału/roku;
- albo są to warunki zapewniające co najwyżej bezsilne dryfowanie w rynkowym otoczeniu.

Pozdrawiam serdecznie

Maciej Sztompke
Elżbieta Pląskowska

Elżbieta Pląskowska Właścielka,
www.tlumaczenia-kmk.
pl

Temat: Strategia

Taki opis strategii według mnie sprawdza się zarówno w niedużej firmie jak i w wielkim koncernie.
Jest prosty,zrozumiały i daje szansę na sukces.

Cieszę się, że krążąc po wątkach znalazłam coś dla niedużej firmy też.

konto usunięte

Temat: Strategia

Michał Ksiądzyna:
Kto według Was powinien opracowywać strategię firmy? Podejść jest przynajmniej kilka, ciekaw jestem jakie jest Wasze zdanie i dlaczego właśnie to podejście według Was jest najbardziej odpowiednie?

Witam,

pytanie sformowane jest ogólnie, więc i odpowiedź będzie ogólna, choć przyjmijmy, że dotyczy większych organizacji.

Strategię przygotowuje zespół złożony z pracowników organizacji oraz zewnętrznych konsultantów. Takie podejście pozwala zapewnić zespołowi wiedzę na temat samej organizacji i jej rynku zarówno z 'środka', jak i z zewnątrz; to zewnętrzne spojrzenie konsultantów jest istotne.
Strategię zleca Zarząd i to jest Ok, bo będzie ją realizował, więc powinien się z nią identyfikować.

Problem widzę w tym, by do zespołu włączyć odpowiednich ludzi, osoby nie tylko posiadające wiedzę fachową, ale także inteligentne i odważne.
Marek Skomorowski

Marek Skomorowski Management
Consultant, Bain &
Co., MBA Class 2016
Kellogg...

Temat: Strategia

Michał Ksiądzyna:
Kto według Was powinien opracowywać strategię firmy? Podejść jest przynajmniej kilka, ciekaw jestem jakie jest Wasze zdanie i dlaczego właśnie to podejście według Was jest najbardziej odpowiednie?

Problem nie leży w tym, kto opracuje strategię tylko jak ją potem skutecznie wdrożyć.

Często bardzo dobra strategia nie jest akceptowana przez różne działy firmy i choćby zapewniała trwałą przewagę na lata, to nic nie da jeśli tylko część firmy ją realizuje.

Dlatego chyba rzeczywiście najlepiej włączyć w proces tworzenia strategii członków różnych działów, bo wtedy tworzą coś "dla siebie" i są w stanie łatwiej się utożsamić z tym co zostało stworzone w ramach strategii.
Katarzyna Tofil

Katarzyna Tofil Wlasciciel, Deliss
Puglia

Temat: Strategia

Wazne jest nie tylko opracowanie samej strategii (moze to zrobic rowneiz zespol ekspertow zewnetrzych np. Boston Consulting Group, ktory ukierunkowal strategie Hondy), ale i umiejetnosc wdrazania jej w stale zmieniajacym sie srodowisku. Ci, ktorzy opracowuja strategie dlugoterminowa musza byc kompetentni, posiadac kompletna wiedze na temat rynku, w ktorym firma funkcjonuje oraz musza byc elastyczni w stosunku do tegoz otoczenia. Umiejetnosc przewidywania jest tutaj decydujaca, gdyz zmeiniajace sie warunki rynkowe wymuszaja modyfikacje samej strategii firmy (jak w przypadku sektora IT, gdzie strategia firmy powinna byc stale weryfikowana i dostosowywana do potrzeb rynkowych).
Maciej Sztompke

Maciej Sztompke Ekspert Business
Excellence

Temat: Strategia

Marek Skomorowski:

Problem nie leży w tym, kto opracuje strategię tylko jak ją potem skutecznie wdrożyć.

Często bardzo dobra strategia nie jest akceptowana przez różne działy firmy i choćby zapewniała trwałą przewagę na lata, to nic nie da jeśli tylko część firmy ją realizuje.

Witam,

Kontynuując rozważania nt. DOBREJ strategii przyjmijmy następujące założenie:
DOBRA strategia to taka która skutecznie odpowiada nie tylko na pytania:

1. Co zmienić?

i

2. Na co zmienić?

ale również na nie mniej ważne pytanie:

3. Jak spowodować zmianę?

Innymi słowy - "niewdrażalna" strategia jest po prostu strategią złą...

Pozdrawiam serdecznie

Maciej Sztompke
Maciej Sztompke

Maciej Sztompke Ekspert Business
Excellence

Temat: Strategia

Katarzyna Tofil:
Umiejetnosc przewidywania jest tutaj decydujaca, gdyz zmeiniajace sie warunki rynkowe wymuszaja modyfikacje samej strategii firmy (jak w przypadku sektora IT, gdzie strategia firmy powinna byc stale weryfikowana i dostosowywana do potrzeb rynkowych).

Witam,

Oj, oj, to chyba nie do końca tak...

DOBRA strategia to taka, która zapewnia firmie bezpieczny rozwój niezależnie od zmieniających się warunków rynkowych.

Jeśli przyjrzymy się trzeciemu warunkowi koniecznemu DOBREJ strategii (wszystkie trzy cytowałem kilka wypowiedzi wyżej):

3. Zadowalać rynek TERAZ i W PRZYSZŁOSCI

to widzimy od razu, że DOBRA strategia uwzględnia zmieniające się potrzeby rynkowe i jej samej przy zmieniającym się rynku zmieniać nie trzeba...

Nota bene proponuję w ogóle zastanowić się nad sensem działań typu długoterminowy forecast. Jaka jest trafność takich działań?
Czy czasem nie jest o wiele korzystniejsze na bieżąco dostosowywać własne procesy wytwórcze do zmieniającego się (powiedzmy to szczerze) nieprzewidywalnie rynku niż usilnie starać się złapać króliczka w postaci trafnej prognozy rynkowej...

Pozdrawiam serdecznie

Maciej Sztompke
Barbara Bzura-Zielińska

Barbara Bzura-Zielińska zarządzanie, praca
własna

Temat: Strategia

Marek Skomorowski:
Problem nie leży w tym, kto opracuje strategię tylko jak ją potem skutecznie wdrożyć.

Strategia bez opracowanych metod wdrożenia nie jest strategią.
Barbara Bzura-Zielińska

Barbara Bzura-Zielińska zarządzanie, praca
własna

Temat: Strategia

Maciej Sztompke:

DOBRA strategia to taka, która zapewnia firmie bezpieczny rozwój niezależnie od zmieniających się warunków rynkowych.
Nota bene proponuję w ogóle zastanowić się nad sensem działań typu długoterminowy forecast. Jaka jest trafność takich działań?
Czy czasem nie jest o wiele korzystniejsze na bieżąco dostosowywać własne procesy wytwórcze do zmieniającego się (powiedzmy to szczerze) nieprzewidywalnie rynku niż usilnie starać się złapać króliczka w postaci trafnej prognozy rynkowej...

Prognozujemy zawsze bez względu na to, czy będzie to mniej lub bardziej trafna prognoza rynkowa długoterminowa czy też krótkoterminowa. Ważne jest jednak, aby pracownicy przedsiębiorstw firm czy organizacji nie mieli sprzecznych interesów.Barbara Bzura-Zielińska edytował(a) ten post dnia 12.12.10 o godzinie 19:33

Następna dyskusja:

strategia




Wyślij zaproszenie do