Monika K.

Monika K. HR Manager /
Employer Branding /
Rekrutacje

Temat: KPI - Kluczowe Wskaźnik Wydajności

Drodzy Koledzy i Koleżanki,
Czy ktoś z Was ma doświadczenie w zakresie wdrożenia programu KPI (Kluczowych Wskaźników Efektywności) w Waszych organizacjach.

Jakie macie doświadczenia w tym zakresie? Czy moglibyście polecić jakąś firmę doradczą lub szkoleniową, która mogłaby się pochwalić wdrożonymi projektami z tego obszaru?

Będę zobowiązana za wszystkie informacje oraz Wasze wskazówki/podpowiedzi.Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.07.13 o godzinie 19:23
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: KPI - Kluczowe Wskaźnik Wydajności

Sorki za mój ton... ale do czego Ci firma zewnętrzna (i pisze to konsultant, który z takich zleceń niby ma żyć - sic!)???

Ustalony cel firmy -> cele obszarów (produkcja/logistyka/utrzymanie ruchu/itd.) -> sprawdzenie, czy zaproponowane KPI nie są sprzeczne i wzajemnie wykluczające się; informacja do osób, które KPI będą dotyczyć (po co, jak będą liczone, przez kogo, jaki wpływ na firmę i obszary - nie tylko mój, ale innych) i marchewka (wpływ na premię).

Przykłady:
KPI Handlu: dostawa zamówienia Klienta - cel: w ciągu 48 godzin.
KPI Logistyki: zapasy wyrobów gotowych - cel: nie większe niż 24 godzinna sprzedaż (przy czasie produkcji 48 godzin).
KPI zrobione po to, by uwalać premię pracownikom, bo jak się nie odwrócą, to i tak nerki z tyłu...

Czasami wdrażałem KPI tylko "chwilowo" (na okres 3-6 miesięcy) by pokazać co jest ważne. Liczba KPI nie może być zbyt duża, bo... już nikt nie będzie wiedział o co chodzi; są standardowe: poziom obsługi Klienta (OTD, OTIF), który powinien dotyczyć także produkcji; zapasy materiałów/wyrobów gotowych (mogą dotyczyć także handlu, a nie tylko planowania/logistyki/łańcucha dostaw), absencja (dane zbierane przez HR, ale info zwrotne do kierowników obszarów, bo to pierwszy element sprawdzający zadowolenie pracowników w firmie).

Pzdr
KG

konto usunięte

Temat: KPI - Kluczowe Wskaźnik Wydajności

W mojej ocenie zatrudnienie zewnętrznego eksperta może być pomocne z dwóch powodów. Pierwsze to tzw. nowe, szersze (wolne od wewnętrznej rutyny) spojrzenie na firmę - wbrew pozorom rzecz dość istotna. Po drugie zaś taki zewnętrzny ekspert może bardziej robić za autorytet niż osoba z firmy, a przy tym jest wolny od wszelkich "układzików" wewnętrznych, co szczególnie na etapie wdrożenia może mieć znaczenie. Niestety czasem jest tak, że nawet najlepszy pomysł może być położony z powodów zupełnie banalnych, takich np. jak zbyt słabe umocowanie w strukturze pracownika, który ma to wdrażać (kadra zarządzająca go olewa), czy też zwykła antypatia wynikająca z jakichś wewnętrznych animozji (znowu go olewają). Najistotniejsze jest żeby w sprawę był zaangażowany główny szef - ludzie muszą widzieć, że mu zależy na tym projekcie.

Jeśli idzie o szczegóły metodyczne to rzecz jasna podstawą jest spójność celów, a w konsekwencji mierników. Jeśli zrobisz to przy pomocy ZKW to pamiętaj żeby cele w poszczególnych płaszczyznach były spójne. Tak samo przy kaskadowaniu celów muszą one być spójne na wszystkich poziomach. Z tym jest często problem i wtedy cały projekt jest bez sensu. Trzeba to też połączyć z systemem motywacyjnym. Ale pamiętać, że jak się zrobi niespójne cele to wychodzi płacenie ludziom kasy bez sensu. Warto też pamiętać, że w większości przypadków trudno jest tak dobrać miernik żeby jeden w 100% ogarniał cel. Robi się wtedy po 2-3 mierniki, które wzajemnie się uzupełniają. Pamiętaj też o miernikach "dyscyplinujących" jako dodatkowych względem mierników podstawowych - może bowiem być czasem tak, że cel jest tak sformułowany, że jego realizacja może pogorszyć inne parametry.

To tyle tak na gorąco.

Pozdrawiam,
PS
Monika K.

Monika K. HR Manager /
Employer Branding /
Rekrutacje

Temat: KPI - Kluczowe Wskaźnik Wydajności

Dziękuję za odpowiedzi.
Nasz zamysł pokrywa się z podejściem Pana Piotra.
Podjęłam próbę zebrania ofert konsultantów/firm z doświadczenie w projektach tego typu. Temat jest nadal otwarty, więc gdyby ktoś z Państwa miał ochotę podzielić się swoimi doswiadczeniami - chętnie się z nimi zapoznam.

Pozdrawiam
MK
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: KPI - Kluczowe Wskaźnik Wydajności

Monika, polecam ci połączenie podejścia Piotra i Konrada. Oznacza to, że konsultant jest moderatorem prac realizowanych przez menedżerów. Przy tego typu zmianie uważam wręcz za konieczne aby pracownicy uczestniczyli w tworzeniu KPI. Jeżeli zostaną im narzucone znajdzie się 20 problemów na 1 m2.

Miłego.
Tomasz Morawik

Tomasz Morawik Zajmuję się
budowaniem przewagi
konkurencyjnej
przedsiębi...

Temat: KPI - Kluczowe Wskaźnik Wydajności

Witam,

Zgadzam się z moimi przedmówcami, przy dobieraniu KPI istotni są zarówno pracownicy jak i świeże spojrzenie.
zawsze dobrze jest odnaleźć równowagę, to dobrze robi każdemu projektowi.

Po tym jak wskaźniki zostaną dobrane, cele ustalone warto zastanowić się jak będziemy monitorować poziomy czy ustalać cele.

Ja ze swojej strony zapraszam na naszą stronę http://wirtualnyanalityk.pl, wdrożyliśmy elastyczne narzędzie które zostało zaprojektowane aby monitorować KPI a później na podstawie tych wskaźników stworzyć zrównoważoną kartę wyników. Dodam tylko że bezpłatnie można je wypróbować przez okres 30 dni. Serwis zawiera również wzorcową bazę KPI, co może Pani przydać się podczas doboru wskaźników.

Następna dyskusja:

pracownicy tymczasowi, kluc...




Wyślij zaproszenie do