Wojciech
Pigłowski
Prezes, firmy z
branży IT
Temat: Kara umowna pomimo dotrzymania wyznaczonego terminu ?
Wykonawca przeprowadził dostawę sprzętu w ostatnim dniu terminu umowy tj. dnia 27.12.2013r.Zamawiający nie przyjął dostawy, ponieważ wg zamawiającego jeden z kilkudziesięciu produktów nie spełniał wymogów SIWZ , a konkretnie chodziło o jedną funkcję aparatu cyfrowego.
Według wykonawcy ów sprzęt spełniał wymogi, ale zamawiający był zdania odmiennego, zatem nie przyjął całej dostawy sprzętu. Na marginesie - sporny produkt stanowił ok 1% wartości całej umowy dostawy.
Zamawiający sporządził protokół rozbieżności i wezwał osobnym pismem do wykonania dostawy podając nowy termin 31.12.2013r.
Wykonawca dotrzymał nowego terminu i 30.12.2014r. dostarczył ten sam sprzęt, który tym razem spełnił wymogi SIWZ według zamawiającego, a więc zamawiający przyjął dostawę i podpisał protokół.
Następnie zamawiający naliczył wykonawcy karę z tytułu niedotrzymania przez wykonawcę terminu dostawy 27.12.2013r. i naliczył karę za dzień 28 i 29.12.2013r.
Umowa w kwestii kar zawiera 2 punkty :
1/ Za niedotrzymanie terminu umowy - 1% wartości umowy za dzień zwłoki
2/ Za niedotrzymanie wyznaczonego terminu na usunięcie wady w dostawie - 0,5% wartości umowy za dzień zwłoki
ZAM skorzystał z punktu 1/ umowy i naliczył karę, mimo że sam wyznaczył kolejny termin dostawy.
Czy naliczenie kary jest zasadne?
Czy co do zasady powinno się naliczyć karę mimo że dostawa nastąpiła w terminie a brak odbioru wyniknął ze sporu pomiędzy zamawiającym i wykonawcą co do spełniania wymogów przez sprzęt, jak również zamawiający sam wyznaczył pismem kolejny termin, którego wykonawca dotrzymał ?
Pozdr