Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: outsourcing w TPM

Hej

mam pytanie czy ktoś się spotkał z czymś takim jak outsourcing w TPM ??

Pytam z ciekawości, ja się osobiście nie spotkałem ale może ktoś....

Pozdrawiam

Adrian
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: outsourcing w TPM

Adrianie,
możesz rozwinąć ten temat? Czego chcesz się dowiedzieć na ten temat?

Ja akurat znam takie firmy w których zarządzanie UR odbywa się wg filozofii TPM a jednocześnie korzysta się z Outsourcingu zewnętrzengo - frima wykonująca zadania obsługi technicznej i również stosuje się do standardów TPM.

Ciekaw jestem co Cię tak naprawdę interesuje?? Troszeczkę szerzej prosiłbym Cię o rozwinięcie tematu.

Pozdrawiam

wm

ps podczas pierwszego modułu Strategia TPM w nowym cyklu TPM Koledż będę o tym też mówił - czyli jak zintegrować strukturę SUR włączając w to outsourcing w połączeniu z AM/PM oraz planowaniem prac UR.Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.06.13 o godzinie 22:00
Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: outsourcing w TPM

Hej

Interesuje mnie typowy, czysty TPM przeprowadzany przez produkcję. Czy można do poddać pod outsourcing.

załóżmy że firma ma pełne obłożenie dla swoich linii produkcyjnych przez 5 dni w tyg. Jedyna opcja na "większego" tpm jak mycie, rozbieranie maszyn, smarowanie to sobota, niedziela.

No i tu rodzi mi sie pytanie czy można, czy są takie praktyki że oddaje się to pod outsourcing. Być może nawet pracownicy tej firmy mogliby robić to na umowę zlecenie dla innej firmy zewnętrznej wykonującej ów tpm w ramach outsourcingu.

Do tej sytuacji można dorzucić jeszcze sobotę w nadgodzinach i w tym momencie nawet nie ma możliwości żeby ktoś z produkcji przyszedł na dodatkowe czynności ..

mam nadzieje że wyraziłem sie jasno :)

Jakoś mnie tak to naszło po rozmowie z znajomymi którzy mieszkają w niemczech i ów znajomy "dorabia" w soboty czyszcząc maszyny dla bmw - a nie jest ich pracownikiem.
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: outsourcing w TPM

Hej Adrian,
reasumując, chciałbyś AM wyotsourcować w taki sposób, aby to firma zewnętrzna wykonywała czynności, które powinien wykonywać operator podczas swoich codziennych obowiązków.

No cóż - powiem to w ten sposób, że wówczas AM nie ma sensu. Cała ideologia polega na tym, aby zaangażować operatora w proces obsługi technicznej. Jeżeli brakuje czasu na te czynności to tak naprawdę AM jest tylko z nazwy i nic z tego nie wynika. Chcąc aby AM naprawdę był skuteczny i funkcjonował to trzeba zweryfikować zakres zadań wchodzących w AM oraz sprawdzić ich zasadność - tutaj proponuję analizę niezawodnościową.
Być może w programie są zadania, które tylko i wyłącznie zajmują czas a żadnego pożytku z nich nie ma.

Połączenie Outsourcingu i TPM sprawdza się w sytuacji, gdy operatorzy zgłaszają anomalie, których sami nie mogą wyeliminować i wówczas zadania te wykonywane są przez służby UR - które są outsourcowane.

To co wspominasz o swoim koledze z Niemiec, że na weekendy czyści maszyny w fabryce - to ja sam taki model stosowałem u siebie w fabryce. Niemniej jednak to nijak się ma z AM. Systematycznie czyściłem kotły wulkanizacyjne - wymóg technologiczny. Tą czynność zlecaliśmy na zewnątrz firmie, która robiła to sprawnie szybko i solidnie no i to co najważniejsze - taniej.
Moi ludzie - operatorzy koncentrowali się na kluczowych elementach maszyn i urządzeń - inspekcje i kontrole oraz drobne naprawy, natomiast UR wykonywała większe i bardziej skomplikowane zadania (włączając w to outsourcing).

Kiedyś miałem takie zdarzenie, że firma sprzątająca - czyściła ciągi komunikacyjne oraz gniazda produkcyjne. Wykonując swoją pracę nie zwracali uwagi na wszelkiej maści podłączenia i tym samym odłączając poszczególne przewody. Wynik był taki, że po weekendzie na pierwszej zmianie technicy mieli roboty po pachy, gdyż musieli wszystko po kolei podłączać:-)

To nas nauczyło, że w gnieździe znajdują się osoby przeszkolone i to one mogą wykonywać wszelkie czynności obsługowo - użytkowe.

Pozdrawiam
Adrian Motyl

Adrian Motyl Poprawiam
efektywność Twoich
maszyn

Temat: outsourcing w TPM

Hej

Dziękuję Panie Wojciechu o odpowiedz.

ogólnie teoryzuję, na szczęście mamy u nas jeszcze czas na TPM :)

Myślę tu też nie o czynnościach codziennych jak czyszczenie czujników czy przesmarowanie śruby kulowej na koniec tygodnia.

Myślę tu o sytuacji kiedy do tej pory z racji czasu były prowadzone prace np smarowanie, wymiana łożysk przez produkcję ale zajmowało to raz w miesiącu 6 godzin i była to zazwyczaj sobota. Teraz firma ma takie obłożenie na produkcję że fizycznie nie ma czasu. Oczywiście bezsporny jest tu fakt że jest to konieczne i bardzo ważne dla utrzymania niezawodności parku

No i tu moje "rozmyślania" czy ktoś sie spotkał z outsourcingiem że np operator w ramach umowy zlecenie dla firmy XYZ podwykonawcy prac outsourcingu w ur dla właściwej organizacji wykonuje w niedzielę prace jakie do tej pory wykonywał w tygodniu - kiedy był na to czas, a wiec np nawiązując do Pańskiego przykładu operator czyści przytoczone gniazda produkcyjne w niedzielę z racji tego że nie ma czasu w tygodniu - bo nagle przed wakacjami wzrosła produkcja.

plusy takiego rozwiązania widzę że prace tpm dalej są prowadzone przez osoby z produkcji, specjalistów w temacie swoich maszyn i pomimo ciężkiej aczkolwiek pozytywnej zmiany związanej z produkowana ilością prace tpm sa nadal utrzymywane a nie zwracana do działo UR bądz zaniechane.
Wojtek Maczynski

Wojtek Maczynski Maintenance and
Reliability
Practitioner

Temat: outsourcing w TPM

Adrian M.:
Myślę tu o sytuacji kiedy do tej pory z racji czasu były prowadzone prace np smarowanie, wymiana łożysk przez produkcję ale zajmowało to raz w miesiącu 6 godzin i była to zazwyczaj sobota. Teraz firma ma takie obłożenie na produkcję że fizycznie nie ma czasu. Oczywiście bezsporny jest tu fakt że jest to konieczne i bardzo ważne dla utrzymania niezawodności parku
Tego typu akcje można prowadzić wtedy kiedy jest na to czas - np. Weekendy. Wówczas należałoby zmienić reguły prowadzenia AM w przedsiębiorstwie. Dodatkowo należy zbadać ryzyko, że jeżeli pewne rzeczy nie zostaną zrobione to co wówczas się stanie? Czy takie ryzyko jest do akceptacji?
Jeżeli chodzi o politykę smarowania to tutaj nie ma "wybacz". Warto podkreślić fakt, że smar jest elementem konstrukcyjnym no i trzeba o niego dbać. Zresztą stare porzekadło mówi - jak nie posmarujesz to nie pojedziesz:-)
Kwestia kto to robi: operator, technik to już inna sprawa.
No i tu moje "rozmyślania" czy ktoś sie spotkał z outsourcingiem że np operator w ramach umowy zlecenie dla firmy XYZ podwykonawcy prac outsourcingu w ur dla właściwej organizacji wykonuje w niedzielę prace jakie do tej pory wykonywał w tygodniu - kiedy był na to czas, a wiec np nawiązując do Pańskiego przykładu operator czyści przytoczone gniazda produkcyjne w niedzielę z racji tego że nie ma czasu w tygodniu - bo nagle przed wakacjami wzrosła produkcja.

Ja osobiście nie spotkałem się z takim rozwiązaniem i osobiście nie polecałbym tego wariantu. Po pierwsze wiąże się to z dodatkowymi kosztami dla pracowników - wiem, że zaraz będzie larum podniesiony z tego tytułu. Z drugiej strony to może wejść już w nawyk i w momencie kiedy trzeba będzie wrócić do stanu sprzed zwiększonej produkcji - to zaczną się problemy. Bo wcześniej w soboty przychodziliśmy robiliśmy AM i mieliśmy dodatkowo za to płacone, a teraz mamy to wykonywać za te same pieniądze???
Jest to bardzo delikatna kwiestia. Tak pozatym jest to swego rodzaju wypaczenie samej koncepcji AM.

Skoro już rozważamy outsourcing to wydzielamy konkretne czynności - np. polityka smarownicza. Są firmy, które oferują takie usługi i możemy te czynności wydzielić na zewnątrz. Wówczas "operator" nie będzie miał w zakresie swoich czynności autnomicznych tych związanych z smarowaniem. W wielu firmach gdzie prowadzę prijekty i szkolenia z TPM taki wariant jest praktykowany, że pewne prace są outsourocwane: smarowanie, remonty, przeglądy PM mechaniczne, diagnostyka etc. Jeżeli to połączy się w jeden wspólny system to będzie to naprawdę fajnie działało.

Może warto przedefiniować zakres AM i skupić się na Inspekcji i wykrywaniu anomalii a ich eliminację scedować na służby zewnętrzne - warunek bezwzględna kontrola tych działań z poziomou planowania i koordynowania tych prac.

No ale może ktoś inny ma z tym inne doświadczenia i może się podzielić.

Pozdrawiam
wm

Następna dyskusja:

TPM na wóżki widłowe




Wyślij zaproszenie do