konto usunięte

Temat: Jakie znacie koncepcje opisu architektury oprogramowania ?

Czy znacie jakieś inne aniżeli poniżej opisane koncepcje opisu architektury oprogramowania ? Zapraszam do dyskusji

http://www.goldenline.pl/forum/architektura-oprogramow...

W celu poprawnego zbudowania systemu informatycznego należy wpierw stworzyć jego plan, czy inaczej abstrakcyjny model (Hofmeister 2000 r.). Taki model umożliwia wspólne prace nad docelowym systemem wszystkim zainteresowanym osobom biorącym udział w projekcie poprzez utworzenie odpowiedniego wyobrażenia docelowego systemu, bądź jego części. Wynika stąd, że model projektowanego systemu informatycznego jest podstawowym elementem architektury oprogramowania.
W 1987 roku Zachman opublikował zarys architektury systemu informacyjnego (ang. enterprise architecture). Ogromną zaletą tej koncepcji było zorganizowanie grup pewnych modeli w perspektywy, które opisywały procesy biznesowe przedsiębiorstwa oraz określenie podstawowych reguł ich opracowywania. Koncepcja ta wprawdzie nie dotyczyła wyłącznie architektury oprogramowania, jednakże znalazły się tam m.in. modele związane z jej opracowaniem. Dlatego też pierwszą dość poważną pozycją w opisie architektury oprogramowania uważa się koncepcję Perry’ego i Wolfa z 1992 roku (Software Architecture = {Elements, Form, Rationale}), która to koncepcja stała się również podstawą rozwoju języków opisu architektury ADL (Medvidovic 2000 r.). Model ten jednakże był z jednej strony dość ogólny, a z drugiej nie pokazano jego zastosowania w wielu ówczesnych różnorodnych środowiskach programistycznych. Rok później Mary Shaw i David Garlan wypełnili tę lukę prezentując opracowanie, w którym zebrali i zinwentaryzowali wykorzystywane ówcześnie style architektoniczne (które w pewnych warunkach uważali jako architekturę oprogramowania). W następnych latach to zestawienie zostało znacznie wzbogacone przez liczne środowiska i autorów przyjmując formę tzw. wzorców architektonicznych (Buschmann - 1996 r.). Równolegle powstała propozycja tzw. wzorców projektowych znanych pod nazwą wzorców GoF (Gamma - 1995) (ang. Gang of Four). Wzorce GoF nie dotyczą architektury, a raczej są szablonami rozwiązań projektowych. W 1995 roku Philippe Kruchten zaproponował koncepcję perspektyw architektonicznych „4 + 1” (Kruchten 1995 r.), w której zakreślił podstawowe obszary związane z budową architektury i wskazał jednocześnie pewne powiązania pomiędzy poszczególnymi modelami opisywanymi w zdefiniowanych perspektywach. Należy zauważyć, że również obecnie koncepcja ta jest często i chętnie wykorzystywana, zwłaszcza, że jest podstawą metodyki RUP (Kruchten 1998 r.), która również obecnie jest powszechnie wykorzystywana przy budowie oprogramowania. W 2007 roku opracowano standard opisu architektury ISO/IEC 42010:2007, IEEE Std 1471-2000 (IEEE z 2007 r.), który opiera się m.in. na perspektywach architektonicznych postulowanych przez Philippe Kruchtena. Standard ten zakreśla ramy koncepcji opisu architektury. Obecne zaś koncepcje opisu architektury koncentrują się na architekturze sterowanej modelem – MDA (http://omg.org). Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że koncepcja perspektyw architektonicznych „4+1”, pomimo wielu prób jej modyfikacji (Tu z 2001 r., Kennaley z 2008 r., Liu z 2008 r.), nadal postrzegana jest jako „nieformalny standard” opisu architektury i trudno na dzień dzisiejszy wskazać jej wartościowego konkurenta. Przykładowo model 4 perspektyw Siemensa (Soni - 1995 r.), pomimo opublikowania w tym samym czasie co model Kruchtena, nie stał się tak popularny. Natomiast w ostatnich latach daje się zauważyć tendencje zmierzające do przedstawiania architektury oprogramowania w przestrzeni (Dwyer - 2001, Bonyuet - 2004, Eicker - 2007).