Karol W.

Karol W. Inwestor

Temat: Odpowiedzialnosc biura za swoją pracę

Witam,

Z tego co się orientuje biuro rachunkowe nie odpowiada przed US czy ZUS - tylko zawsze podatnik.

Pytanie jednak które mi się nasuwa to czy jeśli biuro prowadzi całą księgowość firmy(osoba fizyczna) czyli wypełnia dokumenty do zus, pity, rozliczenia z pracownikami, przygotowuje umowy, swiadectwa pracy itd. Czyli ogólnie robi praktycznie wszystko co potrzebne to czy np jeśli wypełnia pit11 za pracowników to powinno się podpisać na dokumencie , że to właśnie biuro (kto konkretnie) wypełniło ten dokument? Czy musi to zrobić własciciel osoba fizyczna, która zleca tę czynność firmie rachunkowej? Wydaje mi się, że jeśli zleca się usługę osobie o specjalistycznej wiedzy, która jest doradcą podatkowym to taka osoba powinna podpisywać wszelkie dokumenty które wykonuje.

Tak samo powinna się podpisywać pod stworzoną listą płac czy też na na rozliczeniach w księgach podatkowych.

Jak uważacie? kto powinien się podpisywać na dokumentach? Ja uważam, ze powinien złozyc podpis ten który faktycznie wykonuje obliczenia a nie właściciel firmy.

Pozdrawiam
Jarosław Szymczyk

Jarosław Szymczyk Kancelaria Radcy
Prawnego
prawoipodatki.com
Jarosław Szym...

Temat: Odpowiedzialnosc biura za swoją pracę

Witam

Odpowiedzialność, jej zakres itd. oraz to, kto się podpisuje pod dokumentami wynika w większości wypadków z treści umowy zawartej z biurem rachunkowym. Są takie biura, które przygotowują tzw. projekt danego dokumentu lub pisma i przekazują go klientowi do podpisu. Jest to legalne chociaż w zawodach zaufania publicznego może czasem stanowić naruszenie zasad etyki i nie zwalnia całkowicie z odpowiedzialności.
Trzeba zawsze czytać dokładnie umowę z biurem rachunkowym.
Karol W.

Karol W. Inwestor

Temat: Odpowiedzialnosc biura za swoją pracę

Zaciekawiło mnie to co Pan napisał...

Wg Pana opinii biuro rachunkowe bierze odpowiedzialność za dokumenty które tworzy ( bo przecież nie tworzy tego osoba fizyczna prowadząca działalność, tylko zleca obsługę całej księgowości firmie rachunkowej-doradcy podatkowemu) natomiast wg opinii urzędu to podatnik zawsze ma całą odpowiedzialność na sobie pomimo, że nie tworzył dokumentów (z tego co wiem jest tak również nawet jeśli nie podpisywał się pod dokumentami, chociaż moje biuro twierdzi że nie jest to możliwe żeby podpisywało dokumenty gdyż to podatnik składa deklarację itd).

Jaka jest prawda?

wg mnie jest to zupełnie niedorzeczne, aby osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która zleca obsługę księgową firmie specjalistycznej miała brać odpowiedzialność za to co tworzy ta firma. Dlaczego to podatnik ma tłumaczyć się oraz brać odpowiedzialność za dokumenty które tworzy dla niego doradca podatkowy. Po to zlecam usługę fachowcowi, aby były księgi, dokumenty prowadzone fachowo. Czy podatnik musi się znać na wszystkim i robic wszystko sam? A jak nawet zleca usługe fachowcowi to mimo tego że płaci nie małe pieniądze to na końcu i tak zostaje sam i ma się tłumaczyć z dokumentów które nie on sporządził?

Jest na to jakieś rozwiązanie? Czy można ustalić wiążąco prawnie, że osoba fizyczna prowadząca działalność nie odpowiada za to co zleca fachowcowi - doradcy podatkowemu prowadzącemu biuro rachunkowe, tylko faktycznie odpowiada ten kto dokumenty sporządził?

Nie ukrywam, że męczy mnie to ze przy każdej kontroli - US wzywa mnie mimo że jest zgłoszone że wszystkie dokumenty prowadzi biuro rachunkowe. Nawet jeśli kontrole uda się przeprowadzić w siedzibie biura rachunkowego to ja osobiście muszę wszystko wyjaśniać, pisać oświadczenia itd. Końcowo podpisać protokól z kontroli...Biuro otwiera jedynie segregatory, jeśli jest jakaś wątpliwość to pierwsze co dzwoni do mnie Pani z kontroli i proszę to wyjaśnić...jak mówię ze usługa jest zlecona fachowcowi i to on wie jak to wyjaśnić i dlaczego tak zrobił to zawsze słyszę, że to ja odpowiadam całym swoim majątkiem za błędy a nie firma której zlecam usługę.

Kiedyś miałem inne biuro rachunkowe, dość duzo robili błędów (wkryliśmy to poprzez tzw audyt zewnętrzny) i można było złożyć korektę. Niestety błedy były na nie korzyść US więc po korekcie od razu przyszła kontrola. Biuro w tym momencie wypowiedziało mi umowę bo po co im taki klient. Okazało się że było jeszcze kilka dość znaczących błedów, biuro miało ubezpieczenie więc jakąs tam kwotę udało się odzyskać - wiadomo że też nie bez kłopotów jak to z ubezpieczalniami...

Pytanie - w jaki sposób zapobiec takim sytuacją w przyszłości? Czy da się to zrobić prowadząc działalnośc jako osoba fizyczna czy konieczna jest zmiana formy i przekształcenie np w spółkę?

Pozdrawiam, wydaje mi się ze temat dość ciekawy - niestety moze nie jest to dobre forum na takie dyskusje, gdyż wiekszość udzielających się to pewnie właściciele biur którym zalezy jedynie na zrzuceniu całej odpowiedzialność za to co robią na klienta który ma jedynie terminowo płacić i nie marudzić - inaczej wypowiedzenie. Temat nie cieszy się zbytnią popularnością.

Następna dyskusja:

KPDA- Oferta Biura Rachunko...




Wyślij zaproszenie do