Hubert C.

Hubert C. wizja - kreacja -
promocja - redakcja
- koordynacja

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Tak właściwie dlaczego warto je stosować i jakie przynoszą wymierne rezultaty?
Zbyszek F.

Zbyszek F. A. Manager w SEPM

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

dobre pytanie znasz odpowiedź?

konto usunięte

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

chętnie się czegoś dowiem w tym temacie:)
Kamila K.

Kamila K. Specjalista ds
jakości

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

ciekawe kto zacznie :)
Artur G.

Artur G. 3D Control-Laserowe
pomiary 3D
Automotive -
Aerospace

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Dlaczego pierwszy wątek jest taki ..... trudny można by rzec :P
Jan Rewlak

Jan Rewlak Trener, TQMsoft

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Watek trudny, zgadzam sie, i dlatego sie chetnie wtrace.

Metody statystyczne to Matematyka, a Ona sie nie zmienia (pomijajac Jej rozwój, za którym swiat nie nadąża) w przeciwienstwie do norm, przepisów, wymagań klientów... A więc baza dla metod statystycznych jest silna. Czy to już samo nie wystarcza, żeby uwierzyć w ich skuteczność (pod warunkiem dobrego zastosowania!) ? Czy WARTO oceniać ich skuteczność ? Bo ktoś to musi zrobić nie za darmo. Zapytam inaczej, demagogicznie: czy ktoś badał skuteczność (i efektywność) poczty elektronicznej rezygnując z wysyłania listów czy faksów ? Czy ktoś oceniał skuteczność pracy grupowej wprowadzając takie zwyczaje w kulture organizacyjną ?

Ale dla niewiernych Tomaszy są sposoby, da się policzyć, że metody ststystyczne są skuteczne.

Moim ulubionym tematem jest SPC - jeśli ktoś ma trochę czasu i samozaparcia proponuję prostą symulację w Excelu: posymulować liczby losowe (z rozkladu normalnego - są funkcje w Excelu) wokół wartości stałej, a następnie wokół wartości zwiększającej się wg równania znanego ze szkoły podstawowej: y = ax + b (my to teraz nazywamy "trend"). Jak fajnie widać ten trend (zaburzenie procesu) na wykresie ! A jak komuś się zechce z kilku kolejnych wartości obliczyć średnią i te średnie wrzucić na wykres to trend zauważy jeszcze szybciej i wyraźniej ! To powinno niewiernych Tomaszy przekonac do potegi SPC !

Dla moli ksiazkowych mam inną propozycję: poczytać o funkcji "ARL" (Average Run Length) - to sposób na graficzne pokazanie skuteczności SPC (w skrócie: ARL pokazuje ile próbek trzeba pobrać, żeby dostać alarm, że z procesem coś zaczyna się złego dziać).

Dla liczących pieniądze najlepiej byłoby udowodnić, że SPC jest wynikowo tańsze niż klasyczna kontrola jakości (wyrywkowa lub 100%). Nie znam firmy, która by to liczyła, ale dałoby się (tu ocieramy się o temat kosztów jakości). Pisząc "wynikowo tańsze" mam nam myśli: koszty prowadzenia SPC i koszty ewentualnych (głównie tych niewykrytych) niezgodności.

Jest oczywiscie wiecej metod statystycznych niz SPC, ale po pierwsze na innych sie slabiej znam, a SPC ma wg mnie najwiekszy potencjal i tu moznaby najlepiej pokazac skutecznosc metod statystycznych.

Pozdrawiam. JR
Hubert C.

Hubert C. wizja - kreacja -
promocja - redakcja
- koordynacja

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

To w takim razie dlaczego jest to wciąż tak niepopopularne zagadnienie??

Z informacji jakie posiadam wynika, że tylko branża motoryzacyjna przekonała się do tego.
Grzegorz Król

Grzegorz Król Kierownik Jakości
Procesów, Whirlpool

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Może dlatego, że żeby SPC działało w praktyce to potrzebne jest zaangażowanie w dłuższym okresie czasu. I nie mówię tutaj o "słomianym" zapale, ale o rzetelnej pracy. Z doświadczenia wiem, że jeżeli tylko odpowiednie dane są dostępne do użycia SPC - to bardzo ułatwia to analizę tego co dzieje się podczas produkcji.

W Korporacji w której pracuje SPC jest popularny - i nie jest to przemysl motoryzacyjny.Grzegorz Król edytował(a) ten post dnia 02.06.08 o godzinie 15:39
Jan Rewlak

Jan Rewlak Trener, TQMsoft

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Milo czytac takie rzeczy ! AGD stosuje wiele narzedzi identycznie jak motoryzacja, czasami sie zastanawiam, czy nie lepiej. Mam duzy kontakt z branza motoryzacyjna w Polsce (poza byciem kierowca auta :-) i zaryzykowalbym teze, ze mimo, ze wiekszosc firm tej branzy stosuje SPC, to mniejszosc robi to poprawnie i w sposób przynoszacy wiecej korzysci niz pracy. Niestety z reguly SPC "robi sie" bo wymaga norma i/lub klient, traktujac to jak kolejny uciazliwy wymóg formalny. Nie rozumie sie, ze SPC to znacznie wiecej niz wyrywkowa kontrola wyrobów i zapisywanie, ze sie ja wykonalo. SPC powinno byc prowadzone "on-line" a nie, jak w wielu firmach "off-line" - np. raz na zmiane kierownik zmiany spojrzy "jak szlo", a jak stwierdzi, ze 3 godziny temu niezbyt dobrze, to juz jest z reguly "po ptokach" - i albo pomijamy sprawe milczeniem, albo sortujemy magazyn...
Pozdrawiam!
Pawel Gaca

Pawel Gaca Kierownik, P&G
Gillette

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

no, no,... clakiem ladnie :) nie tylko SPC jest stosowane przez AGD czy samochodowke :) wezcie pod uwage iz statystyka jest bardzo dobrym narzedcziem dla farmacji gdzie mamy do czynenie z probami niszczacymi :) a wiarygodnosc w dane musi byc 100% czyli proces, jego stabilnosc + walidacja + dowody czyli stosowana statystyka w kontroli porcesu daje pewnosc iz produkt ktory wysylasz na rynek jes twolny od wad badz jest wolny od wad w 99,999% :)

na marginesie duze firmy bazuja tylko na statystyce :) wiem to z doswiadczenia.

Osobiscie uwazam iz statystyka jest ok ale potrzeba sporo wysilku aby wyjasnic pracownikom produkcji znaczenie zbierania danych hmm nie normalnych danych ale rzetelnych ! danych ktore sa cos warte bez nich.... stats. jest do nczego :)
Jan Rewlak

Jan Rewlak Trener, TQMsoft

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Mój kolega kiedyś zażartował, że wiele firm spożywczych i farmaceutycznych stosuje próby niszczące bo każdy wyrób w organizmie klienta to próba niszcząca :-) 99,999% chyba rzeczywiście nie odczuwa szkody na ciele, znaczy statystyka działa !

A tak poważnie - 99,999% to wysoka pewność, bdb jakość, ale jednak w najgorszym przypadku na milion okazji może nadal być 10 błędów... To widać w masowej produkcji, ale w sytuacjach "jednostkowych" już statystyka słabo się ujawnia (na milion usług 10 błędów - dla niektórych firm tyle usług wieczność, albo: na milion możliwych żon jedna wredna - dla panów to byłaby fenomenalna jakość procesu selekcji towarzyszki życia :)
Podsumowując: gdy próbka mała, ze statystyką ostrożnie. Dlatego popieram wcześniejsze opinie - systematyczność w zbieraniu i analizie danych to warunek konieczny powodzenia.

Pozdrawiam
Katarzyna Rejdych

Katarzyna Rejdych Student, Uniwersytet
Ekonomiczny w
Krakowie

Temat: Statystyczne narzędzia jakości - jak ocenić ich skuteczność

Może uda Ci się znaleźć ciekawe szkolenie w tym temacie na http://www.tubawiedzy.pl Polecam i Zapraszam :)



Wyślij zaproszenie do