konto usunięte

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

Kupuje nieruchomośc na firmę (dom/mieszkanie). Na zakup zaciągam kredyt inwestycyjny, czy wtakim wypadku (kupując nieruchonmość od dewelopera) moge w jakiś sposób odpisać podatek?
Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

Możesz amortyzować dom/mieszkanie (o ile oczywiście będzie służył działalności firmy). Amortyzacja jako koszt zmniejsza dochód i w efekcie podatek. Odsetki od kredytu również mogą być kosztem.
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

Mariusz, nie tak prędko ;) Pierwsze primo: czy mieszkanie będziesz wykorzystywał w celu uzyskania przychodu ;) brzmi głupio, ale chodzi o to, czy będziesz miał tam biuro czy tez będziesz tam mieszkał. To dość istotne. A jeżeli chodzi o szczegóły: pamiętaj, że kupując mieszkanie, kupujesz też udział w gruncie, który to amortzacji nie podlega ;) Swoją drogą, ciekawe, czy ktoś pokusiłby się na ustalenie odsetek od kredytów jako NKUP od transzy kredytu przeznaczonej na zakup udziału w gruncie ;)

konto usunięte

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

no właśnie, lokal bedzie przeznaczony do zamieszkania, czyli nie bedzie służył do uzyskania przychodu. Z drugiej strony, możnaby je wynająć, lub zrobić w nim biuro regionalne ;]

Czyli zakladamy, że bedzie slużylo do uzyskiwania przychodu.
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

No i własnie, musisz sie zdecydować. Innymi słowy ile m2 tego mieszkania będzie Ci przynosiło przychód do PIT-a. A, pamiętaj, że te metry będą też wyżej opodatkowane podatkiem od nieruchomości.Daniel Więckowski edytował(a) ten post dnia 06.01.09 o godzinie 11:03

konto usunięte

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

załóżmy, że nieruchomość bedzie wynajmowania, żeby nie komplikować
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

Nie da się "nie komplikować" ;) Jeżeli prowadzisz działalność i płacisz PIT wg skali lub 19% - nie ma problemu. Prowadzisz jakąś tam ewidencje środków trwałych i co roku dokonujesz odpisu w koszty-stawka 1,5% (chyba, że udowodnisz, że używane były przed Twoim nabyciem przez co najmniej 5 lat, wtedy stawka rośnie do 10%). Co do wydatków na nieruchomość: wrzcasz w wartość nieruchomości wszelkie koszty do dnia przyjęcia do używania (notariusz, księgi itp.) - wydatki te tylko przez amortyzację zmniejszą Ci podatek. No i odsetki od kredytu - wrzucasz w koszty oczywiście, tak samo jak różnice kursowe, gdybyś brał kredyt walutowy, od tego roku również przy tzw. kredytach denominowanych. Pozostaje kwestia gruntu i amortyzacji, to pewnie jest ułamek kosztów, ale lepiej go uwzględnij.
Łukasz Mincerwald

Łukasz Mincerwald Specjalnie się nie
specjalizuję.

Temat: Zakup nieruchomości na firmę

Witam!
Nie chcę rozpoczynać nowego wątku więc podepnę się pod ten tutaj :-)

Jeżeli zakupię nieruchomość komercyjną prywatnie a później tylko jedną jej część (w sumie składa się z dwóch budynków) wprowadzę do majątku działalności gospodarczej, którą założę zaraz potem - czy będę mógł zaliczać w 100% do kosztów opłatę z tytułu wieczystego użytkowania gruntów? Z przeprowadzonych rozmów z nie zawsze miłymi paniami z urzędów wynika pewna rozbieżność stanowisk: wiem, że jeśli do działalności gospodarczej będę wykorzystywał tylko część z zakupionej nieruchomości - podatek od nieruchomości będę musiał płacić i tak od powierzchni całkowitej działki. Natomiast odsetki od kredytu za jaki zamierzam zakupić tą nieruchomość będę mógł zaliczyć tylko proporcjonalnie do kosztów działalności gospodarczej. A jak to jest z użytkowaniem wieczystym w takim przypadku? Można w całości czy też proporcjonalnie?
Pozdrawiam
Łukasz



Wyślij zaproszenie do