Krzysztof Leszek

Krzysztof Leszek Managing Partner,
KIMZE

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Interesuje mnie w jakim zakresie interesuje was outsourcing i z jakich usług chetnie korzystacie?
Napiszcie proszę dlaczego tak lub dlaczego nie. Czyli co was powstrzymuje przed outsorcingiem pewnych usług a przekonuje do outsorcingu innych?
Magda Leszek

Magda Leszek zarządzanie,
marketing, sprzedaż,
PR

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Krzysztof Leszek:
Interesuje mnie w jakim zakresie interesuje was outsourcing i z jakich usług chetnie korzystacie?
Napiszcie proszę dlaczego tak lub dlaczego nie. Czyli co was powstrzymuje przed outsorcingiem pewnych usług a przekonuje do outsorcingu innych?

Ja usługi IT - np budowanie stron, witryn, newsletterów a także banerów internetowych. No i wszystkie materiały reklamowe: plakaty, ulotki etc
Jaroslaw T.

Jaroslaw T. Partner Zarządzający
AUREUS_ADVISORS Sp.
z o.o. Sp. K.

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

A czy myśleliście może o outsourcingu usług finanowych??
Krzysztof Leszek

Krzysztof Leszek Managing Partner,
KIMZE

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Usługi finansowe to jedno.
Ale są też inne- co myslicie o outsourcingu usług marketingowych lub zespołów sprzedaży.
jakie widzicie korzyści a jakie zagrożenia???
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

W kwestii outsourcingu działu sprzedaży słów kilka:
Faktycznie kwestia dość ciekawa i stosowana. Korzyści? Choćby przerzucenie odpowiedzialności za wynik, kwestie doboru personelu/zespołu i przejrzystość rozliczeń. Z drugiej jednak strony można zatracić spójność choćby założeń jakościowych wdrażanych dla przykładu w obsłudze Klienta (firma outsourcingowa ma nieco inne standardy), co z kolei może tworzyć dość niespójny zewnętrzny PR. Ale zawsze można dążyć przed rozpoczęciem faktycznego działania do:
- poznania założeń/standardów Klienta,
- skupienia się na optymalizacji przepływu informacji,
- skorelowaniu działu sprzedaży z działem zamówień czy obsługi Klienta.
Dla strony świadczącej usługi tego rodzaju największa "bolączka" to kwestia ryzyka i jego konsekwencji. Ale jak mówią "no risk, no fun" o ile wszystkie procesy są odpowiednio zmapowane i "obmyślone" to poziom tego ryzyka znacząco spada. Jak wspominałem, dość ciekawe i stosowane. Również przeze mnie.

Pozdrawiam serdecznie!
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Jacek Piotrowski:
można zatracić spójność choćby założeń jakościowych wdrażanych dla przykładu w obsłudze Klienta (firma outsourcingowa ma nieco inne standardy), co z kolei może tworzyć dość niespójny zewnętrzny PR.
Albo co gorsza całkowicie go zepsuć, co przytrafiło się np. takiemu Tele2 (i proszę, marka znika z rynku).

Rekomenduję dużą ostrożność i zawieranie stosownych zapisów o odpowiedzialności już na etapie zawieranej umowy. Spisywanie intercyzy bezpośrednio przed rozwodem zwykle okazuje się nieskuteczne...

konto usunięte

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Outsourcing nie całych, dużych procesów lecz wybranych ich części np.:

1. Elektroniczny Manager /outsourcing analityczno-raportowy IV rzędu/
Na różnych stanowiskach ludzie „majstrują” mniej lub bardziej umiejętnie przy danych, aby utworzyć raporty i posiąść jakąś wiedzę. Co gorsza, często z braku czasu lub umiejętności nawet nie „majstrują”. Pracownicy średnio, są wstanie utworzyć kilka-kilkanaście raportów dziennie /w zależności od systemu informatycznego i czasu jaki mogą przeznaczyć na analizy/ przy czym, często mają trudności z wyłowieniem tego co jest istotne. Można zlecić na zewnątrz tworzenie elektronicznej „encyklopedii” wiedzy, która zawiera setki tysięcy analiz /może powstawać codziennie/. Zaglądamy do niej właśnie jak do encyklopedii, poszukując tylko danego „hasła”, które w danym momencie nas interesuje. Dodatkowo, „encyklopedia” sama nam pokazuje miejsca istotne z powodu jakiś odchyłów i nie musimy tych punktów szukać. Zgodzicie się, że jak komputer /elektroniczny manager/ „patrzy” na cyfry i „szuka” w śród danych, to robi to nieporównywalnie lepiej, szybciej i bezbłędniej niż człowiek!
2. Outsoursing rozwiązywania problemów
Czasem nie potrafimy rozwiązać jakiegoś problemu, ponieważ jesteśmy zbyt blisko jego i zbyt bardzo zaangażowani w daną sprawę. Można zlecać na zewnątrz próbę znalezienia rozwiązania, które już dalej będziemy sami udoskonalać i rozwijać.
3. Outsourcing regularnego sprawdzania wzrostu poziomu umiejętności pracowników /permanentne szkolenie pracowników/
Wszyscy chcielibyśmy mieć na bieżąco szczegółowe informacje o poziomie umiejętności pracowników ich wzrostach i spadkach, jednak najczęściej sprawdzamy je na wyczucie. Outsourcing polegający na regularnym /np. raz w miesiącu/ przeprowadzaniu odpowiednich testów kontrolnych wśród pracowników, wprowadzaniu tych danych, ich analizie i wyciąganiu wniosków.
4. Wprowadzanie do systemu większych ilości danych z użyciem specjalistycznych szablonów i odpowiednich narzędzi informatycznych.

Dla każdego outsourcingu znajdziemy argumenty pozytywne, jak i negatywne /niestety często jako projekcję fałszywą/. Myślę, że dzisiejsze tempo rozwoju wymaga użycia outsourcingu jako głównego narzędzia w firmie i oceniam, że dopóki nie powstaną myślące programy komputerowe /jeszcze wiele lat/, to outsourcing będzie najprężniej rozwijanym kierunkiem działania firm, a obiekcji co do jego stosowania, będzie coraz mniej.
Marzena N.

Marzena N. senior agent,
Diebold Nixdorf

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

W poprzednim poście kolega wspomina o outsorucingu selektywnym i jest najczęstsza forma outsourcingu w polskich przedsiębiorstwach.
Firmy najważniejsze procesy zostawiają u sibei a te wymagające więcej pracy i miej kontroli oddają na zewnątrz. W Polsce mało znany outsourcing w energetyce, a w Niemczech bardzo popularny, procesy rozliczenia, wpisywanie danych klientów, wystawianie rachunków, windykacja, call center, reklamacje, korespondencja z klientem. Podobnie jest w branży finansowej, w dobie internetowych kont bankowych większość zapytań klienta w internecie opracowywane jest przez firmy outsourcingowe. Korzyści - wyższa jakość, większe doświadczenie, bardziej nowoczesna technologia za która zleceniodwaca nie musi płacić, mniejsze koszty, i zleceniodawce nie intersuje, czas urlopowy, zwolnienia chorobowe, tylko wynik pracy.
Na naszym ojczystym rynku po mału przesiębiorstwa zaczynają o tym myśleć, miejmy nadzieje, że jednka otworzy się szeroko na doswiadczenie firm outsourcingowych.
Krzysztof Leszek

Krzysztof Leszek Managing Partner,
KIMZE

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

A co myślicie o outsourcingu marketingu strategicznego ???
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Krzysztof Leszek:
A co myślicie o outsourcingu marketingu strategicznego ???
Myślimy (przynajmniej ja) pozytywnie, natomiast widzę problem psychologiczny. Manager zwykle odpowiada za wszystko, co strategiczne, więc pośrednio skorzystanie z usług zewnętrznych byłoby przyznaniem się do niekompetencji w tym zakresie.
Krzysztof Leszek

Krzysztof Leszek Managing Partner,
KIMZE

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

W ten sposób podchodząc można tak wydedukować.
Ale co myslicie o sięganiu po inne narzędzia nie wykorzystywane do tej pory w obszarze działania firmy?
Firmy zewnętrzne, ze względu na różnorodność swoich klientów często oferują bardziej rozbudowany warsztat pracy, co w znaczny sposób może zmienić i usprawnić dotychczasowe działania firmy.
Tym samym, czerpiąc z zewnątrz zmieniamy jakość i wyróżniamy sie na tle konkurencji.
???? co o tym myslicie???

konto usunięte

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Outsoursing transformacyjny jest niewątpliwie słusznym kierunkiem, z którego olbrzymie korzyści może czerpać klient, ale również firma outsoursingowa, która jest zmuszona do ciągłego doskonalenia w swojej dziedzinie.
Mariusz Czerwiński

Mariusz Czerwiński Szukam pracy:
Diagnozy nadużyć
kredytowych, Audyty
umów k...

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Krzysztof Leszek:
Usługi finansowe to jedno.
Ale są też inne- co myslicie o outsourcingu usług marketingowych lub zespołów sprzedaży.
jakie widzicie korzyści a jakie zagrożenia???
Outsourcing finansowy w sektorze MŚP ma rację bytu i tu efekty są zawsze widoczne już po pierwszych kilku miesiącach.
W obszarze marketingowo-sprzedażowym trzeba się mocno zastanowić. Tu także można obserwować efekty, lecz największym ryzykiem jest makiawelizm sprzedażowy. Bardzo często wzrostowi sprzedaży towarzyszy pogorszenie wizerunku firmy. Zdarza się, że za korzyściami krótkookresowymi wzrostu sprzedaży nie podążają korzyści długoterminowe.
Marketing to pojecie bardzo szerokie, lecz jeśli skupimy się na obszarze reklamy, to okaże się, że nawet największe koncerny zlecają kampanie reklamowe agencjom reklamowym oraz domom mediowym.
Damian K.

Damian K. współwłasciciel,
biuro tłumaczeń,
rolnik, hodowca

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Przerabialismy u siebie outsourcing działu marketingu. Na nieduza skale, bo nie jestemy mega firmą. Nie latwo o dobre oferty, ale znalezlismy i jestesmy zadowoleni. Dodatkowo mamy stalych wspolpracownikow od marketingu, przez co mamy pod kontrolą ten temat i jest to połączone w calość.
Teraz skupiamy sie i poszukujemy outsourcingu sprzedaży.

konto usunięte

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Jacek Piotrowski:
W kwestii outsourcingu działu sprzedaży słów kilka:
Faktycznie kwestia dość ciekawa i stosowana. Korzyści? Choćby przerzucenie odpowiedzialności za wynik, kwestie doboru personelu/zespołu i przejrzystość rozliczeń.

Co ma Pan na myśli pisząc o przerzuceniu odpowiedzialności za wynik? A właściwie dla jakiego poziomu zarządzania przedsiębiorstwem Pan przyjmuje taką tezę? Handlowiec, kierownik sprzedaży, dyrektor sprzedaży, członek zarządu, właściciel?

Z samej swojej definicji (powtarzane do znudzenia na wszelkiego rodzaju konferencjach, w publikacjach itp. itd.) żaden outsrg nie jest pozbyciem się żadnej odpowiedzialności. Bez wchodzenia w szczegóły - nawet jeśli skorzysta Pan z zewnętrznych zasobów do sprzedaży produktów czy usług, to i tak na koniec dnia odpowiedzialność za sprzedaż pozostaje po Pana stronie.

Tak do tej pory zawsze rozumowałem i chętnie usłyszę Pana uzasadnienie do wypowiedzi.
Jacek Adam Piotrowski

Jacek Adam Piotrowski Business Development
Manager &
Engineering (ICT)
Services...

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Piotr Rutkowski:
Co ma Pan na myśli pisząc o przerzuceniu odpowiedzialności za wynik? A właściwie dla jakiego poziomu zarządzania przedsiębiorstwem Pan przyjmuje taką tezę? Handlowiec, kierownik sprzedaży, dyrektor sprzedaży, członek zarządu, właściciel?

Słuszna uwaga, trochę nie dookreśliłem.

Oczywiście patrząc z pkt widzenia zewnetrznego (np akcjonariusza) to organizacja ponosi wszelka odpowiedzialność, bo ten pkt widzenia ma to do siebie, że nie istotne sa metody dojścia do rozwiązania (tu wyniku) tylko jego poziom (+/-).

Ja rozumiem ta kwestie bardziej wewnętrznie. Brak obciążenia odpowiedzialnością wewnętrznego działu (de facto mamy tu organizacje zewnętrzną), co de facto minimalizuje koszty (w przypadku braku sukcesu, nie mamy wewnętrznej struktury, która może generować długofalowe koszty - np. osobowe). Dodatkowo, może uprościć strukturę zarządczą organizacji i dać jej zdecydowanie większą elastycznośc wykorzystania (choćby żonglowanie wykorzystaniem zasobów sprzedażowych).
Z samej swojej definicji (powtarzane do znudzenia na wszelkiego rodzaju konferencjach, w publikacjach itp. itd.) żaden outsrg nie jest pozbyciem się żadnej odpowiedzialności. Bez wchodzenia w szczegóły - nawet jeśli skorzysta Pan z zewnętrznych zasobów do sprzedaży produktów czy usług, to i tak na koniec dnia odpowiedzialność za sprzedaż pozostaje po Pana stronie.

Sprzedaż jest trochę niewdzięczna do outsourcowania (jak wspominałem wczesniej). Ale już np w zakresie outsourcowania zasobów (w szczegolności ludzkich i specjalistycznych) mamy eksport ryzyka pracodawcy. Np. w razie wypadku i obciążeń prawnych z tym związanych nie jest to sprawa organizacji a WYŁACZNIE organizacji realizujacej uslugę (outsourcer).

Co wiecej, z punktu widzenia organizacji korzystajacej z outsourcingu, nie będzie mnie interesowac w jaki sposób organizacja zbuduje zespół, przygotuje dokumenty dla pracowników itp. Interesuje mnie wynik. Po tym analizuje, czy rozwiazanie/implementacja dzialania było słuszne. Mimo wszystko, w pewien sposób wyrzuciłem na zewnątrz pewna odpowiedzialność. Fakt, nadl nie w pełni.
Tak do tej pory zawsze rozumowałem i chętnie usłyszę Pana uzasadnienie do wypowiedzi.

Suma summarum, przerzucanie ryzyka jest głownie pojeciem (ja tak to rozumiem i wydaje mi sie to logiczne) wewnętrznym organizacji. Wynikowo jednak może mieć znaczacy wplyw na calośc organizacji. Odpowiedzialności jednak nie likwiduje.

Dzięki za dyskusje.

P.S.
Nie mam nic przeciwko by mówic mi na "Ty".Jacek Piotrowski edytował(a) ten post dnia 30.11.09 o godzinie 15:48

konto usunięte

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Dzięki za odpowiedź Jacku!

Rzeczywiście, w tej dyskusji moje rozumowanie "pozbycia się odpowiedzialności" dotyczyło raczej spraw generalnych, czyli odpowiedzialność za końcowy wynik sprzedaży w przedsiębiorstwie. Zgadzam się z Tobą, że proces outsrgu sprzedaży (jak i pewnie każdego innego outsrgu) może dać nam pozbycie się odpowiedzialności "cząstkowych" (np. za wybór narzędzia do wsparcia sprzedaży).

Cieszę się, że wreszcie na tym forum wywiązała się fajna dyskusja!

Serdecznie pozdrawiam,
Piotr
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Piotr Rutkowski:
wreszcie na tym forum wywiązała się fajna dyskusja!
"Wreszcie", ponieważ na tym forum dyskutują głównie ludzie zainteresowani tematem jako dostawcy - każdy ma w tym swój bezpośredni interes. W ten sposób zgodnie wzdychamy na niechętnych do wdrożenia takich procesów decydentów... Może warto by było pokusić się o jakieś skoordynowane działanie, uświadamiające im możliwości outsourcingu, o których zwykle nie mają pojęcia. Oczywiście można założyć w tej sprawie wątek "Oferty" na tej grupie, ale to chyba za mało.

Ze swojej strony deklaruję, że jeśli dowiem się o ofercie firmy, która jest w stanie przyczynić się do skutecznego obniżenia kosztów zleceniodawcy w drodze outsourcingu, chętnie pomogę w jej promowaniu. Mało tego, nie oczekuję żadnej gratyfikacji z tego tytułu. Nie ma żadnych ograniczeń co do branży - warunkiem jest jedynie "mierzalność", tj. możliwość jednoznacznego określenia efektów wyodrębnienia tej działalności.

konto usunięte

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Panie Krzysztofie,
no to po kolei: :)
Krzysztof Wie-rszelis:
"Wreszcie", ponieważ na tym forum dyskutują głównie ludzie zainteresowani tematem jako dostawcy - każdy ma w tym swój bezpośredni interes. W ten sposób zgodnie wzdychamy na niechętnych do wdrożenia takich procesów decydentów...

Fakt, z niewielkimi wyjątkami widać tu usługodawców. Natomiast z tymi niechętnymi do wdrożenia, to chyba nie jest tak źle. Podzielę się z Państwem swym wrażeniem, że ostatnio jakby coś drgnęło po stronie zakupów. Przykładowo - moja firma doradza obecnie w kilku procesach outsourcowania. To dużo, bo w poprzednich dwóch latach było zdecydowanie gorzej. A pewnie ja widzę tylko malutki fragmencik rynku. Kryzys mija? ;)
Może warto by było pokusić się o jakieś skoordynowane działanie, uświadamiające im możliwości outsourcingu, o których zwykle nie mają pojęcia.

Miałem możliwość uczestniczenia w kilku tego typu ciałach promocyjno/propagujących. Przykładowo byłem członkiem Rady Programowej przy Forum Outsourcingu (po egidą GAB). Dużo się udzielaliśmy publicznie, m.in. na poziomie sejmowym i KNF podczas nowelizacji prawa bankowego (weszła w życie w maju 2005 i pewnie dobrze pamiętacie, jak namieszała w sektorze outsrgu!). Byłem współtwórcą POI (http://outsourcingpoland.pl). I wiecie co? Takie działania są bardzo niemierzalne, nie przynoszące praktycznie żadnych namacalnych efektów. Czy w finale coś dały? Nie wiem. Ale to taka trochę niewdzięczna praca, do której trzeba mieć dużo zapału, trochę pieniędzy i nieodparte parcie na realizowanie misji społecznej w imię wyższych celów. Jeśli ktoś z Państwa jest zainteresowany, to wielu z moich dawnych przyjaciół z tych po przednich działalności w tej chwili współtworzy najnowszy wariant organizacji krzewiącej kaganek oświaty w obszarze outsourcingu -> http://www.outsourcing.com.pl/16124,pierwsze_spotkanie....

Mi już nie bardzo chce się włączać w te działania, ale może ktoś z Państw ma ochotę - pewnie zostaniecie przyjęci z otwartymi rękami.
Myślę więc Panie Krzysztofie, że nie ma sensu tworzyć nowych inicjatyw. Lepiej się włączyć w to, co już ta ekipa przygotowuje. A proszę mi wierzyć - to zawodowcy w temacie outsrgu.

Serdecznie pozdrawiam,
Piotr Rutkowski
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: Outsourcing- jakie usługi chętnie kupujecie???

Piotr Rutkowski:
z tymi niechętnymi do wdrożenia, to chyba nie jest tak źle. Podzielę się z Państwem swym wrażeniem, że ostatnio jakby coś drgnęło po stronie zakupów. Przykładowo - moja firma doradza obecnie w kilku procesach outsourcowania. To dużo, bo w
poprzednich dwóch latach było zdecydowanie gorzej. A pewnie ja
widzę tylko malutki fragmencik rynku. Kryzys mija? ;)
Wręcz przeciwnie. Kryzys wymusza wszelkie działania racjonalizujące, więc firmy zwalniają pracowników, jednocześnie zlecając te usługi na zewnątrz - stąd ożywienie w kierunkach outsourcingowych.
Może warto by było pokusić się o jakieś skoordynowane działanie, uświadamiające im możliwości outsourcingu, o których zwykle nie mają pojęcia.

Miałem możliwość uczestniczenia w kilku tego typu ciałach promocyjno/propagujących.
No i tu się właśnie kompletnie nie zrozumieliśmy. Akurat kompletnie nie wierzę w skuteczność rozmaitych zrzeszeń, rad i innych ciał konsultacyjno - doradczych. Nie ujmując nic rzeczywiście pracującym w nich zapaleńcom, skuteczność jest bliska zeru, jeśli nie liczyć lansowania się ich szefostwa.

Pisząc o skoordynowanym działaniu, miałem na myśli raczej luźną współpracę podmiotów, zajmujących się różnymi usługami. Współpraca mogłaby polegać na wzajemnym polecaniu swoich usług podmiotom, które już obsługują (kwestia woli, czy konieczne byłoby w takich jakieś rozliczenie, czy niejako w barterze).
Ale to taka trochę niewdzięczna praca, do której trzeba mieć dużo zapału, trochę pieniędzy i nieodparte parcie na realizowanie misji społecznej w imię wyższych celów.

Szczerze mówiąc, nie bardzo się orientuję, w jaki sposób można zajmować się outsourcingiem ogólnie, nie prowadząc jakiejś konkretnej, outsourcingowej "działki". Nie wierzę również w działanie w imię wyższych celów - znacznie łatwiej mi zrozumieć sytuację, w której prowadzi się działania w imię obustronnej, wymiernej korzyści. Outsourcing - tak jak go rozumiem - nie jest jakąś szczytną ideą do zaszczepienia, jak np. tolerancja, tylko zwyczajną, logiczną, jedną z możliwych metodologią biznesowego działania. Na dodatek (zazwyczaj) opłacalną. Tak więc nie widzę w tym żadnej misji, tylko metodę wartą szerszego rozpropagowania.



Wyślij zaproszenie do