konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Tomasz Łosek:
Jeżeli firma ma mieć związek z informatykom to dla mnie koniecznością jest bycie VATowcem.

Jeśli klienci to głównie osoby prywatne i sprzedajesz głównie swoje usługi - to niekoniecznie chcesz być vatowcem.
Praktycznie każdy/wszędzie chce faktury.

Nie prawda, co to znaczy "chcą"? Jeśli robisz drobne rzeczy, to > może ktoś chcieć, ale jak robisz większe rzeczy, robisz to profesjonalnie, to co za różnica jest Twojemu klientowi, czy zapłaci 1000zł (wrzucając to wszystko w koszta) - bo wystawiasz > rachunek, czy 1220zł (odliczając VAT 220zł i wrzucając 1000 w
koszty) - wystawiając fakturę. Jeśli to jest poważny klient to
NA PEWNO nie przerwie współpracy przez to, że nie wystawiamy faktury tylko rachunek - Ty być przerwał?

Prawda. Do tego jeśli chcesz prowadzić czasem szkolenia, gdybyś był vatowcem to Ty miałbyś problem z obliczaniem proporcji dochodów 0% vat i dochodów 22% vat. Nie będąc vatowcem masz problem z głowy.

Główne pytanie to czy Twoimi klientami będą vatowcy (firmy) lub czy będziesz handlował sprzętem. W przypadku gdy na oba pytania odpowiedź jest "nie" to bycie nie-vatowcem może być dla Ciebie (a raczej klientów - osoby prywatne) dużo korzystniejsze.

Temat: Założenie firmy - koszty

dodam tylko, że błędnie moje nazwisko firmuje cytat powyżej - to nie mój cytat, tylko ja cytowałem ten cytat :)
Bartosz P.

Bartosz P. Process Improvement
/ Robotic
AutomationTeam
Manager

Temat: Założenie firmy - koszty

hej
a czy nadal jest tak, że jak wystawię fakturę w danym miesiącu to równeiz w danym miesiącu niezależnie od tego czy FV została zapłacona czy nie muszę odprowadzić VAT? czy może mozna już odprowadzać VAT za daną Fakturę w miesiący, gdy klient ją opłaci?

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Bartosz Popiński:
hej
a czy nadal jest tak, że jak wystawię fakturę w danym miesiącu
to równeiz w danym miesiącu niezależnie od tego czy FV została
zapłacona czy nie muszę odprowadzić VAT? czy może mozna już odprowadzać VAT za daną Fakturę w miesiący, gdy klient ją opłaci?

Wprowadzono rozwiązanie, które pozwala na odprowadzenie vat w miesiącu w którym klient zapłaci, ale dodaje ono sporo biurokracji po obu stronach. Kontrahenci muszą dołączać do faktury potwierdzenie nadania przelewu, aby móc sobie odliczyć vat z tej faktury. Ty też musisz w swojej ewidencji dopinać wyciągi z konta bankowego.
Wg. mnie lepiej jest przejść na vat kwartalny (jeśli obroty na to pozwalają) i wystawiać faktury dla dziwnych klientów na początku kwartału.
Ewa Miąsko

Ewa Miąsko Dyrektor/Właściciel

Temat: Założenie firmy - koszty

Witam, troszke informacji z mojej strony...

po pierwsze Vat:
- w zależności od rodzaju wykonywanej działalności, tu musisz sie dowiedziec w Urzedzie bo są usługi, które z założenia generują obowiązek bycia Vat-owcem.
- jeśli możesz nie być wogóle to ok, ale jeśli mozesz wybrac to znowu jesli przekroczysz przychód w wysokości chyba 10 000 Euro - doweidz sie w Urzedzie, to automatycznie powinines przejśc na VAT, ja tak zrobiłam i było z tego sporo zamieszania, poźniej załowałam, że nie byłam Vatowcem od początku...
- sa usługi, na które "wypada" wystawiać faktury VAT, niestety pamietam jak było mi głupio przed moim klientem, który za konferencje zawsze otrzymywał faktury a ja sie zastanawialam czy wystawić rachunek czy mogę/musze już wystawić fakture... wcale nie zawsze klienci podchodzą do Ciebie wtedy poważnie, nie mówiąc już o tym, ze z doświadczenia z poprzednich prac zawsze wystawiałam faktury, no i jak rozliczyc to co muszę wrzucić w koszty... niekoniecznie klient chciał płacic za daną usługę brutto, nie mogąc sobie odliczyć Vat-u bo ja musiałabym te koszty wszystkie wiąć własnie brutto...
niestety troszkę to generuje zamiesznia, wszystko zależy jednak od rodzaju działalności...

W koszty działalności firmy mozesz sobie wrzucić wiele składowych:
- koszty paliwa i samochodu (jak ubezpieczenie, naprawy itd)
- miejsce działalnosci firmy - w jakiejś części wrzucasz sobie koszty mieszkania, opłaty za prąd, gaz itd.
- telefon - stacjonarny przepisz najlepiej na firmę i wrzucasz calość, fajnie jak masz jeszcze do tego fax i internet.
- telefon komórkowy - również wrzucasz całość, ale musisz mieć przepisany na firmę

Co do konta bankowego to wydaje mi sie ze jdnak jest obowiązek obecnie by takie konto posiadac, mozesz zadeklarowac ze z obecnego konta ROR, ale chyba idąc do któregos urzedu pamietam ze musiałam podac numer konta.

No i strona internetowa, to opłata około 122 zł x 2 rocznie. Plus oczywiscie projekt graficzny, warto jednak nie brać dużej firmy bo koszty ogromne, mozna znależź niezlą osobę, ktora Ci tą strone przygotuje.

ZUS - przez pierwsze 2 lata płacisz mniej, około 300 zł, a pożniej okolo 800 zł. Musisz jednak pamietać, o tym iż by utrzymac ulge nie mozesz podjąc współpracy z ostatnim pracodawca, zresztą poczytaj to sobie w ustawie, na stronach ZUS-u, naprawde wszystko jest napisane.

No i warto mieć księgową, bo jak widze, mozesz się bardzo zakopać w rozliczeniach...

Pozdrawiam i życzę powodzenia...

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Ewa Miąsko:
Witam, troszke informacji z mojej strony...

To ja nieco zweryfikuje :)
W koszty działalności firmy mozesz sobie wrzucić wiele składowych:
(...)
- miejsce działalnosci firmy - w jakiejś części wrzucasz sobie
koszty mieszkania, opłaty za prąd, gaz itd.

Za prąd możesz jedynie, jeśli masz osobny licznik na pomieszczenie firmowe. W przeciwnym wypadku urząd może podważyć. Jeśli chodzi o gaz - bardzo ryzykowne. Nie ma wątpliwości co do opłaty za ogrzewanie (proporcjonalnie do wielkości wydzielonego pomieszczenia biurowego) czy czynszu (jeśli to nie jest mieszkanie własnościowe).
- telefon - stacjonarny przepisz najlepiej na firmę i wrzucasz
calość, fajnie jak masz jeszcze do tego fax i internet.

Ojj, proszę skonsultować to z księgową. W przypadku kontroli można mieć spore problemy bo to jest łatwe do podważenia.
- telefon komórkowy - również wrzucasz całość, ale musisz mieć przepisany na firmę

Tu sie zgadzam, z tym nie ma problemów.
No i warto mieć księgową, bo jak widze, mozesz się bardzo zakopać w rozliczeniach...

Potwierdzam :) Przepisy są tak skomplikowane, że łatwo sie pomylić :(
Ewa Miąsko

Ewa Miąsko Dyrektor/Właściciel

Temat: Założenie firmy - koszty

Tak Wojtku, zgadzam się z Tobą, że własciwie ze wszytkim sie trzeba skonsultować z księgową i urzędem, bo to nei do konca jest takie jasne... :)
Mirek Gawinkowski

Mirek Gawinkowski Siedlce informatyk
wdrożeniowiec,
wdrażanie
oprogramowan...

Temat: Założenie firmy - koszty

Załóżmy taką sytuację kończę współpracę z obecnym pracodawcą i przechodzę na działalność oraz płacę pomniejszony zus ok 300 zł. W międzyczasie dogaduję się z pracodawcą że będę z nim nadal współpracował w kluczowych projektach i będę za to wystawiał mu faktury. Dogaduję się z firmą X u której zatrudniam się na pół etatu. Rozumiem że w tej sytuacji będę płacił ZUS ok 150 zł?

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Wojciech Potocki:
Zakładając firmę, muszę ponieść jakieś koszty, jakie to są oprócz kosztów potrzebnych do pracy:
załóżmy że kupuję:
-oprogramowanie 5000zł
-telefon 50zł/mc

Oprócz miesiecznego ZUS to jakie składki muszę jeszcze płacić? Nie liczę podatku od dochodu.

Jak to jest z paliwem co muszę zrobić żebym mógł odliczać?

W jaki sposób odliczać paliwo,telefon,internet opłaty miesięczne a jak odliczyć jednorazowe: oprogramowanie, laptop i ile % ?

Czy wszystko co kupione na firmę można odliczyć?

Na dobrą sprawę, jeżeli potrzebujesz tylko pakietu biurowego - czyli edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego i czegoś do prezentacji to oprogramowanie może Cię nic nie kosztować - OpenOffice, nowa wersja 3 jest naprawdę super i w pełni za darmo.
Możesz też ograniczyć wydatki poprzez zastąpienie systemu Windows - systemem Ubuntu Linux, którego nowa wersja jest bardzo dobra, intuicyjna i prosta w obsłudze i instalacji, oczywiście też darmowa :)
Ewa Miąsko

Ewa Miąsko Dyrektor/Właściciel

Temat: Założenie firmy - koszty

Mirosław Gawinkowski:
Załóżmy taką sytuację kończę współpracę z obecnym pracodawcą i przechodzę na działalność oraz płacę pomniejszony zus ok 300 zł. W międzyczasie dogaduję się z pracodawcą że będę z nim nadal współpracował w kluczowych projektach i będę za to wystawiał mu faktury. Dogaduję się z firmą X u której zatrudniam się na pół etatu. Rozumiem że w tej sytuacji będę płacił ZUS ok 150 zł?

Przede wszystkim jest takie ograniczenie ze zeby płacic niższy ZUS nie możesz podjac współpracyz poprzednim pracodawcą... ale to jest napisane w przepisach, naprawdę zacznij od tego by je przeczytać, to jest podstawa... no i zreszta napisałąm to już wyżej, tez czytaj uważnie.
A z tym pół etatu to trzeba się dowiedziec w ZUS-ie, bo chybanie jest to takie właśnie proste...Ewa Miąsko edytował(a) ten post dnia 24.11.08 o godzinie 08:53

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

jak wyglada sprawa dopłat z uni europejskiej? W niedalekiej przyszłości planuje otworzenie Betoniarni i chcialem zaczac sie orientowac w tych kategoriach. Prosze o pomoc
Mirek Gawinkowski

Mirek Gawinkowski Siedlce informatyk
wdrożeniowiec,
wdrażanie
oprogramowan...

Temat: Założenie firmy - koszty

Ewa Miąsko:
Mirosław Gawinkowski:
Załóżmy taką sytuację kończę współpracę z obecnym pracodawcą i przechodzę na działalność oraz płacę pomniejszony zus ok 300 zł. W międzyczasie dogaduję się z pracodawcą że będę z nim nadal współpracował w kluczowych projektach i będę za to wystawiał mu faktury. Dogaduję się z firmą X u której zatrudniam się na pół etatu. Rozumiem że w tej sytuacji będę płacił ZUS ok 150 zł?

Przede wszystkim jest takie ograniczenie ze zeby płacic niższy ZUS nie możesz podjac współpracyz poprzednim pracodawcą... ale to jest napisane w przepisach, naprawdę zacznij od tego by je przeczytać, to jest podstawa... no i zreszta napisałąm to już wyżej, tez czytaj uważnie.
A z tym pół etatu to trzeba się dowiedziec w ZUS-ie, bo chybanie jest to takie właśnie proste...Ewa Miąsko edytował(a) ten post dnia 24.11.08 o godzinie 08:53

Pół roku temu pytałem gościa w ZUS to twierdził że wszystko no problem.. Mogę pracować dla kogo chcę i będę miał ZUS obniżony Aby nie mieć później problemów lepiej dowiedzieć się z kilku źródeł:)
Krzysztof Firlik

Krzysztof Firlik Lean Management

Temat: Założenie firmy - koszty

Żeby nie tworzyć nowych wątków, odświeżam ten... Szukam o kosztach prowadzenia działalności, ale większość informacji w necie jest sprzed 1-2 lat, więc mogą już nie być do końca aktualne.

Mój przypadek jest następujący:
- Planuję założyć firmę świadczącą różne usługi: głownie branża informatyczna, ale również doradztwo i parę innych działań, zatem pkd będzie ok 5-6 czy są z tym związane jakieś dodatkowe koszty?

- Chciałbym być Vatowcem, a więc jak dokładnie wyglądałaby sprawa rozliczeń? czy oprócz 22% od wszystkiego co zarobiłem płacę jeszcze jakieś podatki? Czy jeśli w danym miesiącu nic nie zarobiłem, to nic nie płacę oprócz zus?

- zus przez pierwsze 2 lata wynosi ok 300zł, tak? I nic innego nie płacę. Jestem w tej chwili w trakcie poszukiwania stałej pracy w zawodzie, a więc czy jeśli po rozpoczęciu działalności zostanę zatrudniony, to czy automatycznie zus się zmniejsza?

- jakie ryzyko ponoszę mając własną działalność? Jeśli przez np pół roku nie będę miał klientów, to czy moim jedynym kosztem jest ZUS? Rozumiem, że w miesiącach, kiedy nic nie zarobiłem to żadnych zakupów nie mogę wliczać w koszty?

- jakie są koszty księgowości przy założeniu max 10 fv w miesiącu i kilku umów o dzieło ze studentami?

- czy o dotację z Unii mogę się starać już po założeniu własnej działalności? Czy mają one takie ograniczenia jak te z UP, że przez 2 lata nie mogę być nigdzie indziej zatrudniony?

Jeszcze jest coś, o czym powinienem pomyśleć?

Przy okazji, może warto, żeby specjaliści z dziedziny własnej firmy utworzyli przyklejony wątek z dokładnym opisem kosztów, formalności i możliwości założenia własnej firmy... Może byłoby to przydatne dla innych?

Dzięki za czas poświecony na odpowiedź! Pozdrawiam!
Marek Balcerzak

Marek Balcerzak Regionalny Dyrektor
Sprzedaży, AMPEL
GROUP Mieczysław
Woj...

Temat: Założenie firmy - koszty

Krzysztof Firlik:
Żeby nie tworzyć nowych wątków, odświeżam ten... Szukam o kosztach prowadzenia działalności, ale większość informacji w necie jest sprzed 1-2 lat, więc mogą już nie być do końca aktualne.

Mój przypadek jest następujący:
- Planuję założyć firmę świadczącą różne usługi: głownie branża informatyczna, ale również doradztwo i parę innych działań, zatem pkd będzie ok 5-6 czy są z tym związane jakieś dodatkowe koszty?

z tego co wiem to nie

- Chciałbym być Vatowcem, a więc jak dokładnie wyglądałaby sprawa rozliczeń? czy oprócz 22% od wszystkiego co zarobiłem płacę jeszcze jakieś podatki? Czy jeśli w danym miesiącu nic nie zarobiłem, to nic nie płacę oprócz zus?

dokładnie tak, skąldka na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne opcjonalnie jak chcesz fundusz pracy - ale nieobowiązkowo

- zus przez pierwsze 2 lata wynosi ok 300zł, tak? I nic innego nie płacę. Jestem w tej chwili w trakcie poszukiwania stałej pracy w zawodzie, a więc czy jeśli po rozpoczęciu działalności zostanę zatrudniony, to czy automatycznie zus się zmniejsza?

i tu jest problem. Z tego co jestem zorientowany gdybyś zaczął pracowac w zawodzie na "etacie" firma odprowadza Ci normalany ZUS

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Krzysztof Firlik:

- jakie ryzyko ponoszę mając własną działalność? Jeśli przez np pół roku nie będę miał klientów, to czy moim jedynym kosztem jest ZUS? Rozumiem, że w miesiącach, kiedy nic nie zarobiłem to żadnych zakupów nie mogę wliczać w koszty?

Możesz wliczać w koszta, ale podatek możesz obniżyć maksymalnie o zera, natomiast ubiegać się o zwrot vatu. Ale urząd skarbowy zamierza w tym roku wziąć pod lupę właśnie nowe firmy ubiegające się o zwrot vat.

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Wojtek Bojdoł:

Prawda. Do tego jeśli chcesz prowadzić czasem szkolenia, gdybyś był vatowcem to Ty miałbyś problem z obliczaniem proporcji dochodów 0% vat i dochodów 22% vat. Nie będąc vatowcem masz problem z głowy.
Dla porządku szkolenia obłożone są stawką VAT "zwolniony" a nie 0%, a to różnica. Gdyby były ze stawką 0%, nie trzeba by liczyć proporcji.
Bartek Stańkowski

Bartek Stańkowski front-end & mobile
web developer

Temat: Założenie firmy - koszty

Ewa Miąsko:
ZUS - przez pierwsze 2 lata płacisz mniej, około 300 zł, a pożniej okolo 800 zł. Musisz jednak pamietać, o tym iż by utrzymac ulge nie mozesz podjąc współpracy z ostatnim pracodawca, zresztą poczytaj to sobie w ustawie, na stronach ZUS-u, naprawde wszystko jest napisane.

Trochę mnie to zmartwiło szczerze mówiąc. Faktycznie, na pierwszej stronie dokumentu ZUS nt. preferencyjnych składek (pdf) jest to samo napisane. A to dla mnie problem, bo to właśnie z byłym pracodawcą miałem ściśle współpracować.

konto usunięte

Temat: Założenie firmy - koszty

Krzysztof Firlik:
Mój przypadek jest następujący:
- Planuję założyć firmę świadczącą różne usługi: głownie branża informatyczna, ale również doradztwo i parę innych działań, zatem pkd będzie ok 5-6 czy są z tym związane jakieś dodatkowe koszty?

Tylko 5, 6 ? Ja czekam na decyzję z UP odnośnie dofinansowania i mam już rozpisane PKD sztuk ok 25. Przy zakładaniu firmy pkd bierz jak najwięcej (kieruj się rozumem bo trochę nie na miejscu jest rzucanie 100pkd jak można się zamknąć w 10ciu - wszystko zależne od rozpiętości planowanej działalności)
- zus przez pierwsze 2 lata wynosi ok 300zł, tak? I nic innego nie płacę. Jestem w tej chwili w trakcie poszukiwania stałej pracy w zawodzie, a więc czy jeśli po rozpoczęciu działalności zostanę zatrudniony, to czy automatycznie zus się zmniejsza?

Dokładnie - preferencyjny zus przez pierwsze dwa lata prowadzenia DG w 2010 wynosi 340 albo 350 z groszem (zależnie czy bierzesz chorobowe czy nie - opcja dobrowolna)

- jakie ryzyko ponoszę mając własną działalność? Jeśli przez np pół roku nie będę miał klientów, to czy moim jedynym kosztem jest ZUS?

Tak

- jakie są koszty księgowości przy założeniu max 10 fv w miesiącu i kilku umów o dzieło ze studentami?

W zależności gdzie i jak poszukasz - można znaleźć już za 100 / 150pln miesięcznie przy takiej znikomej ilości faktur. Rozejrzyj się dokładnie wśród znajomych - ktoś polecony to skarb w Twoim przypadku.

- czy o dotację z Unii mogę się starać już po założeniu własnej działalności? Czy mają one takie ograniczenia jak te z UP, że przez 2 lata nie mogę być nigdzie indziej zatrudniony?

Przed zakładaniem rozejrzyj się DOKŁADNIE za dotacjami gdyż większość (tak jak UP) WYMAGA byś nie miał założonej działalności. Jeśli będziesz się ubiegał o $ i miał już firmę to z kilku potencjalnych źródeł dotacji na pewno od razu zostaniesz wykreślony.

Po otrzymaniu dotacji z UP nie możesz być zatrudniony przez rok nigdzie a nie przez dwa lata. Po roku umowa dot. dotacji staje się nie ważna i jeśli wciąż prowadzisz firmę to możesz robić co się podoba - zamykać, zatrudniać się gdzieś itp. a pieniądze i rzeczy za nie kupione stają się w 100% Twoją własnością.Marcin Struzik edytował(a) ten post dnia 28.02.10 o godzinie 13:00



Wyślij zaproszenie do