Patrycja Rudzka

Patrycja Rudzka Właściciel Firmy
zajmującej się
pośrednictwem
handlowym z...

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Witam. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Zajmuję się pośrednictwem handlowym(dropshipping). Wystawiam ofertę chińskiego producenta na allegro i po zakupie zlecam wysyłkę zakupionego poprzez kup teraz przedmiotu od razu do klienta końcowego.

Zdarza się, że kupujący (pomimo, że jest poinformowany, że kupuje usługę) chce odesłać towar do mnie z racji prawa do zwrotu towaru w ciągu 10 dni.

Tylko, że w przypadku świadczenia usługi to prawo wygląda tak:
Na podstawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, Nabywca będący konsumentem może odstąpić na piśmie od Umowy bez podania przyczyn gdy Umowa dotyczyła usługi – w terminie 10 dni od dnia zawarcia Umowy o świadczenie usług.
Odstąpienie od Umowy przez Nabywcę będącego konsumentem nie jest możliwe:
gdy świadczenie usługi rozpoczęto – za zgodą Nabywcy – przed upływem 10-dniowego terminu,
w przypadku zakupu usług, których cena lub wynagrodzenie jest wyłącznie uzależniona od ruchu cen na rynku finansowym,
w przypadku zakupu towarów lub usług o właściwościach określonych przez Nabywcę w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
w przypadku zakupu towarów lub usług, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu

Mogę rozpatrzyć zwrot z tytułu usługi bo ją wykonuję a nie z tytułu sprzedaży towaru. W tym przypadku sprzedawcą jest Chiński producent więc, jeżeli

Sprzedający(producent) ma zagraniczną lokalizację swojej działalności, prawem właściwym przy zakupie towaru u zagranicznego sprzedającego, jest prawo obowiązujące w miejscu siedziby sprzedawcy(Chiny). Jeśli kupuje się przedmiot z Chin, to zwroty artykułów nieuszkodzonych i pełnowartościowych są niemożliwe. Stanowi o tym prawo Chińskie.

Kupujący jednak zwracają i nic sobie z tego nie robią. Odstępują od umowy kupna sprzedaży choć ta w ogóle nie jest zawierana.
Czy muszę przyjmować te zwroty? Zostaje odesłane do mnie coś co nigdy nie było moją własnością. Jak mam rozwiązać ten problem.

Tak wygląda cały regulamin świadczenia usługi.

Regulamin świadczenia usług.

1.Produkty oferowane na aukcjach nie są naszą własnością. Są własnością producentów azjatyckich.

2.Zadaniem Naszej firmy jest prezentacja ich oferty i pomoc, pośrednictwo w nabyciu ich dla Państwa.
W związku z powyższym w ewentualnych zwrotach towarów, reklamacjach jedynie pośredniczymy między Państwem a producentami i nie mamy wpływu na ich efekt.

3. Zawierają z Nami Państwo umowę o pośrednictwo handlowe w imieniu i na rzecz kupującego i tylko od tej umowy mogą Państwo odstąpić w przypadku nieprawidłowego wywiązania się z niej przez Nasza firmę. Nie mogą Państwo odstąpić od umowy kupna-sprzedaży, ponieważ taka umowa nie jest zawierana.

4.Na Państwa życzenie możemy reprezentować Państwa roszczenia względem producenta (sprzedawcy) lub podać jego dane kontaktowe. Co za tym idzie warunki zwrotów lub reklamacji towarów mogą Państwo negocjować sami.

5. Nie pobieramy dodatkowych opłat wynikających z pośrednictwa w reklamacjach oraz zwrotach.

6.Odpowiadamy za świadczone przez Nas usługi (pośrednictwo handlowe )zgodnie z Polskim Kodeksem Cywilnym.

7.Kwota należna za każdorazowe pośrednictwo handlowe jest bezzwrotna za wyjątkiem przypadków, w których Nasza usługa nie została przeprowadzona w sposób prawidłowy.

8. Zawarta umowa o pośrednictwo handlowe jest używana w warunkach działalności gospodarczej. Na jej podstawie podejmujemy działalność w imieniu zlecającego . Pośredniczymy przy zawieraniu transakcji na rzecz dającego zlecenie albo do zawierania ich w jego imieniu.

9.Klient składając zamówienie na Naszej aukcji tym samym nabywa usługę pośrednictwa w zakupie towaru poza terenem Unii Europejskiej na jego życzenie i w jego imieniu. Momentem wykonania umowy jest dostarczenie zakupionego towaru pod adres wskazany przez Klienta.

10.Klient zobowiązany jest do odbioru towaru zamówionego za Naszym pośrednictwem pod rygorem unieważnienia zawartej umowy oraz utraty wszelkich roszczeń.

11. Odpowiadamy za termin przekazania zlecenia do realizacji producentowi oraz dopilnowanie wysyłki towaru. Czas dostawy jest zależny wyłącznie od pracy poczty.

12.Składamy zamówienie u producenta w imieniu i na rzecz kupującego w terminie do 3 dni roboczych.

13.W sprawach dotyczących Naszej działalności a nie objętych regulaminem zastosowanie ma Kodeks Cywilny.

14. O zwrot kosztów pobranych za świadczenie Naszej Usługi wynikający z jej nieprawidłowego wykonania ubiegać się można nie wcześniej niż przed upływem 60 dni roboczych od jej świadczenia.

15. Na życzenie klienta na swoje usługi wystawiamy rachunki dostępne w siedzibie firmy po uprzednim kontakcie lub wysyłane w formie elektronicznej (ewentualnie za dopłatą, listownie)

16.W skład ceny końcowej zakupu mieści się cena produktu, cena transportu oraz cena usługi pośrednictwa.

17.Pośredniczymy finansowo w przekazaniu kwoty należnej producentowi za towar oraz wysłanie produktu, otrzymanej na Nasze konto. Za Naszym pośrednictwem kwota ta jest przekazywana na życzenie klienta oraz w jego imieniu poprzez Nasz rachunek bankowy. Kwoty wpływające, więc na nasze konto w żadnym momencie nie stanowią przychodu firmy.

18.W przypadku wyrażenia chęci dokonania zwrotu lub reklamacji przesyłamy mailowo wytyczne określone przez poszczególnych producentów. Mogą być one różne w zależności od producenta. Nie ingerujemy w ich warunki, gdyż nie mamy wpływu na ich treść.

19. Kopiowanie oraz rozpowszechnianie całości lub części postanowień regulaminu bez zgody właściciela firmy jest zabronione .

20. Dniem zawarcia umowy pomiędzy stronami jest dzień otrzymania wpłaty od kontrahenta.

21. Na podstawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, Nabywca będący konsumentem może odstąpić na piśmie od Umowy bez podania przyczyn gdy Umowa dotyczyła usługi – w terminie 10 dni od dnia zawarcia Umowy o świadczenie usług.
Odstąpienie od Umowy przez Nabywcę będącego konsumentem nie jest możliwe:
gdy świadczenie usługi rozpoczęto – za zgodą Nabywcy – przed upływem 10-dniowego terminu,
w przypadku zakupu usług, których cena lub wynagrodzenie jest wyłącznie uzależniona od ruchu cen na rynku finansowym,
w przypadku zakupu towarów lub usług o właściwościach określonych przez Nabywcę w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
w przypadku zakupu towarów lub usług, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu

22. Usługobiorcy są zobowiązani do zapoznania się oraz przestrzegania powyższych postanowień regulaminu.


Jeżeli ktoś potrafi się pomocnie ustosunkować do zagadnienia to bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Sprawa nie jest prosta, proponowałbym skorzystanie z pomocy radcy prawnego w zakresie zaopiniowania (i ewentualnej modyfikacji) regulaminu. Z uwagi na dużą konkurencję w branży koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć 1000zł...
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Tym bardziej, że na rynku pojawiło się mnóstwo pseudofundacji "ochrony (siebie jako) konsumenta" które żerują na błędach w regulaminie.

Jeden dwa głupie błędy i wysyłają pozew do sądu w związku z naruszeniem praw konsumenckich, przy czym mogą od tego odstąpić jeśłi przedsiębiorca kupi ich poradnik za ok. 2-2,5k. Jak nie kupi zarabiają na kosztach procesu (fundacje prowadzą prawnicy) a koszt dla przedsiębiorcy podobny.

Regulamin zaakceptowany przez prawnika, co oczywiście mamy poświadczone fakturą, pozwala uniknąć głupiej wpadki, a w jej przypadku prawnik odpowiada z OC.

---------------------------------------------------------

Obrazek

http://www.goldenline.pl/forum/2947774/jak-szukac-klie...
Chętnie posłuchamy wypowiedzi klientów... Jak WAS znaleźć ??Robert Adam Okulski edytował(a) ten post dnia 16.04.13 o godzinie 15:39
Katarzyna Aleszczyk

Katarzyna Aleszczyk Pomagam oswajać
WordPressa

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Napisz w aukcji wprost: "kupujesz towar bezpośrednio z Chin i w związku z tym nie będzie obowiązywało prawo jego zwrotu". ręczę, że będziesz miał problem z głowy :)
Patrycja Rudzka

Patrycja Rudzka Właściciel Firmy
zajmującej się
pośrednictwem
handlowym z...

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Regulamin jest sprawdzony pod kontem stosowania klauzul niedozwolonych opublikowanych przez UOKIK i ich nie zawiera.

Chodzi mi raczej o fakt, czy muszę przyjmować te zwroty czy nie?
Po interwencji jednego z klientów allegro napisało mi , że ponieważ jestem firmą muszę przyjąć zwrot i oddać klientowi koszty towaru oraz przesyłki, które z Chin nie są małe.
Dlaczego ja mam płacić tylko dlatego, że się komuś odwidziało.
Zastanawiam się po czyjej stronie stoi prawo w takiej sytuacji. Na tzw. stronie "o mnie" mam napisane, że producent nie przyjmuje zwrotów z tytułu źle dobranego rozmiaru i innych błahych, oczywiście inaczej jest kiedy towar przychodzi z wadą ale nie o to tutaj chodzi. Na aukcji jest również napisane, że produkty są ofertą oraz, że pośrednicze w zamówieniu ich od producenta.

konto usunięte

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Patrycja R.:
Regulamin jest sprawdzony pod kontem stosowania klauzul niedozwolonych opublikowanych przez UOKIK i ich nie zawiera.

Nie wiemy tylko, czy zostało sprawdzone to dokładnie.
Chodzi mi raczej o fakt, czy muszę przyjmować te zwroty czy nie?
Po interwencji jednego z klientów allegro napisało mi , że ponieważ jestem firmą muszę przyjąć zwrot i oddać klientowi koszty towaru oraz przesyłki, które z Chin nie są małe.
Dlaczego ja mam płacić tylko dlatego, że się komuś odwidziało.
Zastanawiam się po czyjej stronie stoi prawo w takiej sytuacji.

Sęk w tym, że ja np. przypuszczam (ale pewien nie jestem), że Twoja działalność podchodzi pod przepisy dotyczące komisów:
http://mojafirma.infor.pl/dzialalnosc-gospodarcza/6306...
Katarzyna Aleszczyk

Katarzyna Aleszczyk Pomagam oswajać
WordPressa

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

A kto płaci Chińczykom za towar? Klient bezpośrednio do banku w Chinach, czy ty po otrzymaniu kasy od klienta i odliczeniu swojej prowizji? Na pewno nic nie kupujesz, a jedynie handlujesz usługą?

Niedawno kupowałam telefon i powiem ci, że jak poczytałam na czym polega proceder ściągania/dostarczania klientom towaru z Chin, to pomyślałam sobie, że ja się w to nie pakuję. Tylko, że ja czytam regulaminy i umowy zanim dokonam zakupu. A tego, co się lekko orientuję mogę spokojnie powiedzieć, że chyba należę do nielicznych, którzy to robią...

Tak sobie myślę, że stoisz przed wyborem: ponieść koszty zgodnie z polskim prawem (to wiąże się ze stratą finansową) czy rzeczywiście nie przyjmować tego sprzętu (bo takie jest prawo w Chinach -> inną kwestią jest co mnie jako polskiego nabywcę obchodzi prawo chińskie???), ale jednocześnie mieć iluś tam niezadowolonych klientów na głowie...

Niestety istnieją wady dropshippingu i właśnie przyszło ci jedną poznać...

p.s. a pytałaś tego prawnika, co sprawdzał ci klauzule, czy sprzedawanie samej usługi "dostarczania towaru" w ogóle jest legalne..? i którego kraju prawo w takich wypadkach obowiązuje..?
p.s.2 masz w PKD zgłoszone: 47.89.Z: "Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach"?
Patrycja Rudzka

Patrycja Rudzka Właściciel Firmy
zajmującej się
pośrednictwem
handlowym z...

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

PKD główne to 7490Z czyli pozostała działalność profesjonalna , naukowa oraz techniczna ,gdzie inaczej nie sklasyfikowana.

Otrzymałam odpowiedz od allegro i już zupełnie zgłupiałam. Każą jeszcze wystawiać mi rachunek nie na usługę a towar który nie jest w żadnym momencie moją własnością, przecież ja po prostu nie mogę tego zrobić.

Oto owa wiadomość:
"Witam.

Zgodnie z tytułem oferty przedmiotem aukcji jest: Kurtka Marynarka .........

Nasz Regulamin jednoznacznie definiuje Sprzedającego, a tym samym jego działalność. W związku z tym to Państwo są zobowiązani do wystawienia faktury/paragonu za towar, który był w ofercie.

Nie mogą Państwo ograniczać swojej odpowiedzialność wyłącznie do usługi importowej, transportowej.

Kupujący nie zwrócił towaru ponieważ Państwo utrudniają zwrot i odmawiają tego prawa.

Proszę o pilny kontakt z Kontrahentem i wyjaśnienie tej sprawy.

Pozdrawiam"

Żeby było jeszcze śmieszniej księgowa powiedziała mi , że jak zapłacę komuś za zwrócony towar jego wartość (bez znaczenia czy z przesyłka czy bez) to nie mogę ni jak tego wpisać w koszty, mogę jedynie odliczyć podatek za który wykonałam usługę dla tej osoby(tj, od prowizji).

Jakby tego było mało jeżeli będę chciała odsprzedać towar pochodzący ze zwrotu to ponieważ nie będę mieć na niego faktury zakupu to podatek będę musiała zapłacić od całej kwoty za jaka go sprzedam a nie od zysku.

Klient Polski płaci na moje konto a ja przelewam należną kwotę w jego imieniu (pomniejszoną o prowizję)producentowi chińskiemu.Patrycja Rudzka edytował(a) ten post dnia 17.04.13 o godzinie 19:36
Katarzyna Aleszczyk

Katarzyna Aleszczyk Pomagam oswajać
WordPressa

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

W sumie dobrze napisali. Allegro ma swój regulamin. Jak chcesz sprzedawać usługę, to na oferii. W dodatku nazwa oferty z usługa brzmiałaby mniej więcej "Ściągnięcie dla Ciebie z Chin towaru takiego a takiego", a nie "Kurtka taka czy owaka". Oferujesz towar, a chcesz być traktowana jak usługodawca. Grubymi nićmi to szyte...
Patrycja Rudzka

Patrycja Rudzka Właściciel Firmy
zajmującej się
pośrednictwem
handlowym z...

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Odkąd to jednak regulamin allegro stoi ponad prawem wynikającym z Kodeksu Cywilnego?

konto usunięte

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Patrycja R.:
Odkąd to jednak regulamin allegro stoi ponad prawem wynikającym z Kodeksu Cywilnego?

W którym punkcie?
Katarzyna Aleszczyk

Katarzyna Aleszczyk Pomagam oswajać
WordPressa

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

a co na to wszystko (na twój pomysł na biznes i na sposób jego realizacji) polskie prawo handlowe? jeszcze raz spytam: rozmawiałaś z prawnikiem, czy coś takiego w Pl jest w ogóle legalne? bo że inni a allegro tak robią, to jeszcze o niczym nie świadczy...

Edit: poszperałam trochę i proszę: http://forumprawne.org/prawa-konsumenta/425249-czy-mus...

napisz, jak to się skończyło, bo bardzo mnie to interesuje :)Katarzyna Kordek edytował(a) ten post dnia 18.04.13 o godzinie 10:47

konto usunięte

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Sądząc po Twoich tekstach reklamowych:
*pewny sprzedawca,
*dodaj mnie do listy ulubionych sprzedających,
*W sprzedaży wyjątkowy płaszczyk wiosenny.
klient może czuć się wprowadzony w błąd (sugerują one sprzedaż a nie pośrednictwo).
Rozważyłbym poszukanie radcy prawnego/adwokata który podjąłby się i określił z góry cenę za:
-opracowanie regulaminu i "bezpiecznych opisów,
-opracowanie opinii prawnej pod którą się podpisze,
-ewentualną reprezentacje w sporach z Izbą Celną, US, UOKiK etc..
Rozważyłbym też rejestrację firmy za granicą.Miłosz M. edytował(a) ten post dnia 18.04.13 o godzinie 23:06

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Ogólnie rzecz biorąc osoby, które handlują w ten sposób na Allegro (oczywiście Ci poważniejsi, utrzymujący się z tego typu sprzedaży) zakupują ok. 10% przewidywanej sprzedaży danego produktu "na stan" i z tego potem realizują ew. zwroty, reklamacje oraz wymianę wadliwego towaru. Sytuacja jest taka jak przedstawił przedmówca, to jest sprzedaż i tak będzie traktowana przez odpowiednie urzędy. Jedynym rozwiązaniem byłoby napisanie zarówno w tytule aukcji jak i w opisie (przykładowo) coś takiego:

Tytuł: Kurtka skórzana najtaniej z Chin !

W opisie, oznaczenie jaki to produkt, link do sklepu gdzie jest kupowany, za jaką cenę, ile kosztuje przesyłka z chin itp. A wartość aukcji to np. 10zł, zaznaczając w opisie, że jest to prowizja dla sprzedającego za obsługę zamówienia.

W każdym innym wypadku będzie to niestety sprzedaż.

Edit: Rozwiązanie, które podałem na początku rozwiązuje również kwestie księgowe, które poruszyłaś na forum prawnym.
Pamiętaj też, że zdarza się sporadycznie zatrzymanie paczki na granicy i/lub zwyczajnie się gubi.Krzysztof Podkanowicz edytował(a) ten post dnia 27.04.13 o godzinie 01:25
Jolanta Czajkowska

Jolanta Czajkowska właścielka, FHU
Emmanuel

Temat: Kto ma racje i jak to rozgryźć.

Witam, tak się stało ze również mnie zainteresował ten temat, w sumie pan Krzysztof ma rację , poza tym na Allegro nie handlujemy usługami tylko konkretnym towarem. Ale jednak nie chciałabym tak odpuścić i spróbować handlować towarem z Chin ale w modelu Dropshippingu , czyli na Allegro jestem Sprzedawcą , ja wysyłam do klienta paragony/faktury ( mailowo ) i odpowiadam za towar , za zwroty itp . Zastanawia mnie tylko sprawa :
1. Cło ( może nie wystąpić ze względu ma małą wartość ) ale jeśli ?
2. Księgowość - jak to ugryźć ? bo Chińczycy raczej nie wystawią mi faktury na zakup towaru ?
a może wybrać formę opodatkowania ryczałt ? płacić 3% od obrotu i nie przejmować się rachunkami ?

Zaryzykować , że klienci będą zwracać towar ze względu na np. źle dobrany rozmiar i rzeczywiście trochę towaru mieć u siebie na wymianę ?

Z góry dziękuję za pomoc



Wyślij zaproszenie do