Kamila Pawliszak-John

Kamila Pawliszak-John właściciel, sklep
internetowy Kamila

Temat: Księgowość

Prowadzę sama Kpir, ewidencja zakupu oraz sprzedaży i mam pare pytań czy aby wszystko robie dobrze.

Kpir:
1. Przychód(kol.7 i 9) oraz wydatki(13-14) wpisuje netto?
2. Kol. 10 jako że jestem Vatowcem wpisuje netto, jednak ostatnio usłyszałam ze mają być to ceny zakupu czyli brutto, jaka jest prawda?
3. ZUS, prowizje bankowe za przelewy(przeważnie 1zł) i pierwsza opłata w US (170zł za VAT-r) wpisuje normalnie, bo nie sa opodatkowane wiec jak płacę zus 366,63 to wpisuje te pełną kwote o nic ją nie pomniejszam ?
4. Dlaczego ubezpieczenie zdrowotne bardziej opłaca się odliczac od podatku dochodowego (PIT) a nie od razu w Kpir ?
5. W

Ewidencja zakupu (nabycia towarów i usług):
6. Należy do niej wpisywać ZUS? jak nieopodatkowane (kol. 19) ?
7. Wysyłam pocztą część towaru faktury poczty polskiej są nieopodatkowane wiec wpisuje je w kolumne 19, tak mi powiedziała księgować, czy to jest dobrze?
8. Prowizje bankowe (w/w 1zł) i opłate za VAT-R nie wpisałam do ewidencji tylko do kpir, czy to nie jest błąd?

Ewidencja sprzedaży:
Zaczęłam ewidencjonowanie kasą fiskalną wiec robie zestawienie miesieczne z raportów dobowych, umniejszam je o wszelkie zwroty towarów i tak księguje w ewidencji sprzedaży raz na miesiąc, raport ten (zestawienie) jest zrobiony zgodnie z rozporządzeniem, ale będę wdzięczna jak ktoś potwierdzi ze robie dobrze.

Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Księgowość

a ja nie wiem co Pani tu napisać , serio

bo jak czytam pytania, to odpowiedź jest tylko taka :

może powinna zacząć Pani księgowanie od przeczytania ustaw, albo chociaż podręcznika, broszury o podatku dochodowym , prowadzeniu pkpir , czy choćby cokolwiek o vat , a jak nie: to dokumenty do księgowej lub biura, bo narobi sobie Pani większej biedy, niż zaoszczędzi pieniędzy na fachowej pomocy

1. yes, yes, choc jeszcze jest parę innych kolumn do wypełnienia
2. proszę glupot nie sluchać, jak vat i prawo do odzliczenia vat - to netto, jak brak prawa - brutto ( teraz pytanie : od czego można odliczyć a od czego nie,?)
3.do pkpir wpisuje Pani tylko składkę na ubezpiecznie społeczne ( nie całość !!!)i to zapłaconą składkę , prowizje ok
4. bo lepiej odliczać od podatku a nie od przychodu to raz...a 2- bo tak ustawa o pdof umożliwia : możemy od podatku odliczyć składkę na ubez.zdrowotne ( ale też nie całe )
6. składki tylko w pkpir
7. nie wiem o co chodzi
8. do ewidencji vat wpisujemy tylko to co dotyczy vat , i tak...ewidnecje róznią sią do pkpir , to nie jest to samo i wpisuje się tam rózne zdarzenia gospodarcze, czasami się powielająMarta Czternastek edytował(a) ten post dnia 08.03.12 o godzinie 14:30
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Księgowość

Marta Czternastek:
... może powinna zacząć Pani księgowanie od przeczytania ustaw, albo chociaż podręcznika, broszury o podatku dochodowym , prowadzeniu pkpir , czy choćby cokolwiek o vat , a jak nie: to dokumenty do księgowej lub biura, bo narobi sobie Pani większej biedy, niż zaoszczędzi pieniędzy na fachowej pomocy
może się będę powtarzał ale w takich przypadkach doradzam też lekturę kodeksu karnego skarbowego.

ot tak, zeby wiedzieć co się ryzykuje, wtedy łatwiej oszacować wady i zalety oddania księgowości do dobrego biura rachunkowego czy doradcy podatkowego :)
Izabela Korzińska

Izabela Korzińska Architekt /
Developer ETL/TEam
Leader, Roche Polska

Temat: Księgowość

Korzystam i polecam:
http://www.taxe.pl/

Istotne jest też to, czy biuro aby na pewno ma wykupioną polisę:
"19. Czy biuro rachunkowe ponosi odpowiedzialność za sporządzanie rejestrów księgowych?
Tak, zgodnie z treścią umowy zawartą z Klientem oraz zgodnie z wytycznymi Misterstwa Finansów dotyczących usługowego prowadzenia ksiąg rachukowych. Ponadto nasze biuro, w zgodzie z wymogami prawa, posiada obowiązkowe ubezpieczenie od tych czynności.
"

W życiu nie podjęłabym sie prowadzenia na własną rękę księgowości, bo daleko mi do osoby, która sie na tym zna. A można naprawdę nieźle wtopić.
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Księgowość

Izabela Korzińska:
... Ponadto nasze biuro, w zgodzie z wymogami prawa, posiada obowiązkowe ubezpieczenie od tych czynności.[/i]"

od "tych" tzn od których ? tylko od obowiązkowych ? a na jaka kwotę ? na minimalną czy na jakąś rozsądna ?

a jak tylko od obowiązkowych to co z resztą ? np. ze sprawami kadrowo płacowymi ? a z dokumentami klienta jak zgina albo jak bedzie pozar ??

slogany to każdy pisze :) warto by od firmy wymagac konkretów....Robert Adam Okulski edytował(a) ten post dnia 10.03.12 o godzinie 22:46
Izabela Korzińska

Izabela Korzińska Architekt /
Developer ETL/TEam
Leader, Roche Polska

Temat: Księgowość

Robert Adam Okulski:
Izabela Korzińska:
... Ponadto nasze biuro, w zgodzie z wymogami prawa, posiada obowiązkowe ubezpieczenie od tych czynności.[/i]"

od "tych" tzn od których ? tylko od obowiązkowych ? a na jaka kwotę ? na minimalną czy na jakąś rozsądna ?
"Tych", to znaczy "usługowego prowadzenia ksiąg rachukowych". Zacytowałam tylko pytanie i odpowiedź ze strony Taxe z działu FAQ - żeby było jasne, że ta firma posiada ubezpieczenie. Więcej informacji mam w umowie, ale nie chce mi się ich przepisywać. Z grubsza - chodzi o rejestry VAT, deklaracje podatkowe i rozliczenia z ZUS.

a jak tylko od obowiązkowych to co z resztą ? np. ze sprawami kadrowo płacowymi ?
nie wiem, mnie to nie dotyczy, ale w umowie mam słowo "wszelkie" :)
a z dokumentami klienta jak zgina albo jak bedzie pozar ??
musiałby być u mnie w domu, bo oryginały mam ja - im wysyłam skany
slogany to każdy pisze :) warto by od firmy wymagac konkretów....
no to chętnie zapytam o wysokość kwoty ubezpieczenia, bo faktycznie - jest interesująca, a w umowie jej nie ma

Następna dyskusja:

Księgowość z Gliwic




Wyślij zaproszenie do