Temat: Czym się różni (R)eserved od TM (trade mark)?
Rafał Ł.:
Witam
Przepraszam, że odgrzewam stary temat ale w zasadzie mam pytanie po części jego dotyczące.
Jeżeli istnieje firma w USA która ma TM w swoim logo ale nie zarejestrowała tego logo w urzędzie patentowym RP to czy mam możliwość zarejestrowania tego logo jako własnego do wykorzystywania tylko na terytorium RP ? Czy urząd patentowy zarejestruje mi to logo ? i czy firma z USA bedzię mogła ewentualnie dochodzić swoich praw w Polsce?
To o co pytasz Rafał, jest nieco bardziej skomplikowane, mimo to postaram się to wytłumaczyć w miarę zrozumiale
Firma z USA używa oznaczenia TM. Podejrzewam, że nie ma zarejestrowanego znaku, nie tylko w PL, ale również w UE (rejestracja znaku w EUIPO obowiązuje na terenie całej Unii - w Polsce również).
To, czy uda Ci się zarejestrować znak w UPRP (Polskim Urzędzie Patentowym zależy od kilku podstawowych kwestii. Znaczenie będzie miało to, jak bardzo popularne jest logo/nazwa. Jeżeli jest to znak pokroju Nike lub Apple, to kwalifikować się może pod "znak renomowany" - to oznacza, że jego rejestracja lub posługiwanie się wogóle, może być niemożliwe a firma będąca właścicielem znaku może domagać się zaprzestania używania takiego znaku.
Być może firma nie ma rejestracji, ponieważ znak jest opisowy (odnosi się do rodzaju produktu). Wówczas Ty również takiego znaku nie zarejestrujesz - przynajmniej w formie słownej. Zawsze możesz się postarać o odróżniającą wersję graficzną który zwiększy szanse rejestracji.
Prawa do znaku można domagać się również na podstawie prawa autorskiego lub ochrony praw konkurencji i konsumentów (logo przede wszystkim! Ze słowną nazwą handlową firmy jest nieco inna sytuacja i trudniej domagać sie swoich praw, jeżeli znak nie jest renomowany).
Jeżeli interesuje Cię dokładniejsze zbadanie Twojej marki, napisz do nas niezobowiązująco na
http://zastrzezone.pl lub w wiadomości bezpośredniej do mnie na GoldenLine :)