Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Witam,

z końcem roku pierwszy raz odkąd prowadzę firmę będę wypłacał pracownikowi wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie (umowa podpisana w marcu 2011 r. na wykonywanie zlecenia w okresie marzec-grudzień, wypłata wynagrodzenia w gotówce w całości 31.12.2011r.). Zleceniobiorca jest emerytem, był zgłoszony przeze mnie w ZUS (kod tytułu ubezpieczeń 0411 1 0) i co miesiąc składany był za niego druk ZUS P RCA informujący o zerowym wynagrodzeniu.

Czy prawidłowo rozpisany jest tok postępowania wypłaty wynagrodzenia i księgowania jej w KPiR?

31.12.2011 r. - zleceniobiorca wystawia mi rachunek do umowy zlecenie na którym uwzględnione są wszystkie składniki wynagrodzenia, wówczas wypłacane jest mu w gotówce wynagrodzenie netto,

31.12.2011 r. - na podstawie rachunku tworzę listę płac, pod którą podpinam rachunek wystawiony przez zleceniobiorcę,

31.12.2011 r. - w PKiR księguję na podstawie listy płac płacę w kwocie brutto,

15.01.2011 r. - (data w której robię przelew składek za pracownika do ZUS), z tą datą księguję w KPiR składki ZUS, które były po mojej stronie tj. emerytalne, rentowe i wypadkowe (chorobowe jako dobrowolne nie było wybrane).

Czy taki tok postępowania jest prawidłowy czy w którymś momencie pojawia się błąd? Może w przypadku umowy zlecenie nie robi się listy płac tylko księguje się w koszty bezpośrednio rachunek wystawiony przez zleceniobiorcę, a w późniejszym etapie księguje się przelany za niego ZUS, który był po stronie pracodawcy (jaki dokument jest wówczas podstawą do zaksięgowania składek w KPiR - potwierdzenie przelewu?)?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź,
Mateusz
Wiesław Jan Tomczak

Wiesław Jan Tomczak doradca podatkowy
(wpis Min Fin.
03697)

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Wystarczającym dowodem jest rachunek a ZUS zapłacony w terminie też można zaliczyć w koszty
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Wiesław Jan Tomczak:
Wystarczającym dowodem jest rachunek a ZUS zapłacony w terminie też można zaliczyć w koszty

Niezależnie, czy w terminie, czy nie - ZUS od umowy zlecenia (w części finansowanej przez płatnika) jest kosztem w momencie zapłaty składek do ZUS.
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Mateusz M.:
Czy prawidłowo rozpisany jest tok postępowania wypłaty wynagrodzenia i księgowania jej w KPiR?
w zasadzie wszystko jest ok, zapłata wynagrodzenia z umowy zlecenie nr.... - w kwocie brutto - księgowane w dacie faktycznej wypłaty (czyli tu 31.12.2011). A składki ZUS - na podstawie dowodu wpłaty sporządzamy dowód wewnętrzny - składki ZUS od umowy zlecenie finansowane przez Zleceniodawcę - księgujemy w dacie faktycznej zapłaty.Angelika K. edytował(a) ten post dnia 24.12.11 o godzinie 01:06

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Dziękuję za szybkie odpowiedzi.

Czyli reasumując:

- w dniu wystawienia rachunku przez zleceniobiorcę, który jest jednocześnie dniem wypłaty księguję w koszty wynagrodzenie brutto (wynagrodzenie netto+składki, które są po stronie zleceniobiorcy) na konto nr 12 (księgowość uproszczona), a moim dowodem księgowym jest rachunek wystawiony przez zleceniobiorcę.

- natomiast w dniu zapłaty składek ZUS (np. 15.01.2011), które były po mojej stronie księguję je na konto nr 13, a dowodem księgowym jest potwierdzenie przelewu (?).

Czy wówczas księgowanie jest przeprowadzone prawidłowo?

---

Mam jeszcze dodatkowe pytanie:

-jeśli w przyszłości takich umów zlecenie miałbym kilka miesięcznie czy mogę do nich zrobić listę płac i zaksięgować wówczas wypłaty brutto oraz składki ZUS zbiorczo dla kilku zleceniobiorców?
- czy może prawidłowo też by było, gdybym listę płac utworzył sobie nawet dla jednej umowy (tak jak to ma miejsce w przypadku opisanym przeze mnie wyżej) i dopiero wówczas na jej podstawie przeprowadzał księgowanie?
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Mateusz M.:
Czy wówczas księgowanie jest przeprowadzone prawidłowo?
pisaliśmy w tym samym czasie :)

-jeśli w przyszłości takich umów zlecenie miałbym kilka miesięcznie czy mogę do nich zrobić listę płac i zaksięgować wówczas wypłaty brutto oraz składki ZUS zbiorczo dla kilku zleceniobiorców?

Wygląda na to, że nie można.

Ponieważ, jak już wyżej wskazano zawarty w § 14 katalog zdarzeń, które mogą zostać udokumentowane na potrzeby ujęcia w pkpir dowodem wewnętrznym jest katalogiem zamkniętym, to katalog ten nie może zostać rozszerzony o inne wydatki, które nie zostały wyszczególnione w tym przepisie. A wydatków poniesionych na wypłaty wynagrodzeń z tytułu zawieranych umów zlecenia bądź o dzieło katalog ten nie wymienia.

Z tych powodów rachunki dotyczące umów zleceń bądź o dzieło nie mogą być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zbiorczo - na postawie jednego dowodu wewnętrznego zawierającego listę rachunków z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Prawidłowe jest wyłącznie ujmowanie w księdze tych kosztów podatkowych pojedynczo – na podstawie poszczególnych rachunków.


http://kpir.wieszjak.pl/dowody-ksiegowe/250355,2,Czy-w...Angelika K. edytował(a) ten post dnia 24.12.11 o godzinie 01:05

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Angelika K.:
Mateusz M.:
Czy prawidłowo rozpisany jest tok postępowania wypłaty wynagrodzenia i księgowania jej w KPiR?
w zasadzie wszystko jest ok, zapłata wynagrodzenia z umowy zlecenie nr.... - w kwocie brutto - księgowane w dacie faktycznej wypłaty (czyli tu 31.12.2011). A składki ZUS - na podstawie dowodu wpłaty sporządzamy dowód wewnętrzny - składki ZUS od umowy zlecenie finansowane przez Zleceniodawcę - księgujemy w dacie faktycznej zapłaty.

No własnie, dokładnie w tym samym czasie więc na większość moich pytań pojawiła się już odpowiedź :)

Zastanawia mnie tylko jedno, odnośnie tworzenia dowodów wewnętrznych dotyczących potwierdzeń przelewu składek ZUS za pracownika. Czy takie potwierdzenie przelewu na pewno nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez rozporządzenie do tego, aby móc potraktować je bezpośrednio jako dowód księgowy? Z tego co widzę w rozporządzeniu to nie za bardzo można wystawiać dowody wewnętrzne do potwierdzeń przelewów - chyba, że źle coś interpretuję?Mateusz M. edytował(a) ten post dnia 24.12.11 o godzinie 02:15
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Mateusz M.:
Angelika K.:
Mateusz M.:
Czy prawidłowo rozpisany jest tok postępowania wypłaty wynagrodzenia i księgowania jej w KPiR?
w zasadzie wszystko jest ok, zapłata wynagrodzenia z umowy zlecenie nr.... - w kwocie brutto - księgowane w dacie faktycznej wypłaty (czyli tu 31.12.2011). A składki ZUS - na podstawie dowodu wpłaty sporządzamy dowód wewnętrzny - składki ZUS od umowy zlecenie finansowane przez Zleceniodawcę - księgujemy w dacie faktycznej zapłaty.

No własnie, dokładnie w tym samym czasie więc na większość moich pytań pojawiła się już odpowiedź :)

Zastanawia mnie tylko jedno, odnośnie tworzenia dowodów wewnętrznych dotyczących potwierdzeń przelewu składek ZUS za pracownika. Czy takie potwierdzenie przelewu na pewno nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez rozporządzenie do tego, aby móc potraktować je bezpośrednio jako dowód księgowy? Z tego co widzę w rozporządzeniu to nie za bardzo można wystawiać dowody wewnętrzne do potwierdzeń przelewów - chyba, że źle coś interpretuję?

Takie potwierdzenie przelewu nie zawiera wszystkich danych - choćby kwoty, które płacisz, są inne niż te, które księgujesz (płacisz łącznie składki swoje, zleceniodawcy i płatnika, a księgujesz tylko swoje i płatnika, zleceniodawcy masz już zaksięgowane w kwocie brutto umowy zlecenia).
Angelika K.

Angelika K. Samodzielna księgowa
KPiR

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Czy takie potwierdzenie przelewu na pewno nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez rozporządzenie do tego, aby móc potraktować je bezpośrednio jako dowód księgowy?

Sylwia już to wyjaśniła :)

Gdybyś zaksięgował kwotę brutto z umowy i kwotę wszystkich zapłaconych składek z dowodu wpłaty, zawyżyłbyś koszty.

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Dzięki za wyrozumiałość i wytrwałe tłumaczenie tematu :) Mniej więcej jestem na etapie w którym rozumiem to tak (wszystkie wysokości składek i podatku przyjąłem w przykładzie teoretycznie):

31.12.2011 - zleceniobiorca wystawia rachunek na kwotę 100 zł brutto, w tym samym dniu po obliczeniu kwoty jaką powinien otrzymać "na rękę" wypłacono mu wynagrodzenie, powiedzmy 75 zł.
Obliczono, że:
[100 zł brutto, w tym zawarte są:
- składki ZUS (ub. zdrowotne, społeczne i rentowe) = 12 zł
- zaliczka na podatek dochodowy = 13 zł
- "na rękę" dostał = 75 zł]

31.12.2011 - do KPiR księguję na podstawie rachunku wystawionego przez zleceniobiorcę kwotę 100 zł brutto (pomimo tego, że ubezpieczenia które są po stronie pracownika przeleje do ZUS dopiero 15.01.2012).

Dodatkowo po mojej stronie pozostają jeszcze składki ZUS (m.in. emerytalne,rentowe,wypadkowe) łącznie = (teoretycznie) 20 zł do odprowadzenia do 15 stycznia.

15.01.2012 - Kwotę ubezpieczeń, które były po stronie pracownika w wysokości 12 zł i po mojej stronie 20 zł, łącznie 32 zł przelewam do ZUS razem z moimi składkami, która odprowadzam comiesięcznie.

15.01.2012 - W związku z tym, że na przelewie ubezpieczeń społecznych do ZUS są wyszczególnione wszystkie składki (moja, którą płacę co miesiąc, ta która była po stronie pracownika i ta, która w związku z wypłatą wynagrodzenia była po mojej stronie) to do potwierdzenia przelewu składki wystawiam DOWÓD WEWNĘTRZNY ("Składki ZUS od umowy zlecenie numer XXX finansowane przez Zleceniodawcę") w dotyczy przelanych składek ZUS za pracownika, które były po mojej stronie w wysokości 20 zł, i na podstawie DW taką też kwotę księguję w KPiR z datą 15.01.2012 roku.

Czy taki sposób księgowania będzie prawidłowy czy znów coś zamieszałem? :)Mateusz M. edytował(a) ten post dnia 25.12.11 o godzinie 00:48
Wiesław Jan Tomczak

Wiesław Jan Tomczak doradca podatkowy
(wpis Min Fin.
03697)

Temat: Umowa zlecenie - sposób księgowania w KPiR

Kol. Sylwia, dziękuję za skorygowanie, to rzeczywiscie nie jest składka od pracownika

Podobny temat był niedawno na
http://www.goldenline.pl/forum/2418089/kiedy-wrzucic-w...
składki ZUS od tych umów w części finansowanej przez zleceniodawcę stają się kosztem podatkowym w dacie ich zapłaty do ZUS (art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o pdop).



Wyślij zaproszenie do