konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Witam wszystkich użytkowników tego forum.

Ponieważ wasze grono wydaje się najbardziej obiektywne w różnych kwestiach optymalizacji proszę was o konsultację.
Widzę tutaj mnóstwo podobnych tematów ale chciałabym to trochę pogłębić. Może komuś innemu też się przyda.

Temat będzie dotyczył UK ale najpierw pytanie o Cypr: ile kosztuje założenie i utrzymanie Cypryjskiej Ltd + Cypryjska spółka osobowa, bo z tego co wiem to najprostsza opcja 0 podatku (Słowacja kończy się w tym roku? Zea wychodzą bardzo drogo?). 

Jak takie Cypryjskie rozwiązanie ma się w kontekście planowanej ustawy o unikaniu opodatkowania?

A teraz do sedna. Załóżmy hipotetyczną sytuację.

Zwykła DG z VAT. 
Z kilku powodów ciężko byłoby DG zmienić w Sp zoo.
Handel i usługi.

Zakładamy Ltd w UK. Trzech udziałowców, jeden ma NIN. Jest to rodzina więc przepływ gotówki jest łatwy.

Zatrudniamy ich jako dyrektorów z płacą w kwocie wolnej od podatku. Powiedzmy że to zatrudnienie pokryje zysk.

Czy dwoje bez NIN na początku płaci zerowy podatek czy jakiś podwyższony do momentu uzyskania NIN?

Czy wystarczy dwukrotny w roku przylot do UK na zebranie zarządu (takie warunki w umowie o pracę) aby wykluczyć zarzut sprawowania zarządu z PL oraz pracy na terenie PL? Wypłata miesięczna.

Czy na zebranie zarządu może przylecieć do UK jeden-dwóch dyrektorów, a reszta uczestniczyć w telekonferencji przez Skype? Protokół papierowy z miejscem w UK.

Czy protokoły i umowy w języku polskim to problem?

Firma posiadałaby konto w PL i z niego były by wypłaty dla dyrektorów w PLN. Czy to problem?

Jak jest z kontem w UK dla Ltd bez potwierdzenia zamieszkania dyrektorów w UK.

Ltd świadczyło by usług IT, miesięczne faktury dla DG np na:
- 4 usługi poczty elektronicznej dla 4 różnych domen każda usługa po 1500 zł
- hosting za 4000 zł
- itp.

Usługi były by oczywiście realizowane w rzeczywistości (koszt dla Ltd np 150 zł miesięcznie). Były by przelewy za te usługi na polskie konto od razu powracające jako wypłaty dla dyrektorów.

Czy jest możliwa wypłata gotówkowa dla dyrektorów w PL?

Może widzicie lepsze opcje na przepływ zysku do UK?

Czy rozliczanie wszystkiego przez konto w PL to problem?

W tym roku DG zapłaciła już kilka tysięcy podatku. Czy wygenerowanie straty w następnych miesiącach bilansujacej to na zero to dobry pomysł?

Czy ktoś wie jak przy procedurze uzyskania NIN zapatrywano by się na adres z Polski? W końcu zgodnie z prawdą dyrektorzy mieszkają w PL (oczywiście wiem, że adres z UK to nie problem).

Zusu nie optymalizujemy, choć żal topić ~600 zł miesięcznie z tego tytułu.

Jak skomplikowana jest księgowość Ltd? Może warto wynajmować księgowość raz do roku przy jakichś rozliczeniach z Hmrc, a miesięcznie płacić księgowości tylko za rozliczanie Paye?

Co do kosztów to wydają się proste:

- 500 zł/mies za księgowość Ltd (opcja najdroższa)
- 50 zł/mies za konto w PL dla Ltd
- Założenie Ltd poniżej 100 GBP. Adres 100 GBP.
- Cztery bilety powrotne do UK w roku: 2000 zl.

W sumie np przy 8000 zysku po ZUS miesięcznie mamy w ciągu pierwszego roku oszczędność ~7680 zł (12*8000*18% - 2000 - 1000 - 12*550).

Dobrze liczę?
Robert Adam Okulski

Robert Adam Okulski Doradca Podatkowy
lic. 1030

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Alicja O.:
Dobrze liczę?
Nie :)

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Robert Adam O.:
Alicja O.:
Dobrze liczę?
Nie :)
To wskaż proszę właściwy wynik przyjmując podane założenia oraz uproszczoną formę liczenia (np brak kwoty wolnej w PL, brak progu ~80000 zł itp).
Za wyjaśnienie też byłabym wdzięczna;)

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Z całym szacunkiem do specjalistów nie chcących pomóc w interpretacji powszechnie dostępnej wiedzy, w przyjazny sposób dla początkujących, zinterpretowałam sobie sama. [FOCH]
Odpowiadającym proste "mylisz się", bez uzasadnienia, z góry podziękuję, nie marnujcie swojego cennego czasu:)
Alicja O.:
Czy wystarczy dwukrotny w roku przylot do UK na zebranie zarządu (takie warunki w umowie o pracę) aby wykluczyć zarzut sprawowania zarządu z PL oraz pracy na terenie PL? Wypłata miesięczna.
Zacznijmy od pracy na terenie PL.

Ustawa o unikaniu podwójnego opodatkowania z UK (Dz. U. z 2006 r. nr 250, poz. 1840 z dnia 29.12.2006 r.) z dopiskami

"Artykuł 14
Dochody z pracy najemnej
1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17, 18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w [PL] Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w[PL] tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w [UK] drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym [UK] drugim Państwie."

Czyli na prostą logikę jak nie wykonujesz pracy na terenie UK to płacisz podatek w PL z wyjątkami (w których jest sedno sprawy, ale o tym później).

Żeby nie było pominiętego najważniejszego wyjątku to jest on zaraz w drugim punkcie.

"2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w [PL] Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w [UK] drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w [PL] pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:
a) odbiorca przebywa w [UK] drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
b) wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w [UK] drugim Państwie, i
c) wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w [UK] drugim Państwie.
"

Jak jesteś mniej niż 183 dni w UK i zatrudnia cię ktoś spoza UK to płacisz w PL (czyli nie dotyczy nas bo płaci firma z UK).

"Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15 [...]".
"Artykuł 15
Wynagrodzenia dyrektorów
Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w [PL] jednym Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie dyrektorów lub w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w [UK] drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w [UK] tym drugim Państwie."

Czyli nasz wyjątek, jak jesteś Dyrektorem lub w radzie nadzorczej to nawet jak nie wykonujesz pracy z UK to płacisz podatek w UK.
Alicja O.:
Czy wystarczy dwukrotny w roku przylot do UK na zebranie zarządu (takie warunki w umowie o pracę) aby wykluczyć zarzut sprawowania zarządu z PL oraz pracy na terenie PL? Wypłata miesięczna.
Kwestia sprawowania zarządu:
Zacytujmy artykuł http://grantthornton.pl/akademia_podatkowa_rezydencja_...
"Zgodnie z MK OECD kryterium rozstrzygającym o rezydencji podatkowej osób prawnych jest miejsce faktycznego zarządu. Zgodnie z komentarzem do MK OECD miejsce faktycznego zarządu to miejsce, w którym podejmowane są kluczowe decyzje w zakresie zarządzania podmiotem oraz prowadzenia przez ten podmiot działalności operacyjnej. Należy tu wskazać, że w praktyce władze podatkowe różnych krajów, mogą kłaść różny nacisk na różne elementy zarządzania podmiotem, w toku ustalenia jego rezydencji. Władze podatkowe mogą analizować gdzie wykonuje swoje działania CEO (dyrektor generalny), gdzie mają miejsce spotkania osób zarządzających spółką, gdzie zazwyczaj przebywają członkowie zarządu itp. Na przykład zgodnie z przepisami brytyjskimi, spółka jest jej rezydentem, jeżeli centralne zarządzania i kontrola nad spółką realizowana jest z Wielkiej Brytanii – tj. spotkania zarządu organizowane są w Wielkiej Brytanii, jak również tam podejmowane są decyzje strategiczne."

Czyli kluczowe decyzje są podejmowane na spotkaniach zarządu organizowanych w UK dwa razy do roku. Księgowość jest w UK, siedziba jest w UK. Nawet wskazana wyżej ustawa faworyzuje podatkowo dyrektora dając możliwość zasiadania mieszkańca Polski w zarządzie spółki UK.

Z drugiej strony jednak przyglądając się interpretacji dla słynnego przypadku LPP: http://interpretacje-podatkowe.org/zarzad/ippb5-423-17...
Urząd Skarbowy uznał, że:
"Praktyka poszczególnych państw rozumienia określenia „miejsce faktycznego zarządu” jest jednak różna.

W polskiej doktrynie prawa podatkowego wskazuje się, iż zarówno w umowach, jak i wewnętrznym ustawodawstwie państw, brak jest wyraźnej definicji pojęcia „miejsca faktycznego zarządu”, gdyż nie jest nią na pewno określenie, iż jest to miejsce, z którego osoba jest faktycznie zarządzana.
Wydaje się, że uwzględniając zakres decyzyjny przysługujący członkom zarządu osób prawnych, za najbardziej właściwe i oddające sens tej definicji wydaje się podejście większości administracji podatkowych państw, które za “miejsce faktycznego zarządu” osoby prawnej uznają miejsce, w którym odbywa się bieżące prowadzenie spraw tej osoby prawnej (praktyczne, codzienne zarządzanie), które wcale nie musi być tożsame z miejscem podejmowania „kluczowych”, „zasadniczych” decyzji” dotyczących przedsiębiorstwa (patrz: Józef Banach – „Rozstrzyganie kwestii podwójnej rezydencji w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania”, Monitor Podatkowy nr 7/1999).
Podobnie literatura poświęcona międzynarodowemu prawu podatkowemu. W komentarzu “Klaus Vogel on Double Taxation Conventions. A Commentary to the OECD-, UN- and US Model Conventions for the Avoidance of Double Taxation on Income and Capita”, red. Klaus Vogel, Third Edition 1997 r., czytamy, iż miejsce wykonywania faktycznego zarządu oznacza miejsce codziennego zarządzania i prowadzenia spraw polegającego na podejmowaniu decyzji niezbędnych w prowadzeniu biznesu.

Odnosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, iż samo zatem zadeklarowanie, iż dana spółka zarejestrowana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich okresowo będzie wizytowana przez członków zarządu zamieszkujących ZEA oraz Polskę, i że to tam zarząd podejmować będzie decyzje, zdaniem organu podatkowego jest niewystarczający dla uznania przez polską administrację podatkową, że w świetle danej umowy Polska – ZEA o unikaniu podwójnego opodatkowania Spółka taka będzie rezydentem podatkowym drugiego państwa."

Czyli możemy to interpretować na kilka sposobów?
1. US uznaje, że LPP przeprowadza nielegalnie optymalizację, US mu tego nie udowodni albo LPP ma dobrych prawników.
2. "[...] samo zatem zadeklarowanie, iż dana spółka zarejestrowana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich okresowo będzie wizytowana przez członków zarządu [...] jest niewystarczający" czyli nie "deklarujemy", a robimy to, czyli okresowo udajemy się do UK.
3. Nasza mini LTD nie prowadzi bieżących spraw tak jak inne duże, w końcu tylko raz podpisujemy umowę o usługach z DG, poza dwoma zebraniami zarządu w roku nie podejmujemy kompletnie żadnych decyzji. Usługa się sama outsourcuje, my tylko robimy księgowość.
Alicja O.:
Firma posiadałaby konto w PL i z niego były by wypłaty dla dyrektorów w PLN. Czy to problem?
Czy jest możliwa wypłata gotówkowa dla dyrektorów w PL?
Czy rozliczanie wszystkiego przez konto w PL to problem?

Po wzięciu pod uwagę powyższe kwestie dotyczące legalnej wypłaty dla polskiego dyrektora czy waluta i kraj konta mają jakieś znaczenie? Raczej nie.
Alicja O.:
Zusu nie optymalizujemy, choć żal topić ~600 zł miesięcznie z tego tytułu.

Po głębszym zastanowieniu, trzeba to liczyć "normalnie" czyli ponad 1000zł a nie ~600zł, bo jak już się pozbędziecie dochodów i podatków w PL to nie ma od czego odliczyć części składek, więc ile się zapłaci tyle się "traci".
Alicja O.:
Jak skomplikowana jest księgowość Ltd? Może warto wynajmować księgowość raz do roku przy jakichś rozliczeniach z Hmrc, a miesięcznie płacić księgowości tylko za rozliczanie Paye?
Anglicy pracujący na kontraktach robią to sami, Paye też można samemu. Większość da się on-line.
http://www.twicecircled.com/tc/diy-accounting-for-free...

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Kontynuując monolog dla potomnych...
Alicja O.:
Ltd świadczyło by usług IT, miesięczne faktury dla DG np na:
[...]
Usługi były by oczywiście realizowane w rzeczywistości (koszt dla Ltd np 150 zł miesięcznie). [...]

Może widzicie lepsze opcje na przepływ zysku do UK?

Przy rozliczeniach między powiązanymi podmiotami wchodzą w grę tzw. "ceny transferowe". Czyli w przypadku usług powyżej 30 000 Euro rocznie pomiędzy DG i LTD należy prowadzić specjalną dokumentację w której wykazuje się np "rynkowość" wartości podpisanych usług.

Pozostaje aktualne pytanie: Może widzicie lepsze opcje na przepływ zysku do UK?

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Jeśli poszukuje Pani odpowiedzi na zadane pytania, to dorzucę tu kilka stwierdzeń:

1. Spółka na Cyprze, aczkolwiek wcześniej bardzo popularna, niekoniecznie jest optymalnym rozwiązaniem (na pewno nie najtańszym). Ale wybór jurysdykcji spółek zależy całkowicie od rodzaju działalności i postawionych celów.
Co do ceny, będzie dało się znaleźć oferte w okolicach 2000 USD z czymś, natomiast sami oferujemy cenę około 3000-4000 USD w zależności od wybranego zestawu usług.

2. Zagrożenie klauzulą o obejściu prawa istnieje zawsze, natomiast należy chronić się przed możliwością jej zastosowania. Jeśli zaś chodzi o rozporządzenie zeszłoroczne ograniczające możliwość "optymalizacji podatkowej", to też należy je wziąć pod uwagę przy planowaniu struktury i działań. Nie uniemożliwia zastosowania takich rozwiązań.
Natomiast zdarzenia przyszłe należy brać pod uwagę i dbać tylko o to, aby do czasu ich zajścia podjęte działania przyniosły korzyści.

3. Podatek od wynagrodzeń zerowy.

4. Przylot dyrektorów na spotkania zarządu nie gwarantuje zachowania sprawowania kontroli z terenu Wielkiej Brytanii. Natomiast w stabilnym rozwiązaniu zachowanie tego warunku jest konieczne. Proszę tylko pamiętać, że zapewne jedynie nie chce Pani, aby kontrola sprawowana była w Polsce.

5. Dokumenty wewnętrzne mogą być sporządzane w różnych językach, w tym np. faktury.

6. Rachunki bankowe, ich "położenie", to ma wpływ na określenie rezydencji podatkowej spółki. Oczywiście spółka może posiadać rachunki w Polsce, do tego w PLN.

7. Potwierdzenie zamieszkania dyrektorów w UK nie jest konieczne dla otwarcia rachunku firmowego. Oto oferta otwarcia rachunku firmowego społki brytyjskiej w Anglii bez rezydencji brytyjskiej i wizyty w banku.

8. Co do stosowanych cen, to prosze pamiętać, aby były one rynkowe.

9. Księgowość spółki LTD jest skomplikowana bardziej lub mniej w zależności od prowadzonych operacji, jak zawsze przy księgowości. Występują ułatwienia i pewne "ulgi" w stosunku do księgowości polskiej, natomiast na pewno mniejsza liczba obowiązków rozliczeniowych. Cena utrzymania adresu spółki wraz z rozliczeniami/sprawozdaniami może wynieść już kilkaset zł rocznie, w naszej ofercie razem z księgowością od 800 zł rocznie.

Po dalsze informacje i w wypadku zainteresowania ofertą zapraszam na stronę www.optymalizacja-zus-podatki.pl .

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Temat na dziś: rezydencja podatkowa spółki.

Dziękuję, Pana strona trochę mnie naprowadziła w kierunku ustalania rezydencji podatkowej.
Cena _od_ 800zł rocznie z adresem itp wydaje się bardzo sensowna, może mi Pan na priv przesłać całkowite koszty: 10 faktur/mies + PAYE 3 dyrektorów? Być może zgłoszę się do Pana jak już nie będę miała wątpliwości co do rodzaju konstrukcji.

Im więcej czytam na ten temat, tym bardziej wychodzą zawiłości, o których typowy "optymalizator" nigdy nie będzie wiedział, a dodatkowo nikt nie będzie mu próbował tego uświadomić.

Np. zgodnie z bardzo jasnymi tekstami na stronie HMRC, bardzo trudne dla spółek LTD Polaków będzie ustalenie rezydencji podatkowej w UK, bez rzeczywistych rezydentów UK w zarządzie:
http://www.hmrc.gov.uk/manuals/intmanual/INTM120210.htm
(Oni zawsze rozpatrują odwrotny przypadek - udowodnienie rezydencji w UK spółkom zagranicznym, ale jasno to pokazuje sposób interpretacji)
Zawsze brane jest rzeczywiste miejsce prowadzenia kontroli, to że jedzie się dwa razy w roku do UK na posiedzenie zarządu, nie ma żadnego znaczenia. Kontrola i zarządzanie i tak jest z PL.

Jest to całkowicie zgodne z tym co stwierdził polski US w interpretacji dla LPP. Zagraniczni "Dyrektorzy" i tak robią co im każe Polak.
Wszelkie konstrukcje spółek Delaware, Cypryjskich, Słowackich przy jakimś głębszym zaangażowaniu organów US mogą mieć udowodnioną polską rezydencję (o ile nie posiadają podstawionych udziałowców i dyrektorów). Ciekawe kiedy US odkryje taką żyłę złota jak w pełni otwarte rejestry spółek zagranicznych z polskimi adresami właścicieli.

I teraz pytanie do Was... co rodzi udowodnienie jakiejś spółce rezydencji podatkowej w PL? Dodatkowo wg HMRC rezydencja podatkowa nie jest tożsama jurysdykcji prawnej.

Ja tylko sobie podywaguję:
Mamy angielską LTD, jej rezydencja podatkowa na upartego może zostać wymuszona w Polsce. Czyli podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, ale oczywiście zgodnie z UoUPO dochód w każdym z dwóch państw podlega w nim opodatkowaniu osobno ;) Jeżeli usługi prowadzone są w UK to nie wydaje się aby było możliwe pobranie podatku CIT w PL.
Co ciekawsze nasze LTD nie ma zysków, bo dyrektorzy kosztują swoje. A UoUPO pozwala na płacenie podatku dyrektora w UK.
Zatem co realnego grozi za udowodnienie rezydencji LTD w Polsce??

ps. bardzo ciekawie wygląda jak angielskie teksty rozważają interpretację tego samego prawa na przestrzeni 100 lat ;)
pps. dziwna ta netykieta z "Panami i Paniami" na tym forum.

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Cieszę się, że zamieszczone informacje Pani pomogły choć trochę. Wkrótce pojawi się akurat dodatkowy artykuł związany z rezydencja podatkową. Także zapraszam.

Co do Pani pytania, to proponuję Pakiet Współpraca - wówczas koszty, o które Pani pyta, nie wystąpią w ogóle. A co do szczegółów zapraszam do kontaktu telefonicznego.

Chcę też zaznaczyć, iż jednym z głównych zadań nas jako wykonawców zleceń, jest przygotowanie i dostarczenie klientowi skutecznej konstrukcji odpowiedniej do jego potrzeb. A przy tym poinformowanie go o wszystkich istotnych uwarunkowaniach. Zaś później dokonujemy wszelkich potrzebnych modyfikacji, odpowiadając na zmiany przepisów i sytuacji klienta.

Tyle odnośnie części "reklamowej".

Odnośnie dalszych Pani spostrzeżeń:

Jak najbardziej ustalenie takiej rezydencji dla przytoczonej przez Panią spółki byłoby w przypadku toczacego się postępowania trudne, jak nie niemożliwe.
Ponieważ przytoczyła Pani przykład Cypru, nie jest prawdą, iż Polak obecny w Polsce nie może skutecznie utworzyć spółki o obcej rezydencji podatkowej. Natomiast zależy to od miejsca jej utworzenia oraz od sposobu działania.
W tej chwili właśnie wyobrażam sobie konstrukcję, w której Polak mieszkający w Polsce, posiadający angielską spółkę, która będzie prowadziła działalność w Polsce, wykonywaną fizycznie przez niego, nie pozbawi jej w ten sposób brytyjskiej rezydencji. Oczywiście nie będzie jej dyrektorem.

Co do dalszej części Pani wypowiedzi, jak najbardziej Pani analiza idzie w dobrym kierunku. Co grozi? W zasadzie nic, bo to nie jest karalne :) . Ma to znaczenie np. wtedy, gdy spółka pobiera z innego kraju pożytki, w których wymagane jest przedstawienie certyfikatu rezydencji. Wtedy taka konstrukcja upadnie. Polecam artykuł o tym, jak nie płacić podatku na giełdzie :) .

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Marek Z.:
Jak najbardziej ustalenie takiej rezydencji dla przytoczonej przez Panią spółki byłoby w przypadku toczacego się postępowania trudne, jak nie niemożliwe.
Ponieważ przytoczyła Pani przykład Cypru, nie jest prawdą, iż Polak obecny w Polsce nie może skutecznie utworzyć spółki o obcej rezydencji podatkowej. Natomiast zależy to od miejsca jej utworzenia oraz od sposobu działania.

Zakładałam tylko przypadek gdy rejestry spółek są jawne, a za sznurki na końcu zawsze ciągnie Polak. Czy w takim przypadku widzi Pan też możliwość "czystej" i niepodważalnej rezydencji podatkowej gdziekolwiek poza Polską?
Czy też pisze Pan o przypadkach, gdy podstawiamy dyrektorów, udziałowców itp lub mamy kraj gdzie rejestry spółek nie są jawne, a potem te spółki robimy właścicielami spółek w krajach UE?
Marek Z.:
W tej chwili właśnie wyobrażam sobie konstrukcję, w której Polak mieszkający w Polsce, posiadający angielską spółkę, która będzie prowadziła działalność w Polsce, wykonywaną fizycznie przez niego, nie pozbawi jej w ten sposób brytyjskiej rezydencji. Oczywiście nie będzie jej dyrektorem.

Oczywiście wymaga to podstawionych osób trzecich - rezydentów UK?
Marek Z.:
Co do dalszej części Pani wypowiedzi, jak najbardziej Pani analiza idzie w dobrym kierunku. Co grozi? W zasadzie nic, bo to nie jest karalne :) . Ma to znaczenie np. wtedy, gdy spółka pobiera z innego kraju pożytki, w których wymagane jest przedstawienie certyfikatu rezydencji. Wtedy taka konstrukcja upadnie.

Czyli jak najbardziej dotyczy to mojego przypadku.
LTD świadczy usługi IT, które wymagają certyfikatu rezydencji UK aby nie było podatku u źródła. W ten sposób przelewamy zyski z PL do UK. Wszędzie widzę w tym samym celu jakieś usługi konsultingowe, marketingowe itp.
Czy będzie trudne uzyskanie takiego certyfikatu w UK dla nowej firmy?

Zresztą każdy inny rodzaj działalności niż internetowy-usługowy jest nierealny, nie będziemy przecież wysyłać towarów z UK czy też mieć zakładu fryzjerskiego w PL na spółkę z UK. Więc w realnych przypadkach zawsze jest podatek u źródła (a ustawodawca dokładnie to zauważył).

Nie jest karalne? A jakie są skutki podatkowe?
Czy znacie jakieś wyroki dotyczące ustalenia rezydencji podatkowej zagranicznego podmiotu w Polsce? Oraz rzeczywiste następstwa tego wyroku?

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Alicja O.:
Zakładałam tylko przypadek gdy rejestry spółek są jawne, a za sznurki na końcu zawsze ciągnie Polak. Czy w takim przypadku widzi Pan też możliwość "czystej" i niepodważalnej rezydencji podatkowej gdziekolwiek poza Polską?
Czy też pisze Pan o przypadkach, gdy podstawiamy dyrektorów, udziałowców itp lub mamy kraj gdzie rejestry spółek nie są jawne, a potem te spółki robimy właścicielami spółek w krajach UE?

Jak najbardziej to, o czym pisałem w poprzednim poście, to był przypadek jawnego rejestru i nie polegał na użyciu usług nominowanych dyrektorów :) .
Marek Z.:
W tej chwili właśnie wyobrażam sobie konstrukcję, w której Polak mieszkający w Polsce, posiadający angielską spółkę, która będzie prowadziła działalność w Polsce, wykonywaną fizycznie przez niego, nie pozbawi jej w ten sposób brytyjskiej rezydencji. Oczywiście nie będzie jej dyrektorem.

Oczywiście wymaga to podstawionych osób trzecich - rezydentów UK?

Właśnie na pewno nie ma żadnych osób "podstawionych".
Marek Z.:
Co do dalszej części Pani wypowiedzi, jak najbardziej Pani analiza idzie w dobrym kierunku. Co grozi? W zasadzie nic, bo to nie jest karalne :) . Ma to znaczenie np. wtedy, gdy spółka pobiera z innego kraju pożytki, w których wymagane jest przedstawienie certyfikatu rezydencji. Wtedy taka konstrukcja upadnie.

Czyli jak najbardziej dotyczy to mojego przypadku.
LTD świadczy usługi IT, które wymagają certyfikatu rezydencji UK aby nie było podatku u źródła. W ten sposób przelewamy zyski z PL do UK. Wszędzie widzę w tym samym celu jakieś usługi konsultingowe, marketingowe itp.
Czy będzie trudne uzyskanie takiego certyfikatu w UK dla nowej firmy?

Tzn. Pani prowadzi spółkę LTD aktualnie, czy zamierza ją prowadzić?
W tym punkcie mam dla Pani niewielką, ale dobrą informację :) . Otóż nie jest wcale oczywiste, że wymagany jest w Pani przypadku certyfikat. On jest wymagany dla zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, natomiast przytoczę dwa orzeczenia: II FSK 2144/08, II FSK 2200/11 (odpowiednio 2010 i 2013).
Więc co najmniej w przypadku Pani kontrahentów pracujących na rzecz podmiotów zagranicznych, certyfikat nie jest potrzebny (na pewno).
Nie mówiąc o możliwości zakwalifikowania należności do należności licencyjnych.
Co do uzyskania takiego certyfikatu, nie musi to być trudne, między innymi zasadą ogólną jest to, że spółka zarejestrowana w Wielkiej Brytanii jest jej rezydentem, jeśli nie zachodzą wyłączenia. Wyłączeniem tu istotnym jest sytuacja, gdyby umowa o unikaniu podwónego opodatkowania nie traktowała jej jako rezydenta (zgodnie z nią nie byłaby nim). Fakt posiadania kontroli poza UK nie oznacza, że nie posiada się rezydencji brytyjskiej. Działa to w stronę odwrotną. Tak więc prowadzi do rezydencji podwójnej.

Zresztą każdy inny rodzaj działalności niż internetowy-usługowy jest nierealny, nie będziemy przecież wysyłać towarów z UK czy też mieć zakładu fryzjerskiego w PL na spółkę z UK. Więc w realnych przypadkach zawsze jest podatek u źródła (a ustawodawca dokładnie to zauważył).

Nie jest karalne? A jakie są skutki podatkowe?
Czy znacie jakieś wyroki dotyczące ustalenia rezydencji podatkowej zagranicznego podmiotu w Polsce? Oraz rzeczywiste następstwa tego wyroku?

Przykładowe orzeczenia (pozytywne) powyżej.

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Ale musze dodać, że posiadanie kontroli w Polsce wyłącza możliwość uzyskania certyfikatu brytyjskiej rezydencji.

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Chodziło o coś innego niż Pan opisał. W pierwszym poscie przedstawiłam sposób przepływu zysku z PL do UK.
Czyli LTD wystawia faktury na usługi dla DG w PL.
DG świadczy usługi oraz sprzedaje towary w PL.
Nie można przepisać umów usług z DG na LTD.

Zatem jeżeli DG kupuje usługi IT od LTD to powstaje podatek u źródła i zgodnie z UoUPO wymagany jest certyfikat rezydencji LTD.

Jakie warunki sprawdza brytyjski urząd badając rezydencję brytyjskiej LTD? Z dokumentacji HMRC wynikało, że domniemuje się rezydencję w UK. A na pierwszych lepszych stronach są oferty załatwienia certyfikatu za 40F.

ps. LTD nie istnieje jeszcze

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Może Pani zawsze spróbować uzyskać inny tytuł dla płatności - np. należności licencyjne.

Ja w ostatniej wypowiedzi zostawiłem Pani "trop" - otóż zamiast starać się o certyfikat, może Pani zaplanować sytuację, w której nie będzie on potrzebny. A przytoczone orzeczenia potwierdzają, że jeśli klienci DG byliby poza Polską, to certyfikat nie byłby potrzebny.

Odnośnie postępowania w sprawie certyfikatu, pozwolę sobie zaproponować artykuł zawierający Pytania zadawane przez HMRC przy ustalaniu rezydencji podatkowej.

Dotyczy on postępowań w celu ustalenia brytyjskiej rezydencji spółek offshore, jednak w przypadku wystąpienia o certyfikat na potrzeby umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, decydujące znaczenie ma też umiejscowienie kontroli. A HMRC ustala rezydencję polską w ramach zachowania staranności.

Gdyż każda spółka LTD, jeśli nie zachodzą wyłączenia, ma rezydencję brytyjską (ze względu na miejsce jej rejestracji). Jednak nie dotyczy to zaświadczenia dla potrzeb umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ta opłata ma, jak przypuszczam, charakter opłaty za "wypełnienie wniosku", nie zaś "załatwienie" certyfikatu.

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Marek Z.:
Może Pani zawsze spróbować uzyskać inny tytuł dla płatności - np. należności licencyjne.

Ja w ostatniej wypowiedzi zostawiłem Pani "trop" - otóż zamiast starać się o certyfikat, może Pani zaplanować sytuację, w której nie będzie on potrzebny. A przytoczone orzeczenia potwierdzają, że jeśli klienci DG byliby poza Polską, to certyfikat nie byłby potrzebny.

Dziękuję bardzo za wskazanie sedna sprawy, rzeczywiście zagłębiając się w interpretacje, wychodzi że usługi IT nie są objęte podatkiem u źródła, np:
http://www.epodatnik.pl/interpretacje-podatkowe/wykaz....
Odnośnie postępowania w sprawie certyfikatu, pozwolę sobie zaproponować artykuł zawierający Pytania zadawane przez HMRC przy ustalaniu rezydencji podatkowej.

Dotyczy on postępowań w celu ustalenia brytyjskiej rezydencji spółek offshore, jednak w przypadku wystąpienia o certyfikat na potrzeby umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, decydujące znaczenie ma też umiejscowienie kontroli. A HMRC ustala rezydencję polską w ramach zachowania staranności.

Gdyż każda spółka LTD, jeśli nie zachodzą wyłączenia, ma rezydencję brytyjską (ze względu na miejsce jej rejestracji). Jednak nie dotyczy to zaświadczenia dla potrzeb umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ta opłata ma, jak przypuszczam, charakter opłaty za "wypełnienie wniosku", nie zaś "załatwienie" certyfikatu.

Tutaj też ma Pan rację:
http://www.accountingweb.co.uk/anyanswers/question/ltd...

I teraz w dalszym ciągu mam otwarte pytanie: jakie są skutki podatkowe posiadania polskiej rezydencji przez spółkę z UK przy usługach w UK.
Jakie są skutki finansowo prawne z powodu udowodnienia takiej rezydencji przez polski US. Chciałabym zobaczyć czy w ogóle takie coś miało miejsce w polskich sądach lub US.
Jak się do tego ma nieograniczony obowiązek podatkowy oraz obowiązki podatkowe na podstawie UoUPO UK-PL.

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Pani Alicjo,

proponowałbym wystąpienie przez Panią w odpowiednim momencie o podobną interpretację, jak wskazana przez Panią. Dlatego, że stanowisko organów skarbowych w przedmiotowej kwestii bywa różne.

Jak chodzi o rzetelną odpowiedź o "skutki podatkowe", to również odesłać musiałbym do interpretacji, wszystkie wypowiedzi tutaj nie mają charakteru wiążącego w żaden sposób, są jedynie opiniami.

Z mojej strony tu na forum odpowiem następująco:

Sytuacja wskazana przez Panią będzie prowadziła do podwójnej rezydencji spółki angielskiej. Przy czym jednocześnie w ramach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania spółka będzie traktowana jako rezydent polski. Ze względu zaś na miejsce rejestracji będzie rezydentem angielskim.

Tak więc nieograniczony obowiązek podatkowy będzie występował w obu krajach. Natomiast ograniczony on będzie przez umowę między obu państwami.

Skutki podatkowe takiej sytuacji mogą prowadzić do odprowadzania podatku w Polsce przez angielską spółkę, ale też mogą być żadne. Wszystko będzie zależało od rodzaju prowadzonej działalności.

Wyżej pisała Pani, że spółka angielska ma fakturować usługi dla firmy polskiej, do tego jak sądzę, miejsce faktycznego wykonania usługi (nie w rozumieniu ustawy o VAT) będzie w Polsce, także byłaby to działalność prowadzona w całości w Polsce, w zasadzie tworząca zakład (rozumiem, że w Polsce będzie osoba to wykonująca).
Jeśli oprócz tego spółka Ltd ma wykonywać usługi na rzecz podmiotów brytyjskich, to pytanie, jak będą one wykonywane. W zasadzie w Wielkiej Brytanii będzie znajdowała się siedziba i będzie znajdował się zakład spółki, stąd też działalność wykonywana tam będzie podlegała opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii, a nie w Polsce.
Natomiast usługi wykonywane na podstawie swobody wykonywania usług w UE będą opodatkowane w Polsce (na pewno w uproszczeniu).

Wcześniej w swojej analizie szła Pani dobrym krokiem.

Ustalenie rezydencji oznaczać będzie podleganie opodatkowaniu w danym kraju i stosowanie jego przepisów właściwych. Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania może w przypadku części dochodów ograniczyć wówczas to opodatkowanie.
Czyli bez rezydencji polskiej spółka angielska nie musi interesować się polskim prawem podatkowym względem całości swoich dochodów, od momentu uzyskania rezydencji, już jemu podlega.
Względem zagadnień rozstrzyganych przez umowę, wówczas spółka brytyjska będzie traktowana przez nią jak spółka polska, jednak co do kwestii nieobjętych umową podlegała będzie przepisom podatkowym obu państw. Co też może prowadzić do zwolnień, tylko na gruncie przepisów właściwych danego państwa.

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Marek Z.:
Wyżej pisała Pani, że spółka angielska ma fakturować usługi dla firmy polskiej, do tego jak sądzę, miejsce faktycznego wykonania usługi (nie w rozumieniu ustawy o VAT) będzie w Polsce, także byłaby to działalność prowadzona w całości w Polsce, w zasadzie tworząca zakład (rozumiem, że w Polsce będzie osoba to wykonująca).

Będą to usługi informatyczne "internetowe" tzn np. poczta elektroniczna, hosting WWW itp. Nie wymagające osobistej obecności w Polsce, koszty zakupu tych usług przez LTD też będą poza Polską.

Osoba nadzorująca te usługi _zdalnie_ (jest to np 4h pracy w miesiącu) będzie niestety w Polsce, będzie otrzymywała wynagrodzenie jako dyrektor LTD i nie będzie miała w obowiązkach na pewno tych czynności.

LTD nie będzie płatnikiem VAT.
Wcześniej w swojej analizie szła Pani dobrym krokiem.

Ustalenie rezydencji oznaczać będzie podleganie opodatkowaniu w danym kraju i stosowanie jego przepisów właściwych. Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania może w przypadku części dochodów ograniczyć wówczas to opodatkowanie.
Czyli bez rezydencji polskiej spółka angielska nie musi interesować się polskim prawem podatkowym względem całości swoich dochodów, od momentu uzyskania rezydencji, już jemu podlega.
Względem zagadnień rozstrzyganych przez umowę, wówczas spółka brytyjska będzie traktowana przez nią jak spółka polska, jednak co do kwestii nieobjętych umową podlegała będzie przepisom podatkowym obu państw. Co też może prowadzić do zwolnień, tylko na gruncie przepisów właściwych danego państwa.

Szkoda, że nie ma w tej kwestii żadnych formalnych rozstrzygnięć.

A może Pan spróbować napisać, w jakim stopniu według Pana, LTD-rezydent PL podlegałby po fakcie, polskim przepisom np:
- przepisy księgowe
- przepisy prawa spółek
- przepisy o zatrudnianiu dyrektorów
- przepisy podatkowe

Kwestie UoUPO chyba rozumiem, staramy się nie wchodzić w podatek od źródła, a jedynym miejscem gdzie musimy wykorzystać UoUPO jest wypłata dla dyrektorów będących w PL.
Moje wcześniejsze wnioski zakładały, że podlega opodatkowaniu od dochodów całych (niskie) lub uzyskanych tylko w Polsce (zerowe, bo usługi są w UK jakby nie kombinować), a te dochody są minimalne z powodu zatrudnienia dyrektorów. Więc nawet jeżeli miałby zapłacić zaległy podatek za 5 lat byłaby to kwota relatywnie niska.Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.06.14 o godzinie 09:52

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Alicja O.:

Będą to usługi informatyczne "internetowe" tzn np. poczta elektroniczna, hosting WWW itp. Nie wymagające osobistej obecności w Polsce, koszty zakupu tych usług przez LTD też będą poza Polską.

Osoba nadzorująca te usługi _zdalnie_ (jest to np 4h pracy w miesiącu) będzie niestety w Polsce, będzie otrzymywała wynagrodzenie jako dyrektor LTD i nie będzie miała w obowiązkach na pewno tych czynności.

Pomijając kwestię sprawowania kontroli, to taki opis, przy założeniu, że osoba nadzorująca będzie również zajmowała się zdobywaniem klientów, ich obsługą itp., prowadzi do wniosku, iż w Polsce znajduje się zakład zagraniczny.
To wcale nie oznacza złej wiadomości, chcę to podkreslić. Tak, jak zamiast próbować uzyskać certyfikat rezydencji, można go nie potrzebować, tak samo można działać, posiadając zakład w Polsce.

Jednak dodać chcę, że możliwe jest rozwiązanie, w którym przy odpowiedniej organizacji działalności, zakład w opisanej wyżej sytuacji nie powstanie.


Szkoda, że nie ma w tej kwestii żadnych formalnych rozstrzygnięć.

Jak najbardziej na etapie realizacji można będzie odnieść się do interpretacji i orzecznictwa. Ono jak najbardziej istnieje.

A może Pan spróbować napisać, w jakim stopniu według Pana, LTD-rezydent PL podlegałby po fakcie, polskim przepisom np:
- przepisy księgowe
- przepisy prawa spółek
- przepisy o zatrudnianiu dyrektorów
- przepisy podatkowe

Moje zdanie jest nastepujące (bez analizy i zastanowienia):

Z tytułu rezydencji podatkowej obowiązywać będą polskie przepisy o rachunkowości (zawierające drobne wyłączenia dla powiedzmy podmiotów o kapitale zagranicznym), nie będą obowiązywac przepisy prawa spółek, przepisy o zatrudnianiu dyrektorów będą niezależne od rezydencji podatkowej. Ich właściwość zależeć będzie od sposobu zatrudniania pracowników oraz miejsca wykonywania pracy, przepisy podatkowe naturalnie będą miały zastosowanie.

Pozdrawiam.
Mirosław Zbrojny

Mirosław Zbrojny Key Account Manager,
Ltdconsulting.pl

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Odnośne rezydencji spółki LTD zapraszamdo tego artykułu napisanego przez mojego kolegę:
http://ltdconsulting.pl/doradztwo/rezydencja-spolki-ltd/

Certyfifkat rezydencji podatkowej jest do uzyskania , a zwiększa szansę na uzyskanie fakt, iż 1 z dyrektorów jest rezydentem brytyjskim oraz, iz wyjdzie do zapłaty Corporation Tax -dlatego najlepiej składać po zamknięciu roku podatkowego.

Nie przesadzajcie i nie traktujcie dosłownie tej rezydencji. Zajrzyjcie do Komentarza OECD - wydany przez PWC ,- tłumaczenie wykonane przez tę markę - Komentarz Państw do modelowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

"Posiedzenie zarządu może być organizowane na Wyspach, potem w Irlandii, w Polsce, Niemczech, a rada dyrektorów może obejmować np. 5 członków przebywających w różnych krajach - czy to oznaczałoby,ze spółka ma np. 5 rezydencji?".

Popatrzcie filozoficznie. Najbardziej powinna się bać rezydencji spółka, która ma ogromne obroty i płaci solidny Corporation Tax, bo wtedy Państwu X opłaca się rozpoczać postępowanie, a jeśli CT nie jest płacony lub wynosi kilkaset funtów - to ?
Mirosław Zbrojny

Mirosław Zbrojny Key Account Manager,
Ltdconsulting.pl

Temat: Optymalizacja podatku przez LTD UK

Alicja ma rację, praca jest zasadniczo opodatkowana w kraju jej wykonywania, za ewentualny zakład podatkowy może być ukonstytuowany np. w pokoju hotelowym czy mieszkaniu - jak wynika z Komentarza OECD.

Zatem ryzyko jest zawsze. Zapewne większe ryzyko to polska DG jednosoobowa, gdzie opowiadacie całym majątkiem niż spółka LTD w Wielkiej Brytanii.

Zatem pracę można zaplanować inaczej , np. outsorcing, a wypłacać wynagrodzenie jako director's fee - żadnych kontraktów ze spółką na wykoanywanie pracy X - chyba, że się chcecie oZUS-ować i stracić fortunę.

Następna dyskusja:

Chcesz zwrotu podatku VAT? ...




Wyślij zaproszenie do