Michał Makowski

Michał Makowski Kierownik Serwisu i
Projektu A-1,Volvo
MBP

Temat: Mała Księgowość Rzeczpospolitej-początek POMOCY

Od niedawna uczę się obsługi programu MKR. Program chcę wykorzystywać głównie do kontroli stanów magazynowych oraz drukowania paragonów. Z tym wiąże się też rejesrtrowanie i księgowanie faktur zakupowych oraz wystawianie faktur sprzedażowych.
Do tego wszystkiego wykorzystuję zakładki: Sprzedaż, Zakupy, Magazyn.
Jakiś czas testowiałem program w zakresach wyżej wymienionych. W związku z tym mam takie pytania:

1.

Proces księgowania robię w następujący sposób:

ZAKUPY -> PRZYJĘCIE TOWARU
Otwiera się okienko: "WPROWADZENIE NOWEGO DOKUMENTU MAGAZYNOWEGO"
i Wybieram
Symbol: "PZ" (czy tu mam zostać PZ?) + faktura
"Numer" - Tu podaję kolejny numer księgowanego dokumentu (np.: faktura zakupu)
"Data dokumentu" - data kiedy zostaje wprowadzony dokument (np.: faktura zakupu)

"Kontrahent" - wybieram kontrahenta od którego kupiłem towar
Naciskam "DODAJ" - otwiera się okienko "WYBIERZ TOWAR"

W tym okienku wybieram: "MAGAZYN"
Zaznaczam wybrany produkt i naciskam "DODAJ"
Podaję cenę zakupu netto i zakupioną ilość danego produktu. Naciskam "OK".
Naciskam "FAKTURUJ" i w polu:
"Numer Faktury" wprowadzam numer faktury zakupowej
"Data faktury" podaję, kiedy była wystawiona
"Forma płatności" - wprowadzam rodzaj płatności np. 7 dni, 14 dni, przedpłata.
--!!!Czy zaznaczenie opcji: "ROZLICZ CAŁOŚĆ OD RAZU" oznacza, że została ona zapłacona (np. przedpłata)? Czy stosuje się to opcję w innym przypadku, jeśli tak to w jakim?--!!

"Symbol Banku" - Czy tu podaję dane swojego Banku z którego mam opłacić fakturę, czy dane banku kontrahenta w którym ma on konto i tam mam zrobić przelew?

I naciskam "OK"
Wracam do okienka "WPROWADZENIE NOWEGO DOKUMENTU MAGAZYNOWEGO" i naciskam "KSIĘGUJ"
Otwiera się okienko: "KSIĘGOWANIE DOKUMENTU"
i Wybieram "Konto Księgowe" - "Nowy" otwiera się okienko: "EDYCJA KONTA KSIĘGOWEGO"
"Konto księgowe" - podaję kolejny numer konta księgowego
"Nazwa" wprowadzam nazwę konta księgowego
"Opis" --!! Do czego można wykorzystać opis? Czym się różni od "Nazwy" Konta Księgowego?-!!

Zakładka "EWIDENCJA"
"Kolumna książki"
Nie bardzo wiem co mam tu wybrać (jeśli kupuję towar do dalszej odsprzedaży):
poz. "10 Zakup Towarów i Materiałów wg Cen Zakupu" ?

NAJWAŻNIEJSZA CZĘŚĆ MOJEGO PYTANIA :)
"Rejestr VAT" - tutaj też nie wiem co mam wybrać i nie do końca rozumiem skróty (jestem VAT-owcem):
poz. 5 Nabycie tow. i usł. pozost. zw. wył. z czynn. opodatk. - Czy to znaczy: Nabycie towarów i usług pozostałych związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi? Jeśli nie to co to oznacza?
poz. 6 Nabycie tow. i usł. pozost. zw. z czynn. opodatk. i zwoln. - Czy to znaczy: Nabycie towarów i usług pozostałych związanych z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi? Jeśli nie to co to oznacza?
Który pkt mam wybrać przy zakupie towarów do dalszej odsprzedaży?

Zakładka "INNE"
Co oznacza: "Należy do struktury"?

Naciskam "OK" i jestem z powrotem w okienku: "KSIĘGOWANIE DOKUMENTU" i mam do wypełnienia rubryki:
"Opis Zdarzenia gosp." - do czego można to wykorzystać?
"Uwagi" - do czego można to wykorzystać?
"Notatki" - do czego można to wykorzystać?
"Rodzaj rozliczenia" - mam tylko opcję - "Nie podlega rozliczeniu" - do czego to jest ta opcja?
"Termin Zapłaty" - podaję datę - Czy będzie mi się wyświetlał gdzieś komunikat z przypomnieniem?

Po naciśnięciu OK i zatwierdzeniu księgowania, ponownie otwiera się okno "WPROWADZENIE ROZRACHUNKU DO DOKUMENTU" i podaje mi nr faktury który został zaksięgowany -wygląda tak samo jak: "KSIĘGOWANIE DOKUMENTU"
Co mam tu zrobić, o co tu chodzi? Mam to jeszcze raz wypełniać? W jakim celu jest to okno?

Bardzo proszę powiedzieć, czy wprowadzenie danych wykonuję poprawnie i proszę o podpowiedzi do pytań które są przy opisie. Będę wdzięczny za ewentualne uwagi lub zalecenia.

Z góry dziękuję za pomoc.
Odpowiedz