Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: co powinien robić księgowy

ostatnio spotkałem się z takim oto komentarzem pracowników jednego z biur rachunkowych.
Nie będziemy prowadzić rozrachunków szczegółowo. Nie będziemy ustalać z klientem czy np wpłata przez dłużnika gdy nie oznaczono za który dług płaci ma być zaliczona na najstarszy z długów czy może inaczej o czym powiadomić trzeba dłużnika.
Nie będziemy potwierdzać sald - niech sobie robi to klient bo przecież my tego nie będziemy robić.
Itd.
Dlaczego? oj, bo nie mamy czasu, bo za pało zarabiamy. I na koniec: przecież my prowadzimy księgi a nie rozrachunki. I nie przeszkadzaj, bo właśnie jem. Trzecie śniadanie.
Szkolenie podatkowe? aż godzina? Po co, przecież nie mam czasu na to bo musze "księgować".
Trzymanie nakłądów na środek trwały w zawieszeniu przez okres ponad 2 lat jak środek już jest przyjęty 2 lata temu? A nakłady dotyczą tego włąśnie środka trwałego. A nawet gdyby innego to skoro klient mi nic nie mówi to ja sobie to zawieszę.
No bo przecież ja jestem tylko księgowym! Ja nie znam podstaw kc, nie znam podstaw ksh. Ojoj, coś źle robimy? naprawdę? niemożliwe, przecież tak robimy już od 5 lat? Przepisy się zmieniły? Jak to? Kiedy? Phi, e tam, ja uważam, że tak jest dobrze. Przecież zawsze tak robiłam/robiłem.

Prawie wszystko mi opadło i zaniemówiłem na dłuższą chwilę.

Na szczęście się obudziłem, Uf. To tylko sen.
Ale cza aby na pewno? A sio czarne myśli. To przecież niemożliwe aby tak było. W Warszawie tak nie ma, prawda? ciekawe jak w innych rejonach kraju?

Temat: co powinien robić księgowy

Skądże. Jak ktoś winny to przecież nie ja- to kolega albo koleżanka się pomyliła bo niedouczona. My tu wszystko robimy super. A po co księgowemu KSH albo KC? To to działka prawników. Jak klient chce coś wiedzieć w tej materii to niech do prawnika idzie a nie księgowemu głowę zawraca.
Spotkałem się z sytuacją, że księgowa wtrącała się w firmie w wszystkie sprawy, które jej nie dotyczyły. Wtrącała się w ustalenia między firmą a klientami itp sprawy. Efekt był taki, że firma przez nią straciła kilku dobrych klientów. Efekt, w firmie robią wszystko, żeby pani Krysia (bo tak ma na imię) miała zajęcie nie wtrącała się w nie swoje sprawy np. uzgadnia się płatności gotówkowe za dostawy i żeby miała zajęcie dostaje do policzenia kilka tysięcy złotych w drobnych (mówimy o monetach od 1gr do 5z a maszyny do liczenia nie ma i raczej nie będzie) i pani Krysia ma zajęcie do popołudnia. A to co normalnie powinno do niej należeć robią dziewczyny z biura znaczy fakturzystki. No ale pani Krysia i tak jest nie do ruszenia.
Ewelina C.

Ewelina C. szukam......a może
już znalazłam:)

Temat: co powinien robić księgowy

:)
każdy z nas pewnie w swojej pracy ma taką Panią KrysięEwelina C. edytował(a) ten post dnia 06.12.12 o godzinie 21:27

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

W temacie Pań Kryś zapraszam do poczytania:

http://www.ksiazkaprzychodow.pl/2012/10/podatki-vat/

Temat: co powinien robić księgowy

http://www.ksiazkaprzychodow.pl/2012/10/podatki-vat/
Dobre. Samo życie

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Sławomir Janiak:
Nie będziemy potwierdzać sald - niech sobie robi to klient bo przecież my tego nie będziemy robić.
Itd.
Dlaczego?

Nie bardzo rozumiem.
Klient kupuje usługę. Na czym polega - wg ustaleń stron. Jak oddaję samochód na wymianę oleju, to nie dziwię się, że nie wymienili mi opon na zimowe, nie wymienili płynu w chłodnicy, klocków itd.

A że klienci czasami biorą usługę w wersji "basic" - ich wybór.

Więc dziwisz się, że biuro rachunkowe nie chce dawać gratisów?
Aneta Wilk

Aneta Wilk Jakość pamięta się o
wiele dłużej niż
cenę.

Temat: co powinien robić księgowy

Jest umowa z biurem rachunkowym, która dokładnie określa prawa i obowiązki każdej ze stron, bo nie tylko biuro ma obowiązki.

Ale to nie wyklucza pomocy biura rachunkowego, księgowej w sytuacjach trudnych dla Klienta. Nie wyobrażam sobie, że można powiedzieć nie, kiedy wiem, jak sprawa jest ważna.
Nawet jeśli miałaby to być wymiana opon na zimowe przed pilnym wyjazdem w góry, mimo iż Klient zapłacił za wymianę oleju. Nie mówię tutaj o nagminnie powtarzających się "dodatkowych" prośbach:)

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Aneta Wilk:
Nawet jeśli miałaby to być wymiana opon na zimowe przed pilnym wyjazdem w góry, mimo iż Klient zapłacił za wymianę oleju.

Jak znasz taki warsztat, co wymieni mi za darmo tarcze, bo zużyte (a nie tylko poinformuje, że trzeba) czy wymieni za darmo opony na zimowe - to poproszę pilnie namiary (pilnie, bo lada moment zbankrutuje).
Aneta Wilk

Aneta Wilk Jakość pamięta się o
wiele dłużej niż
cenę.

Temat: co powinien robić księgowy

Faktycznie porównanie niefortunne opony, a czas własny... tak to mój własny dodatkowy koszt, ale zwraca się w perspektywie czasu podwójnie , a w niektórych przypadkach potrójnie..

i nie mówię tu o pracy za darmo, ale o daniu czegoś z siebie. Każdą firmę traktuje jak swoją własną.. i to, że czasem muszę poświęcić jej dwie, trzy , a czasem cały dzień dłużej bez wynagrodzenia dodatkowego nie stanowi dla mnie problemu.. ( stanowi pewnie, czasem organizacyjny)- ale to moja firma i mogę robić tak jak mi się podoba:)

zawsze sobie obiecywałam, że nigdy nie będę jak biura rachunkowe, w których pracowałam i nie będę..

a może nawet wymienię za darmo opony jak będę miała w zapasie:P

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Aneta Wilk:
muszę poświęcić jej dwie, trzy , a czasem cały dzień dłużej bez wynagrodzenia dodatkowego nie stanowi dla mnie problemu..

Jak dysponujesz wolnymi dniami...

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Mariusz G.:
Nie bardzo rozumiem.
Klient kupuje usługę. Na czym polega - wg ustaleń stron. Jak oddaję samochód na wymianę oleju, to nie dziwię się, że nie wymienili mi opon na zimowe, nie wymienili płynu w chłodnicy, klocków itd.

A że klienci czasami biorą usługę w wersji "basic" - ich wybór.

Więc dziwisz się, że biuro rachunkowe nie chce dawać gratisów?

Generalnie temat biur mnie nie dotyczy, ale 95% umow ktore widzialem jako wzory umow zawieraja generalna klauzule:
'biuro rachunkowe bedzie prowadzic ksiegi rachunkowe firmy ..... wedlug wymogow ustawy o rachunkowosci z dnia itd.', co dla 'ciemnego' zleceniodawcy oznacza, ze to co jest wymogiem w ustawie o rach., bedzie realizowalo biuro rachunkowe na podstawie zapisow umowy.

Stad tez jezeli biuro ma umowe na prowadzenie ksiag wg ustawy, a ustawa nakazuje odpowiednio np. inwentaryzowac naleznosci droga potwierdzenia sald, to biuro ma to robic.
Kwestia kasy za to to druga sprawa - jak sie umowili, ze wynagrodzenie jest stale, to ich brocha. Jak podpisuja, ze kazde potwierdzenie salda to 10 zl, sprawozdanie finansowe 500 zl, itd itd to gratisow nie ma, a jak maja umowe od dokumentow, to maja stawke od dokumentu ale robota to nie tylko wprowadzenie w system, a wszystko co sie z tym wiaze.

Niestety chore sa i biura i klienci, bo nikt mi nie powie, ze prowadzenie ksiag rachunkowych od 500 zl netto jest mozliwe - tzn jest mozliwe, ale chyba tylko w zakresie 2 kont ksiegi glownej.
Na 90% stron malych biur, w zakladce cennik, taka kwota (od 500 zl) jest podana za prowadzenie ksiag. Klient patrzy na swoja ksiegowa, ktora z zusem kosztuje go min. 3500 zl, dzwoni i bierze usluge w ciemno. Pozniej klient jest super happy, ze za 500 zl ktos mu ksiegi prowadzi, gdzie to biuro musi miec jeszcze 10 takich klientow zeby cos zarobic, ale przy 10 klietach maja 1/10 czasu na kazdego ;)
Gdyby mieli 3 klientow za 2500 zl kazdy, to by w 4 litery wchodzili bez oporow, bo gdyby klient sie obrazil i zmienil biuro, to oni leza bez kasy i dochodowego klienta. A tak - klient za 500 zl sam sie znalazl, sam obrazil i sam nastepny los na jego miejsce przyjdzie - tylko promocje trzeba dac pol roku za 1 zl (i najlepiej bez przynoszenia dokumentow :D).

Reasumujac - obawiam sie, ze gdy oddasz auto na serwis z wymiana oleju w cenie np. 30 zl (w tym olej i czesci) to malo tego, ze wleja ci wode albo plyn do szyb zamiast oleju, to jeszcze dobre tarcze, klocki i amortyzatory powykrecaja i sprzedadza na boku, zeby dorobic 200 zl do kosztow, ktore musieli poniesc aby Ci ten serwis w aucie odwalic.

Jak to mowia - nie ma nic za darmo.Błażej K. edytował(a) ten post dnia 11.12.12 o godzinie 10:25
Karolina Androsz

Karolina Androsz "Księgowość z Pasją"
- właściciel

Temat: co powinien robić księgowy

Błażej K.:
Niestety chore sa i biura i klienci, bo nikt mi nie powie, ze prowadzenie ksiag rachunkowych od 500 zl netto jest mozliwe


Jest możliwe.
Rozliczam m. in. spółkę z o.o. , która miesięcznie ma 2 faktury sprzedaży, 2 kosztowe i 2 towarowe oraz wyciąg na 6 pozycji, do tego 2 polecenia księgowania. Może z 15 dokumentów miesięcznie max.
Ciężko, żeby taka spółka płaciła 2 tys....
Nikt w to nie chce wierzyć, ale takie spółki na prawdę istnieją.
W jednym segregatorze mieści mi się cały rok łącznie z wydrukami:)

Wiadomo, że nikt nie będzie większych spółek za taką cenę rozliczać.

Jak są absurdalnie niskie ceny w biurach, to trzeba uciekać jak najdalej, bo oznacza to tyle, że albo księgują tam osoby bez doświadczenia, bez kwalifikacji za minimalne wynagrodzenia albo wręcz stażyści z urzędu pracy, bo żadne biuro nie będzie dopłacać do interesu.

Kodeks Etyki Zawodowej:
8.3. Za sprzeczne z zasadami etyki zawodowej uznaje się przy oferowaniu usług w dziedzinie rachunkowości w szczególności:
3) oferowanie i wykonywanie usług za cenę nie pozwalającą na
pokrycie kosztów ich świadczenia,Karolina Androsz edytował(a) ten post dnia 17.12.12 o godzinie 21:22
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: co powinien robić księgowy

Karolina Androsz:
Błażej K.:
Niestety chore sa i biura i klienci, bo nikt mi nie powie, ze prowadzenie ksiag rachunkowych od 500 zl netto jest mozliwe


Jest możliwe.
Rozliczam m. in. spółkę z o.o. , która miesięcznie ma 2 faktury sprzedaży, 2 kosztowe i 2 towarowe oraz wyciąg na 6 pozycji, do tego 2 polecenia księgowania. Może z 15 dokumentów miesięcznie max.
Ciężko, żeby taka spółka płaciła 2 tys....
Nikt w to nie chce wierzyć, ale takie spółki na prawdę istnieją.
W jednym segregatorze mieści mi się cały rok łącznie z wydrukami:)

Wiadomo, że nikt nie będzie większych spółek za taką cenę rozliczać.

Jak są absurdalnie niskie ceny w biurach, to trzeba uciekać jak najdalej, bo oznacza to tyle, że albo księgują tam osoby bez doświadczenia, bez kwalifikacji za minimalne wynagrodzenia albo wręcz stażyści z urzędu pracy, bo żadne biuro nie będzie dopłacać do interesu.
zgadzam się w pełni. Ale jest i druga strona medalu. Klient ma w okolicy 4 biura - idzie do pierwszego i słyszy 1.000 zł. W drugim 750, w trzecim 800. Ale w czwartym, takim co dopiero zaczyna i szuka klientów, bo ci polecą dalej jego biuro, usłyszy 350. Księgowa ma certyfikat. I do kogo pójdzie? Rynek, rynek i jeszcze raz rynek - coraz więcej biur to i ceny coraz niższe. Aby zdobyć, utrzymać klienta. A że później okaże się, że to ostatnie biuro naknociło strasznie to inna bajka. Ale często klient mówi - ha, już dwa lata prowadzą mi księgi i us się nie przyczepił. To znaczy, że jest dobre.
Tak to wygląda

Kodeks Etyki Zawodowej:
8.3. Za sprzeczne z zasadami etyki zawodowej uznaje się przy oferowaniu usług w dziedzinie rachunkowości w szczególności:
3) oferowanie i wykonywanie usług za cenę nie pozwalającą na
pokrycie kosztów ich świadczenia,

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Karolina Androsz:
Jest możliwe.
Rozliczam m. in. spółkę z o.o. , która miesięcznie ma 2 faktury sprzedaży, 2 kosztowe i 2 towarowe oraz wyciąg na 6 pozycji, do tego 2 polecenia księgowania. Może z 15 dokumentów miesięcznie max.

W takim wypadku faktycznie roboty mniej niz przy nie jednej pkpir, przez co zdrowo rozsadkowo lepiec wziac kilka zl za 1 godzine roboty w m-cu.
Ja tez pracowalem w grupie, w ktorej byly spolki ktore mialy 1 fakture sprzedazy i 1 fakture zakupu w miesiacu i chyba 0 pracownikow ;)

Minimalnych rozmiarow spolka, ktora ma nawet te 100 dok zakupu i 100 sprzedazy za 500 zl w m-cu za total obsluge wg mnie jest parodia prowadzic.
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: co powinien robić księgowy

Błażej K.:
Karolina Androsz:
Jest możliwe.
Rozliczam m. in. spółkę z o.o. , która miesięcznie ma 2 faktury sprzedaży, 2 kosztowe i 2 towarowe oraz wyciąg na 6 pozycji, do tego 2 polecenia księgowania. Może z 15 dokumentów miesięcznie max.

W takim wypadku faktycznie roboty mniej niz przy nie jednej pkpir, przez co zdrowo rozsadkowo lepiec wziac kilka zl za 1 godzine roboty w m-cu.
Ja tez pracowalem w grupie, w ktorej byly spolki ktore mialy 1 fakture sprzedazy i 1 fakture zakupu w miesiacu i chyba 0 pracownikow ;)

Minimalnych rozmiarow spolka, ktora ma nawet te 100 dok zakupu i 100 sprzedazy za 500 zl w m-cu za total obsluge wg mnie jest parodia prowadzic.

ale rynek, czasem "niedostatecznie wykształcony" zdaje się temu przeczyć

Temat: co powinien robić księgowy

zgadzam się w pełni. Ale jest i druga strona medalu. Klient ma w okolicy 4 biura - idzie do pierwszego i słyszy 1.000 zł. W drugim 750, w trzecim 800. Ale w czwartym, takim co dopiero zaczyna i szuka klientów, bo ci polecą dalej jego biuro, usłyszy 350. Księgowa ma certyfikat. I do kogo pójdzie? Rynek, rynek i jeszcze raz rynek - coraz więcej biur to i ceny coraz niższe. Aby zdobyć, utrzymać klienta. A że później okaże się, że to ostatnie biuro naknociło strasznie to inna bajka. Ale często klient mówi - ha, już dwa lata prowadzą mi księgi i us się nie przyczepił. To znaczy, że jest dobre.

Kodeks etyki zawodowej to jedno a rynek to drugie niestety. Kient interesuje się tym ile zapłaci za usługę a nie tym co dostanie w zamian. Niestety większość i to przygniatająca osób działających w biznesie uznaje rachunkowość i księgi podatkowe za zło konieczne które musi być zrobione a im się za nie mniej płaci tym lepiej. Z drugiej strony jeśli biuro oferuje pełną księgowość za np 300zł w miesiącu to jak przekonać klienta nie mającego bladego pojęcia o podatkach i o prowadzeniu ksiąg a patrzącego na to, by koszty uboczne choć konieczne do poniesienia przekonać, że ty oferujesz taką samą usługę dajmy za to za 500zł miesięcznie ale gwarantujesz wysoką jakość usług itp itd. Konkurencja chce 300 żł/miesiąc i zapewnia że klient jeśłi się zdecyduje też może liczyć na gwarancję jakośc usług biura i ogółnie będzie miał super (bo nie wypada inaczej powiedzieć) do tego taniej i co klient wybierze?Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 19.12.12 o godzinie 04:28

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Aleksander Kuzniar:
Kodeks etyki zawodowej to jedno a rynek to drugie niestety. Kient interesuje się tym ile zapłaci za usługę a nie tym co dostanie w zamian. Niestety większość i to przygniatająca osób działających w biznesie uznaje rachunkowość i księgi podatkowe za zło konieczne które musi być zrobione a im się za nie mniej płaci tym lepiej. Z drugiej strony jeśli biuro oferuje pełną księgowość za np 300zł w miesiącu to jak przekonać klienta nie mającego bladego pojęcia o podatkach i o prowadzeniu ksiąg a patrzącego na to, by koszty uboczne choć konieczne do poniesienia przekonać, że ty oferujesz taką samą usługę dajmy za to za 500zł miesięcznie ale gwarantujesz wysoką jakość usług itp itd. Konkurencja chce 300 żł/miesiąc i zapewnia że klient jeśłi się zdecyduje też może liczyć na gwarancję jakośc usług biura i ogółnie będzie miał super (bo nie wypada inaczej powiedzieć) do tego taniej i co klient wybierze?
I kolko sie zamyka bo konkurencja zeby cos zarobic i przezyc musi miec jeszcze 15 takich klientow - łosi, na ktorych poswieca 1/15 czasu... Jakby klient zaplacil, to biuro wchodziloby w 4 litery bez mydla i nie byloby gadania, ze mamy salda do potiwerdzania albo korekte vat-7 i za wszystko trzeba doplacac...

Temat: co powinien robić księgowy

I kolko sie zamyka bo konkurencja zeby cos zarobic i przezyc musi
miec jeszcze 15 takich klientow - łosi, na ktorych poswieca 1/15 czasu... Jakby klient zaplacil, to biuro wchodziloby w 4 litery bez mydla i nie byloby gadania, ze mamy salda do potiwerdzania albo korekte vat-7 i za wszystko trzeba doplacac...
Ty zatrudniasz księgową z certyfikatem oczywiście na umowę o pracę a konkurencja żeby wyjść na swoje zatrudnia studentów na umowę zlecenie, łata dziury praktykantami albo stażystami. Znam takie biuro które przez kilka lat korzystało z takiego rozwiązania. Przy każdym kolejnym ogłoszeniu biura (średnio ukazywało się co pół roku) była informacja że po stażu osoby wyróżniające się mogą być zatrudnienione na umowę o pracę. Po pół roku biuro dawało do gazety nowe ogłoszenie toczka w toczkę identyczne jak poprzednie.
A propos takich kwiatków u mnie sytuacja jak w opisie pod zdjęciem więc czytanie ogłoszeń o pracę normalka w moim przypadku. Z kwiatków jakie ostatnio znalazłem. Ogłoszenie firmy z Warszawy: że taka a taka prężnie rozwijająca się firma zatrudni księgową. Warunki: certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, trzy lata praktyki, biegły angielski itd- warunek konieczny- status studenta. Sam nie wiem śmiać się czy płakać.Aleksander Kuzniar edytował(a) ten post dnia 19.12.12 o godzinie 16:02

konto usunięte

Temat: co powinien robić księgowy

Aleksander Kuzniar:
Ty zatrudniasz księgową z certyfikatem oczywiście na umowę o pracę a konkurencja żeby wyjść na swoje zatrudnia studentów na umowę zlecenie, łata dziury praktykantami albo stażystami. Znam takie biuro które przez kilka lat korzystało z takiego rozwiązania. Przy każdym kolejnym ogłoszeniu biura (średnio ukazywało się co pół roku) była informacja że po stażu osoby wyróżniające się mogą być zatrudnienione na umowę o pracę. Po pół roku biuro dawało do gazety nowe ogłoszenie toczka w toczkę identyczne jak poprzednie.
A propos takich kwiatków u mnie sytuacja jak w opisie pod zdjęciem więc czytanie ogłoszeń o pracę normalka w moim przypadku. Z kwiatków jakie ostatnio znalazłem. Ogłoszenie firmy z Warszawy: że taka a taka prężnie rozwijająca się firma zatrudni księgową. Warunki: certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, trzy lata praktyki, biegły angielski itd- warunek konieczny- status studenta. Sam nie wiem śmiać się czy płakać.
Dobrze ze nie wymagali jeszcze statusu uchodzcy z pozwoleniem na prace ;)
Monika Z.

Monika Z. Księgowa to nie
profesja - to stan
umysłu ....

Temat: co powinien robić księgowy

Błażej K.:
Aleksander Kuzniar:
Ty zatrudniasz księgową z certyfikatem oczywiście na umowę o pracę a konkurencja żeby wyjść na swoje zatrudnia studentów na umowę zlecenie, łata dziury praktykantami albo stażystami. Znam takie biuro które przez kilka lat korzystało z takiego rozwiązania. Przy każdym kolejnym ogłoszeniu biura (średnio ukazywało się co pół roku) była informacja że po stażu osoby wyróżniające się mogą być zatrudnienione na umowę o pracę. Po pół roku biuro dawało do gazety nowe ogłoszenie toczka w toczkę identyczne jak poprzednie.
A propos takich kwiatków u mnie sytuacja jak w opisie pod zdjęciem więc czytanie ogłoszeń o pracę normalka w moim przypadku. Z kwiatków jakie ostatnio znalazłem. Ogłoszenie firmy z Warszawy: że taka a taka prężnie rozwijająca się firma zatrudni księgową. Warunki: certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, trzy lata praktyki, biegły angielski itd- warunek konieczny- status studenta. Sam nie wiem śmiać się czy płakać.
Dobrze ze nie wymagali jeszcze statusu uchodzcy z pozwoleniem na prace ;)
I numeru buta pomiędzy 36 a 38 :)



Wyślij zaproszenie do